abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216193046
Kerstmis vieren we op 25 en 26 december. Eigenlijk duurt Kerstmis twaalf dagen (kersttijd), dus tot en met 5 januari. Op 6 januari is het Driekoningen. Het is dan de dertiende dag

Volgens de traditie rondom Kerstmis is het zo dat je de kerstboom, kerstversieringen en kerststal op 6 januari met Driekoningen moet opruimen. Er is niks verplicht maar ik volg wel de ongeschreven regels van de traditie. Op 7 januari horen geen kerstboom, kerstversieringen en kerststal in huis aanwezig meer te zijn.

Overigens denken of geloven sommige mensen dat een kerstboom, kerstversieringen en een kerststal in huis hebben staan na Driekoningen ongeluk zou brengen.

Je kunt er ook voor kiezen om de kerstboom, kerstversieringen en kerststal te laten staan tot 2 februari, want dan is het Maria-Lichtmis. Op die datum is de volledige kerstcyclus afgesloten. En dat is veertig dagen na 25 december eerste kerstdag.

Vandaag heb ik dus weer mijn kerstboompje, kerststal en kerstkaarten opgeruimd. En hoe zit dat met mensen hier op het Fok!-forum? Hebben jullie de kerstspullen al opgeruimd of vinden jullie het gezellig om de kerstboom, kerstversieringen en kerststal nog wat langer te laten staan?
  maandag 6 januari 2025 @ 20:16:57 #2
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_216194455
Hier staat de kerstboom nog steeds.
Maar dat is meer omdat ik totaal geen zin heb om 'm af te tuigen.
Ik ben inmiddels overleden
pi_216196217
quote:
15s.gif Op maandag 6 januari 2025 20:16 schreef Enchanter het volgende:
Hier staat de kerstboom nog steeds.
Maar dat is meer omdat ik totaal geen zin heb om 'm af te tuigen.
Doe lekker rustig aan en geniet er nog maar even van. Je hebt nog de tijd tot 2 februari met Maria-Lichtmis. En daarna zou de kerstboom toch wel een keertje opgeruimd moeten worden denk ik. Anders sta jij straks met een carnavalspak aan naast de kerstboom. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Patrick1395 op 06-01-2025 21:38:08 ]
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 22:05:13 #4
382129 crew  Donna
pi_216197047
Ik ruim 'm voor 31 dec altijd alweer op.
pi_216197075
zolang hij niet (teveel) utivalt en er goed uitziet blijft ie lekker staan
pi_216197444
In sommige delen van Nederland wordt rondom Kerstmis geblazen op een midwinterhoorn. Volgens de traditie begint het midwinterhoornblazen vanaf de adventsperiode (weken voor Kerstmis). En na Driekoningen op 6 januari is het midwinterhoornblazen weer gestopt.

Ikzelf heb nog een leuke herinnering aan Driekoningen in 1994. Op de school waar ik opzat bakte mijn meester een cake met daarin een pit verstopt. Alle kinderen uit mijn klas kregen een plak cake. Degene die de plak cake kreeg met de pit erin, was die dag uitgeroepen tot koning. Ik was het niet, een andere jongen uit de klas werd koning.
pi_216198259
Ik vind de traditie van 3 koningen en dan de boom weghalen wel mooi. Toch denk ik dat veel mensen er beter aan doen om de boom niet al in oktober te zetten, maar hem inderdaad beter tot februari kunnen laten staan. Je hypet kerst er minder mee op en je houdt de vibe juist langer vast, in plaats van meteen de grijze januari in te duiken.
't Echte en 't ware!
  maandag 6 januari 2025 @ 23:37:28 #8
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_216198293
Ik hou me aan Driekoningen om de kerstboom op te ruimen. Ik heb dit jaar wel een dagje gesmokkeld en hem zondag al afgetuigd. Ik moet er niet aan denken om hem tot februari te hebben staan.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_216201423
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 23:33 schreef Japepk het volgende:
Ik vind de traditie van 3 koningen en dan de boom weghalen wel mooi. Toch denk ik dat veel mensen er beter aan doen om de boom niet al in oktober te zetten, maar hem inderdaad beter tot februari kunnen laten staan. Je hypet kerst er minder mee op en je houdt de vibe juist langer vast, in plaats van meteen de grijze januari in te duiken.
Een kerstboom in oktober al opzetten is onzin, want dan kun je er een boom van maken met versieringen voor Halloween erin. Eind november, rond het begin van de adventsperiode de kerstboom opzetten is logischer. Ikzelf zet rond die periode ook mijn kerstboom en kerststal op.

Dat mensen steeds vroeger beginnen met het opzetten van de kerstboom, kerstversieringen en de kerststal, heeft denk ik te maken met de commerciėle verkoopwereld. In de winkels zijn kerstspullen al vroeg te koop.

Ik ben het met je eens dat mensen er beter voor kunnen kiezen om de kerstboom tot 2 februari met Maria-Lichtmis te laten staan. Je houdt dan inderdaad het gezellige, warme kerstgevoel nog vast in de donkere, grijze maand januari. En je sluit vervolgens weer goed aan bij het carnavalsfeest in februari (voor wie dat viert).
  woensdag 8 januari 2025 @ 13:45:26 #10
35189 Troel
scherp en bot
pi_216214636
Hier is het standaard een kerstboom met eerste advent en opruimen met driekoningen. Dat was dit jaar dus het weekend ervoor (maar het was ook alleen een lego kerstboom dit jaar door omstandigheden).

Maria Lichtmis zegt me niets, maar ik ben dan ook niet Rooms :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216391635
Bij mij ging die zooi voor oud en nieuw alweer de zolder op.
Waarom? Omdat ik geen zin heb om de laatste vrije dag te sloven en te sjouwen.
pi_216521319
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2025 16:43 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Bij mij ging die zooi voor oud en nieuw alweer de zolder op.
Waarom? Omdat ik geen zin heb om de laatste vrije dag te sloven en te sjouwen.
De viering van de jaarwisseling hoort ook nog bij Kerstmis. Omdat na of vanaf de geboorte van Jezus de mensheid zou zijn begonnen met de jaartelling.
pi_216521595
Vandaag is het Maria-Lichtmis op 2 februari. Voor de liefhebbers van de kerstboom, kerststal en kerstversieringen, die alles tot het uiterste hebben willen laten staan, is het nu ook voorbij. De kerstcyclus is nu volledig afgesloten. En het wordt langzaamaan langer licht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')