Ik dacht eerst dat je autocorrect kapot was, maar dat woord bestaat echt! Hulde.quote:Op woensdag 22 januari 2025 00:21 schreef einzeinz het volgende:
Wat is er beter voor een smartphone batterij, 4G open zetten of altijd op 5G werken.
Beiden hebben een even goede dekking in mijn buurt. Het is dus niet zo dat er constant netwerk gezocht moet worden.
Tot nu toe staat 5G altijd uit omdat ik begrepen heb dat hoe meer data er door gesluisd kan worden, hoe nefaster het is voor je batterij. Vandaar dat ik altijd op 4G zit.
Omdat dat mobiele data vreet en je dan elke keer (gratis, dat wel) GB's aan je 'onbeperkte' bundel moet gaan plakken.quote:Op woensdag 22 januari 2025 12:17 schreef Vanky het volgende:
Je zit bij alle providers met die non-standalone 5G (NSA), hun infrastructuur is gebouwd op het 4G-kernnetwerk. Dus je 5G is eigenlijk geen echte 5G maar een 4G+ (5G verkoopt marketinggewijs gewoon iets beter).
Van zodra je standalone 5G-netwerken (SA) krijgt, dan zit je telefoon/tablet/PC standaard op 5G en moet je toestel niet telkens 'zoeken' naar een verbinding. Providers zijn hier wel mee bezig maar er is geen enkele in Nederland (en België) die het volledig operationeel heeft.
Dus ja 5G laat je batterij sneller leeglopen. Zelf kies ik voor een 4G-verbinding. Om wat webpagina's te laden is 4G snel genoeg, daar heb je geen 5G-verbinding voor nodig.
Verwacht maar niet dat je batterij ineens veel beter gaat presteren. Elke generatie heeft meer en meer impact op je batterij.
3G was zuiniger dan 4G en 4G is zuiniger dan 6G.
En dan praten we nog niet over de gebruiksmogelijkheden.
Als jij straks merkt dat je vliegensvlug internet hebt, dan ga jij binnenkort alleen nog maar 4K-videos bekijken op je smartphone. Je zal dus veel data verbruiken en dat is wel een aanslag op je batterij!
Games net hetzelfde.
Waarom zou je terugschakelen op 720p voor het bekijken van een video?
Odido biedt al zoiets aan in 5Gquote:Ook dat heeft invloed op je batterij.
In 2030 krijgen we 6G.
Dan gaan die providers terug nieuwe NSA's lanceren die gebouwd zijn op een snellere variant van het 5G-netwerk. Dan gaan fabrikanten massaal 6G-telefoons verkopen waar je in principe tot 2033 geen boodschap aan hebt. Maar goed, het is marketing en het verkoopt.
5G is snel en 6G (2030) zal sneller werken dan Wifi, 6G is dubbel zo snel als Wifi7.
Dus je ziet al dat je straks nog meer batterij gaat verbruiken
Ik verwacht ook dat we over enkele jaren modems krijgen met simkaartslot. Mobiele data in je router en surfen over 6G i.p.v. wifi7
Video bekijken in lage resolutie gaat er volledig uit in de toekomst, tenzij het video's zijn die gewoon in lage resolutie werden gemaakt.quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:08 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Omdat dat mobiele data vreet en je dan elke keer (gratis, dat wel) GB's aan je 'onbeperkte' bundel moet gaan plakken.
[..]
Odido biedt al zoiets aan in 5G
https://www.odido.nl/internet/klik-en-klaar
Vraag het deze mensen.quote:Op woensdag 22 januari 2025 00:21 schreef einzeinz het volgende:
Wat is er beter voor een smartphone batterij, 4G open zetten of altijd op 5G werken.
Beiden hebben een even goede dekking in mijn buurt. Het is dus niet zo dat er constant netwerk gezocht moet worden.
Tot nu toe staat 5G altijd uit omdat ik begrepen heb dat hoe meer data er door gesluisd kan worden, hoe nefaster het is voor je batterij. Vandaar dat ik altijd op 4G zit.
Ik hoop vooral dat ze het makkelijker maken om meerdere plekken internet te hebben. Denk een standkachel in je auto, beveiligingscamera in je tuinhuis, tracker in je fiets e.d. daar moet je nu steeds een apart abonnement voor afnemen.quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:08 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Omdat dat mobiele data vreet en je dan elke keer (gratis, dat wel) GB's aan je 'onbeperkte' bundel moet gaan plakken.
[..]
Odido biedt al zoiets aan in 5G
https://www.odido.nl/internet/klik-en-klaar
Nou ja, jij begint over techniek waar we de eerste 5 tot 8 jaar nog niet mee te maken gaan krijgen, om het dan over toekomstige techniek te gaan hebben die ze al het beste deel van een jaar aanbieden.quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:47 schreef Vanky het volgende:
[..]
Video bekijken in lage resolutie gaat er volledig uit in de toekomst, tenzij het video's zijn die gewoon in lage resolutie werden gemaakt.
Snelheid van laden is binnen nu en 2 jaar geen issue meer. Enkel je databundel kan een probleem zijn als je beperkt bent aan X-aantal GB.
Sowieso zul je daar met de echte 5G en 6G geen hinder van ondervinden. Een 4K-video laadt supersnel in, terwijl dat op een 4G-verbinding nog wel eens durft fout lopen.
Je hebt inderdaad al routers/modems waar je een simkaart kunt in steken. 5G is snel maar nog niet elke provider biedt het aan (vaak zit je gewoon op een 4G+).
De komende 2 jaar zal wel zo goed als elke provider een volwaardig alternatief moeten bieden of je verliest klanten!
Maar die 6G heeft zodanig hoge download en uploadsnelheden dat je beter een kleine en goedkope mobiele router hangt dan te 'klooien met Wifi 7'. Pas op, Wifi 7 is snel hé maar je bottleneck is vaak de bekabeling van de straat naar je huis en je interne bekabeling.
Anno 2025 vind ik dat nog niet interessant maar ik overweeg het ook wel op termijn. Maar sowieso moeten die providers eerst die NSA's laten vallen.
Preciesquote:Op woensdag 22 januari 2025 15:05 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Nou ja, jij begint over techniek waar we de eerste 5 tot 8 jaar nog niet mee te maken gaan krijgen, om het dan over toekomstige techniek te gaan hebben die ze al het beste deel van een jaar aanbieden.
Met 4(+?)G kan je ook best 4K kijken zonder te bufferen.
Het grote probleem is dat dat gauw 8GB per film kost.
Als je 20GB hebt om dagelijks mee te stoeien, voordat je per 2GB bij moet gaan plakken, heb je dat er met 2,5 films doorheen.
Op 1080 (1,2 tot 1,5GB) heb je het beste deel van de dag weg en op 720 (700 tot 800MB) hou je aan het eind van de dag nog data over.
Even om de orde van grootte van de bestandsformaten aan te geven.
Hogere snelheden en grotere bestanden worden alleen interessant, als de mobiele abo's ook grotere databundels gaan krijgen.
Echt unlimited met een fair use policy, zoals ze dat voor het vaste internet al bijna 20 jaar geleden hadden.
Met hogere snelheden zal er meer data verstookt worden, dus de providers zullen op een punt wel moeten verhogen.
Die data moet ook nog eens verwerkt worden, dus als de processor en het geheugen langer en harder moeten werken, zal dat best ten kostte van de batterij gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |