Goed nieuws. Obesitas tijdens de kindertijd heeft heel je leven impact. Veel meer impact dan iemand die volwassen pas obesitas heeft.quote:Maagverkleining mogelijk voor kinderen met obesitas die alles hebben geprobeerd
Het is een laatste redmiddel: een maagverkleining voor kinderen met obesitas. Tegenwoordig kan dat ook in Nederland, in het kader van een wetenschappelijke studie. Zes kinderen zijn inmiddels met succes geopereerd. Al blijven artsen voorzichtig.
In 2023 had ruim 12 procent van de 4- tot 17-jarigen overgewicht. Het aandeel kinderen met ernstig overgewicht was 4,1 procent en stijgt elk jaar. In Nederland hebben op dit moment ongeveer 120.000 kinderen ernstig overgewicht.
Enorme consequenties
Anita Vreugdenhil, kinderarts en hoogleraar leefstijlgerelateerde ziekten aan de Universiteit Maastricht, wil kinderen met obesitas weer gezond maken. "We richten ons vooral op leefstijlbegeleiding", zegt ze. Driekwart van de kinderen is daar goed mee geholpen. "Maar een kwart van de kinderen dus niet."
De kinderarts ziet op jonge leeftijd al suikerziekte, leververvetting - een stapeling van vet in de lever - en een hoge bloeddruk. Uit onderzoek blijkt dat de schade groter wordt als die aandoeningen blijven bestaan. "We zien ook dat de effecten van die gezondheidsproblemen bij jongeren veel groter zijn dan bij volwassenen. Niet alleen heeft obesitas enorme consequenties voor hun gezondheid, maar het heeft ook een enorme impact op hun mentale toestand. Sommige kinderen willen er gewoon echt niet meer zijn."
De eisen voor een maagverkleining bij kinderen met ernstig overgewicht zijn streng. Er moet sprake zijn van een BMI hoger dan 35, de puberteit moet zijn doorlopen en de patiënt moet meerdere chronische aandoeningen hebben. De minimumleeftijd ligt op 13 jaar. Vreugdenhil: "Ook moeten ze minstens een jaar leefstijlbegeleiding hebben gehad met onvoldoende resultaat."
Een psycholoog, diëtist, kinderarts en een chirurg gaan over de uiteindelijke beslissing. "We gaan niet over één nacht ijs", zegt Vreugdenhil. "Er zitten ook risico's aan de operatie, dus dat willen we alleen voor de kinderen die met de rug tegen de muur staan en voor wie alles al uit de kast is getrokken. Het is echt een laatste redmiddel."
Eetgedrag aanpassen
Chirurg François van Dielen voert maagverkleiningen uit bij kinderen. Het komt hem ook op kritiek te staan. "Veel mensen hebben daar toch wel wat moeite mee en dat begrijp ik. Dus ik benadruk ook altijd dat we het echt alleen maar doen bij die kinderen waarbij helaas alle conservatieve behandelingen niet werken."
Want alleen met een operatie zijn ze er nog niet. "Ze moeten hun eetgedrag aanpassen, vitaminesupplementen blijven gebruiken en weer gaan sporten. Dat moet langzaam worden opgestart. De leefstijlbegeleiding blijft doorgaan. Je kunt niet meer alles eten en daar zul je de rest van je leven op moeten letten."
Medicijnen
Na de operatie zien de artsen dat de gezondheidsproblemen afnemen. Vreugdenhil: "Maar ook dat ze uit dat sociale isolement komen, dat hun zelfvertrouwen groeit, dat ze weer in beweging komen en dat ze weer met leeftijdsgenoten omgaan." De kinderen verliezen ongeveer 35 procent van hun totale gewicht in een jaar.
De kosten van de operatie zijn niet verzekerd. De ziekenhuizen betalen de operaties in het kader van het wetenschappelijk onderzoek. Het reguleren van een hongergevoel met medicijnen is voor kinderen met obesitas ook een optie, maar zorgverzekeraars vergoeden dat soort medicijnen tot nu toe alleen voor volwassenen.
Geneesmiddelenproducent Novo Nordisk, die afslankmedicijnen maakt, heeft Europese goedkeuring voor hun medicijn voor kinderen vanaf twaalf jaar. Maar vergoeding uit de basisverzekering laat naar verwachting nog zeker maanden op zich wachten.
Door een maagverkleining ga je... minder eten...quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:07 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)es-hebben-geprobeerd
[..]
"ze moeten gewoon minder eten" gaat hier niet op.
Ja. Een maagverkleining in combinatie met een andere leefstijl.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Door een maagverkleining ga je... minder eten...
Geen snoep en frisdrank in huis halen.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:11 schreef DrDentz het volgende:
Je kunt zo'n kind toch gewoon minder snoep geven en meer laten bewegen..
Jawel alleen laten ze nu eerst in hun kind snijden zodat hij/zij minder gaat eten.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:07 schreef Mikeytt het volgende:
"ze moeten gewoon minder eten" gaat hier niet op.
Ik denk dat maagverkleining een prima oplossing is, echter gewoon zo jammer dat we ook hier de VS achterna gaan waar iedereen morbide obese is en na zijn/haar 40ste in een scootmobiel rondrijdt.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:17 schreef Mikeytt het volgende:
De onderbuikmenschen zijn er wel snel bij. De experts weten niks, dus een oplossing die ze zelf logisch lijkt zal wel kloppen!
De hoeveelheid slecht "eten" in supermarkten is gexplodeerd.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Geen snoep en frisdrank in huis halen.
Toen mijn kinderen klein waren had ik alleen met verjaardagen snoep in huis, door het jaar heen helemaal niet. Kwamen weleens kinderen spelen die om een snoepje vroegen. Hebben we niet. Wij gingen ook nooit naar macDonald of zo. Als we uit gingen eten, was dat naar een normaal restaurant en de kinderen bestelden dan gewoon van de kaart, geen saai kindermenuutje.
Het was niet zo dat ze geen snoep mochten, ik haalde het niet in huis. En dat is nog steeds zo. Als ik gasten krijg, zorg ik voor iets bij de koffie. Komen mensen onverwacht, dan is er niets bij de koffie.
Je hebt dus een andere leefstijl nodig en minder eten.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:15 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja. Een maagverkleining in combinatie met een andere leefstijl.
Dat is wat anders dan "gewoon minder eten" en dat weet je zelf ook.
Dat is vooral een recept voor een ongezonde relatie met voedsel. Mensen moeten kappen met de "ongezond voedsel vs gezond voedsel" mentaliteit.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Geen snoep en frisdrank in huis halen.
Toen mijn kinderen klein waren had ik alleen met verjaardagen snoep in huis, door het jaar heen helemaal niet. Kwamen weleens kinderen spelen die om een snoepje vroegen. Hebben we niet. Wij gingen ook nooit naar macDonald of zo. Als we uit gingen eten, was dat naar een normaal restaurant en de kinderen bestelden dan gewoon van de kaart, geen saai kindermenuutje.
Het was niet zo dat ze geen snoep mochten, ik haalde het niet in huis. En dat is nog steeds zo. Als ik gasten krijg, zorg ik voor iets bij de koffie. Komen mensen onverwacht, dan is er niets bij de koffie.
Geen idee. Dat laat ik aan het team van de psycholoog, diëtist, kinderarts en chirurg over.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:18 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Levenslang aan de vitamine pillen en denk je nou echt dat een kind dan wel ineens meer gaat bewegen?
Er is helaas een dieetcultuur die ons in een vicieuze cirkel gooit, overgewaaid van o.a. Amerika ja.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:19 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Ik denk dat maagverkleining een prima oplossing is, echter gewoon zo jammer dat we ook hier de VS achterna gaan waar iedereen morbide obese is en na zijn/haar 40ste in een scootmobiel rondrijdt.
America F*ck yeah!
Excuus. We hadden het aan jou moeten vragen. Zou hadden we miljarden aan onderzoek en miljoenen experts die hier hun leven aan wijden zoveel tijd kunnen besparenquote:Op donderdag 23 januari 2025 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt dus een andere leefstijl nodig en minder eten.
Ik weet heus wel wat een maagverkleining doet, ken 3 mensen die een gastric bypass gehad hebben.
Ben ook wel eens met 1 van hen mee geweest naar een bijeenkomst voor mensen met obesitas.
Maar uiteindelijk is het wel gewoon "minder eten" door een "andere leefstijl".
Dat de gastric bypass je daar toe dwingt doet daar niets aan af.
Het begint bij je boodschappenlijstje.
Ik zou ook willen inzetten op voorlichting over voeding op scholen, ook voor de ouders. Kinderen hebben geen snoep of frisdrank nodig. Water met suikervrije aanmaak kan ook prima. Thee of melk bij de volkoren boterham, waar geen zoet beleg op zit.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:20 schreef CarbonC het volgende:
[..]
De hoeveelheid slecht "eten" in supermarkten is gexplodeerd.
En wat McDonalds betreft: mijn mijn jeugd was er in Noord-Nederland 1 McDonalds, in Groningen (zo oud ben ik).
Inmiddels zitten ze overal.
Sluit die snelvreetschuren per direct en doe in de supermarkt alle snoeptroep achter een apart loket of zo.
Dat komt ook niet in de krant zodat het hier besproken kan worden.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Geen idee. Dat laat ik aan het team van de psycholoog, diëtist, kinderarts en chirurg over.
Als ik een hartoperatie nodig heb, ga ik ook niet op FOK! aan users vragen wat hun expert opinie is.
Echt onzin. Bij mijn zus werkte dat zoals bij jou. Twee van haar drie kinderen hebben overgewicht, nog geen 30 jaar oud, en eten vaak ongezond. Mijn kinderen zijn heel goede eters, lusten bijna alles. Staan er ook altijd voor open iets nieuws te proberen en hebben geen overgewicht.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:22 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat is vooral een recept voor een ongezonde relatie met voedsel. Mensen moeten kappen met de "ongezond voedsel vs gezond voedsel" mentaliteit.
Wij hadden altijd snoep, koek, chips, ijs e.d. in huis. We mochten ook altijd alles pakken wat we wilden. Dat zorgt voor een gelijk speelveld waarbij we als kind vaker zin hadden in groente dan snoep, want kinderen leren zo dat snoep geen "beloning" is, maar juist moreel hetzelfde als groente.
Volgend jaar de zorgpremie met 5 euro extra omhoog omdat de ouders van tegenwoordig hun kinderen volstoppen met ongezonde meuk.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:27 schreef inslagenreuring het volgende:
Je kunt kinderen ook leren dat mierzoete suikerzooi en vette hap in de basis gewoon ranzig voer is.
quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:07 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)es-hebben-geprobeerd
[..]
Goed nieuws. Obesitas tijdens de kindertijd heeft heel je leven impact. Veel meer impact dan iemand die volwassen pas obesitas heeft.
Een maagverkleining is een effectief middel als *laatste* redmiddel als niks meer werkt.
Gewichtsverlies is zo complex en is echt niet makkelijk, of zelfs mogelijk in sommige gevallen. Ik zie de reacties al voor me... "gewoon minder eten". Diëtisten studeren hiervoor en er zijn miljarden uitgegeven aan onderzoek. Het onderbuikgevoel van "ze moeten gewoon minder eten" gaat hier niet op.
Nu doorpakken en het taboe doorbreken.
Waarom zou je het alleen voor volwassenen vergoeden en kinderen niet? In plaats daarvan wil je kinderen een maagverkleining laten ondergaan? Ik zou dan liever medicijnen hebben dan dat ik een drastische ingreep in mijn lichaam laat verrichten.quote:Het reguleren van een hongergevoel met medicijnen is voor kinderen met obesitas ook een optie, maar zorgverzekeraars vergoeden dat soort medicijnen tot nu toe alleen voor volwassenen.
En dat kunnen blijven doen omdat ze toch een maagband hebben.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:37 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Volgend jaar de zorgpremie met 5 euro extra omhoog omdat de ouders van tegenwoordig hun kinderen volstoppen met ongezonde meuk.
Voor veel mensen is dit niet voldoende om de verleiding van ongezonde troep te weerstaan.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Echt onzin. Bij mijn zus werkte dat zoals bij jou. Twee van haar drie kinderen hebben overgewicht, nog geen 30 jaar oud, en eten vaak ongezond. Mijn kinderen zijn heel goede eters, lusten bijna alles. Staan er ook altijd voor open iets nieuws te proberen en hebben geen overgewicht.
Je hoeft kinderen geen snoep te verbieden, heb ik nooit gedaan, maar je hoeft het ook niet in huis te hebben om naar believen te pakken. Ze hebben het niet nodig.
Oh, mee eens hoor. Maar daar heb je als ouders geen invloed op. Wel op wat je zelf in huis haalt.quote:Op donderdag 23 januari 2025 12:17 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Voor veel mensen is dit niet voldoende om de verleiding van ongezonde troep te weerstaan.
Opvoeden is zeker belangrijk maar ongezonde troep is alsmaar makkelijker verkrijgbaar geworden; er mag best iets van een drempel op komen (geen nieuwe snelvreet"restaurants" en vreetpleinen meer openen, geen snoep op (kinder) ooghoogte in de supermarkt etc.
Bij de ouders.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt dus een andere leefstijl nodig en minder eten.
Ik weet heus wel wat een maagverkleining doet, ken 3 mensen die een gastric bypass gehad hebben.
Ben ook wel eens met 1 van hen mee geweest naar een bijeenkomst voor mensen met obesitas.
Maar uiteindelijk is het wel gewoon "minder eten" door een "andere leefstijl".
Dat de gastric bypass je daar toe dwingt doet daar niets aan af.
Het begint bij je boodschappenlijstje.
Je hebt ook Zero varianten, maar of een shit load aan zoetstoffen goed voor je is betwijfel ik ook. Maar goed, alles met mate.quote:Op donderdag 23 januari 2025 13:02 schreef LXIV het volgende:
Zoiets als cola moet eigenlijk helemaal niet beschikbaar zijn. Vroeger kreeg je hooguit 1glaasje van 15 ml op vrijdagavond. Nu zijn er kinderen die iedere dag als ze uit school komen een halve fles leeglurken. De ouders faciliteren dit. En wij mogen de operaties betalen.
Die zoetstoffen kunnen weer suikerziekte veroorzaken.quote:Op donderdag 23 januari 2025 13:09 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Je hebt ook Zero varianten, maar of een shit load aan zoetstoffen goed voor je is betwijfel ik ook. Maar goed, alles met mate.
De voedselindustrie is echter een machtig wapen.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:51 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dit als goed nieuws bestempelen
Symptoom bestrijding is het.
Het dieet wordt niet aangepast, de hoeveelheid vreten die ze hun mik inschuiven neemt af.quote:Op donderdag 23 januari 2025 12:23 schreef maily het volgende:
[..]
Bij de ouders.
Bijzonder dat ze na zo'n operatie wel ineens hun dieet kunnen aanpassen.
Ik weet niet wat erger is. Gewone cola of light/zero.quote:Op donderdag 23 januari 2025 13:09 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Je hebt ook Zero varianten, maar of een shit load aan zoetstoffen goed voor je is betwijfel ik ook. Maar goed, alles met mate.
Bij sommige kinderen lijkt de wet van behoud van energie niet meer te bestaan.quote:Op donderdag 23 januari 2025 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Door een maagverkleining ga je... minder eten...
Zo af en toe een glaasje moet kunnen. Net zoals dat af en toe een biertje of een wijntje ook moet kunnen. Het wordt natuurlijk problematisch als je hele flessen naar binnen lurkt op een dag.quote:Op donderdag 23 januari 2025 13:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die zoetstoffen kunnen weer suikerziekte veroorzaken.
Beter doe je het niet meer mate, maar gewoon niet. Er is niks in frisdranken dat je nodig hebt, integendeel. Beter stop je gewoon met suikerwater drinken als een klein kind.
Het is ook niet lekker, het is pure marketing
En wat als je 50/50 doet?quote:Op donderdag 23 januari 2025 13:20 schreef maily het volgende:
[..]
Ik weet niet wat erger is. Gewone cola of light/zero.
Rare zin ook, het gaat over kinderen dus de ouders moeten het eetgedrag aanpassen en zorgen dat het kind gezond eet en sport. Het kind is hier niet schuldig aan en heeft de leeftijd niet om de volle verantwoordelijkheid te pakken.quote:"Ze moeten hun eetgedrag aanpassen, vitaminesupplementen blijven gebruiken en weer gaan sporten.
Inderdaad, beter gaat de kinderbescherming dat soort ouders eens flink aanpakken.quote:Op donderdag 23 januari 2025 13:02 schreef LXIV het volgende:
Zoiets als cola moet eigenlijk helemaal niet beschikbaar zijn. Vroeger kreeg je hooguit 1glaasje van 15 ml op vrijdagavond. Nu zijn er kinderen die iedere dag als ze uit school komen een halve fles leeglurken. De ouders faciliteren dit. En wij mogen de operaties betalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |