abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216294915
In de reacties onder dit artikel Nieuwe schietbanen Defensie niet legaal door stikstofwet stond deze reactie:

quote:
Welkom in de juristocratie die Nederland heet.
Aangezien ik de term niet kende, heb ik het opgezocht en las ik dit artikel:
https://spectator.clingen(...)uw-van-de-democratie

Wat fragmenten:

quote:
Na de Tweede Wereldoorlog voltrok zich – haast onopgemerkt – een fundamentele politieke verandering waarbij democratie plaatsmaakte voor juristocratie. Deze verandering werd eerst doorgevoerd in landen die de oorlog hadden verloren: Duitsland, Italië en Japan. Daarna verspreidde juristocratie zich razendsnel.

In 1942 kenden enkel de Verenigde Staten en Noorwegen een vorm van sterke juridische toetsing; dat wil zeggen dat rechtbanken wetten die door de wetgever waren aangenomen ongedaan konden maken. Iets meer dan een halve eeuw later was dit al het geval in tachtig landen, en in 2010 was er reeds in honderdvijftig landen sprake van vormen van sterke juridische toetsing.
quote:
In een juristocratie worden de wetgever, de volksvertegenwoordigers en de regering onder voogdij van rechters geplaatst. Het principe van de scheiding van machten (dat overigens nooit volkomen duidelijk is geweest) wordt dan ingeruild voor een hiërarchisering van machten. Rechters krijgen de macht te oordelen over beleidsdaden, over wetten en zelfs over grondwetten. De rechters met die bevoegdheid maken deel uit van grondwettelijke hoven (GW), van het Supreme Court (SC) in de VS, van het Europees Hof van Justitie (EHJ), het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) en van andere rechtscolleges.

Het politieke stelsel dat zo ontstaat, verlaat het principe van de volkssoevereiniteit, zoals het bijvoorbeeld geformuleerd werd in de grondwettelijke teksten van het Verenigd Koninkrijk: “Parliament has the right to make or unmake any law whatever, and further, that no person or body is recognised by the law of England as having a right to overrule or set aside the legislation of Parliament.” Dat is verleden tijd. Op vele plekken zien we nu regimes waarin niet verkozenen het recht hebben wetten ongeldig te verklaren of terzijde te schuiven. Deze verandering heeft zich bijzonder snel, maar op verschillende manieren voltrokken.
quote:
Juristocratie begint met het invoeren van wat ‘sterke juridische toetsing’ wordt genoemd. Daarbij krijgen rechters de bevoegdheid om beleidsdaden onwettig, wetten ongrondwettelijk of in strijd met verdragen te verklaren. De wetgever heeft daarbij niet de mogelijkheid het oordeel naast zich neer te leggen.

Het laatste en hoogste woord is dan dus niet langer aan de vertegenwoordigers van het volk, maar aan de rechter of een beperkt aantal rechters. Laatstgenoemden kunnen hierdoor de facto wetten maken, omdat zij rechten kunnen interpreteren die zijn opgenomen in grondwetten en verdragen.
quote:
Het vestigen van juristocratie laat de uiterlijke verschijningsvormen van democratie niet verdwijnen. Er worden verkiezingen gehouden, regeringen gewisseld en stemmingen gehouden in het parlement, maar de maatschappelijke gevolgen daarvan worden kleiner.

Het is daarom correcter om te spreken van een trivialisering of residualisering van de democratie dan van het verdwijnen ervan. De residuele democratie heeft een aantal eigenschappen dat inmiddels zichtbaar wordt. Eén ervan is dat politiek verwaarloosbare minderheden toch hun wil aan de meerderheid kunnen opleggen via het beroep op rechters. Daartoe zetten georganiseerde minderheden – die vaak kunnen rekenen op gulle geldschieters – systematisch een aantal middelen in, zoals Strategic Litigation (SL) en het scheppen van een gunstige Legal Opportunity Structure (LOS).
quote:
De verspreiding van juristocratie beïnvloedt residuele democratie ook op andere manieren. De specifiek politiek-democratische manier van denken – er zijn nu eenmaal verschillende belangen en opvattingen, daarom is een compromis waarin een meerderheid zich kan vinden een goede zaak – wordt vervangen door een juridische manier van denken: iemand heeft gelijk en iemand ongelijk, iemand is schuldig en iemand onschuldig en dus slachtoffer. Dit leidt tot een meer moraliserende toon in politieke debatten. Zoeken naar schuld en complotten wordt belangrijker dan het begrijpen van andere, tegengestelde belangen en standpunten.

Ook treedt een verarming van de politieke vertegenwoordiging op doordat talentvolle en betrokken mensen zien dat ze sneller iets kunnen bereiken via SL en een gunstige LOS. Uiteraard draagt de residualisering van de democratie ook bij aan het nu wijdverbreide gevoel dat stemmen geen zin heeft, omdat politici niet luisteren naar de kiezers.
quote:
In Europa wordt het bestaan van juristocratie niet zelden ontkend. Soms met het absurde argument dat rechters de wet niet interpreteren, maar toepassen. En doorgaans door te stellen dat in de hiërarchie van machten de wetgever bovenaan blijft staan omdat deze de wet en grondwet altijd kan aanpassen als rechters ze gebruiken op een manier die de meerderheid of de bijzondere meerderheid niet zint.

Een sterk argument is dat niet. Grondwetten kunnen niet zo gemakkelijk worden veranderd en het veranderen van verdragen (de Europese verdragen of het Verdrag voor de Rechten van de Mens) is bijna onmogelijk. Daarnaast zou de wet al snel nog rommeliger en onoverzichtelijker worden als rechterlijke uitspraken die door een meerderheid van het parlement worden afgekeurd steeds weer aanleiding zouden geven tot wetswijzigingen die sterk getekend zijn door de specifieke omstandigheden waaronder ze tot stand komen.

Het bestaan van de juristocratie wordt vaak ontkend, of bij erkenning wordt er gewezen op de voordelen. Zo zou het de samenleving behoeden voor tirannie van de meerderheid en de rechten van individuen en minderheden beter beschermen. Dit is echter een empirisch vraagstuk; voorlopig is er geen overtuigende evidentie dat sterke juridische toetsing leidt tot een betere bescherming van rechten.
quote:
Om de democratie te herstellen lijkt het me daarom veel interessanter om de piste van een volksberoep te verkennen. Het algemene principe zou zijn dat een gerechtelijke uitspraak waartegen geen beroep meer mogelijk is, en die voor de gehele samenleving van belang is omdat deze uitspraak een wet of een beleidsdaad vernietigt of een dwangsom oplegt aan de gemeenschap, het voorwerp kan vormen van een parlementair debat. Verder zou deze uitspraak door een bijzondere meerderheid in het parlement of een gewone meerderheid in een referendum kunnen worden verworpen.
https://spectator.clingen(...)uw-van-de-democratie

Nu had ik wel in de gaten dat er tegenwoordig zoveel is vastgelegd in verdragen, waar rechters op toetsen, dat de bestuurders en volksvertegenwoordigers steeds meer machteloos lijken te worden. Waardoor steeds meer burgers het gevoel krijgen dat het toch niet uitmaakt waarop ze stemmen. Wat vervolgens heel slecht is voor de democratie.

Maar het bovenstaande artikel schetst een breder probleem. Namelijk dat de democratie en de rechtsstaat niet in balans zijn. Wat denken jullie, is juristocratie iets wat de democratie momenteel bedreigt?

Zou het goed idee zijn om een volksberoep in te stellen? Of wordt het dan een puinhoop en zijn er betere ideeën om de democratie te versterken?
pi_216295153
Ik heb mezelf ongevraagd opgeworpen als de stem van Nederland.
De meeste Nederlanders willen gewoon met rust gelaten worden, de overheid moet zich maar bemoeien met criminelen en andere kansenparels.

Jan Doorsnee wil alleen maar werken en het salaris vangen wat daar voor staat. Om vervolgens dat salaris te besteden aan de hypotheek/huur en voor de rest 'leuke dingen doen' met vrouw en kinders.

Politiek interesseert deze Jan Doedel niet zoveel. Ze horen wel eens wat over kansenparels, eerwraak en weetikveel wat nog meer. Maar zolang het deze Jan en Jans en hun kinders niet direct treft, hebben ze geen probleem met een regenboogpiet (o ja, is een regenboogpiet een serieus probleem in Nederland??? :o :o :o ), moord en doodslag elders in de wereld zolang kindlief maar zijn of haar favoriete voetbal(schoenen) krijgt.

DAT is de huidige westerling. Het boeit hem niet. Tenzij de wereld hem confronteert met de feiten.

Vraagje aan de westerlingen: wie wil zijn kind 17 uur laten werken in een ongezonde fabriek om voetballen te maken voor verwende kutkinderen uit de westerse wereld?
Wat voor ouder ben je dan?
pi_216295286
Politici maken de wetten en verdragen, tekenen daarvoor. Dat dat vervolgens gevolgen heeft in de rechtspraak lijkt me de bedoeling. Het is dus gewoon een democratie zoals die hoort te functioneren. En zijn de politici het er niet mee eens, dan kunnen ze die verdragen die in de weg zouden zitten wijzigen.


En alles wat lijkt op referenda: zeer, zeer slecht idee.

[ Bericht 16% gewijzigd door Hanca op 14-01-2025 16:22:40 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216295438
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:17 schreef Hanca het volgende:
Politici maken de wetten en verdragen, tekenen daarvoor. Dat dat vervolgens gevolgen heeft in de rechtspraak lijkt me de bedoeling. Het is dus gewoon een democratie zoals die hoort te functioneren. En zijn de politici het er niet mee eens, dan kunnen ze die verdragen die in de weg zouden zitten wijzigen.

En alles wat lijkt op referenda: zeer, zeer slecht idee.
Heel juist. Want Jan met de Pet houdt er niet van om lange onbegrijpelijke lappen tekst te lezen. Zelfs niet als deze teksten gaan over zijn belangen.
  dinsdag 14 januari 2025 @ 17:44:06 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_216296255
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:30 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Heel juist. Want Jan met de Pet houdt er niet van om lange onbegrijpelijke lappen tekst te lezen. Zelfs niet als deze teksten gaan over zijn belangen.
ChatGPT
Prompt: vat de volgende tekst samen tot 1 paragraaf en gebruik alleen woorden die voor een leek te begrijpen zijn.

Ik denk dat als mensen het willen weten ze er tegenwoordig makkelijker dan ooit achter kunnen komen
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_216296308
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 17:44 schreef SpecialK het volgende:

[..]
ChatGPT
Prompt: vat de volgende tekst samen tot 1 paragraaf en gebruik alleen woorden die voor een leek te begrijpen zijn.

Ik denk dat als mensen het willen weten ze er tegenwoordig makkelijker dan ooit achter kunnen komen
En toch luisteren mensen steeds meer naar nepnieuws verspreidende influencers in plaats van dat ze zelf een mening vormen op basis van echte informatie.

Nog los van het feit dat referenda meestal extreem lage opkomsten hebben, zie ook Zwitserland.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216296828
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:17 schreef Hanca het volgende:
Politici maken de wetten en verdragen, tekenen daarvoor. Dat dat vervolgens gevolgen heeft in de rechtspraak lijkt me de bedoeling. Het is dus gewoon een democratie zoals die hoort te functioneren. En zijn de politici het er niet mee eens, dan kunnen ze die verdragen die in de weg zouden zitten wijzigen.
Toch lukt dit niet helemaal (vind ik dan), want als je ziet wat er met de stikstofwetgeving gebeurd, nu is Greenpeace aan het procederen, wat voor een tegenvaller van 10-15 miljard euro in de rijksbegroting kan zorgen.

Deze 10-15 miljard gaat dan (mogelijk) per gerechtelijke uitspraak afgedwongen worden om in de rijksbegroting te komen, ik vind dat best extreem. Ik vind eigenlijk dan zo'n uitgave via de 2e kamer zou moet worden beslist, niet via het gerecht. (Je kunt de vraag stellen; welk recht wordt er behaald als dit zou uitkomen, volgende week)

Ik denk dan, er is dan dus niet goed nagedacht bij (en na) de invoering van deze wet wat de implicaties zouden kunnen of moeten zijn in de toekomst.
pi_216296935
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 18:28 schreef djantje het volgende:

[..]
Toch lukt dit niet helemaal (vind ik dan), want als je ziet wat er met de stikstofwetgeving gebeurd, nu is Greenpeace aan het procederen, wat voor een tegenvaller van 10-15 miljard euro in de rijksbegroting kan zorgen.

Deze 10-15 miljard gaat dan (mogelijk) per gerechtelijke uitspraak afgedwongen worden om in de rijksbegroting te komen, ik vind dat best extreem. Ik vind eigenlijk dan zo'n uitgave via de 2e kamer zou moet worden beslist, niet via het gerecht. (Je kunt de vraag stellen; welk recht wordt er behaald als dit zou uitkomen, volgende week)

Ik denk dan, er is dan dus niet goed nagedacht bij (en na) de invoering van deze wet wat de implicaties zouden kunnen of moeten zijn in de toekomst.
Dat kan, maar dat is dan de schuld van de politici, niet van de rechter. De rechter voert alleen een (in dit geval) verdrag uit. Als de politici het niet eens zijn met het verdrag, pas het aan of stap er uit.

En ja, verdragen hebben soms financiële gevolgen, dat zijn gevolgen die mee worden genomen bij het tekenen van een verdrag als het goed is.


In dit geval beschermd dit verdrag Nederland tegen vernietiging van de natuur (tenminste, dat probeert het, helaas wordt het verdrag niet gerespecteerd en de natuur nog massaal vernietigd), dat lijkt me een prima reden voor een verdrag. En de overheid dwingen aan dat verdrag te voldoen lijkt me een enorm recht voor alle Nederlanders.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216297273
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 16:17 schreef Hanca het volgende:
Politici maken de wetten en verdragen, tekenen daarvoor. Dat dat vervolgens gevolgen heeft in de rechtspraak lijkt me de bedoeling. Het is dus gewoon een democratie zoals die hoort te functioneren. En zijn de politici het er niet mee eens, dan kunnen ze die verdragen die in de weg zouden zitten wijzigen.

En alles wat lijkt op referenda: zeer, zeer slecht idee.
Puik verwoord.

En wanneer huidige politici dan moeilijk doen over het niet kunnen wijzigen of opzeggen van eerder getekende verdragen, dan mogen ze daar mooi hun voorgangers (vaak gewoon van dezelfde partijen) en hun gebrek aan lange termijn visie op aankijken.
"Pools are perfect for holding water"
pi_216302073
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 18:28 schreef djantje het volgende:

[..]
Toch lukt dit niet helemaal (vind ik dan), want als je ziet wat er met de stikstofwetgeving gebeurd, nu is Greenpeace aan het procederen, wat voor een tegenvaller van 10-15 miljard euro in de rijksbegroting kan zorgen.

Deze 10-15 miljard gaat dan (mogelijk) per gerechtelijke uitspraak afgedwongen worden om in de rijksbegroting te komen, ik vind dat best extreem. Ik vind eigenlijk dan zo'n uitgave via de 2e kamer zou moet worden beslist, niet via het gerecht. (Je kunt de vraag stellen; welk recht wordt er behaald als dit zou uitkomen, volgende week)

Ik denk dan, er is dan dus niet goed nagedacht bij (en na) de invoering van deze wet wat de implicaties zouden kunnen of moeten zijn in de toekomst.
Ik denk dat het beter zou zijn als je evaluatiemomenten kan inbouwen bij bijvoorbeeld verdragen, zodat er nog gesleuteld kan worden als een verdrag ongewenste effecten heeft. Met de kennis van nu had Nederland waarschijnlijk niet getekend voor dit verdrag. Ze hadden absoluut aanpassingen geëist.

Dat zou beter zijn dan een rechter terugfluiten via een volksberoep.

Ik denk wel echt dat hier een oplossing voor moet komen, want de onmacht van politici is slecht voor de democratie.
pi_216302733
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 23:05 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ik denk dat het beter zou zijn als je evaluatiemomenten kan inbouwen bij bijvoorbeeld verdragen, zodat er nog gesleuteld kan worden als een verdrag ongewenste effecten heeft. Met de kennis van nu had Nederland waarschijnlijk niet getekend voor dit verdrag. Ze hadden absoluut aanpassingen geëist.

Dat zou beter zijn dan een rechter terugfluiten via een volksberoep.

Ik denk wel echt dat hier een oplossing voor moet komen, want de onmacht van politici is slecht voor de democratie.
Die kennis was in de jaren 90 al lang en breed bekend. Dat heette destijds het mestoverschot, ipv stikstofcrisis. Hell, die kennis was juist wat mede heeft geleid tot natura 2000 regelgeving.

En 'de onmacht van politici' is ook maar hoe je het bekijkt. Want wat is de macht van de volksvertegenwoordiging nog waard wanneer een volgend kabinet er meteen weer een streep door kan zetten?

Bovendien, wat zijn verdragen dan überhaupt nog waard? Je kan dan je verdragspartners ook alleen maar vertrouwen tot hun volgende verkiezingen.

[ Bericht 4% gewijzigd door probeer op 15-01-2025 01:01:31 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_216304353
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 23:05 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ik denk dat het beter zou zijn als je evaluatiemomenten kan inbouwen bij bijvoorbeeld verdragen, zodat er nog gesleuteld kan worden als een verdrag ongewenste effecten heeft. Met de kennis van nu had Nederland waarschijnlijk niet getekend voor dit verdrag. Ze hadden absoluut aanpassingen geëist.

Dat zou beter zijn dan een rechter terugfluiten via een volksberoep.

Ik denk wel echt dat hier een oplossing voor moet komen, want de onmacht van politici is slecht voor de democratie.
Dit was allemaal bekend toen dit verdrag werd getekend, er is geen "kennis van nu". Behalve dat ze toen nog niet wisten dat hun opvolgers dit totaal uit de hand zouden laten lopen en dat er in 2025 uiteindelijk een spelshowdeelnemer minister zou worden, die dus alles totaal niet kan overzien en volslagen in paniek is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 15 januari 2025 @ 09:58:51 #13
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_216305433
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 17:44 schreef SpecialK het volgende:

[..]
ChatGPT
Prompt: vat de volgende tekst samen tot 1 paragraaf en gebruik alleen woorden die voor een leek te begrijpen zijn.

Ik denk dat als mensen het willen weten ze er tegenwoordig makkelijker dan ooit achter kunnen komen
Ja, maar de meeste mensen roddelen liever over de buurvrouw en dat gekke meisje in de klas en wat die zei en wat hij deed enz.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_216305740
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:48 schreef Jojoke het volgende:
dat de bestuurders en volksvertegenwoordigers steeds meer machteloos lijken te worden.
zij zijn het echter die de wetten en verdragen waarop rechters oordelen, afsluiten...

de vraag is dus vooral waarom de volksvertegenwoordigers wel wetten afkondigen, en verdragen afsluiten, maar vervolgens zich niet er zelf aan willen gehouden worden?

een goed voorbeeld, de Toeslagenaffaire:
De beleidsmaatregelen (Fraudewet; "Aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving" ) waardoor deze ontstond kwam omdat uitvoerenden deden waartoe de politiek hen opdracht gegeven had... letterlijk ook exact dat wat de volksvertegenwoordigers besproken hadden, die al bij het stemmen over het beleid cijfers hadden dat de maatregelen die tot het intrekken en terugvorderen van toeslagen zouden leiden bovenmatig mensen zouden treffen die tot de zwaksten in de samenleving behoorden en voornamelijk mensen die domweg kleine foutjes maakten bij het vele papierwerk dat hen opgedrongen werd....

toen stelde de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid P. de Krom (VVD) al bijvoorbeeld, toen hem gevraagd werd veiligheidsmaatregelen in te bouwen die moesten voorkomen dat vooral kwetsbare mensen keihard gepakt zouden worden:
quote:
"We moeten daar zo op reageren dat de mensen snappen dat, als ze dat doen [frauderen, bvdb], ze het moeten terugbetalen met 100% boete en dat, als ze het voor de tweede keer doen, ze 150% boete krijgen, wat wordt verrekend met hun uitkering, en dat het zelfs kan gebeuren dat ze vijf jaar geen uitkering krijgen. Als dat eenmaal tussen de oren komt, dan hebben we bereikt wat we willen.
later, tijdens het debat over "Misbruik en oneigenlijk gebruik op het gebied van belastingen, sociale zekerheid en subsidies"
was de tweede kamer het unaniem erover eens dat het nog strenger moest: Er "moest onmiddelijk wat gedaan worden", er was immers net een televesie-documentare over grote bendes Bulgaarse criminelen die grootschalig misbruik zouden maken van toeslagen (achteraf bleek dat vooral veel suggestie en bleek strafrechterlijk er eerder heel weinig bewijsbaar te zijn.)
Een motie van kamerleden Pieter Omtzigt (toen CDA), Jesse Klaver (GroenLinks), Wouter Koolmees (D66), E. Dijkgraaf (SGP), Bontes (PVV) over "maximaal inzetten op het innen van de onterecht uitgekeerde toeslagen" werd unaniem aangenomen met 150 voor-stemmen...

Deze motie breidde de macht van de Belastingdienst onderzoek te doen en per direkt toeslagen en uitkeringen stop te zetten en terug te vorderen nog verder uit.
Met tot gevolg dat veel mensen die kleine foutjes gemaakt hadden in aanvragen, plots ontvangen toeslagen moesten terugbetalen en hun uitkering stopgezet zagen; en als ze dat niet gelijk konden onmiddellijk konden, wat veelal kwam doordat ze al weinig geld hadden en al geen uitkering meer kregen, ze snel meerkosten moesten gaan betalen die hen in de Fallissement dreven.

Het is uiteindelijk aan de rechterlijke Macht te danken dat de misstanden die ontstonden door een populistisch beleid tegen 'Bulgaren-fraude'een stop werd gezet... Niet aan de politiek of de tweede kamer, die er juist toe hadden bijgedragen dat het zover kwam, omdat er zo leuk populistische retoriek om te brouwen was vanuit een "We moeten snel wat doen"-suggestieve fantasie. Hoezeer een aantal kamerleden die zelf verantwoordelijk waren voor dit beleid achteraf net willen doen alsof ze er tegen gevochten zouden hebben. De realiteit is dat het juist voortkomt uit hun eigen populistische voorstellen.

Punt van de politiek is natuurlijk vooral dat het de waan van de dag is, en de meeste volksvertegenwoordigers nooit hun verantwoordelijkheid nemen, liever aan de zijlijn wat roepen over "Er moet wat gedaan worden"..
maar zich niet bijster intersseren voor de gevolgen van wat er dan gedaan wordt.

Ikzelf zie het juist als essentieel dat volksvertegenwoordigers en bestuurspolitici gecontroleerd worden en ook verantwoordelijk gehouden worden als hun beleidsmaatregelen gewoon zelf de wettelijke rechten voor burgers breken en ze zelf zich niet aan hun eigen wettelijke plichten houden.

Als Defensie bv Schietbanen wil bouwen, zoals voorgesteld in Nieuwe schietbanen Defensie niet legaal door stikstofwet , dienen ze zich aan de wetten te houden, die voor alle burgers gelden.
Het is me eerder een raadsel waarom iemand zou willen suggereren dat dat omdat het om de overheid zelf zou gaan, ze plots wél de door henzelf afgekondigde Stikstof wet die verder voor alle bouwprojecten geld, zouden mogen negeren.

[ Bericht 3% gewijzigd door RM-rf op 15-01-2025 14:05:13 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 15 januari 2025 @ 10:33:32 #15
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_216305858
We leven inmiddels in wat je een dikastocratie kan noemen.
Komen we ook wel weer van af.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_216306333
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2025 10:33 schreef phpmystyle het volgende:
We leven inmiddels in wat je een dikastocratie kan noemen.
Komen we ook wel weer van af.
Onzin.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 15 januari 2025 @ 15:00:46 #17
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_216308456
We hebben eerder een probleem in de democratische component denk ik. Ons parlement wordt steeds vaker gekozen op basis van inhoudeloze beeldspraak, en produceert zodoende steeds gammelere wetten, die geen samenhang of consistentie vertonen. Door de politisering van de senaat komen die slechte wetten steeds vaker door de parlementaire ballotage. Vervolgens moet de rechtspraak er dan chocola van maken, en bijvoorbeeld de overheid er steeds vaker aan herinneren dat ze zich aan hun eigen wetten moeten houden(!).

En nog iets fundamenteels: in onze democratische rechtstaat, en alleen in die van ons, worden wetten niet getoetst aan de grondwet. Een lacune, to say the least.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 15 januari 2025 @ 16:46:54 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216309389
Nou nee, de rechtstaat is juist het middel om de politiek aan zijn afspraken te houden. En indien ze die afspraken willen aanpassen, dat via de juiste weg doen.

Het is niet anders dan een rechter die je aan een contract houdt, dat je met iemand gesloten hebt. Dan kun je ook niet zomaar ineens wat anders gaan doen als het even niet uit komt.
pi_216324549
Via een andere topic kwam ik via via bij dit filmpje terecht.

Bekijk deze YouTube-video

Ik moet de rest nog beluisteren, maar ik denk dat de woorden die de meneer met de baard spreekt tussen 8:59 en 11:33 wel de kern is van wat ik denk dat gaande is.

Er is een nieuwe en oude democratische orde. Vanuit beide opzichten goed te begrijpen, maar democratie gaat alleen werken als de gemiddelde burger het gevoel heeft dat hun stem invloed heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')