---quote:Door Redactie DFT
Gisteren, 06:02 in Geld
Amsterdam - Bijna 70% van de starters heeft onvoldoende spaargeld om een huis te kunnen kopen. Circa 20% beschikt zelfs helemaal niet over spaarcenten, blijkt uit een onderzoek van Viisi Hypotheken dat donderdag verschijnt.© ANP/HH
De meeste starters moeten jaren sparen voordat zij hun eerste huis kunnen kopen.
„Dit terwijl de gemiddelde starter zeker ¤10.000 aan eigen middelen moet inbrengen voor bijkomende kosten, zoals een taxatierapport en notariskosten”, aldus Viisi. Volgens het hypotheekadvieskantoor hebben niet alleen praktisch geschoolde starters te weinig geld opzij gezet. „Ook middelbaargeschoolden en hoogopgeleiden hebben relatief te weinig gespaard voor de aankoop van een eerste woning”, legt medeoprichter Hergen Dutrieux uit.
Belastingvrije schenking of familiehypotheek
De gemiddelde woningprijs is eind vorig jaar met ¤9000 opgelopen naar ¤483.000, blijkt uit cijfers van makelaarsvereniging NVM. Volgens Dutrieux kunnen starters met onvoldoende spaargeld toch regelmatig hun slag slaan op de woningmarkt, mits hun familie over genoeg centen beschikt.
Ouders mogen dit jaar eenmalig ¤32.195 belastingvrij schenken als hun kind een huis koopt. Een familiehypotheek kan ook zorgen voor een oplossing voor het gebrek aan spaargeld bij starters, aldus de medeoprichter van Viisi.
quote:Door Pieter van Erven Dorens
20 okt. 2024 in Geld
Amsterdam - Een jonge koopstarter heeft vaker dan vroeger een financieel duwtje nodig op de woningmarkt. Vaak schiet de hypotheek flink tekort. Ouders kunnen bijspringen met een familiehypotheek of garantstelling, maar banken blijven streng. „Er komt meer bij kijken dan je denkt.”© Foto ANP/HH
Bij de huidige hoge woningprijzen hebben veel jonge starters hulp nodig van hun ouders.
© https://www.telegraaf.nl/(...)-kijken-dan-je-denkt
Duidelijk. Ik dacht een pand te kopen samen met je kind en dat op te splitsen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik bedoel. We hebben teveel grote woningen, te weinig kleine. Zat woningen die te splitsen zijn in 3 woningen voor alleenstaanden/stel zonder kinderen. Dan kun je een woning die nu 6 ton kost omzetten in 3 woningen van 2,5 - 3 ton (prijspeil: Eindhoven).
Je kan daarmee ook de woningvoorraad snel uitbreiden.
Het is echt heel raar dat zoiets niet gebeurt, maar ik weet precies wat erachter zit. Ambtenaren die steeds maar voorspellen dat er minder vraag naar woningen gaat komen. Ik heb daar zo vaak ruzie mee lopen maken omdat het overduidelijk niet waar is, maar het blijft trekken aan een dood paard.
Daarom is er tot op de dag van vandaag vanuit de overheid geen urgentie…
(Nog wat meer redenen, maar ok)
[..]
Er zijn geen plannen om de belastingvrije voet af te schaffen.
Dat kan natuurlijk, maar dat bevoordeelt juist weer mensen die ouders met geld hebben.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:15 schreef Cherni het volgende:
[..]
Duidelijk. Ik dacht een pand te kopen samen met je kind en dat op te splitsen.
Dat is waar. Maar ook dan is de situatie voor iedereen anders. Zeker als je meerdere kinderen hebt. Dan moet je ook niet willen dat je een kind boven het ander plaatst. Dan is de kans dat je onder de kinderen een bom plaatst als je gewoon met al je kinderen een goede band hebt. Ongeacht de situatie van de kinderen moet je natuurlijk wel oppassen. Bij 1 kind speelt dat niet uiteraard.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk, maar dat bevoordeelt juist weer mensen die ouders met geld hebben.
Als je remote kunt werken kan het zeker te overwegen zijn om in een goedkoop EU land te gaan wonen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:02 schreef PzKpfw het volgende:
Alsof je serieus kunt sparen als je momenteel ergens iets moet huren voor veel te veel geld
Ga er bij mij maar vanuit dat ik nooit zal denken in dit soort constructies. Ik ben zelf opgegroeid in een situatie waar ik er feitelijk alleen voor stond. Vader vroeg overleden, geen echte band met mijn moeder.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:44 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar ook dan is de situatie voor iedereen anders. Zeker als je meerdere kinderen hebt. Dan moet je ook niet willen dat je een kind boven het ander plaatst. Dan is de kans dat je onder de kinderen een bom plaatst als je gewoon met al je kinderen een goede band hebt. Ongeacht de situatie van de kinderen moet je natuurlijk wel oppassen. Bij 1 kind speelt dat niet uiteraard.
Ben het wel met je eens. En zoals je het omschrijft denk je in ieder geval aan een oplossing en verzand de discusdie niet in dure vakanties, mobieltjes en niet kunnen sparen. Daar had ik.wat moeite mee en niet persoonlijk op je bedoeld maar in het algemeen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ga er bij mij maar vanuit dat ik nooit zal denken in dit soort constructies. Ik ben zelf opgegroeid in een situatie waar ik er feitelijk alleen voor stond. Vader vroeg overleden, geen echte band met mijn moeder.
Ik denk ook dat het je sterker maakt. Dat je van jongs af aan leert je eigen boontjes te doppen. Dus mijn kinderen krijg van mij vooral een hengel ipv vissen als je begrijpt wat ik bedoel.
Mijn idee van een gezonde overheid is dan ook een overheid die zorgt voor kansen voor iedereen door zo min mogelijk in de weg te gaan staan. Het probleem met de huizenmarkt is zonder meer lastig op te lossen, maar woningsplitsing makkelijk maken is simpel te realiseren. Er is geen stikstofblokkade (de woning staat er immers al), je hoeft geen ruimte op te offeren en als mensen handig zijn kunnen ze het zelf.
Zoiets simpels als de blokkade opheffen om met meer dan 2 volwassenen (buiten gezinssituatie) te wonen in een huis scheelt al enorm veel. Gewoon 3 of 4 werkende jongeren die samen een wat grotere woning kopen of huren als tussenstap van studentenhuis naar de eigen woning. Ok, dat zorgt wellicht voor wat meer parkeerdruk, maar verder is het voor de omgeving geen last.
Kleine dingen die snel effect kunnen hebben.
Maar ondertussen in Eindhoven houdt men gewoon vast aan 80% betaalbaar waardoor slechts de helft van de woningbouwopgave wordt gehaald. En dat is niet alleen in Eindhoven zo.
De woningmarkt in Nederland verdient het om multidisciplinair aangepakt te worden en begin gewoon eens met laaghangend fruit zou ik denken.
Op zichzelf geen bezwaar tegen, maar zoiets van de grond trekken kost veel tijd, zeker nu met alle stikstofproblematiek. Kan best op de langere termijn helpen, maar iemand die nu bwvs aan het zoeken is naar de juiste brug om onder te slapen, die schiet er weinig mee op.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:09 schreef raptorix het volgende:
@:vem2012, ik ben zelf ook voorstander om een nieuw soort Lelystad te bouwen, gewoon iets waar we ook als Nederland op de kaart zetten qua expertise, maak er ook een mooie kennishub van met high techbedrijven, bijvoorbeeld ASML, maar zeker geen eliteplek, je zou er zelf over kunnen denken om er een speciale economische zone van te maken en te experimenteren met wetgeving.
Die nadruk kwam vooral vanuit de OP, die ging over het niet voldoende spaargeld hebben. En dat heeft toch ook wel (deels) te maken met uitgaven, als je op zich voldoende inkomen hebt om te kopen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:22 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ben het wel met je eens. En zoals je het omschrijft denk je in ieder geval aan een oplossing en verzand de discusdie niet in dure vakanties, mobieltjes en niet kunnen sparen. Daar had ik.wat moeite mee en niet persoonlijk op je bedoeld maar in het algemeen.
Wat ook zou schelen is als je permanent vanuit het Buitenland zou mogen werken zonder dat daar consequenties aan zitten, het is voor mij nu 1 van de redenen om het niet te doen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Op zichzelf geen bezwaar tegen, maar zoiets van de grond trekken kost veel tijd, zeker nu met alle stikstofproblematiek. Kan best op de langere termijn helpen, maar iemand die nu bwvs aan het zoeken is naar de juiste brug om onder te slapen, die schiet er weinig mee op.
Daarom vind ik ook het plan om permanent wonen toe te staan op vakantieparken bv prima. Al mag ik hopen dat er normen aan zitten (stacaravans vind ik minder geschikt op het eerste oog).
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Zoiets.
In het kort; jazeker wel.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:02 schreef PzKpfw het volgende:
Alsof je serieus kunt sparen als je momenteel ergens iets moet huren voor veel te veel geld
Dat zijn alle huishoudens. Bovendien kun je bijna altijd wel sparen, maar de vraag is hoeveel.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
In het kort; jazeker wel.
https://nos.nl/artikel/25(...)-weer-zoals-voorheen
https://nos.nl/artikel/25(...)altijd-een-schijntje
[ afbeelding ]
Huizenprijzen in deze wijk zijn in 6 jaar gestegen van gemiddeld ¤375.000 in 2018 tot ¤500.000 nu.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat zijn alle huishoudens. Bovendien kun je bijna altijd wel sparen, maar de vraag is hoeveel.
Het is gewoon een feit dat er een groep Nederlanders is die niet voldoende kan sparen omdat hun lasten te hoog zijn. En dat komt dan weer omdat een groot deel van die lasten niet te verlagen zijn, zoals huur. De grap is dat ze de woning die ze huren in principe zouden moeten kunnen kopen gezien hun huurbedrag (bijna altijd hoger dan evenredig hypotheekbedrag) maar dat kan dan weer niet
Een woning kost meer dan alleen de maandelijks aflaat aan de bank...quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat zijn alle huishoudens. Bovendien kun je bijna altijd wel sparen, maar de vraag is hoeveel.
Het is gewoon een feit dat er een groep Nederlanders is die niet voldoende kan sparen omdat hun lasten te hoog zijn. En dat komt dan weer omdat een groot deel van die lasten niet te verlagen zijn, zoals huur. De grap is dat ze de woning die ze huren in principe zouden moeten kunnen kopen gezien hun huurbedrag (bijna altijd hoger dan evenredig hypotheekbedrag) maar dat kan dan weer niet
Dat is niet zo relevant. De discussie gaat over het spaarbedrag voor de kosten koper c.s.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Huizenprijzen in deze wijk zijn in 6 jaar gestegen van gemiddeld ¤375.000 in 2018 tot ¤500.000 nu.
Stel dat je dan 6 jaar lang heel trouw iedere maand ¤1,000 gespaard hebt dan zijn de huisprijzen alsnog ¤53.000 meer gestegen dan wat je gespaard hebt (magere rente niet meegerekend).
De stelling was dat er door hoge huren niet gespaard kan worden door huurders. Die stelling is aantoonbaar onjuist.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja dat klopt, maar ook daar is een verband met goedkope huurhuizen en hogere lasten.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een woning kost meer dan alleen de maandelijks aflaat aan de bank...
Maar terwijl je die bij elkaar spaart, stijgen de huizenprijzen ook.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is niet zo relevant. De discussie gaat over het spaarbedrag voor de kosten koper c.s.
Waarmee je het punt ontwijkt en dat is dat ze niet voldoende kunnen sparen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De stelling was dat er door hoge huren niet gespaard kan worden door huurders. Die stelling is aantoonbaar onjuist.
Dit wil er gewoon niet in bij veel mensen. Goede post.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Huizenprijzen in deze wijk zijn in 6 jaar gestegen van gemiddeld ¤375.000 in 2018 tot ¤500.000 nu.
Stel dat je dan 6 jaar lang heel trouw iedere maand ¤1,000 gespaard hebt dan zijn de huisprijzen alsnog ¤53.000 meer gestegen dan wat je gespaard hebt (magere rente niet meegerekend).
Zelfs als het je wél gelukt zou zijn om die ¤125.000 te sparen, dan betaal je alsnog iets meer overdrachtsbelasting en sta je alsnog achter t.o.v. 6 jaar geleden.
Uit alle bronnen blijkt dat Nederlanders per jaar steeds meer kunnen sparen. Zijn dat dan volgens jou alleen maar huizenkopers?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Waarmee je het punt ontwijkt en dat is dat ze niet voldoende kunnen sparen.
Leuk als je 100 euro per maand kan sparen met zijn twee. Succes.
Niet per sé. Ik mag toch hopen dat zeker de grootste groep van de starters, die in zijn algemeenheid in de leeftijd 25-35 vallen in 6 jaar tijd ook stappen maken in hun inkomen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar terwijl je die bij elkaar spaart, stijgen de huizenprijzen ook.
Je loopt hoe dan ook constant achter de muziek aan als starter.
Nee, ik heb het toch specifiek over de groep huurders die willen kopen maar dat niet kunnen. Dat er gemiddeld genomen meer gespaard wordt doet daar niet aan af.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 18:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Uit alle bronnen blijkt dat Nederlanders per jaar steeds meer kunnen sparen. Zijn dat dan volgens jou alleen maar huizenkopers?
Er is helemaal geen discussie over dat de betaalbaarheidsindex aangeeft dat we nu op een historisch lastig punt zitten, maar dat kan over 2 jaar weer wat anders zijn door b.v. een lagere rente. Als je nu gaat geloven in dat het toch geen zin heeft om te sparen, dan mis je trein als je erop kan stappen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 18:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit wil er gewoon niet in bij veel mensen. Goede post.
Dit is ook waarschijnlijk de enige oplossing om op redelijke korte termijn af te geraken van het huizentekort.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:09 schreef raptorix het volgende:
@:vem2012, ik ben zelf ook voorstander om een nieuw soort Lelystad te bouwen, gewoon iets waar we ook als Nederland op de kaart zetten qua expertise, maak er ook een mooie kennishub van met high techbedrijven, bijvoorbeeld ASML, maar zeker geen eliteplek, je zou er zelf over kunnen denken om er een speciale economische zone van te maken en te experimenteren met wetgeving.
Dan moet je de OP nog een keer lezen want daar gaat het expliciet om dat jongeren niet eens 10k aan spaargeld hebben.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 18:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee, ik heb het toch specifiek over de groep huurders die willen kopen maar dat niet kunnen.
Natuurlijk, ik sluit mijn ogen niet voor de groep mensen die wel echt kunnen maar het niet doen (om welke reden dan ook) maar dat betekent niet dat er ook een groep mensen is die buiten hun macht om, buiten de boot vallen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 18:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er is helemaal geen discussie over dat de betaalbaarheidsindex aangeeft dat we nu op een historisch lastig punt zitten, maar dat kan over 2 jaar weer wat anders zijn door b.v. een lagere rente. Als je nu gaat geloven in dat het toch geen zin heeft om te sparen, dan mis je trein als je erop kan stappen.
Dat zeg ik toch niet kerel, ik haak in op het onderwerp dat er een groep mensen is die niet kan sparen omdat ze die ruimte niet hebben. Derde keer dat ik dat nu zeg.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 18:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan moet je de OP nog een keer lezen want daar gaat het expliciet om dat jongeren niet eens 10k aan spaargeld hebben.
Komt dat dan volgens jou altijd door te hoge huren en zo ja, zou je dat kunnen onderbouwen met een bron die anders is dan de onderbuik? De simpele dooddoener “huurders kunnen niks sparen” gaat er gewoon bij mij niet in.
Ongetwijfeld.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 18:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niet per sé. Ik mag toch hopen dat zeker de grootste groep van de starters, die in zijn algemeenheid in de leeftijd 25-35 vallen in 6 jaar tijd ook stappen maken in hun inkomen.
En dan moet je oppassen met thuis werken. Een collega die gewoon voor NS werkt en daar op de loonlijst staat en 2 dagen op kantoor werkt in Nederland liep tegen problemen op omdat hij in België ook 3 dagen thuis werkt. Dan ziet de Belgische overheid datals ook werken in België en heeft daarmee belasting technisch etc wel wat problemen. Daar moet je dus goed mee oppassen. Ik weet er niet in detail alles van hoe het precies werkt omdat ik daar niets mee te maken heb.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat ook zou schelen is als je permanent vanuit het Buitenland zou mogen werken zonder dat daar consequenties aan zitten, het is voor mij nu 1 van de redenen om het niet te doen.
Door het ongezonde systeem in Nederland waarbij we een grote groep (ruwweg 1/3e) hebben die voor een grijpstuiver kan huren, vervolgens een grote groep (bijna 60%) die heeft kunnen kopen met alle voordelen van dient (met name op langere termijn) en een kleine groepje daartussen, die tussen wal en schip vallen, hebben we voor die groep een heel groot probleem gemaakt.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 18:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Natuurlijk, ik sluit mijn ogen niet voor de groep mensen die wel echt kunnen maar het niet doen (om welke reden dan ook) maar dat betekent niet dat er ook een groep mensen is die buiten hun macht om, buiten de boot vallen.
Eensquote:Op zaterdag 25 januari 2025 18:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Door het ongezonde systeem in Nederland waarbij we een grote groep (ruwweg 1/3e) hebben die voor een grijpstuiver kan huren, vervolgens een grote groep (bijna 60%) die heeft kunnen kopen met alle voordelen van dient (met name op langere termijn) en een kleine groepje daartussen, die tussen wal en schip vallen, hebben we voor die groep een heel groot probleem gemaakt.
En met dank aan Hugo de Clown is dat probleem nog extra vergroot ook.
Maar juist die groep zou enorm geholpen zijn door investeerders woningen om te laten zetten in meerdere kleine appartementen waar voldoende rendement uit te halen valt.
Dan is België de plek waarvanuit hij het merendeel van zijn inkomen verwerft en heeft België in beginsel het heffingsrecht.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 18:07 schreef Cherni het volgende:
[..]
En dan moet je oppassen met thuis werken. Een collega die gewoon voor NS werkt en daar op de loonlijst staat en 2 dagen op kantoor werkt in Nederland liep tegen problemen op omdat hij in België ook 3 dagen thuis werkt. Dan ziet de Belgische overheid datals ook werken in België en heeft daarmee belasting technisch etc wel wat problemen. Daar moet je dus goed mee oppassen. Ik weet er niet in detail alles van hoe het precies werkt omdat ik daar niets mee te maken heb.
Dat geloof ik wel. Maar dat is schijnbaar bij velen totaal een punt waaraan je niet aan denkt als je achter je laptop aan de keukentafel zit in je eigen woning dat ontstaan is na corona. Het zou mij ook gebeurt zijn. Hij was er met grote toeval achter gekomen door een kennis. Zelfs NS bij personeelszaken waren ze er niet van bewust of advies gegeven. Het is uiteindelijk allemaal recht getrokken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 18:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan is België de plek waarvanuit hij het merendeel van zijn inkomen verwerft en heeft België in beginsel het heffingsrecht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |