Er is dus meer aan de hand.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:48 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp niet dat ze in landen zoals bijv Belgie, waar de lonen vaak automatisch meestijgen met de inflatie, geen loon-prijsspiraal hebben.
En hier kennelijk wel...volgens mij klopt er iets niet.
Bijdrage aan de VVE is ook nog eens met 9% gestegen bij mij, net als het jaar daarvoor. Het leven is in 4 jaar tijd rap duurder geworden zonder dat dat helemaal is gecompenseerd terwijl de koopkracht daarvoor al jaren amper was gestegen of zelfs gedaald.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:55 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Of je verstandig met geld om kunt gaan heeft helemaal niets te maken met het duurder worden van producten.
Alleen mijn zorgverzekering is al 10% duurder geworden. Sommige producten 12%, anderen 3%, autoverzekering 6%.
Dat kun je niet allemaal op een hoop gooien en stellen dat je 'er toch 10% op vooruit bent gegaan'.
Ja, als je alleen rijstwafel met tomatenpuree eet en op de fiets naar je werk gaat. Dan zal het best meevallen.
Ik wacht nog steeds op die prijsdaling in de supermarkt nu de energiekosten enigszins zijn gestabiliseerd. Bij de verhoging waren ze er rap bij.quote:Op woensdag 15 januari 2025 22:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Bijdrage aan de VVE is ook nog eens met 9% gestegen bij mij, net als het jaar daarvoor. Het leven is in 4 jaar tijd rap duurder geworden zonder dat dat helemaal is gecompenseerd terwijl de koopkracht daarvoor al jaren amper was gestegen of zelfs gedaald.
Ja die stompzinnige energietransitie waardoor energie extreem duur is geworden. Dat werkt in alle consumentenprijzen door.quote:
Wat je zegt ben ik het helemaal mee eens.quote:Op woensdag 15 januari 2025 22:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook nergens.
Ik zeg alleen dat je moet leven naar je omstandigheden.
Ik kan ook wel voor een dikke auto, groot huis in duurdere omgeving en de allernieuwste telefoon elke keer weer gaan. Die prijzen veranderen idd niet met wat ik wel of niet koop.
Echter door dat soort aankopen te doen gaan je uitgaven simpelweg omhoog en raak je financieel in de problemen.
Als je inkomen 2k is, dan moet je niet 2,1k uitgeven.
Zo lastig is het niet.
Juist, o.a. ja.quote:Op woensdag 15 januari 2025 22:35 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ja die stompzinnige energietransitie waardoor energie extreem duur is geworden. Dat werkt in alle consumentenprijzen door.
Je noemt een enkel ding die in de quote niet eens genoemd wordtquote:Op woensdag 15 januari 2025 22:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Heb prijzen van 3 soorten koffiecups vergeleken met de prijs van exact 5 jaar geleden. Nergens een verdubbeling. Bij twee was het ‘slechts’ enkele tientallen procenten, en dat dus over 5 jaar in plaats van 3 jaar. Dus hoezo ruim verdubbeld?
Trolololquote:Op woensdag 15 januari 2025 22:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook nergens.
Ik zeg alleen dat je moet leven naar je omstandigheden.
Ik kan ook wel voor een dikke auto, groot huis in duurdere omgeving en de allernieuwste telefoon elke keer weer gaan. Die prijzen veranderen idd niet met wat ik wel of niet koop.
Echter door dat soort aankopen te doen gaan je uitgaven simpelweg omhoog en raak je financieel in de problemen.
Als je inkomen 2k is, dan moet je niet 2,1k uitgeven.
Zo lastig is het niet.
Niet in het minst omdat de prijsverschillen echt bizar zijn. Zo betaalde ik vorige week voor frisdrank in Nederland ruim het dubbele dat enkele dagen daarvoor bij de Eurospar in Italië.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:06 schreef theunderdog het volgende:
Ze hebben een punt. Boodschappen waren voor een deel van Nederland altijd al duur.
Maar als je in Den Haag opgegroeid bent en daar je leven hebt opgebouwd, wil je geen arbeidershut in de provincie. Want dat is waarschijnlijk de enige plek waar je nog 'betaalbare' woningen vindt.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:43 schreef bianconeri het volgende:
Betaalbare woningen zijn er in NL genoeg.
De meeste werknemers die onder een CAO vallen hebben minimaal 5 weken vakantie (25 dagen obv fulltime). In aardig wat sectoren komen daar nog adv-uren bij. Met 13 adv dagen kom je al aan 38 dagen op basis van fulltime, dus bijna 8 weken vakantie. Met een doodnormale baan. En kun je dus makkelijk 3x twee weken vakantie opnemen en heb je nog dagen over voor af en toe een incidentele vrije dag.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:36 schreef torentje het volgende:
[..]
Als iemand 3x of meer op vakantie kan, dan is zijn koopkracht wel meer dan gemiddeld en heeft hij een royale werkgever omdat die hem zoveel verlofdagen geeft.
In Nederland is de elektriciteitsrekening juist zeer laag.quote:Op donderdag 16 januari 2025 07:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niet in het minst omdat de prijsverschillen echt bizar zijn. Zo betaalde ik vorige week voor frisdrank in Nederland ruim het dubbele dat enkele dagen daarvoor bij de Eurospar in Italië.
Hetzelfde natuurlijk met gas en elektra: in Nederland betaal je de hoofdprijs.
Je bedoelt die stompzinnige jarenlange uitstel waardoor we nu nog veel meer van fossiele rotzooi afhankelijk zijn dan eigenlijk nodig was geweest? Waardoor we jaarlijks tientallen miljarden energie moeten blijven importeren.quote:Op woensdag 15 januari 2025 22:35 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ja die stompzinnige energietransitie waardoor energie extreem duur is geworden. Dat werkt in alle consumentenprijzen door.
Nee hoor. Er zijn duurdere landen, maar Nederland zit ook daar bij de hogere landen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In Nederland is de elektriciteitsrekening juist zeer laag.
Ok Koffiebonen Crema 1 kilo 2021: 6.50 nu 14.79 (bron Hema en Archive.org)quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:55 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik ga proberen een bron te vinden maar denk dat het niet verdubbeld is.
Alle woningen zijn betaalbaar. Anders zou er enorme leegstand zijn…quote:Op donderdag 16 januari 2025 07:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar als je in Den Haag opgegroeid bent en daar je leven hebt opgebouwd, wil je geen arbeidershut in de provincie. Want dat is waarschijnlijk de enige plek waar je nog 'betaalbare' woningen vindt.
Maximale sociale huur is ongeveer 900. 5% verhoging leidt tot 945 euro. Uhm zorgverzekering is ook weer met 10 euro gestegen, boodschappen zijn duurder, water wordt duurder. OV is duurder. Als gezin in een sociale huurwoning met een maximum bruto jaarlijks salaris van rond de 55 000, haal je die kosten er niet uit met je loonsverhogingen. En niet alle cao lonen zijn zo hard gestegen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Iemand die verstandig met geld omgaat heeft geen geldproblemen en kan zich alsnog op zijn tijd een vakantie, een rondje trakteren etc etc veroorloven.
Dat is het hele punt.
[..]
Ik ben in de 30.
Zoals ik al zei: Leef naar je mogelijkheden en je kunt alles. Betaalbare woningen zijn er in NL genoeg.
Moet je ook keuzes in maken.
[..]
Ach ja, 5% stijging terwijl lonen sneller stijgen. Ach jammer joh. 5% is een nietszeggend getal.
Buiten dat huren jaren niet gestegen zijn.
Jij wil toch dat mensen binnen hun budget blijven? Voor veel mensen betekend dat, dat zij dan niet mee kunnen doen met de meeste activiteiten.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:41 schreef bianconeri het volgende:
Nee, ik zei leven naar je mogelijkheden.
Heel wat anders
Als ze geen brood meer kunnen betalen, dan eten ze toch frikandellen?quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij wil toch dat mensen binnen hun budget blijven? Voor veel mensen betekend dat, dat zij dan niet mee kunnen doen met de meeste activiteiten.
De realiteit is simpelweg dat de welvaart in Europa aan het eroderen is. Uiteindelijk kan het niet anders dan dat het minder gaat worden.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:16 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Maximale sociale huur is ongeveer 900. 5% verhoging leidt tot 945 euro. Uhm zorgverzekering is ook weer met 10 euro gestegen, boodschappen zijn duurder, water wordt duurder. OV is duurder. Als gezin in een sociale huurwoning met een maximum bruto jaarlijks salaris van rond de 55 000, haal je die kosten er niet uit met je loonsverhogingen. En niet alle cao lonen zijn zo hard gestegen.
Voor mensen zonder koophuis is de jaarlijkse % loonsverhoging echt bijna nietszeggend en vangt het de overige stijgende kosten op.
Maar het zit tussen mijn oren hoor
Nee, dat zijn ze 'vergeten'.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:09 schreef Servieskast het volgende:
Is rekening gehouden met kleinere verpakkingen voor dezelfde prijs?
En dan mogen we nog onze handjes dichtknijpen dat we niet heel zwaar in de industriële maakindustrie zitten, een land als Duitsland gaat dit nog veel zwaarder merken.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De realiteit is simpelweg dat de welvaart in Europa aan het eroderen is. Uiteindelijk kan het niet anders dan dat het minder gaat worden.
Of we moeten verstandiger gaan worden. Maar daar zijn we duidelijk nog niet.
Heel Europa gaat dat uiteindelijk merken. Maar Duitsland wellicht iets meer inderdaad.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
En dan mogen we nog onze handjes dichtknijpen dat we niet heel zwaar in de industriële maakindustrie zitten, een land als Duitsland gaat dit nog veel zwaarder merken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |