abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216182954
ik heb een zak van 1,5kg stoofpeertjes en wilde dat een keer proberen te maken.

Heb ik nooit gedaan en las dat het ook in een slowcooker kan wat mij een prima oplossing lijkt, kan ik het voor ik naar werk ga aanzetten en savonds is het klaar.

is het inderdaad mogelijk en welk recept kan ik daar het best voor gebruiken?

ik lees op de zak dat je kaneel stokje en appelkersensap nodig hebt maar online veel recepten met port :{

een recept tip is ook welkom dus :@
  Spellchecker zondag 5 januari 2025 @ 15:11:13 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_216183070
Tip: gebruik niet teveel kaneel ....

Succes! :Y)
pi_216183514
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 14:55 schreef mschol het volgende:

Heb ik nooit gedaan en las dat het ook in een slowcooker kan wat mij een prima oplossing lijkt, kan ik het voor ik naar werk ga aanzetten en savonds is het klaar.

ik lees op de zak dat je kaneel stokje en appelkersensap nodig hebt maar online veel recepten met port :{

Hi, ik maak het vrij vaak. Schil (duh) de stoofpeertjes en afhankelijk waar ik het voor gebruik laat ik ze heel of snij ik ze in stukken (laatste is makkelijker bewaren, heel gebruik ik ze voor een leuk dessert).
Ik gebruik nooit port (hier eten nogal eens moslims mee) maar een halve liter (bij 1,5 kg peer zou ik iets meer gebruiken) zwarte bessensap (er zijn kleine dure flesjes van hero maar ik gebruik gewoon van appelsientje of een huismerk). Dan doe ik er een kaneelstokje bij en 3 eetlepels perenrood suiker (gewone suiker kan ook). Er zijn mensen die er ook steranijs in doen, en/of kruidnagel maar ik vind dat niet zo lekker.
En dan 5-8 uur aanzetten op low. Wanneer je ze heel laat is 8 uur echt wel nodig, zeker wanneer ze wat groter zijn.
Wanneer het klaar is haal ik de peren uit de pan en kook het sap wat in, soms ook met behulp van een allesbinder.
Succes en eet smakelijk
We have far more in common than that which devides us..
pi_216185962
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 16:02 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Hi, ik maak het vrij vaak. Schil (duh) de stoofpeertjes en afhankelijk waar ik het voor gebruik laat ik ze heel of snij ik ze in stukken (laatste is makkelijker bewaren, heel gebruik ik ze voor een leuk dessert).
Ik gebruik nooit port (hier eten nogal eens moslims mee) maar een halve liter (bij 1,5 kg peer zou ik iets meer gebruiken) zwarte bessensap (er zijn kleine dure flesjes van hero maar ik gebruik gewoon van appelsientje of een huismerk). Dan doe ik er een kaneelstokje bij en 3 eetlepels perenrood suiker (gewone suiker kan ook). Er zijn mensen die er ook steranijs in doen, en/of kruidnagel maar ik vind dat niet zo lekker.
En dan 5-8 uur aanzetten op low. Wanneer je ze heel laat is 8 uur echt wel nodig, zeker wanneer ze wat groter zijn.
Wanneer het klaar is haal ik de peren uit de pan en kook het sap wat in, soms ook met behulp van een allesbinder.
Succes en eet smakelijk
^O^ dit helpt, danku zeer..

ik ga van de week prutsen :s)
  Vis een optie? zondag 5 januari 2025 @ 20:22:33 #5
70532 loveli
N
pi_216186272
Ik deed ze in een römertopf met een halve fles port en een kaneelstokje in de oven op lage stand (gasoven, laagste stand, pollepel tussen de deur). Dan een dag niet aan denken (of werken) en klaar. Geen bessensap of suiker nodig.

Slowcooker is prima alternatief voor een gasoven met de deur open :+
crap in = crap out
pi_216186704
Lang geleden dat ik ze gemaakt heb, maar toen fles glühwein gebruikt. Waren heel lekker...
  zondag 5 januari 2025 @ 23:08:13 #7
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216187711
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 14:55 schreef mschol het volgende:

Port is lekker, maar persoonlijk, ik zou de 1,5 kilo schillen maar ze heel laten, stelen er aan en alleen de kroontjes er uit. Doe ze in een pan (of slow cooker) met een fles (goedkope) rode wijn, een kaneel stokje en een kopje suiker Optioneel een ster anijs.
Stoof ze tot gaar.
Haal ze uit de vloeistof en kook deze tot 1/3 in zodat je een siroop hebt.
pi_216272921
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 16:02 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Succes en eet smakelijk
ik heb jouw recept grotendeels gevolgd, ze zijn zo goed als klaar; ruikt goed, wel wat witjes maar goed, voor een eerste keer lijkt het goed te gaan :Y
pi_216273224
Waar halen jullie nu nog stoofperen? Ik vind ze echt heerlijk, maar zie ze nu al nergens meer liggen bij de Lidl en de Albert Heijn iig.
pi_216273259
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2025 22:01 schreef Rozenbloem het volgende:
Waar halen jullie nu nog stoofperen? Ik vind ze echt heerlijk, maar zie ze nu al nergens meer liggen bij de Lidl en de Albert Heijn iig.
jumbo had ze nog liggen van de week, de mijne had ik al even liggen
pi_216273294
Ik boor altijd de onderkant uit met deze:

Heb je hele peertjes, zonder klokhuis.
Scheelt ook in de gaartijd.

Daarna snijd ik ze soms in partjes.
Ik vind dat minder gedoe dan in partjes, en dan het klokhuis eruit.

Stoofpeertjes zijn ook lekker met witte wijn en vanille.
Voor een andere twist.

Gele peertjes krijg je als je Curcuma toevoegt.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_216273304
quote:
Ik heb nog 5 kilo liggen van de kerst :+

In de supermarkt zie ik ze niet meer.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_216273334
Ik gebruik vaak Betuwe sap van de Albert Heijn, die werkt ook goed, peren kleuren rood en zijn zoet van het sap.
Twiddel
pi_216273655
quote:
Bij picnic en AH zijn ze nog wel te bestellen
pi_216273668
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 21:39 schreef mschol het volgende:

[..]
ik heb jouw recept grotendeels gevolgd, ze zijn zo goed als klaar; ruikt goed, wel wat witjes maar goed, voor een eerste keer lijkt het goed te gaan :Y
Ze worden meestal nog wat donkerder omdat je ze in het sap bewaard
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')