abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216327431
quote:
Auteur: Daphne Stolwijk

Met de lancering van de raket van Jeff Bezos’ Blue Origin is er serieuze concurrentie in de ruimte gekomen voor SpaceX van Elon Musk. Op de lange termijn kan het zomaar gebeuren dat beide bedrijven naar de beurs gaan, verwacht beursanalist Jordy Beuving van DeAandeelhouder.nl. ‘Ik sta versteld van de grootte van de ruimtemarkt’, vertelt hij bij BNR Beurs.

De concurrentiestrijd speelt zich vandaag wel heel dicht op elkaar af, want na de lancering van Blue Origin-raket New Glenn, is het later vanavond de beurt aan ruimtevaartuig Starship. Dat maakt een zevende testvlucht in de ruimte.

Omvang

Het grote verschil tussen de twee bedrijven is de omvang. Blue Origin had vorig jaar een omzet van een miljard. Lang niet zo veel als SpaceX, dat in 2024 ruim 10 miljard dollar aan omzet draaide. 'Dat is factor tien verschil', merkt Beuving op.

Dat ligt vooral aan het geld dat SpaceX heeft opgehaald, dat is namelijk veel meer dan Blue Origin, vertelt Beuving. 'Daar ligt een behoorlijk verschil.' Een andere reden voor het succes van SpaceX is volgens de beursanalist de passie van Musk voor ruimtevaart. 'Ik heb het idee dat Jeff Bezos dat een stuk minder heeft. Musk is pionier op dit gebied.'

Maar niet alleen deze twee namen strijden mee om een plek in de ruimte én op de beurs. Verschillende Amerikaanse defensiereuzen nemen een deel van de markt in, vertelt Beuving. 'De spacedivisie van Lockheed Martin is bijvoorbeeld groter dan SpaceX, met een omzet van 13 miljard.' Hij noemt ook Boeing, een andere grote speler in de sector. 'Dat soort grote bedrijven hebben de zakken om te kunnen investeren. Ruimtevaart is nauwverwant aan luchtvaart, dus het is een logische aanverwante business.'

Serieuze markt

De ruimtemarkt is groot en blijft de komende jaren groeien. 'Vorig jaar was de markt 600 miljard dollar, en naar schatting is het in 2030 zelfs 1000 miljard dollar. Het is echt serieus, en daar moet je als belegger rekening mee gaan houden.' Op de beurs is volgens Beuving 'best ruimte' voor twee spelers.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)eurs-musk-is-pionier

weer een markt die amerika verovert terwijl europa nog ligt te slapen
wat betreft de ontwikkeling van de ruimtevaart in europa, het ESA budget gaat zelfs omlaag (naar 7,68 miljard euro):
https://spacenews.com/esa-budget-dips-slightly-in-2025/
die van NASA gaat juist omhoog

gaat lekker zo met het onderinvesteren in europa

hup amerika ^O^

[ Bericht 2% gewijzigd door gwn_een_user op 17-01-2025 12:56:28 ]
pi_216327513
En wie ruimt de zooi later op? Zie die Starlink satellieten dat worden er 42.000!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216327656
Voor iedereen die er straks opduikt, in de 19e eeuw dacht men ook dat spoorwegen een goede investering waren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 17 januari 2025 @ 08:37:01 #4
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_216327803
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 07:48 schreef halfway het volgende:
En wie ruimt de zooi later op? Zie die Starlink satellieten dat worden er 42.000!
Die moeten constant worden bijgevuld, juist omdat ze opbranden in de atmosfeer na een tijdje.

Alle satellieten moeten trouwens tegenwoordig aan het einde van hun levensduur de atmosfeer in kunnen sturen om zo te verbranden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 17 januari 2025 @ 08:41:23 #5
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_216327831
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:09 schreef raptorix het volgende:
Voor iedereen die er straks opduikt, in de 19e eeuw dacht men ook dat spoorwegen een goede investering waren.
Wanneer kunnen we er uberhaupt opduiken? Als SpaceX naar de beurs zou gaan zou ik wel wat kopen denk ik :P

Op dit moment is de enige manier om te investeren in gerelateerde bedrijven die bv onderdelen leveren. Of andere bedrijven van dezelfde CEO (bv Amazon of Tesla)
pi_216327897
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Wanneer kunnen we er uberhaupt opduiken? Als SpaceX naar de beurs zou gaan zou ik wel wat kopen denk ik :P

Op dit moment is de enige manier om te investeren in gerelateerde bedrijven die bv onderdelen leveren. Of andere bedrijven van dezelfde CEO (bv Amazon of Tesla)
Dit is sowieso de trend natuurlijk, zie ook de mooiste AI-bedrijven. Allemaal gefinancierd met private equity, en pas als die bron helemaal opgedroogd is gaan ze geld ophalen bij beleggers.

Maar waarom zou je hier in willen investeren? Het verdienmodel lijkt mij nogal rammelen. Starlink zal wat winst maken waarschijnlijk als first-mover, maar allerlei overheden zullen niet afhankelijk willen zijn van de grillen van meneer Musk of meneer Bezos.
pi_216328088
quote:
Dat was het ook maar de hype train moet je even aan je voorbij laten gaan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216328253
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 07:48 schreef halfway het volgende:
typische europese anti-innovatie gedachtegang dit. alsof het onderwerp ruimteschroot niet al tientallen jaren wordt onderzocht en bijgehouden.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 09:45:23 #9
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216328273
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 09:40 schreef gwn_een_user het volgende:

typische europese anti-innovatie gedachtegang dit.
Nooit gehoord van hoofdletters?

Anyway, beter dan de Amerikaanse wegwerpmentaliteit.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 17 januari 2025 @ 10:21:02 #10
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_216328528
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 07:18 schreef gwn_een_user het volgende:
Blue Origin had vorig jaar een omzet van een miljard. Lang niet zo veel als SpaceX, dat in 2024 ruim 10 miljard dollar aan omzet draaide. 'Dat is factor tien verschil', merkt Beuving op.
Scherp gezien van expert Beuving.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_216328602
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:52 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Maar waarom zou je hier in willen investeren? Het verdienmodel lijkt mij nogal rammelen. Starlink zal wat winst maken waarschijnlijk als first-mover, maar allerlei overheden zullen niet afhankelijk willen zijn van de grillen van meneer Musk of meneer Bezos.
Tal van overheidsdiensten maken volgens mij al gebruik van Amazon Webservices, Azure enz.

Wat betreft SpaceX: https://www.nu.nl/tweaker(...)erheidsapparaat.html

Zal vast niet een uitzonderingen zijn/blijven.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 12:49:32 #12
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_216329953
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:52 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Dit is sowieso de trend natuurlijk, zie ook de mooiste AI-bedrijven. Allemaal gefinancierd met private equity, en pas als die bron helemaal opgedroogd is gaan ze geld ophalen bij beleggers.

Vooral omdat SpaceX straks een goederen truck heeft, terwijl de rest van de wereld nog met 'paard en wagen' naar boven gaat.

Zo kan je ongeveer de vergelijking maken. Het ding is dus, er wordt nu een hoop niet gedaan omdat het niet mogelijk is, maar als straks deze ruimte 'truck' het kan gaan vervoeren opeens wel. Denk bijvoorbeeld aan hele (grote) modules voor private ruimtestations.

Of gewoon nog grotere telescopen zoals de James Webb.
pi_216332665
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat ze nu toch naar de beurs gaan wil bijna zeker zeggen dat ze te veel geïnvesteerd hebben (schulden) en te weinig geld in kas hebben om de deur open te houden en die schulden terug te betalen.
pi_216332749
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 12:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Vooral omdat SpaceX straks een goederen truck heeft, terwijl de rest van de wereld nog met 'paard en wagen' naar boven gaat.
De Falcon 9 doet het wat dat betreft prima, maar Starship is wat dat betreft een heel vreemd ontwerp. Ik moet nog zien dat ze dat aan de praat krijgen. Misschien kun je er inderdaad wel vracht mee in LEO krijgen, maar daar is hij wel duur voor. En landen op de Maan of Mars lijkt me onwaarschijnlijk. De booster is prima, maar voor Starship moeten ze terug naar de tekentafel en nog eens goed bedenken wat ze er mee willen bereiken.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 18:16:08 #15
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_216333152
quote:
Dat waren het ook, alleen was het een typische markt waarbij de aandelenprijzen volledig opgeblazen werden tot astronomische proporties.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 18:19:46 #16
56749 BlaZ
pi_216333179
quote:

[..]

Zo kan je ongeveer de vergelijking maken. Het ding is dus, er wordt nu een hoop niet gedaan omdat het niet mogelijk is, maar als straks deze ruimte 'truck' het kan gaan vervoeren opeens wel. Denk bijvoorbeeld aan hele (grote) modules voor private ruimtestations.

Het zou ook kunnen dat een van deze bedrijven op termijn de stap weet te maken naar ruimtemijnbouw of exploratie van Mars. Dan kan er ineens serieus geld verdient worden. Potentieel leuke aandelen voor de kleinkinderen.
pi_216333668
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 18:16 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat waren het ook, alleen was het een typische markt waarbij de aandelenprijzen volledig opgeblazen werden tot astronomische proporties.
Gelukkig is dat nu niet zo met aandelen.
pi_216333677
quote:

[..]

Je hebt ook het probleem van de remmende voorsprong, nog maar niet te spreken dat de Chinezen het ook wel zullen koipieeren.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 19:09:32 #19
56749 BlaZ
pi_216333691
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 19:07 schreef raptorix het volgende:

[..]
Gelukkig is dat nu niet zo met aandelen.
Dat gaat helaas altijd zo, anders zou het woord hype niet bestaan.
pi_216333716
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 19:09 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat gaat helaas altijd zo, anders zou het woord hype niet bestaan.
Persoonlijk denk ik dat de aandelen veel te hoog staan, maar dat komt ook weer door de lage rente, het is immers vraag en aanbod, als het niet aantrekkelijk is om rente te trekken willen mensen aandelen, en wanneer mensen iets willen stijgt de prijs.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 19:16:47 #21
56749 BlaZ
pi_216333787
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 19:11 schreef raptorix het volgende:

[..]
Persoonlijk denk ik dat de aandelen veel te hoog staan, maar dat komt ook weer door de lage rente, het is immers vraag en aanbod, als het niet aantrekkelijk is om rente te trekken willen mensen aandelen, en wanneer mensen iets willen stijgt de prijs.
Ik zou eenzelfde oordeel niet over alle aandelen willen uitstrooien en denk dat met name aandelen waarbij wordt voorgesorteerd op toekomstige winsten vaak overgewaardeerd zijn.

Koerst/winstverhoudingen van boven de honderd lijken me niet erg gezond.
pi_216333808
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 19:16 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik zou eenzelfde oordeel niet over alle aandelen willen uitstrooien en denk dat met name aandelen waarbij wordt voorgesorteerd op toekomstige winsten vaak overgewaardeerd zijn.

Koerst/winstverhoudingen van boven de honderd lijken me niet erg gezond.
Het hele concept van aandelen is natuurlijk ook behoorlijk veranderd, veel bedrijven gaan juist naar de beurs als ze de financiering niet meer nodig hebben ;)
  vrijdag 17 januari 2025 @ 19:24:02 #23
56749 BlaZ
pi_216333912
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 19:17 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het hele concept van aandelen is natuurlijk ook behoorlijk veranderd, veel bedrijven gaan juist naar de beurs als ze de financiering niet meer nodig hebben ;)
Eens, het oorspronkelijk idee van durfkapitaal is eigenlijk veranderd naar het historische landbezit/dividend.
pi_216334359
twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')