abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 17 augustus 2025 @ 00:40:03 #201
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218523060
Ik dacht overigens een 67mm dozenboor te hebben maar dat bleek een van 76mm exemplaar te zijn. Dus helaas geen gaten voor de wcd kunnen boren. }:|

In D hebben ze dit soort kekke hollewanddozen, dat leek me wel makkelijk.
https://www.elektro-wande(...)ben-Tiefe-48-mm.html
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 17 augustus 2025 @ 07:05:07 #202
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218523473
En zo komen er steeds weer klusjes bij als je gaat renoveren :+ . Wij denken altijd maar 'nu, of nooit'.
Resistance is futile.
pi_218523773
Je rolt altijd van het een in het ander met zo'n renovatie.
Spoilers!
  Moderator zondag 17 augustus 2025 @ 09:34:27 #204
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218524144
Ach ja, zo werd dat vroeger gewoon gedaan en ja, nu heb ik boven een afkortzaag en stofzuiger aangesloten goed voor zo'n 2500W maar als het af is denk ik niet dat er ooit iets van >1000W aangesloten wordt. Als het niet erger wordt dan dit teken ik er voor en vervangen was sowieso het plan. De oude meuk lelijk en sommige dus kapot en verder zitten er drie verschillende typen dus heb al heel wat spul liggen om het te vervangen.

Nu was de spanning er af, dus direct aanpakken. Moet nog wel wat schakelaars er bij kopen. Als je schakelaars koopt in Nederland (iig bij Sander Vunderink) krijg je ze zonder dit soort haakjes - die moet je wel hebben in die oude kleine inbouwdozen. Moet eerst dus nog even wat schakelaars bestellen voordat ik ze allemaal kan bestellen.
  Moderator vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:49:25 #205
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218566866
Vanavond even met wat koper aan het stoeien geweest, waterleiding ligt nu ook naar de nieuwe plek van de wasbak. Nog nooit gedaan dus denk wel wat ik het kan :+ Maandag beginnen met de keuken plaatsen.

Volgens YouTube is met vast is vast met knelkoppelingen, was iets te voorzichtig, nadat ik de druk er op zette lekte het op twee plekken. Dat was verholpen na iets strakker draaien. Water weer afgesloten en sluit het morgen weer aansluiten dan even kijken of het na een hele dag nog steeds droog is. Duur geintje trouwens dat koper. Handje met koppelingen, 8 meter buis en een buissijder, ¤200 8)7

pi_218567338
Solderen is een stukje goedkoper en er wordt beweerd dat de kans op lekken naderhand kleiner is. Maar als je solderen niet lekker gaat dan is het gelijk drama en lastig te herstellen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Moderator vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:57:48 #207
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218567456
Misschien is solderen beter, maar dan moet je het wel goed doen :P
pi_218568225
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 21:49 schreef derLudolf het volgende:
Vanavond even met wat koper aan het stoeien geweest, waterleiding ligt nu ook naar de nieuwe plek van de wasbak. Nog nooit gedaan dus denk wel wat ik het kan :+ Maandag beginnen met de keuken plaatsen.

Volgens YouTube is met vast is vast met knelkoppelingen, was iets te voorzichtig, nadat ik de druk er op zette lekte het op twee plekken. Dat was verholpen na iets strakker draaien. Water weer afgesloten en sluit het morgen weer aansluiten dan even kijken of het na een hele dag nog steeds droog is. Duur geintje trouwens dat koper. Handje met koppelingen, 8 meter buis en een buissijder, ¤200 8)7

[ afbeelding ]
Mag je geen pex in Duitsland gebruiken?
pi_218568387
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 22:57 schreef derLudolf het volgende:
Misschien is solderen beter, maar dan moet je het wel goed doen :P
Daar is letterlijk niets moeilijks aan
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  Moderator zaterdag 23 augustus 2025 @ 07:46:08 #210
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218568642
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 03:28 schreef Managarm het volgende:

[..]
Mag je geen pex in Duitsland gebruiken?
Is Uponor een merk van pex? Dat mag gebruikt worden. Heb een nieuwe wateraansluiting gekregen begin dit jaar en Uponor is gebruikt om op binnen aan te sluiten op het bestaande. Zo'n tang kost al meer dan wat nu al het koper heeft gekost - misschien had ik online een goedkopere kunnen bestellen, maar dat we maandag al met de keuken zouden beginnen was ook niet het oorspronkelijke plan.
Moet ook zeggen dat ik me verkeken heb op wat koper kost, mocht ik in de toekomst meer loodgieterswerk doen/langere lengtes buis ga ik wel even rekenen.

Wat overigens ook is toegestaan in Duitsland is het gebruik van hennep als afdichting in drinkwatersystemen. In Nederland mag dat niet, of beter gezegd, de afdichtingspasta mag niet. De nieuwe gas- en wateraansluiting is bij beide hennep gebruikt als draadafdichting.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 05:57 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]
Ik zal es een sok kopen en kijken of ik het waterdicht gesoldeerd krijg. Als ik een keer tijd heb :+ Bestaande is wel allemaal gesoldeerd maar het lijkt net alsof dat eerst is aangeknepen en dan gesoldeerd. Er steken rare stukken koper uit op sokken.
pi_218568671
Quote:…”Als ik een keer tijd heb…” en er is nog een foto dat ik ‘s nachts om half één zit te solderen, want dan kon de druk erop en wisten wij dat het goed zat… 8)7
pi_218570321
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 07:46 schreef derLudolf het volgende:
Is Uponor een merk van pex? Dat mag gebruikt worden. Heb een nieuwe wateraansluiting gekregen begin dit jaar en Uponor is gebruikt om op binnen aan te sluiten op het bestaande. Zo'n tang kost al meer dan wat nu al het koper heeft gekost - misschien had ik online een goedkopere kunnen bestellen, maar dat we maandag al met de keuken zouden beginnen was ook niet het oorspronkelijke plan.
Moet ook zeggen dat ik me verkeken heb op wat koper kost, mocht ik in de toekomst meer loodgieterswerk doen/langere lengtes buis ga ik wel even rekenen.
Ja, uponor is Pex. Een tang kan je vaak huren bij de winkel. Ik heb hem ooit gekocht omdat wij een groot project aan het doen waren en onze loodgieter geen tijd had. Onze loodgieter deed koper alleen nog op verzoek en liever niet.
pi_218571283
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 05:57 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]
Nou, ik heb nog wel eens op een vereniging zitten zwoegen omdat er teveel mannen rondliepen die er verstand van dachten te hebben (reken ik mezelf ook toe trouwens). Het eind van het verhaal was dat alles slecht paste, veel brandvlekken en tot weken later nog lekkages in koppelingen. Met name veel discussie over waarmee en hoe te schuren. Achteraf denk ik dat het schuren met staalwol de grootste problemen heeft veroorzaakt.

Naderhand alles afgemaakt met knelkoppelingen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_218571606
Je kan je ook verdiepen in TECE koppelingen voor kunstof waterleidingen.
Deze koppelingen hebben geen speciale perstang nodig, super handig en snel werken. Wel prijzig
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:28:12 #215
63722 z80
I fink you freaky
pi_218573320
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 21:49 schreef derLudolf het volgende:

[ afbeelding ]
Je weet dat knelkoppelingen niet in een muur mogen? En slechts 1 keer gebruiken (officieel)

Mocht je gaan solderen. Genoeg soldeerpasta gebruiken op haaks op de leiding schoon geschuurde buis.
En een goede gasbrander. Het tin moet echt goed vloeien.

In Duitsland in de bouwmarkt is ook kunststof waterleiding te koop met schroef/knel sluitingen. Heb je geen tang voor nodig. Enkel een speciale sleutel. Mocht je gaan voor kunststof.
Maar ook dat leidingwerk is niet goedkoop.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_218573839
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 13:15 schreef 215 het volgende:

[..]
Nou, ik heb nog wel eens op een vereniging zitten zwoegen omdat er teveel mannen rondliepen die er verstand van dachten te hebben (reken ik mezelf ook toe trouwens). Het eind van het verhaal was dat alles slecht paste, veel brandvlekken en tot weken later nog lekkages in koppelingen. Met name veel discussie over waarmee en hoe te schuren. Achteraf denk ik dat het schuren met staalwol de grootste problemen heeft veroorzaakt.

Naderhand alles afgemaakt met knelkoppelingen.
Ik heb meerdere koppelingen gesoldeerd en nooit een lekkage mee gehad.. gewoon goed schuren met schuurpapier.. flux erop en warm stoken en vooral niet te warm. Dan zie je de koppeling het tin wel opzuigen.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  Moderator zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:18:53 #217
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218574377
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 18:28 schreef z80 het volgende:

[..]
Je weet dat knelkoppelingen niet in een muur mogen? En slechts 1 keer gebruiken (officieel)

Mocht je gaan solderen. Genoeg soldeerpasta gebruiken op haaks op de leiding schoon geschuurde buis.
En een goede gasbrander. Het tin moet echt goed vloeien.

In Duitsland in de bouwmarkt is ook kunststof waterleiding te koop met schroef/knel sluitingen. Heb je geen tang voor nodig. Enkel een speciale sleutel. Mocht je gaan voor kunststof.
Maar ook dat leidingwerk is niet goedkoop.
Nee, dat wist ik niet maar vind het opzich wel logisch
pi_218586159
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 11:47 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ja, uponor is Pex. Een tang kan je vaak huren bij de winkel. Ik heb hem ooit gekocht omdat wij een groot project aan het doen waren en onze loodgieter geen tijd had. Onze loodgieter deed koper alleen nog op verzoek en liever niet.
Volgens mij is PEX toch een ander soort leiding. Is wel kunststof leiding maar bedoelt voor andere toepassingen.

Er zijn voor kunststofleidingsystemen ook koppelingen te koop die je zonder persgereedschap kunt gebruiken.
pi_218591012
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 09:43 schreef Trademarker het volgende:

[..]
Volgens mij is PEX toch een ander soort leiding. Is wel kunststof leiding maar bedoelt voor andere toepassingen.

Er zijn voor kunststofleidingsystemen ook koppelingen te koop die je zonder persgereedschap kunt gebruiken.
Dat heb je dan verkeerd:

https://www.uponor.com/nl-nl/producten/pex-pipes-blue

Persen geeft een veel betere afdichting, ik zou altijd voor persen gaan.
  maandag 25 augustus 2025 @ 21:01:01 #220
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_218591523
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 09:43 schreef Trademarker het volgende:

[..]

Ik denk dat je nu Tyleen en PEX met elkaar verwart.

PEX is aluminium meermalenbuis. Tyleen kan voor drinkwater. Maar alleen de gecertificeerde en niet voor warm water.
Je hebt ook nog PERT. Dat is meerlagen buis zonder aluminium en wordt gebruikt voor vloerverwarming.

Koppelingen voor PEX zijn overigens hels duur. En je kan het beste altijd 1 a 2 maten dikker pakken dan je bij koper zou pakken. Want je verliest veel debiet op de koppelingen. Verder een super fijn systeem. Heb hier alles met Uponor gedaan en zou het nooit meer anders doen. Of nouja, niet de fout maken van 15mm koper = 16mm uponor.
  Moderator maandag 25 augustus 2025 @ 23:14:37 #221
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218592715
Oh ze hebben bij mij het stuk buis na de watermeter uitgevoerd in Uponor 25. Dat is dus best dun, want de stalen leiding er na is minimaal even dik.

Ik heb trouwens een drukregelaar na de watermeter, dat heb ik in NL nog nooit in een woning gezien eigenlijk - wordt dat in NL vanuit de leiding in de straat geregeld?
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:23:11 #222
36431 bleiblei
pi_218594128
quote:
11s.gif Op maandag 25 augustus 2025 23:14 schreef derLudolf het volgende:
Oh ze hebben bij mij het stuk buis na de watermeter uitgevoerd in Uponor 25. Dat is dus best dun, want de stalen leiding er na is minimaal even dik.

Ik heb trouwens een drukregelaar na de watermeter, dat heb ik in NL nog nooit in een woning gezien eigenlijk - wordt dat in NL vanuit de leiding in de straat geregeld?
Stalen waterleiding is sowieso apart. Maar 25 dik uponor klinkt niet gek hoor. Maar bij 2 keer douchen onder een regendouche en de tuin sproeien tegelijk, kan het aan de krappe kant zijn ;) . 20mm was wel problematisch geweest vermoed ik.
pi_218594239
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 20:09 schreef Managarm het volgende:

[..]
Dat heb je dan verkeerd:

https://www.uponor.com/nl-nl/producten/pex-pipes-blue

Persen geeft een veel betere afdichting, ik zou altijd voor persen gaan.
Ik ben niet bekend met het Upenor systeem.

Als ik met kunststofleiding werk, gebruik ik een ander systeem.

Deze gebruikt een AKB-buis. Dit is een meerlagenbuis met aluminium inlage.
pi_218594278
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 21:01 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik denk dat je nu Tyleen en PEX met elkaar verwart.

PEX is aluminium meermalenbuis. Tyleen kan voor drinkwater. Maar alleen de gecertificeerde en niet voor warm water.
Je hebt ook nog PERT. Dat is meerlagen buis zonder aluminium en wordt gebruikt voor vloerverwarming.

Koppelingen voor PEX zijn overigens hels duur. En je kan het beste altijd 1 a 2 maten dikker pakken dan je bij koper zou pakken. Want je verliest veel debiet op de koppelingen. Verder een super fijn systeem. Heb hier alles met Uponor gedaan en zou het nooit meer anders doen. Of nouja, niet de fout maken van 15mm koper = 16mm uponor.
Nee, verwar tyleen en PEX niet met elkaar. Weet heel goed wat het verschil is.

PEX is volgens mij vol kunststof-buis
AKB is volgens mij Aluminium Kunststof Buis.
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:52:55 #225
36431 bleiblei
pi_218594389
Ah kijk, inderdaad. Internet zegt dat PEX vernet (whatever that may be) poly etyleen is. Grappige is wel dat als je bij de vakzaak om PEX vraagt, je meerlagenbuis met een aluminium kern krijgt.

AKB ken ik niet. Maar schijnt inderdaad Aluminium Kern Buis te zijn.

Intrigerend is weer dat de Google AI beweert dat AKB voor vloerverwarming is, en PEX voor waterleiding. Maar ik gok dat de AI in de war raakt van veel zaken die met PEX de flexpijp met aluminium verkopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')