https://www.bnr.nl/nieuws(...)eurs-musk-is-pionierquote:Auteur: Daphne Stolwijk
Met de lancering van de raket van Jeff Bezos’ Blue Origin is er serieuze concurrentie in de ruimte gekomen voor SpaceX van Elon Musk. Op de lange termijn kan het zomaar gebeuren dat beide bedrijven naar de beurs gaan, verwacht beursanalist Jordy Beuving van DeAandeelhouder.nl. ‘Ik sta versteld van de grootte van de ruimtemarkt’, vertelt hij bij BNR Beurs.
De concurrentiestrijd speelt zich vandaag wel heel dicht op elkaar af, want na de lancering van Blue Origin-raket New Glenn, is het later vanavond de beurt aan ruimtevaartuig Starship. Dat maakt een zevende testvlucht in de ruimte.
Omvang
Het grote verschil tussen de twee bedrijven is de omvang. Blue Origin had vorig jaar een omzet van een miljard. Lang niet zo veel als SpaceX, dat in 2024 ruim 10 miljard dollar aan omzet draaide. 'Dat is factor tien verschil', merkt Beuving op.
Dat ligt vooral aan het geld dat SpaceX heeft opgehaald, dat is namelijk veel meer dan Blue Origin, vertelt Beuving. 'Daar ligt een behoorlijk verschil.' Een andere reden voor het succes van SpaceX is volgens de beursanalist de passie van Musk voor ruimtevaart. 'Ik heb het idee dat Jeff Bezos dat een stuk minder heeft. Musk is pionier op dit gebied.'
Maar niet alleen deze twee namen strijden mee om een plek in de ruimte én op de beurs. Verschillende Amerikaanse defensiereuzen nemen een deel van de markt in, vertelt Beuving. 'De spacedivisie van Lockheed Martin is bijvoorbeeld groter dan SpaceX, met een omzet van 13 miljard.' Hij noemt ook Boeing, een andere grote speler in de sector. 'Dat soort grote bedrijven hebben de zakken om te kunnen investeren. Ruimtevaart is nauwverwant aan luchtvaart, dus het is een logische aanverwante business.'
Serieuze markt
De ruimtemarkt is groot en blijft de komende jaren groeien. 'Vorig jaar was de markt 600 miljard dollar, en naar schatting is het in 2030 zelfs 1000 miljard dollar. Het is echt serieus, en daar moet je als belegger rekening mee gaan houden.' Op de beurs is volgens Beuving 'best ruimte' voor twee spelers.
Die moeten constant worden bijgevuld, juist omdat ze opbranden in de atmosfeer na een tijdje.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 07:48 schreef halfway het volgende:
En wie ruimt de zooi later op? Zie die Starlink satellieten dat worden er 42.000!
Wanneer kunnen we er uberhaupt opduiken? Als SpaceX naar de beurs zou gaan zou ik wel wat kopen denk ikquote:Op vrijdag 17 januari 2025 08:09 schreef raptorix het volgende:
Voor iedereen die er straks opduikt, in de 19e eeuw dacht men ook dat spoorwegen een goede investering waren.
Dit is sowieso de trend natuurlijk, zie ook de mooiste AI-bedrijven. Allemaal gefinancierd met private equity, en pas als die bron helemaal opgedroogd is gaan ze geld ophalen bij beleggers.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 08:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Wanneer kunnen we er uberhaupt opduiken? Als SpaceX naar de beurs zou gaan zou ik wel wat kopen denk ik
Op dit moment is de enige manier om te investeren in gerelateerde bedrijven die bv onderdelen leveren. Of andere bedrijven van dezelfde CEO (bv Amazon of Tesla)
Dat was het ook maar de hype train moet je even aan je voorbij laten gaan.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 08:09 schreef raptorix het volgende:
Voor iedereen die er straks opduikt, in de 19e eeuw dacht men ook dat spoorwegen een goede investering waren.
typische europese anti-innovatie gedachtegang dit. alsof het onderwerp ruimteschroot niet al tientallen jaren wordt onderzocht en bijgehouden.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 07:48 schreef halfway het volgende:
En wie ruimt de zooi later op? Zie die Starlink satellieten dat worden er 42.000!
Nooit gehoord van hoofdletters?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 09:40 schreef gwn_een_user het volgende:
typische europese anti-innovatie gedachtegang dit.
Scherp gezien van expert Beuving.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 07:18 schreef gwn_een_user het volgende:
Blue Origin had vorig jaar een omzet van een miljard. Lang niet zo veel als SpaceX, dat in 2024 ruim 10 miljard dollar aan omzet draaide. 'Dat is factor tien verschil', merkt Beuving op.
Tal van overheidsdiensten maken volgens mij al gebruik van Amazon Webservices, Azure enz.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 08:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Maar waarom zou je hier in willen investeren? Het verdienmodel lijkt mij nogal rammelen. Starlink zal wat winst maken waarschijnlijk als first-mover, maar allerlei overheden zullen niet afhankelijk willen zijn van de grillen van meneer Musk of meneer Bezos.
Vooral omdat SpaceX straks een goederen truck heeft, terwijl de rest van de wereld nog met 'paard en wagen' naar boven gaat.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 08:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dit is sowieso de trend natuurlijk, zie ook de mooiste AI-bedrijven. Allemaal gefinancierd met private equity, en pas als die bron helemaal opgedroogd is gaan ze geld ophalen bij beleggers.
Maar waarom zou je hier in willen investeren? Het verdienmodel lijkt mij nogal rammelen. Starlink zal wat winst maken waarschijnlijk als first-mover, maar allerlei overheden zullen niet afhankelijk willen zijn van de grillen van meneer Musk of meneer Bezos.
Dat ze nu toch naar de beurs gaan wil bijna zeker zeggen dat ze te veel geïnvesteerd hebben (schulden) en te weinig geld in kas hebben om de deur open te houden en die schulden terug te betalen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 08:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wanneer kunnen we er uberhaupt opduiken? Als SpaceX naar de beurs zou gaan zou ik wel wat kopen denk ik
De Falcon 9 doet het wat dat betreft prima, maar Starship is wat dat betreft een heel vreemd ontwerp. Ik moet nog zien dat ze dat aan de praat krijgen. Misschien kun je er inderdaad wel vracht mee in LEO krijgen, maar daar is hij wel duur voor. En landen op de Maan of Mars lijkt me onwaarschijnlijk. De booster is prima, maar voor Starship moeten ze terug naar de tekentafel en nog eens goed bedenken wat ze er mee willen bereiken.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Vooral omdat SpaceX straks een goederen truck heeft, terwijl de rest van de wereld nog met 'paard en wagen' naar boven gaat.
Dat waren het ook, alleen was het een typische markt waarbij de aandelenprijzen volledig opgeblazen werden tot astronomische proporties.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 08:09 schreef raptorix het volgende:
Voor iedereen die er straks opduikt, in de 19e eeuw dacht men ook dat spoorwegen een goede investering waren.
Het zou ook kunnen dat een van deze bedrijven op termijn de stap weet te maken naar ruimtemijnbouw of exploratie van Mars. Dan kan er ineens serieus geld verdient worden. Potentieel leuke aandelen voor de kleinkinderen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vooral omdat SpaceX straks een goederen truck heeft, terwijl de rest van de wereld nog met 'paard en wagen' naar boven gaat.
Zo kan je ongeveer de vergelijking maken. Het ding is dus, er wordt nu een hoop niet gedaan omdat het niet mogelijk is, maar als straks deze ruimte 'truck' het kan gaan vervoeren opeens wel. Denk bijvoorbeeld aan hele (grote) modules voor private ruimtestations.
Of gewoon nog grotere telescopen zoals de James Webb.
Gelukkig is dat nu niet zo met aandelen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 18:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat waren het ook, alleen was het een typische markt waarbij de aandelenprijzen volledig opgeblazen werden tot astronomische proporties.
Je hebt ook het probleem van de remmende voorsprong, nog maar niet te spreken dat de Chinezen het ook wel zullen koipieeren.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vooral omdat SpaceX straks een goederen truck heeft, terwijl de rest van de wereld nog met 'paard en wagen' naar boven gaat.
Zo kan je ongeveer de vergelijking maken. Het ding is dus, er wordt nu een hoop niet gedaan omdat het niet mogelijk is, maar als straks deze ruimte 'truck' het kan gaan vervoeren opeens wel. Denk bijvoorbeeld aan hele (grote) modules voor private ruimtestations.
Of gewoon nog grotere telescopen zoals de James Webb.
Dat gaat helaas altijd zo, anders zou het woord hype niet bestaan.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 19:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gelukkig is dat nu niet zo met aandelen.
Persoonlijk denk ik dat de aandelen veel te hoog staan, maar dat komt ook weer door de lage rente, het is immers vraag en aanbod, als het niet aantrekkelijk is om rente te trekken willen mensen aandelen, en wanneer mensen iets willen stijgt de prijs.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 19:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat gaat helaas altijd zo, anders zou het woord hype niet bestaan.
Ik zou eenzelfde oordeel niet over alle aandelen willen uitstrooien en denk dat met name aandelen waarbij wordt voorgesorteerd op toekomstige winsten vaak overgewaardeerd zijn.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 19:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat de aandelen veel te hoog staan, maar dat komt ook weer door de lage rente, het is immers vraag en aanbod, als het niet aantrekkelijk is om rente te trekken willen mensen aandelen, en wanneer mensen iets willen stijgt de prijs.
Het hele concept van aandelen is natuurlijk ook behoorlijk veranderd, veel bedrijven gaan juist naar de beurs als ze de financiering niet meer nodig hebbenquote:Op vrijdag 17 januari 2025 19:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik zou eenzelfde oordeel niet over alle aandelen willen uitstrooien en denk dat met name aandelen waarbij wordt voorgesorteerd op toekomstige winsten vaak overgewaardeerd zijn.
Koerst/winstverhoudingen van boven de honderd lijken me niet erg gezond.
Eens, het oorspronkelijk idee van durfkapitaal is eigenlijk veranderd naar het historische landbezit/dividend.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 19:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het hele concept van aandelen is natuurlijk ook behoorlijk veranderd, veel bedrijven gaan juist naar de beurs als ze de financiering niet meer nodig hebben
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |