Het ligt er ook maar net aan waar je de koffie haalt. In de supermarkt of bij de groothandel bijvoorbeeld daar zit ook redelijk wat verschil tussen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ok Koffiebonen Crema 1 kilo 2021: 6.50 nu 14.79 (bron Hema en Archive.org)
AH Rundergehakt 1 kilo 2021: 5.50 nu 8.98 (bron AH en Archive.org)
De Zaanse Hoeve Belegen 48+ plakken 250 g in 2021 2.39 nu 3.39 (bron AH en Archive.org)
Dus Koffie: 127.54 %
Gehakt: 63 %
Kaas: 41 %
Ok geen verdubbeling, maar toch scheelt het niet veel, daarnaast als je wilt kan ik hem nog wel eens voor AH proberen te runnen, ik heb een scraper daarvoor, alleen weet ik niet of ik alle data nog heb.
Dat valt mee hoor, het zit hem met name in de kwaliteit. De meeste groothandels op voedsel gebied zijn er met name omdat je makkelijk alles in je bus kunt gooien.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:32 schreef mhofstede95 het volgende:
[..]
Het ligt er ook maar net aan waar je de koffie haalt. In de supermarkt of bij de groothandel bijvoorbeeld daar zit ook redelijk wat verschil tussen.
Groothandel is tegenwoordig qua prijzen helemaal niet meer voordeliger. Alleen handig om grote voorraden te kopen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:32 schreef mhofstede95 het volgende:
[..]
Het ligt er ook maar net aan waar je de koffie haalt. In de supermarkt of bij de groothandel bijvoorbeeld daar zit ook redelijk wat verschil tussen.
Eens. Heb je al wat artikelen voorbij zien komen betreft prijsstijgingen? Ik heb gelezen dat groothandels soms duurder of net zo duur zijn als derden. Makro zit rekening te houden met faillssement bijvoorbeeld. Anderen gooien hun prijzen enorm de lucht in. En wij kunnen het nauwelijks betalen...quote:Op vrijdag 17 januari 2025 21:22 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Groothandel is tegenwoordig qua prijzen helemaal niet meer voordeliger. Alleen handig om grote voorraden te kopen.
Meer werken loont dus. Dat willen 'we' toch zien lees ik steeds.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 11:56 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik verzorg loonadministraties. Heb net de eerste van 2025 gedaan en schrok er van wat mensen er netto op achteruitgaan, zo rond de ¤ 50 per maand.
Dat speelt bij parttimers, door de gewijzigde belastingtarieven, heffingskortingen en pensioenpremies. Het is een huisartsenpraktijk, dus die hebben vooral parttimers in dienst natuurlijk.
Dat klopt. Alhoewel je soms bij sommige groothandels korting krijgt als je in bulk koopt en dan ben je bij sommige producten wel een stuk goedkoper uit.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ga regelmatig naar de Sligro of Hanos, omdat ze daar bepaalde dingen hebben die ik lekker vindt, of inderdaad in grotere hoeveelheden. Maar die winkels zijn echt een stuk duurder dan de supermarkt hoor. En de prijzen die ze tonen zijn exclusief BTW, vergeet dat niet.
Ligt er aan hoe je het ziet. Waar het op neer komt is dat de overheid parttimers straft door ze netto op achteruit laten gaan om ze te 'dwingen/pushen' om fulltime te werken zodat ze zichzelf redden. Maar eigenlijk verdiend de overheid aan fulltimers veel meer aan. Dus eigenlijk willen ze de parttimers omzetten naar fulltimers zodat ze meer kunnen innen.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 12:04 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Meer werken loont dus. Dat willen 'we' toch zien lees ik steeds.
Ik deel die mening overigens niet.
Parttimers worden niet bestraft, maar minder bevoordeeld.quote:Op woensdag 22 januari 2025 10:22 schreef mhofstede95 het volgende:
[..]
Ligt er aan hoe je het ziet. Waar het op neer komt is dat de overheid parttimers straft door ze netto op achteruit laten gaan om ze te 'dwingen/pushen' om fulltime te werken zodat ze zichzelf redden. Maar eigenlijk verdiend de overheid aan fulltimers veel meer aan. Dus eigenlijk willen ze de parttimers omzetten naar fulltimers zodat ze meer kunnen innen.
Fulltimers gaan er netto 50 euro op vooruit.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 11:56 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik verzorg loonadministraties. Heb net de eerste van 2025 gedaan en schrok er van wat mensen er netto op achteruitgaan, zo rond de ¤ 50 per maand.
Dat speelt bij parttimers, door de gewijzigde belastingtarieven, heffingskortingen en pensioenpremies. Het is een huisartsenpraktijk, dus die hebben vooral parttimers in dienst natuurlijk.
Daarom. Eigenlijk wel oké ook. Moeten mensen maar meer gaan werken.quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:03 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Fulltimers gaan er netto 50 euro op vooruit.
Het blijft nog even tussen je oren zitten.quote:Ook in de afgelopen maand werd het leven weer duurder, met maar liefst 3,3 procent. Maar de prijzen stegen wel minder snel dan in december. Toch was je voor boodschappen flink meer kwijt dan een jaar eerder: maar liefst 7 procent.
Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De inflatie in januari lag op het laagste niveau sinds juni vorig jaar. In vergelijking met december werd het leven zelfs 0,3 procent goedkoper, maar dat komt mede door seizoensinvloeden.
Zo zijn bijvoorbeeld vliegtickets in vakantiemaanden duurder dan buiten het vakantieseizoen, aldus het CBS.
Diensten, waaronder bijvoorbeeld je kapper of verzekeringen vallen, waren in januari 4,4 procent duurder, dat is minder dan de prijsstijging van 5,8 procent van december. Energie, inclusief benzine en aardgas, was zelfs 1,4 procent goedkoper dan dezelfde maand een jaar eerder.
Boodschappen
Maar boodschappen werden wel weer duurder, en flink ook. Voor voedingsmiddelen, dranken en tabak was je vorige maand maar liefst 7 procent meer kwijt dan een jaar eerder. Daarmee stegen die prijzen nog meer dan in december, toen ze 6,7 procent hoger waren.
Dat de prijzen van boodschappen nog steeds stijgen komt voor een deel door de hogere tabaksaccijns, die op 1 juli werd ingevoerd, legt Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS, uit. Waarom ook andere voedingsmiddelen duurder worden weet hij nog niet.
De snelle raming is volgens het CBS berekend op basis van nog onvolledige gegevens. De definitieve inflatiecijfers van januari worden op 13 februari gepubliceerd.
Europese inflatie
De Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode, die iets afwijkt, kwam in januari uit op 2,9 procent. In december was dat 3,9 procent. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.
De inflatie in de eurozone is in januari verder gestegen naar 2,5 procent op jaarbasis, meldt het Europese statistiekbureau Eurostat in een voorlopige schatting. In december werd het dagelijks leven in de eurozone nog 2,4 procent duurder. De inflatie in het eurogebied is nu al vier maanden op rij aan het stijgen en ligt boven de doelstelling van 2 procent van de Europese Centrale Bank (ECB).
De inflatie in Nederland ligt al geruime tijd boven het gemiddelde van de eurozone. Volgens het CBS komt het vooral door de prijsontwikkelingen van diensten en tabaksproducten dat de inflatie in Nederland hoger is dan in de eurozone.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)odschappen-7-procent
Zonde man! Nooit een poging gewaagd om te stoppen?quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb een goed inkomen en rook 2 pakjes per dag, een stijging van 8 naar 12 euro kost me bijna 3K per jaar extra.
Je staat op je werk om het half uur buiten of wat?quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb een goed inkomen en rook 2 pakjes per dag, een stijging van 8 naar 12 euro kost me bijna 3K per jaar extra.
Je rookt serieus 2 pakjes per dag?quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
En wat dacht je van tijd. Een peuk opsteken en uitroken vraagt ook een minuuut of 4 a 5 toch?quote:Op maandag 3 februari 2025 23:51 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Je rookt serieus 2 pakjes per dag?
Dat geld interesseert me niet eens. Maar je adem, je gezondheid, je leven. Dat is toch oneindig veel belangrijker dan die stomme rot euros.
Nee op mijn werk rook ik doorgaans niet zoveel, daarnaast werk ik meestal thuis, en mijn werk doe ik dermate goed dat ik eigenlijk met niemand te maken heb op 1 collega na.quote:Op maandag 3 februari 2025 23:46 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Je staat op je werk om het half uur buiten of wat?
Vanuit utrecht is het al goedkoper om je wekelijkse boodschappen en tankbeurt te doen in DE.quote:Op maandag 3 februari 2025 22:57 schreef Nober het volgende:
Prijzen voor boodschappen rijzen in januari de pan uit: 7 procent duurder
[..]
Het blijft nog even tussen je oren zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |