De jeugd is steeds vaker rechts-extremistisch. Zorgelijke ontwikkeling wat een direct gevolg is van jarenlang wegkijkgedrag en het goedpraten van dit soort gedachtegoed.quote:Belgische jongen van 14 opgepakt die aanslag op moskee wilde plegen
In België is vanochtend een jongen opgepakt die een aanslag op een moskee zou hebben willen plegen. Hij zou morgen al hebben willen toeslaan.
Minister van Justitie Paul Van Tigchelt zei in het parlement dat de jongen, "ik zou zeggen een jongetje", 14 jaar is.
Volgens de Belgische justitie is de jongen lid van een rechtsextremistische beweging. Hij werd gearresteerd in zijn huis nadat er gisteren een tip over hem was binnengekomen.
Messen en hakenkruizen
Bij de inval zijn volgens de justitie ook wapens en computermateriaal in beslag genomen. Volgens Belgische media gaat het om twee messen en documenten met hakenkruizen.
De jongen, die uit Molenbeek bij Brussel kwam, zou hebben willen toeslaan tijdens het vrijdaggebed, het drukste moment van de week. Welke moskee hij op het oog had, is niet duidelijk.
Steeds meer jonge verdachten
Van Tigchelt werd door parlementsleden bevraagd over het hoge aantal jongeren onder de mensen die vanwege radicalisme in de gaten worden gehouden door de veiligheidsdienst.
"Op dit moment zien we dat 1 op 3 verdachten die opduiken in terreurdossiers waarin sprake is van geweld, minderjarig is. Dat is een verontrustende toename", zei Van Tigchelt.
"De radicalisering van deze jongeren gaat veel sneller dan vroeger", voegde hij eraan toe. Volgens Staatsveiligheid gaat het in een periode van drie jaar om enkele tientallen verdachten. Vorig jaar werd een terreurverdachte opgepakt van 13 jaar.
Hersenspoeling via sociale media
Van Tigchelt verklaart de toegenomen aantrekkingskracht van rechtsextremisme onder minderjarigen uit "hersenspoeling" via sociale media.
In België worden zo'n 600 mensen in de gaten gehouden vanwege extremisme. De grote meerderheid zijn jihadisten, zo'n 60 worden beschouwd als rechtse extremisten.
Dat heeft TS alleen niet zo opzichtig duidelijk willen maken in de OP.quote:In België worden zo'n 600 mensen in de gaten gehouden vanwege extremisme. De grote meerderheid zijn jihadisten, zo'n 60 worden beschouwd als rechtse extremisten.
@Mikeytt <Knip> graag opheldering hierover.quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:45 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Dat heeft TS alleen niet zo opzichtig duidelijk willen maken in de OP.
Wil je nu zeggen dat de Belgen een bias hebben en net als de Nederlandse belastingdienst eerder geneigd is in actie te komen bij een bepaalde naam en achtergrond? Dat zou namelijk discriminatie zijn en daar moet dan grondig onderzoek naar worden gedaan.quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:45 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Nee joh malle jongen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 06:18 schreef Twiitch het volgende:
Deze jongen is ook slachtoffer, we moeten hem goed begeleiden (niet straffen!) en zorgen voor meer stageplaatsen en buurthuizen.
Wat probeer je nou te zeggen?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:53 schreef flyguy het volgende:
Molenbeek, Brussel....
Alsof het joch het slechter had kunnen maken.
Dat voorspelt niet veel goeds voor de toekomst.quote:"Op dit moment zien we dat 1 op 3 verdachten die opduiken in terreurdossiers waarin sprake is van geweld, minderjarig is.
quote:Nu blijkt de 14-jarige extreemrechtse terrorist, die aanslag wilde plegen op moskee in Molenbeek, de Oekraïense nationaliteit te hebben. Ik waarschuw al geruime tijd dat het neonazistisch gedachtengoed diepgeworteld is in de Oekraïense samenleving, het leger en milities daar!
Voordeel hiervan is wel dat je hem straks kan deporteren naar Oekraïne.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:38 schreef Nober het volgende:
Nog voor de daad ingrijpen.
Kijk, zo doe je dat Duitsland.
[..]
[ x ]
'Belgisch', leek me al sterk dat er nog Belgen wonen in Molenbeek.
Je bent het vierendelen door manke ezeltjes vergetenquote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nee joh malle jongen.
Deze vent levenslang opsluiten plus zijn eerstegraads familie en directe vrienden. Als ze ooit vrijkomen, eventueel tussen zes planken, deportatie
Laat hem maar lekker russen op gaan blazen, dan kan hij zijn land tenminste nog een beetje van dienst zijnquote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:38 schreef Nober het volgende:
[..]
[ x ]
Dat als Molenbeek niet meer zou bestaan, je er echt niet rouwig om hoeft te zijn.quote:
Jan Boskamp woont in Molenbeek.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:38 schreef Nober het volgende:
[..]
[ x ]
Volgens mij koppelde je het aan de plannen van deze jongen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:40 schreef flyguy het volgende:
[..]
Dat als Molenbeek niet meer zou bestaan, je er echt niet rouwig om hoeft te zijn.
Dat vind ik dubieus. Je zegt niet dat het prima is, maar feitelijk wel dat niet zo slecht is.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:53 schreef flyguy het volgende:
Dit dus, ik ben daar jaren geleden geweest om een auto te verkopen. Ik wist niet wat ik zag, nergens in Europa word het zo on-Europees als daar. Het enige wat mij herinnerde dat ik nog in België was waren de kentekens en de straatnamen. De voertaal daar is Arabisch, alle vrouwen die ik daar zag waren gesluierd, mannen met enorme baarden en jurken aan, elke winkel had een Arabische eigenaar.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:53 schreef flyguy het volgende:
Molenbeek, Brussel....
Tuurlijk niet want ExTreEm RecHTs iS HeT geVAArLukststsSTST van ALleMaAl!!!quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:45 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Ik snap dat gebagatelliseer niet. Iemand die concrete plannen heeft om een aanslag te plegen vormt zeker een gevaar. Goed dat dat nu voorkomen lijkt te zijn.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 13:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Tuurlijk niet want ExTreEm RecHTs iS HeT geVAArLukststsSTST van ALleMaAl!!!
We zien het inderdaad..
Exact. Dat gebagatelliseer van TS van overgrote deel van moslim terrorisme snap ik echt niet.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 14:28 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik snap dat gebagatelliseer niet. Iemand die concrete plannen heeft om een aanslag te plegen vormt zeker een gevaar. Goed dat dat nu voorkomen lijkt te zijn.
Wat een kletskoek. Dit topic gaat over een geradicaliseerde jongen die juist een aanslag op moslims wilde plegen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 14:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact. Dat gebagatelliseer van TS van overgrote deel van moslim terrorisme snap ik echt niet.
60 van de 600quote:Op vrijdag 24 januari 2025 14:40 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat een kletskoek. Dit topic gaat over een geradicaliseerde jongen die juist een aanslag op moslims wilde plegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |