We noemen het niet zittenblijven maar een tussenjaar. Zullen we dan maar meteen het diploma vervangen door een bewijs dat je aanwezig was in het eindexamenjaar waarmee je ook probleemloos naar een vervolgopleiding kan. Nee gaat helemaal goed komen met onze jeugd met al deze Esters in het onderwijs.quote:Op deze middelbare school krijgen leerlingen een tussenjaar
Ester van Eggelen in de kantine van het Hooghuis Stadion in Oss (foto: Megan Hanegraaf).
In het onderwijs gaat het niet altijd om sneller, maar om beter, vinden ze op het Hooghuis Stadion in Oss. Middelbare scholieren kunnen sinds dit schooljaar in plaats van direct door te stromen naar het tweede leerjaar, een extra jaar nemen, het zogeheten Stadion Tussenjaar. “Ik ga nu met meer vertrouwen het tweede jaar in”, zegt leerling Jim (13).
Steeds meer leerlingen vinden het onderwijs op vmbo-theoretische leerweg-niveau lastiger, merkt Esther van Eggelen, directeur van Het Hooghuis Stadion. Op basis van hun cijfers zou een grote leerlingen groep moeten doubleren of een stapje terug doen naar vmbo-kader.
“Maar dat is vaak niet de oplossing. De meeste leerlingen hebben namelijk geen problemen met de inhoud, maar ze lopen vast bij de vaardigheden die ze nodig hebben om goed te kunnen leren”, zegt Van Eggelen. “Als ze blijven zitten, krijgen ze dezelfde lesstof opnieuw. Maar ze leren niet hoe ze deze vaardigheden kunnen verbeteren. Dit zorgt ervoor dat ze later opnieuw vastlopen.”
Daarom heeft de school een speciaal tussenjaar na de brugklas geïntroduceerd. In dat schooljaar ligt de focus op het verbeteren van die basis. “Cijfers zijn niet altijd het belangrijkste, het gaat ook om de ontwikkeling van een kind”. Na het tussenjaar kiezen de leerlingen of ze op vmbo-tl-niveau naar het tweede jaar gaan of alsnog een stapje terug doen naar vmbo-kader.
Sinds begin dit schooljaar zitten zeventien leerlingen in de tussenjaarklas. Eén van hen is de 15-jarige Ishana. “Ik heb liever dat ik nu bewust vijf jaar over mijn vmbo-diploma doe, dan dat ik na vier jaar nog steeds moeite heb met sommige vakken en zak voor mijn eindexamens”, zegt ze.
Ook haar klasgenoot Jim (13) koos voor het tussenjaar. “Ik had wel over kunnen gaan naar het tweede jaar, maar dat was met de hakken over de sloot. Dat wilde ik niet, want dan zou ik dit schooljaar weer in de knel komen”, vertelt hij. “Nu ga ik met veel meer vertrouwen het volgend schooljaar tegemoet.”
De leerlingen herhalen lesstof uit het eerste jaar, maar werken dus ook aan belangrijke vaardigheden zoals plannen, samenwerken en zelfvertrouwen opbouwen. “Ik schoof huiswerk en opdrachten maken vaak voor me uit. Daardoor kreeg ik stress in de laatste weken van het vorige schooljaar. Nu krijg ik daar hulp bij”, zegt Jim. Zijn klasgenoot Ishana vult hem aan. “We zitten met minder kinderen in een klas, waardoor we veel meer tijd en uitleg krijgen bij de dingen waar we moeite mee hebben. Bij mij was dat wiskunde, dat vak begrijp ik nu veel beter.”
Nu, halverwege het schooljaar, kijkt de schoolleiding met ouders en kinderen of het tussenjaar een goede oplossing is. “We merken nu al dat bijna alle leerlingen waarschijnlijk op vmbo-tl-niveau naar het tweede jaar zullen gaan”, zegt de directeur. "Zonder dit extra jaar zouden veel van hen misschien voor de makkelijke weg, vmbo-kader, hebben gekozen."
Maar niet iedereen kijkt zo positief naar het extra leerjaar. Van Eggelen: “De onderwijsinspectie ziet het Stadion Tussenjaar als zittenblijven, omdat de leerlingen op papier niet direct overgaan naar leerjaar twee.” Maar volgens haar is dat niet de bedoeling. “We zien het niet als doubleren, maar als extra een kans om te groeien.”
Ook leerlingen krijgen vaak reacties dat ze ‘zijn blijven zitten’. “Ik hoor het veel veel vanwege mijn leeftijd. Ik ben dan 19 jaar als ik klaar ben met de middelbare school. Daar zat ik op het begin wel mee, maar nu denk ik: wat maakt dat ene jaartje langer nou eigenlijk uit”, zegt de 15-jarige Ishana.
Wat een idiote vergelijking. Het gaat er nou juist om dat leerlingen die niet gepresteerd hebben, dus niet verder komen. Maar nu wel wat hulp krijgen om te voorkomen dat ze in dezelfde fouten blijven vervallen.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:16 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
We noemen het niet zittenblijven maar een tussenjaar. Zullen we dan maar meteen het diploma vervangen door een bewijs dat je aanwezig was in het eindexamenjaar waarmee je ook probleemloos naar een vervolgopleiding kan. Nee gaat helemaal goed komen met onze jeugd met al deze Esters in het onderwijs.
Chef jankmuil, heb je zelf het artikel wel gelezen?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:16 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
We noemen het niet zittenblijven maar een tussenjaar. Zullen we dan maar meteen het diploma vervangen door een bewijs dat je aanwezig was in het eindexamenjaar waarmee je ook probleemloos naar een vervolgopleiding kan. Nee gaat helemaal goed komen met onze jeugd met al deze Esters in het onderwijs.
Als je niet meer kan blijven zitten verliest waarschijnlijk de rest van de klas die normaal wel over gaat ook de motivatiequote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:49 schreef Janneke141 het volgende:
Uit diverse onderzoeken blijkt dat het nut van doubleren beperkt of zelfs afwezig/negatief is, zie o.a. deze link van de Onderwijsinspectie. Ik denk niet dat dat effect ineens groter wordt als je het anders noemt. Daarentegen is de, ironisch genoeg door de controlemechanismes van diezelfde Onderwijsinspectie ingegeven, neiging om leerlingen met een onvoldoende te veel maar te laten afstromen in veel gevallen ook niet zo'n goed idee - noch voor de potentie van een leerling, noch voor het zelfvertrouwen.
Een jaar overdoen is eigenlijk alleen zinnig als een leerling om medische redenen een substantieel deel van het schooljaar niet heeft kunnen volgen. Daar waar een leerling het inhoudelijk/cognitief echt niet aankan kan afstromen (rotwoord trouwens) een prima optie zijn, maar in veel gevallen gaat het toch om leerlingen met studievaardigheden- of motivatieproblemen. Voor het geld dat het kost om een leerling een jaar extra op school te laten zitten kun je volgens mij ook wel de nodige ondersteuning organiseren, maar om een of andere reden krijgen we dat toch erg moeilijk voor elkaar als sector.
Ja, dat zou kunnen. Dat effect is volgens mij in het onderzoek van de Inspectie waar ik naar link niet meegenomen. Dat effect zal inderdaad wel optreden bij een aantal leerlingen, maar zeker niet 'de rest van de klas'. Uiteindelijk willen de meeste kinderen echt wel goed presteren. Het gemiddelde puberbrein maakt het alleen nogal ingewikkeld om de aandacht goed te verdelen, en om keuzes -> gevolg goed te overzien.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 22:07 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Als je niet meer kan blijven zitten verliest waarschijnlijk de rest van de klas die normaal wel over gaat ook de motivatie
Maar hoe zit het dan bij leerlingen die het wel kunnen, maar dus door die motivatie er een jaar lang met de pet naar gooien en dus niet de stof beheersen? Die kun je dan toch ook niet verder laten gaan zodat ze nog verder achterlopen?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:49 schreef Janneke141 het volgende:
Uit diverse onderzoeken blijkt dat het nut van doubleren beperkt of zelfs afwezig/negatief is, zie o.a. deze link van de Onderwijsinspectie. Ik denk niet dat dat effect ineens groter wordt als je het anders noemt. Daarentegen is de, ironisch genoeg door de controlemechanismes van diezelfde Onderwijsinspectie ingegeven, neiging om leerlingen met een onvoldoende te veel maar te laten afstromen in veel gevallen ook niet zo'n goed idee - noch voor de potentie van een leerling, noch voor het zelfvertrouwen.
Een jaar overdoen is eigenlijk alleen zinnig als een leerling om medische redenen een substantieel deel van het schooljaar niet heeft kunnen volgen. Daar waar een leerling het inhoudelijk/cognitief echt niet aankan kan afstromen (rotwoord trouwens) een prima optie zijn, maar in veel gevallen gaat het toch om leerlingen met studievaardigheden- of motivatieproblemen. Voor het geld dat het kost om een leerling een jaar extra op school te laten zitten kun je volgens mij ook wel de nodige ondersteuning organiseren, maar om een of andere reden krijgen we dat toch erg moeilijk voor elkaar als sector.
De vraag die je je hierbij vooral moet stellen is of ze daarna 'alsnog' hun diploma gehaald hebben doordat ze een heel schooljaar dubbel gedaan hebben, en of dat de enige (of meest efficiënte) manier geweest is om dat doel te bereiken. Dergelijke wat-als-vragen met echte proefkonijnen laten zich erg moeilijk onderzoeken, maar mijn gut feeling zegt dat het antwoord niet op beide vragen ja is.quote:Op zondag 19 januari 2025 09:11 schreef Hexagon het volgende:
Veel types die bleven zitten in mijn tijd op school, die haalden uiteindelijk hun diploma wel. Vaak was het wel een wake up call voor ze om toch wat meer hun best te doen.
In feite doen we dat nu ook, doordat we overgangsreglementen van een aantal A4'tjes geschreven hebben waar precies in mag staan hoe veel onvoldoendes je mag hebben en daarna in overgangsvergaderingen alsnog besluiten om Sofietje alsnog over te laten gaan omdat het zo'n lief kind is (ondanks haar 3,8 voor wiskunde, waar ze dus weinig van begrijpt, maar die mag ze dan compenseren met een 7 voor aardrijkskunde en een 8,5 voor tekenen!) terwijl we Jayden alsnog laten zitten omdat hij altijd zo ongeïnteresseerd in de hoek hangt. Terwijl die mijn vak in principe prima snapt, maar gewoon te 'lui' is om een beetje te leren en zijn berekeningen op te schrijven.quote:Maar hoe zit het dan bij leerlingen die het wel kunnen, maar dus door die motivatie er een jaar lang met de pet naar gooien en dus niet de stof beheersen? Die kun je dan toch ook niet verder laten gaan zodat ze nog verder achterlopen?
Ja, maar daar gaat de school slechts over voor zover het de schoolvakken en dus de cijfers betreft.quote:“Cijfers zijn niet altijd het belangrijkste, het gaat ook om de ontwikkeling van een kind”
Ik had klasgenoten die naar een IVO-mavo zijn gegaan, waar je alle onvoldoendes mocht herkansen.quote:Op zondag 19 januari 2025 08:30 schreef Jahr00n het volgende:
Als je het niveau niet in het beoogd aantal jaren aankan moet je een niveau lager gaan doen.
Iedere halve kan het voor de tweede keer wel halen.
Dit.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:49 schreef Janneke141 het volgende:
Ik denk niet dat dat effect ineens groter wordt als je het anders noemt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |