abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216428120
Wij zijn op zoek naar een digitale piano voor thuis. Vanmiddag even bij een lokale muziekwinkel wezen kijken en daar zagen we de Roland F-701 (1250 euro). Zag er prima uit; redelijk compact en de geluidskwaliteit was dik in orde.

Nu vroegen wij ons af: zijn er mensen hier die tussen de 750-1250 euro een digitale piano kunnen aanraden? Op internet kwamen we ook de F-107 tegen. Deze heeft wat minder opties qua geluiden; maar schijnt geluidstechnisch niet veel minder te zijn dan de F-701.

Wat voor ons belangrijk is:
-compact (ivm de ruimte waar hij staat)
-liefst een mooie houten afwerking
-goede geluidskwaliteit voor de prijsklasse waarin we zoeken.

Hebben jullie nog tips?
pi_216428170
Je kan ook nog even naar Yamaha kijken, maken ook mooi spul.
Klank blijft persoonlijk natuurlijk.

Ik begrijp dat "gewogen toetsen" ook fijn zijn omdat het dan meer aanvoelt als een piano en minder als een keyboard.

Maar daar zal je ongetwijfeld wel al rekening mee houden.
pi_216428218
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik begrijp dat "gewogen toetsen" ook fijn zijn omdat het dan meer aanvoelt als een piano en minder als een keyboard.

Volgens mij ia dat ook wel een van de verschillen tussen een digitale piano en een keyboard
pi_216428346
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
Klank blijft persoonlijk natuurlijk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:07 schreef 111210 het volgende:

[..]
Volgens mij ia dat ook wel een van de verschillen tussen een digitale piano en een keyboard
Gewogen toetsen zijn een must inderdaad. Daarom gaat de voorkeur ook uit naar een digitale piano en dus niet een keyboard.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 21:10:22 #5
319308 Tink89
To live is to dance
pi_216430137
Wij zijn heel erg blij met onze kawai. Ik vind hem vele malen fijner spelen dan de yamaha (maar da's persoonlijk) en mooi staan. We hebben (uit m'n hoofd) een n37. Tweedehands voor 750 gekocht.

Edit: met aanslaggevoelige toetsen idd.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tink89 op 26-01-2025 09:06:39 ]
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_216434145
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:15 schreef Solispolar het volgende:

[..]
[..]
Gewogen toetsen zijn een must inderdaad. Daarom gaat de voorkeur ook uit naar een digitale piano en dus niet een keyboard.
De yamaha clavinova heeft gewogen toetsen.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_216436536
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 21:10 schreef Tink89 het volgende:
Wij zijn heel erg blij met onze kawai. Ik vind hem vele malen fijner spelen dan de yamaha (maar da's persoonlijk) en mooi staan. We hebben (uit m'n hoofd) een n37. Tweedehands voor 750 gekocht.

Edit: met aanslaggevoelige toetsen idd.
Aanslaggevoelig en gewogen zijn dan nog weer 2 verschillende dingen, als ik het goed lees (ben geen expert).

Aanslaggevoelig is de correcte vertaling van hoe hard je de toets indrukt t.o.v. het geluid dat er uit komt.
Gewogen is het gevoel van tegendruk dat een echte piano je ook geeft als je op een toets drukt.
  zondag 26 januari 2025 @ 16:35:16 #8
319308 Tink89
To live is to dance
pi_216439219
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Aanslaggevoelig en gewogen zijn dan nog weer 2 verschillende dingen, als ik het goed lees (ben geen expert).

Aanslaggevoelig is de correcte vertaling van hoe hard je de toets indrukt t.o.v. het geluid dat er uit komt.
Gewogen is het gevoel van tegendruk dat een echte piano je ook geeft als je op een toets drukt.
Voor mijn gevoel is onze kawai niet anders dan de piano van de juf. Maar ik ben geen expert. Dus geen idee of ik goed zit.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_216439253
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:35 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Voor mijn gevoel is onze kawai niet anders dan de piano van de juf. Maar ik ben geen expert. Dus geen idee of ik goed zit.
Het was ook geen diskwalificatie voor de Kawai ;)
Meer het verschil tussen "aanslaggevoelig" en "gewogen".
Maar ben geen deskundige, afgezien van wat gepingel op een oude, ontstemde piano in de schuur vroeger.
pi_216445028
Ik zou je aanraden om het dubbele uit te geven en voor de Kawai CA-701 te gaan. De goedkoopste optie voor een digitale piano met een high end toetsenbordmechaniek erin. Heb zelf de CA-901 die mechanisch identiek is alleen een klankkast en beter geluidssysteem heeft. Dat ding is echt fenomenaal, speelt aangenamer dan de Steinway-vleugel van m'n pianoleraar.

Tot 1250 euro is je beste optie om een echt leuk bespeelbaar instrument te vinden een akoestische piano.
  maandag 27 januari 2025 @ 10:37:51 #11
319308 Tink89
To live is to dance
pi_216447517
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 00:05 schreef BlutoniumBoy87 het volgende:
Ik zou je aanraden om het dubbele uit te geven en voor de Kawai CA-701 te gaan. De goedkoopste optie voor een digitale piano met een high end toetsenbordmechaniek erin. Heb zelf de CA-901 die mechanisch identiek is alleen een klankkast en beter geluidssysteem heeft. Dat ding is echt fenomenaal, speelt aangenamer dan de Steinway-vleugel van m'n pianoleraar.

Tot 1250 euro is je beste optie om een echt leuk bespeelbaar instrument te vinden een akoestische piano.
Of tweedehands kijken. Die zijn echt wel te vinden.
pi_216447527
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:37 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Dat zeker, bij dat soort dingen zou ik altijd eerst 2e hands zoeken. Genoeg mensen die ergens aan beginnen en na een (paar) jaar weer afhaken, of de kinderen zijn uit de deur of wat dan ook.

Idem voor hometrainers, in februari kan je die prima goedkoop scoren :P

Cameralenzen? Camera's? Ik ben gek op mensen die enthousiast aan nieuwe hobby's beginnen, die bieden vaak snel weer de mooiste spullen aan. Zo kocht ik al eens een D850 camera met 1.200 clicks. Dat is alsof je een nieuwe auto koopt, 1x van Groningen naar Brussel heen- en weer bent geweest en 'm dan weer verkoopt.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-01-2025 10:45:40 ]
pi_216449731
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:37 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Dat kan, maar een waarschuwing is op z'n plek. Veruit de meest populaire gebruikte digitale piano's in deze prijsklasse zijn de Clavinova CLP-x30/x35 modellen van Yamaha. NIET DOEN.

Als je een specifiek model op het oog hebt, doe navraag bij een pianodealer of de contactpunten onder de toetsen zitten of erboven en erachter. Alleen in dat laatste geval tot aanschaf overgaan. De Clavinova's die ik noemde, zijn echt bizar slecht ontworpen en extreem gevoelig voor stof in het mechaniek, en, om het nog erger te maken, qua constructie niet berekend op het regelmatig verwijderen van de toetsenbordunit (die zit met spaanplaatschroeven direct in de bodem, je draait die gaten in no time dol en moet ze eigenlijk meteen uitboren en vervangen door bouten, moeren en carosserieringen).

Ik heb 2 Clavinova's, de CLP-430 en 735R, gehad sinds 2012 en het is dat ik een vrij onverschrokken doe-het-zelver ben anders was ik elke 3-4 jaar de aanschafprijs kwijt aan onderhoudsbeurten.

De reden dat ik die Kawai CA-701 aanraad is omdat het mechaniek onderhoudsvrij is. De contactstrips zitten niet onder de toetsen maar erboven en erachter, in de console. Geen last van stof en haren. Tevens is het mechaniek qua tactiele feedback veel en veel beter.

Aanschafprijs zou geen issue moeten zijn, Maene Piano's biedt huurkoop aan en een CA-701 kost je per maand minder dan een uur les bij een goeie pianodocent.
pi_216449929
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat zeker, bij dat soort dingen zou ik altijd eerst 2e hands zoeken. Genoeg mensen die ergens aan beginnen en na een (paar) jaar weer afhaken, of de kinderen zijn uit de deur of wat dan ook.

Idem voor hometrainers, in februari kan je die prima goedkoop scoren :P

Cameralenzen? Camera's? Ik ben gek op mensen die enthousiast aan nieuwe hobby's beginnen, die bieden vaak snel weer de mooiste spullen aan. Zo kocht ik al eens een D850 camera met 1.200 clicks. Dat is alsof je een nieuwe auto koopt, 1x van Groningen naar Brussel heen- en weer bent geweest en 'm dan weer verkoopt.
Neem van mij aan dat je juist met een digitale piano GEEN gebruikt instrument zou moeten willen. En ook geen nieuw instrument van onder de 2k. De frustratie en de significante onderhoudskosten om een instrument bespeelbaar te houden zijn het simpelweg niet waard. Been there, done that, en dit zeg ik als gevorderde amateurpianist die (letterlijk) leergeld heeft moeten betalen voor exact deze fout.

De aanschafprijs van een model met een high end mechaniek vertaalt zich in een maandelijkse huurkooptermijn die minder is dan de prijs van een uur pianoles. Je bent op lange termijn beter af met een heel goed instrument en 3x ipv 4x per maand een uur les dan met onbetrouwbare rommel die je na een jaar of 3-4 honderden euro's aan onderhoud kost om bespeelbaar te houden en die bovendien bij elke de-assemblage verder achteruit gaat omdat het ontwerp helemaal niet op regelmatig uit elkaar halen berekend is.
  maandag 27 januari 2025 @ 15:31:41 #15
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_216450453
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:44 schreef BlutoniumBoy87 het volgende:

[..]
Neem van mij aan dat je juist met een digitale piano GEEN gebruikt instrument zou moeten willen. En ook geen nieuw instrument van onder de 2k. De frustratie en de significante onderhoudskosten om een instrument bespeelbaar te houden zijn het simpelweg niet waard. Been there, done that, en dit zeg ik als gevorderde amateurpianist die (letterlijk) leergeld heeft moeten betalen voor exact deze fout.

De aanschafprijs van een model met een high end mechaniek vertaalt zich in een maandelijkse huurkooptermijn die minder is dan de prijs van een uur pianoles. Je bent op lange termijn beter af met een heel goed instrument en 3x ipv 4x per maand een uur les dan met onbetrouwbare rommel die je na een jaar of 3-4 honderden euro's aan onderhoud kost om bespeelbaar te houden en die bovendien bij elke de-assemblage verder achteruit gaat omdat het ontwerp helemaal niet op regelmatig uit elkaar halen berekend is.
Maar een tweedehandsje van een goed gebouwd type (a la CA-701) moet dan toch geen groot risico op hoge kosten geven? Die hadden immers zo'n high-end mechaniek dat nauwelijks onderhoud vraagt, en desnoods ook beter demonteerbaar is moet ik aannemen, dus zonder spaanplaatschroeven en dat soort ellende.

Moet je er natuurlijk wel eentje kunnen vinden...
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_216450538
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:31 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Maar een tweedehandsje van een goed gebouwd type (a la CA-701) moet dan toch geen groot risico op hoge kosten geven? Die hadden immers zo'n high-end mechaniek dat nauwelijks onderhoud vraagt en desnoods goed demonteerbaar is.

Moet je er natuurlijk wel eentje kunnen vinden...
Dat laatste is het probleem, mensen die tevreden zijn met een product verkopen het meestal niet, hoe onderhoudsvriendelijker, hoe waardevaster dus je zit vrijwel altijd al boven budget. Slechte digitale piano's vind je gebruikt voor een habbekrats, goeie exemplaren dalen niet beneden 2/3e van de aanschafprijs en dat is al boven dit budget.
  maandag 27 januari 2025 @ 16:00:53 #17
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_216450714
Juist.

Nou ja, dan zou ik (bij weinig haast) toch alsnog even proberen te zoeken naar zo'n type dat iets te enthousiast aan een hobby is begonnen met een prijzig toestel, om een (paar) jaar later tot de conclusie te komen dat het staat te verstoffen. Die situaties komen voor, en bij 2/3e nieuwprijs scheelt dat in het geval van die Kawai toch weer een goede ¤900.

Liever een beetje boven budget dan tweemaal.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_216451188
Ik heb zelf de Yamaha Arius YDP-144 R digitale piano. Mooi om te zien en gewogen toetsen die niet te zwaar zijn voor mij als beginnend speler. En belangrijk met een polyfonie van 192. Heb ik nu nog niet veel aan maar hopelijk later wel.
...everyone's afraid, but that's no excuse...
  dinsdag 28 januari 2025 @ 08:14:28 #19
319308 Tink89
To live is to dance
pi_216456591
Ik heb vast niet de high end piano die jullie bedoelen, maar speel al jaren zonder problemen op mijn tweedehands Kawai CN 37 zonder onderhoudskosten, toetsen die niet meer fijn aanvoelen etc. Voor een beginner/amateur vind ik jullie berichten wat richting bangmakerij gaan soms.. ;-)
pi_216456677
Even ter informatie: Het is de Roland F-107 geworden. Min of meer dezelfde specificaties als de F-701; minus de fancy dingetjes/afwerking/geluidjes; maar daar geven we sowieso niks om.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')