abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216248213
quote:
Pensioenfonds ABP stapt uit Tesla, beloning Musk struikelblok

Het grootste Nederlandse pensioenfonds ABP belegt niet langer in Tesla, het autobedrijf van Elon Musk. Dat bevestigt het pensioenfonds na een publicatie in het FD.

ABP verkocht eind september alle 2,8 miljoen aandelen Tesla. De woordvoerder van ABP laat weten: "We kunnen niet overal in zitten en dat hoeft ook niet." Het pensioenfonds zegt dat men zich niet kon vinden in het beloningspakket van 56 miljard dollar (zo'n 50 miljard euro) voor topman Musk.

In de zomer van 2024 steggelde de Tesla-top en de aandeelhouders wekenlang over deze bonus. De Amerikaanse rechter oordeelde dat de aandeelhouders eerder niet goed geīnformeerd werden en dus moest er opnieuw over worden gestemd.

"Uiteindelijk stemde ABP tegen het voorstel, maar het beloningspakket kreeg steun van een meerderheid van de aandeelhouders", laat ABP weten. Ook de arbeidsomstandigheden bij Tesla zouden een rol spelen in de beslissing om te verkopen.

Politieke invloed
Het pensioenfonds zegt dat de aandelenverkoop niets te maken heeft met de rol van Elon Musk in de Amerikaanse politiek. Musk steunde de presidentscampagne van aankomend president Donald Trump financieel en komt in de nieuwe regering aan het hoofd van een nieuwe afdeling die draait om overheidsefficiëntie.

Ook zegt ABP geen spijt te hebben van de verkoop, ondanks het feit dat de koers van Tesla sinds eind september ruim de helft hoger staat. "We zijn een lange termijn-belegger", laat het pensioenfonds weten.

Met 540 miljard euro aan beleggingen is ABP één van de grootste pensioenfondsen ter wereld.

https://nos.nl/artikel/25(...)ng-musk-struikelblok
Even los van het feit dat ik Musk een vervelende autist vind, is het wel opmerkelijk dat een pensioenfonds links activisme bedrijft. Voor de ABP-deelnemers is het ook nog eens een nadelige beslissing. Door de verkoop in september is men zo'n 360 miljoen dollar misgelopen in 3 maanden tijd. Kennelijk zit Paul Rosenmöller daar in het bestuur dus dat verklaart meteen deze activistische waanzin.
pi_216248527
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 00:05 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Even los van het feit dat ik Musk een vervelende autist vind, is het wel opmerkelijk dat een pensioenfonds links activisme bedrijft. Voor de ABP-deelnemers is het ook nog eens een nadelige beslissing. Door de verkoop in september is men zo'n 360 miljoen dollar misgelopen in 3 maanden tijd. Kennelijk zit Paul Rosenmöller daar in het bestuur dus dat verklaart meteen deze activistische waanzin.
Wat fijn dat je achteraf kan zeggen dat het de verkeerde beslissing was om de aandelen te verkopen, hadden ze die glazen bol maar 3 maanden eerder gehad
pi_216248538
Ohwee als ik dit tekort kom over 32/35 jaar.
pi_216248586
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 00:42 schreef Ronzz het volgende:
Ohwee als ik dit tekort kom over 32/35 jaar.
Dan ben ik ook wel benieuwd hoe het aandeel tesla dan staat.

Aan de andere kant, beter dan dat het tekort op jouw pensioen ergens op de bankrekening van x/aex 32 p of hoe dat jochie ook heet staat.
  zaterdag 11 januari 2025 @ 00:54:45 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216248615
Ik vind ook dat pensioenfondsen op de eerste plaats naar het belang van hun deelnemers moeten kijken en niet activisch moeten zijn. Niet beleggen in tabak of wapens snap ik nog. Maar niet in musk is echt onzin
The End Times are wild
pi_216248641
Het beloningspakket van Musk was gebaseerd op bizarre afspraken.
Hij zou dat geld alleen maar krijgen als Tesla bizar veel winst zou maken en zo geschiedde.

Maar fijn dat het APB daar ook wat van vind.
Hell To The Liars
pi_216248681
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 00:54 schreef LXIV het volgende:
Ik vind ook dat pensioenfondsen op de eerste plaats naar het belang van hun deelnemers moeten kijken en niet activisch moeten zijn. Niet beleggen in tabak of wapens snap ik nog. Maar niet in musk is echt onzin
Als ze in het belang van hun deelnemers moeten beleggen dan lijkt me niet in Musk beleggen een logische keuze. Tesla's waarde is in het verleden al vaker zeer veranderd op basis van tweets van Musk. Aangezien we op een punt staan waar hij zich actief gaat bemoeien met de Amerikaanse overheid kan dat weleens nadelige gevolgen hebben voor de waarde van de aandelen.
  VIVA zaterdag 11 januari 2025 @ 01:09:43 #8
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_216248721
Dat pensioenfondsen gewoon in de S&P500 hadden belegd zoals bijna elke logische particuliere aandelen belegger welke in de afgelopen 5 jaar meer dan 100% verdubbeling van het kapitaal heeft gezien.....Jezus wat een kansloosheid van de pensioenfondsen... Nee je belegd niet in NVIDIA, INTEL, TESLA......Doe gewoon FTE Top 500 zekerheid en je stelt ons pensioen veilig....Ik kan niet wachten totdat je zelf 100% kan bepalen over wat er met je pensioen beleggingen gebeurd..
What lies behind makes no sense in my mind
pi_216249926
50 miljard?!!!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216250009
Go woke
Go broke

Sukkels verkochten ook al al hun aandelen in Shell. :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_216250030
ABP heeft ook al zo'n gigantische misser gemaakt door heel activistisch hun aandelen Shell te verkopen die na die verkoop een zeer grote koersstijging hebben gemaakt en veel dividend hebben uitgekeerd.

Goede journalisten zouden eens grondig moeten uitzoeken hoeveel rendement dit soort beslissingen van ABP de deelnemers heeft gekost.
pi_216250200
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 00:54 schreef LXIV het volgende:
Waarom zou je niet in wapens mogen beleggen?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216250236
quote:
85s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 01:09 schreef cosmosis het volgende:
Dat pensioenfondsen gewoon in de S&P500 hadden belegd zoals bijna elke logische particuliere aandelen belegger welke in de afgelopen 5 jaar meer dan 100% verdubbeling van het kapitaal heeft gezien.....Jezus wat een kansloosheid van de pensioenfondsen... Nee je belegd niet in NVIDIA, INTEL, TESLA......Doe gewoon FTE Top 500 zekerheid en je stelt ons pensioen veilig....Ik kan niet wachten totdat je zelf 100% kan bepalen over wat er met je pensioen beleggingen gebeurd..
Lekker investeren in staatsobligaties Griekenland en Portugal :') :') :') :')
pi_216250466
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 00:41 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Wat fijn dat je achteraf kan zeggen dat het de verkeerde beslissing was om de aandelen te verkopen, hadden ze die glazen bol maar 3 maanden eerder gehad
Een pensioenfonds zou geen aandelen moeten verkopen, tenzij het gebruikt moet worden om uit te keren.

Ik zou liever in een passief pensioenfonds zitten (waar alleen verkocht wordt om uit te keren) dan dit actief beheerde gepruts.
pi_216250534
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een pensioenfonds zou geen aandelen moeten verkopen, tenzij het gebruikt moet worden om uit te keren.

Ik zou liever in een passief pensioenfonds zitten (waar alleen verkocht wordt om uit te keren) dan dit actief beheerde gepruts.
https://pensioenpro.nl/ab(...)-toegevoegde-waarde/

ABP is al over naar grotendeels passief beleggen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_216250551
Las dat er nu ook al Tesla-schaamte is. Bedrijven die geen Tesla's meer rijden want Musk he?

Nou ja, dan rijden ze toch een Chinees merk...
:')
pi_216250663
quote:

[..]
Aangezien jij weet dat het fonds 360 miljoen is misgelopen, weet jij dus ook waar het geld wel is geīnvesteerd en dat dat geen rendement heeft opgeleverd?
pi_216250676
quote:

[..]
Even los van het feit dat ik Musk een vervelende autist vind, is het wel opmerkelijk dat een pensioenfonds links activisme bedrijft.
De uitleg om niet te investeren in een bedrijf wat extreme bonussen aan individuen uitkeert is alles behalve links extremisme.
Dit, dus.
  zaterdag 11 januari 2025 @ 09:36:53 #19
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_216250686
Lekker deugen met andermans centen
pi_216250714
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:36 schreef Buitendam het volgende:

[..]
De uitleg om niet te investeren in een bedrijf wat extreme bonussen aan individuen uitkeert is alles behalve links extremisme.
Die bonus is bij stemming 2x (ook recentelijk) goedgekeurd door een meerderheid van de aandeelhouders, ofwel de mensen die in het bedrijf beleggen. De voorwaarden voor de bonus zijn ook gehaald, dus hebben alle aandeelhouders daar van meegeprofiteerd.

Het is een rechter die het tegenhoudt nadat een aandeelhouder met een stuk of 10 aandelen een proces is gestart.
pi_216250742
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:34 schreef keko het volgende:

[..]
Aangezien jij weet dat het fonds 360 miljoen is misgelopen, weet jij dus ook waar het geld wel is geīnvesteerd en dat dat geen rendement heeft opgeleverd?
Dat is lastig te verdedigen natuurlijk.

Maar Tesla is sinds begin september gestegen van $210 naar $394.
En er zijn niet veel aandelen die 87,6% stijgen in 4 maanden.
pi_216250829
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die bonus is bij stemming 2x (ook recentelijk) goedgekeurd door een meerderheid van de aandeelhouders, ofwel de mensen die in het bedrijf beleggen. De voorwaarden voor de bonus zijn ook gehaald, dus hebben alle aandeelhouders daar van meegeprofiteerd.

Het is een rechter die het tegenhoudt nadat een aandeelhouder met een stuk of 10 aandelen een proces is gestart.
Dat staat toch los van het feit dat ABP een bepaalde keuze maakt?
Dit, dus.
pi_216250836
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat het legaal is wil nog niet zeggen dat heet moreel juist is
pi_216250913
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:45 schreef Weird- het volgende:

[..]
Ik bepaal zelf wel of iets moreel juist is, een pensioenfonds waar ik mijn geld verplicht moet stallen moet gewoon rendement maken, hun charitatieve activiteiten mogen ze lekker met hun eigen geld doen.
pi_216250918
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:45 schreef Weird- het volgende:

[..]
Als het echt een morele kwestie is, dan had ABP bij de eerste stemming in 2018 over deze beloning uit moeten stappen of niet in moeten stappen.
Het is al bijna 7 jaar bekend dat Musk deze beloning (n de vorm van aandelenopties) zou krijgen als hij die doelen zou halen.
pi_216250960
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:49 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik bepaal zelf wel of iets moreel juist is, een pensioenfonds waar ik mijn geld verplicht moet stallen moet gewoon rendement maken, hun charitatieve activiteiten mogen ze lekker met hun eigen geld doen.
Nee, jij vindt het charitatief. Dat is wat anders. Zij leggen uit waarom ze een keuze maken bij bepaalde bedrijven. Dat doen ze vaker dan eens.
Dit, dus.
pi_216250966
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:55 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Nee, jij vindt het charitatief. Dat is wat anders. Zij leggen uit waarom ze een keuze maken bij bepaalde bedrijven. Dat doen ze vaker dan eens.
En vaker dan eens op basis van morele overtuiging.
pi_216250974
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als het echt een morele kwestie is, dan had ABP bij de eerste stemming in 2018 over deze beloning uit moeten stappen of niet in moeten stappen.
Het is al bijna 7 jaar bekend dat Musk deze beloning (n de vorm van aandelenopties) zou krijgen als hij die doelen zou halen.
Ik zou niet weten waarom. Je kunt als pensioenfonds toch ook de zaken bijstellen. Waarom zou je zo rigide te werk moeten gaan dat beslissingen van bijna een decennium geleden nu nog zouden moeten gelden?
Dit, dus.
pi_216250984
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:56 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom. Je kunt als pensioenfonds toch ook de zaken bijstellen. Waarom zou je zo rigide te werk moeten gaan dat beslissingen van bijna een decennium geleden nu nog zouden moeten gelden?
Omdat als ze vele miljoenen inleggen van mijn geld ik ook mag verwachten dat ze fatsoenlijk onderzoek doen, het is nou niet zo dat die lui in duizenden zaken beleggen.
pi_216250989
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:56 schreef raptorix het volgende:

[..]
En vaker dan eens op basis van morele overtuiging.
Of omdat men met risicoanalyses werkt en een bedrijf als Tesla met Musk niet geheel meer een senang gevoel aanjaagt. Dan ga je kijken naar alternatieven.
Dit, dus.
pi_216250995
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:55 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Maar waarom dan niet in 2018 toen over dat beloningspakket van maximaal 304 miljoen aandelenopties werd gestemd?
Het is toch scheef dat ze pas uitstappen op het moment dat er ophef over is?

Wisten ze toen, in 2018, als pensioenfonds, niet waar ze in investeerden?
pi_216251007
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar waarom dan niet in 2018 toen over beloningspakket van 304 miljoen aandelenopties werd gestemd?
Het is toch scheef dat ze pas uitstappen op het moment dat er ophef over is?

Wisten ze toen, in 2018, als pensioenfonds, niet waar ze in investeerden?
Wat ik zeg: inzichten veranderen in een paar jaar. Nieuwe methodiek/tactiek. Weet jij veel.

Ik zou me pas zorgen maken als het pensioenfonds geen nieuwe keuzes meer maakt waarvan ze denken dat het beter is omdat ze 5 jaar terug een "verkeerde" keuze hebben gemaakt.
Dit, dus.
pi_216251014
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:58 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Of omdat men met risicoanalyses werkt en een bedrijf als Tesla met Musk niet geheel meer een senang gevoel aanjaagt. Dan ga je kijken naar alternatieven.
Daar hadden we het niet over, daarnaast kan ik me niet voorstellen dat men daar uberrhaupt aan analyses doet, hadden ze hun geld gewoon in een S&P 500 gestoken dan hadden ze ongeveer 5 keer meer rendement gehad.
pi_216251018
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Wat ik zeg: inzichten veranderen in een paar jaar. Nieuwe methodiek/tactiek. Weet jij veel.

Ik zou me pas zorgen maken als het pensioenfonds geen nieuwe keuzes meer maakt waarvan ze denken dat het beter is omdat ze 5 jaar terug een "verkeerde" keuze hebben gemaakt.
Ik hoor het al, ik geef mijn geld niet aan jouw om te beleggen.
pi_216251020
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daar hadden we het niet over,
Natuurlijk wel. Zo'n pensioenfonds maakt ook gewoon keuzes.
Dit, dus.
pi_216251024
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:00 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik hoor het al, ik geef mijn geld niet aan jouw om te beleggen.
En ik laat mijn Nederlandse toets niet door jouw nakijken.
Dit, dus.
pi_216251025
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:00 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Zo'n pensioenfonds maakt ook gewoon keuzes.
Ben je echt zo fucking dom om gewoon niet te lezen wat ik schrijf?
pi_216251026
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:00 schreef raptorix het volgende:
Ben je echt zo fucking dom om gewoon niet te lezen wat ik schrijf?
Is goed. Groetjes.
Dit, dus.
pi_216251030
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ze hebben 87,6% rendement laten liggen. Dat is schadelijk voor iedereen die een pensioen heeft bij ABP. Straks moet er weer geīndexeerd worden.
pi_216251031
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:00 schreef Buitendam het volgende:

[..]
En ik laat mijn Nederlandse toets niet door jouw nakijken.
Ik schrijf spreektaal.
pi_216251043
Ik ben trouwens ook uit Tesla gestapt en niet meer ingestapt toen Musk zich begon te bemoeien met politiek.
Maar dat is een persoonlijke keuze en daar heb ik alleen zelf last van, niet honderdduizenden gepensioneerden.
pi_216251045
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ze hebben 86,5% rendement laten liggen. Dat is schadelijk voor iedereen die een pensioen heeft bij ABP. Straks moet er weer geīndexeerd worden.
"Het kan ook tegenzitten"
pi_216251063
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ze hebben 86,5% rendement laten liggen. Dat is schadelijk voor iedereen die een pensioen heeft bij ABP. Straks moet er weer geīndexeerd worden.
Als je alleen kijkt naar het ene stukje Tesla klopt dat. Maar dan moet je ook de herinvesteringen meenemen en het bijbehorend rendement om te kijken wat er uiteindelijk onderaan de streep is gebeurd.
Dit, dus.
pi_216251072
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:04 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Als je alleen kijkt naar het ene stukje Tesla klopt dat. Maar dan moet je ook de herinvesteringen meenemen en het bijbehorend rendement om te kijken wat er uiteindelijk onderaan de streep is gebeurd.
Welke herinvestering zou 86,7% rendement opgeleverd hebben in 4 maanden?
pi_216251082
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welke herinvestering zou 86,7% rendement opgeleverd hebben in 4 maanden?
Ik zeg niet dat ze hetzelfde rendement zouden halen.
Dit, dus.
pi_216251083
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:04 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Nou Hans, maak ons gek met de groeicijfers van het ABP.
pi_216251101
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:06 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat ze hetzelfde rendement zouden halen.
Nee, dat zou helemaal bijzonder zijn.
pi_216251104
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat zou helemaal bijzonder zijn.
Inderdaad.
Dit, dus.
pi_216251113
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:08 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Inderdaad.
Ik heb overigens m'n Tesla stock verkocht en MSTR gekocht, die is harder gestegen sinds september.
Maar dat is meer geluk dan wijsheid.

Als ABP dat ook heeft gedaan dan heb ik niets gezegd :P
  zaterdag 11 januari 2025 @ 10:12:23 #50
418613 Loverboii
Forever winning.
pi_216251141
stukje TDS waarschijnlijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')