Mag je geen pex in Duitsland gebruiken?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 21:49 schreef derLudolf het volgende:
Vanavond even met wat koper aan het stoeien geweest, waterleiding ligt nu ook naar de nieuwe plek van de wasbak. Nog nooit gedaan dus denk wel wat ik het kanMaandag beginnen met de keuken plaatsen.
Volgens YouTube is met vast is vast met knelkoppelingen, was iets te voorzichtig, nadat ik de druk er op zette lekte het op twee plekken. Dat was verholpen na iets strakker draaien. Water weer afgesloten en sluit het morgen weer aansluiten dan even kijken of het na een hele dag nog steeds droog is. Duur geintje trouwens dat koper. Handje met koppelingen, 8 meter buis en een buissijder, ¤200
[ afbeelding ]
Daar is letterlijk niets moeilijks aanquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 22:57 schreef derLudolf het volgende:
Misschien is solderen beter, maar dan moet je het wel goed doen
Is Uponor een merk van pex? Dat mag gebruikt worden. Heb een nieuwe wateraansluiting gekregen begin dit jaar en Uponor is gebruikt om op binnen aan te sluiten op het bestaande. Zo'n tang kost al meer dan wat nu al het koper heeft gekost - misschien had ik online een goedkopere kunnen bestellen, maar dat we maandag al met de keuken zouden beginnen was ook niet het oorspronkelijke plan.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 03:28 schreef Managarm het volgende:
[..]
Mag je geen pex in Duitsland gebruiken?
Ik zal es een sok kopen en kijken of ik het waterdicht gesoldeerd krijg. Als ik een keer tijd hebquote:Op zaterdag 23 augustus 2025 05:57 schreef Bzzzzt het volgende:
[..]
Daar is letterlijk niets moeilijks aan
Ja, uponor is Pex. Een tang kan je vaak huren bij de winkel. Ik heb hem ooit gekocht omdat wij een groot project aan het doen waren en onze loodgieter geen tijd had. Onze loodgieter deed koper alleen nog op verzoek en liever niet.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 07:46 schreef derLudolf het volgende:
Is Uponor een merk van pex? Dat mag gebruikt worden. Heb een nieuwe wateraansluiting gekregen begin dit jaar en Uponor is gebruikt om op binnen aan te sluiten op het bestaande. Zo'n tang kost al meer dan wat nu al het koper heeft gekost - misschien had ik online een goedkopere kunnen bestellen, maar dat we maandag al met de keuken zouden beginnen was ook niet het oorspronkelijke plan.
Moet ook zeggen dat ik me verkeken heb op wat koper kost, mocht ik in de toekomst meer loodgieterswerk doen/langere lengtes buis ga ik wel even rekenen.
Nou, ik heb nog wel eens op een vereniging zitten zwoegen omdat er teveel mannen rondliepen die er verstand van dachten te hebben (reken ik mezelf ook toe trouwens). Het eind van het verhaal was dat alles slecht paste, veel brandvlekken en tot weken later nog lekkages in koppelingen. Met name veel discussie over waarmee en hoe te schuren. Achteraf denk ik dat het schuren met staalwol de grootste problemen heeft veroorzaakt.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 05:57 schreef Bzzzzt het volgende:
[..]
Daar is letterlijk niets moeilijks aan
Je weet dat knelkoppelingen niet in een muur mogen? En slechts 1 keer gebruiken (officieel)quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 21:49 schreef derLudolf het volgende:
Vanavond even met wat koper aan het stoeien geweest, waterleiding ligt nu ook naar de nieuwe plek van de wasbak. Nog nooit gedaan dus denk wel wat ik het kanMaandag beginnen met de keuken plaatsen.
Volgens YouTube is met vast is vast met knelkoppelingen, was iets te voorzichtig, nadat ik de druk er op zette lekte het op twee plekken. Dat was verholpen na iets strakker draaien. Water weer afgesloten en sluit het morgen weer aansluiten dan even kijken of het na een hele dag nog steeds droog is. Duur geintje trouwens dat koper. Handje met koppelingen, 8 meter buis en een buissijder, ¤200
[ afbeelding ]
Ik heb meerdere koppelingen gesoldeerd en nooit een lekkage mee gehad.. gewoon goed schuren met schuurpapier.. flux erop en warm stoken en vooral niet te warm. Dan zie je de koppeling het tin wel opzuigen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 13:15 schreef 215 het volgende:
[..]
Nou, ik heb nog wel eens op een vereniging zitten zwoegen omdat er teveel mannen rondliepen die er verstand van dachten te hebben (reken ik mezelf ook toe trouwens). Het eind van het verhaal was dat alles slecht paste, veel brandvlekken en tot weken later nog lekkages in koppelingen. Met name veel discussie over waarmee en hoe te schuren. Achteraf denk ik dat het schuren met staalwol de grootste problemen heeft veroorzaakt.
Naderhand alles afgemaakt met knelkoppelingen.
Nee, dat wist ik niet maar vind het opzich wel logischquote:Op zaterdag 23 augustus 2025 18:28 schreef z80 het volgende:
[..]
Je weet dat knelkoppelingen niet in een muur mogen? En slechts 1 keer gebruiken (officieel)
Mocht je gaan solderen. Genoeg soldeerpasta gebruiken op haaks op de leiding schoon geschuurde buis.
En een goede gasbrander. Het tin moet echt goed vloeien.
In Duitsland in de bouwmarkt is ook kunststof waterleiding te koop met schroef/knel sluitingen. Heb je geen tang voor nodig. Enkel een speciale sleutel. Mocht je gaan voor kunststof.
Maar ook dat leidingwerk is niet goedkoop.
Volgens mij is PEX toch een ander soort leiding. Is wel kunststof leiding maar bedoelt voor andere toepassingen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 11:47 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, uponor is Pex. Een tang kan je vaak huren bij de winkel. Ik heb hem ooit gekocht omdat wij een groot project aan het doen waren en onze loodgieter geen tijd had. Onze loodgieter deed koper alleen nog op verzoek en liever niet.
Dat heb je dan verkeerd:quote:Op maandag 25 augustus 2025 09:43 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Volgens mij is PEX toch een ander soort leiding. Is wel kunststof leiding maar bedoelt voor andere toepassingen.
Er zijn voor kunststofleidingsystemen ook koppelingen te koop die je zonder persgereedschap kunt gebruiken.
Ik denk dat je nu Tyleen en PEX met elkaar verwart.quote:Op maandag 25 augustus 2025 09:43 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Volgens mij is PEX toch een ander soort leiding. Is wel kunststof leiding maar bedoelt voor andere toepassingen.
Er zijn voor kunststofleidingsystemen ook koppelingen te koop die je zonder persgereedschap kunt gebruiken.
Stalen waterleiding is sowieso apart. Maar 25 dik uponor klinkt niet gek hoor. Maar bij 2 keer douchen onder een regendouche en de tuin sproeien tegelijk, kan het aan de krappe kant zijnquote:Op maandag 25 augustus 2025 23:14 schreef derLudolf het volgende:
Oh ze hebben bij mij het stuk buis na de watermeter uitgevoerd in Uponor 25. Dat is dus best dun, want de stalen leiding er na is minimaal even dik.
Ik heb trouwens een drukregelaar na de watermeter, dat heb ik in NL nog nooit in een woning gezien eigenlijk - wordt dat in NL vanuit de leiding in de straat geregeld?
Ik ben niet bekend met het Upenor systeem.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:09 schreef Managarm het volgende:
[..]
Dat heb je dan verkeerd:
https://www.uponor.com/nl-nl/producten/pex-pipes-blue
Persen geeft een veel betere afdichting, ik zou altijd voor persen gaan.
Nee, verwar tyleen en PEX niet met elkaar. Weet heel goed wat het verschil is.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:01 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik denk dat je nu Tyleen en PEX met elkaar verwart.
PEX is aluminium meermalenbuis. Tyleen kan voor drinkwater. Maar alleen de gecertificeerde en niet voor warm water.
Je hebt ook nog PERT. Dat is meerlagen buis zonder aluminium en wordt gebruikt voor vloerverwarming.
Koppelingen voor PEX zijn overigens hels duur. En je kan het beste altijd 1 a 2 maten dikker pakken dan je bij koper zou pakken. Want je verliest veel debiet op de koppelingen. Verder een super fijn systeem. Heb hier alles met Uponor gedaan en zou het nooit meer anders doen. Of nouja, niet de fout maken van 15mm koper = 16mm uponor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |