abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216423189
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Huh...dat kennen we toch helemaal niet?
We belasten het rendement. Niet het vermogen op zich. Volgens mij introduceer je hier nu een heel nieuwe belasting.
Ja, dan stop je met de pogingen om dat ene stukje anders (en vooral ingewikkelder) te regelen en introduceer je een nieuwe die praktisch gezien op hetzelfde neerkomt maar een andere naam heeft en veel simpeler is.
  Moderator zaterdag 25 januari 2025 @ 10:54:44 #102
236264 crew  capricia
pi_216423236
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:50 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ja, dan stop je met de pogingen om dat ene stukje anders (en vooral ingewikkelder) te regelen en introduceer je een nieuwe die praktisch gezien op hetzelfde neerkomt maar een andere naam heeft en veel simpeler is.
Alleen komt dat niet op hetzelfde neer.
Bovendien is het fundamenteel een ander soort belasting.
Al zijn er wel landen die dit doen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216423297
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Alleen komt dat niet op hetzelfde neer.
Bovendien is het fundamenteel een ander soort belasting.
Al zijn er wel landen die dit doen.
Hoe anders is het als je dat percentage gewoon vastzet op wat eerder als fictief rendement werd gerekend (met een belastingvrije voet e.d.)? De informatie over vermogen wordt al gewoon gedeeld door de banken e.d. en aangifte doe je gewoon via de app.
Dan betaal je net zoveel als voorheen en haalt de overheid net zoveel op.
Ik zal wel een heel belangrijk verschil over het hoofd zien maar ik zie praktisch weinig verschil.
  Moderator zaterdag 25 januari 2025 @ 11:02:56 #104
236264 crew  capricia
pi_216423346
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hoe anders is het als je dat percentage gewoon vastzet op wat eerder als fictief rendement werd gerekend (met een belastingvrije voet e.d.)? De informatie over vermogen wordt al gewoon gedeeld door de banken e.d. en aangifte doe je gewoon via de app.
Dan betaal je net zoveel als voorheen en haalt de overheid net zoveel op.
Ik zal wel een heel belangrijk verschil over het hoofd zien maar ik zie praktisch weinig verschil.
Omdat als ik in slechte jaren geen rendement maak, ik ook geen belasting hoef te betalen. Ik heb immers niets verdient.

En met jouw methode moet ik dat wel. En dat is precies de reden waarom al die rechtzaken gevoerd werden. Want je gaat dan uit van een fictief rendement.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216423535
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 11:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Omdat als ik in slechte jaren geen rendement maak, ik ook geen belasting hoef te betalen. Ik heb immers niets verdient.

En met jouw methode moet ik dat wel. En dat is precies de reden waarom al die rechtzaken gevoerd werden. Want je gaat dan uit van een fictief rendement.
Daarom dus stoppen met dat gedoe over rendement, want dat maakt het veel ingewikkelder. En dan is het pech als je een keer minder rendement hebt, meestal zal het juist meer zijn.
  Moderator zaterdag 25 januari 2025 @ 11:35:45 #106
236264 crew  capricia
pi_216423659
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 11:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daarom dus stoppen met dat gedoe over rendement, want dat maakt het veel ingewikkelder. En dan is het pech als je een keer minder rendement hebt, meestal zal het juist meer zijn.
Daar kleven wel meer nadelen aan.
Toen we nog 'gewoon' het vermogen belastte vertrokken veel mensen naar België. Want die kent dat niet. Dat krijg je dan weer terug. Zeker nu vermogen heel makkelijk naar het buitenland te transporteren is.

Tevens dwing je mensen met een groot vermogen en een klein inkomen (bijvoorbeeld gepensioneerden) hun vermogen aan te spreken om de belastingen te kunnen voldoen. En dat vermogen kan ook in vastgoed zitten (of gewoon ergens vast waar je niet makkelijk bij komt).

Daarnaast valt de objectieve waarde niet altijd goed te bepalen. Denk aan aandelen in een familie bv.

Wat ik hiermee wil aangeven is niet dat het onmogelijk is, maar dat er meer kanten aanzitten waar je over na moet denken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 25 januari 2025 @ 12:17:13 #107
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216424079
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 11:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is zelfs zo dat het voordelig is voor de meer risicovolle belegger om met een fictief rendement te werken. Langjarig komt dat voordeliger uit dan telkens hoge afdracht over de hoge winsten maar geen belastingteruggave bij de grote verliezen.
pi_216424817
Een infographic met alle soorten vermogens(x)belastingen op een rij met ieder z'n voor- en nadelen:

In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
  zaterdag 25 januari 2025 @ 14:04:57 #109
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216424953
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 13:48 schreef nostra het volgende:
Een infographic met alle soorten vermogens(x)belastingen op een rij met ieder z'n voor- en nadelen:

[ afbeelding ]
Nadeel: Verboden door de Hoge Raad.

:P
pi_216424974
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 14:04 schreef VoMy het volgende:

[..]

quote:

[..]

Ja, die vond ik ook wel amusant droog.
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
pi_216426776
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:22 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Voor professionele organisaties lijkt me dat al lastig, maar voor particulieren?
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is niet te doen. Wat een rompslomp. Alles in Excel bijhouden. En welke expert van de belastingdienst gaat dat controleren?
Dus iedere transactie bijhouden plus alles op 1 januari voor je nog niet gerealiseerde rendement?

Ik bedoel dat mijn broker mijn GAK al kent, dus de winst weet en dus ook belasting kan aangeven.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_216431371
quote:

[..]

Ik denk dat je bij de laatste 3 ook "Onuitvoerbaar met de huidige staat belastingdienst" kunt toevoegen :')
pi_216433680
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 22:23 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Ik denk dat je bij de laatste 3 ook "Onuitvoerbaar met de huidige staat belastingdienst" kunt toevoegen :')
Blijft optie 2 over.
pi_216436118
quote:
6s.gif Op zondag 26 januari 2025 02:30 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Blijft optie 2 over.
Ja lekker belasting betalen over je spaargeld waarover je al belasting hebt betaald.

Ik zie niet weten waarom ik ieder jaar zomaar een deel van mijn zuurverdiende spaargeld weer aan Schoof moet doneren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kickinalfa op 26-01-2025 13:39:10 ]
  zondag 26 januari 2025 @ 12:14:22 #115
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216436175
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:10 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja lekker belasting betalen over je spaargeld waarover je al belasting hebt betaald.

Ik zie niet weten waarom ik ieder jaar zomaar een deel van mijn zuurverdiende spaargeld waar aan Schoof moet doneren.
Zuurverdiend over geld zeggen in een maatschappij waarin het makkelijkst geld verdiend wordt door al veel geld te hebben, niet door er harder voor te werken dan anderen. Komisch.
pi_216436590
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ntenkwestie-a4880913
quote:
Het Amsterdam UMC daagt Ronald Plasterk en het farmaceutisch bedrijf CureVac voor de rechter in de zogeheten ‘patentenkwestie’. Het ziekenhuis wil zijn deel van de uitvindingen die Plasterk voor zichzelf claimde terug en eist een schadevergoeding.
Die kan een vernieuwde politieke carriere in Nederland wel vergeten.
In Amerika doen ze dat heel anders . Een verkrachter, dief, verkiezingsfraudeur, staatsgreepplanner kan de belangrijkste politicus worden
  zondag 26 januari 2025 @ 12:54:34 #117
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_216436726
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In Amerika doen ze dat heel anders . Een verkrachter, dief, verkiezingsfraudeur, staatsgreepplanner kan de belangrijkste politicus worden
als plasterk daar in dienst was dan is het patent van de werkgever
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_216436737
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:10 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ik zie niet weten waarom ik ieder jaar zomaar een deel van mijn zuurverdiende spaargeld waar aan Schoof moet doneren.
Zodra passief inkomen zwaarder wordt belast dan actief inkomen, heb je een punt.

Op dit moment is het stelsel zo ingericht dat de onderste laag amper belasting betaalt en voor ondernemers en vermogende particulieren zijn er allerlei voordeeltjes en loopholes. De groep daartussen betaalt ondertussen de hoofdprijs en heeft nergens recht op.
pi_216436765
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het Nederlandse systeem is niet alles en de monarchie dient wat mij betreft per direct afgeschaft te worden, maar een presidentieel systeem obv winner takes all lijkt me uiteindelijk erger ja.
pi_216437207
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:14 schreef VoMy het volgende:

[..]
Zuurverdiend over geld zeggen in een maatschappij waarin het makkelijkst geld verdiend wordt door al veel geld te hebben, niet door er harder voor te werken dan anderen. Komisch.
Het rentepercentage over spaargeld schommelde afgelopen jaren tussen 0% en 0,25, bij je belastingvrije deel leverde dit zowel 144 euro op aan rente. Ik snap niet dat mensen nog werken en niet van 144 euro per jaar leven.
  zondag 26 januari 2025 @ 13:44:31 #121
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216437240
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 13:42 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het rentepercentage over spaargeld schommelde afgelopen jaren tussen 0% en 0,25, bij je belastingvrije deel leverde dit zowel 144 euro op aan rente. Ik snap niet dat mensen nog werken en niet van 144 euro per jaar leven.
Ja want het meeste vermogen is stilstaand spaargeld :')
pi_216437328
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 13:44 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ja want het meeste vermogen is stilstaand spaargeld :')
Maar dat wordt juist keihard gepakt door jouw voorstel.
  zondag 26 januari 2025 @ 14:01:01 #123
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_216437429
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:14 schreef VoMy het volgende:

[..]
Dasarom moet de eerste 30.000 euro arbeidinkomsten belastingvrij worden
dan kan ook de toeslagen en het zwart geld minderen

Ook de nu nog verplichtte pensioen spaar afdracht moet netto in of voor de eigen woning gespaard kunnen worden
als extra aflossing na de aankoop voor bovenmatige hypotheken

ARBEID MOET LONEN
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 26 januari 2025 @ 14:05:06 #124
12221 Tijn