Weet iemand daar wat meer van?
quote:goedkoop hoor
Op donderdag 20 februari 2003 11:02 schreef Ulx het volgende:
Weet iemand daar wat meer van? Het enige wat ik weet is dat de regeringen/legers van de VS, de Fransen en de Britten met pokken en andere ziektes besmette dekens uitdeelden aan stammen als ze die weg wilden hebben. Het schijnt nog tot in de twintigste eeuw voorgekomen te zijn.Weet iemand daar wat meer van?
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 11:03 schreef bastardjimmy het volgende:[..]
goedkoop hoor
quote:Algemene kennis, ooit ergens opgestoken.
Op donderdag 20 februari 2003 11:06 schreef realist_ik het volgende:
waar heb je dat vandaan dan?
Effe googlen is wel zo handig:
http://www.nativeweb.org/pages/legal/amherst/lord_jeff.html
quote:
Despite his fame, Jeffrey Amherst's name became tarnished by stories of smallpox-infected blankets used as germ warfare against American Indians. These stories are reported, for example, in Carl Waldman's Atlas of the North American Indian [NY: Facts on File, 1985]. Waldman writes, in reference to a siege of Fort Pitt (Pittsburgh) by Chief Pontiac's forces during the summer of 1763:... Captain Simeon Ecuyer had bought time by sending smallpox-infected blankets and handkerchiefs to the Indians surrounding the fort -- an early example of biological warfare -- which started an epidemic among them. Amherst himself had encouraged this tactic in a letter to Ecuyer. [p. 108]
Some people have doubted these stories; other people, believing the stories, nevertheless assert that the infected blankets were not intentionally distributed to the Indians, or that Lord Jeff himself is not to blame for the germ warfare tactic.
Persoonlijk denk ik dat het totaal onmogelijk is en daarbij kan ik geen motieven verzinnen waarom iemand zoiets zou willen, maar misschien weten anderen wat meer van dit verhaal.
Mijn mening is dat het in de zelfde categorie verhalen hoort als "AIDS krijg je niet van HIV maar van armoede" en "door met een maagd naar bed te gaan kom je er zo van af".
Er wordt inderdaad gezegd dat de Engelsen besmette "trade goods" aan de indianen gaven.
quote:Ik kan hier niet helemaal uit opmaken of het expres is gedaan of niet, maar volgens mij was het wel bewust gedaan.
It is tempting to infer that the Spaniards sent a gift of infected material to the Inca court (as the British later did in North America). But it's unlikely that Pizarro knew enough epidemiology for such a scheme.
[Dit bericht is gewijzigd door tvlxd op 20-02-2003 11:27]
quote:HIV is vreselijk inefficient om mensen uit te moorden. Ik betwijfel dat dus.
Op donderdag 20 februari 2003 11:17 schreef Rieuwert het volgende:
Als dat echt zo is is het natuurlijk vreselijk![]()
En om met een wilder verhaal te komen, waar naar het schijnt ook hele doucmentaires en boeken aan gewijd zijn, HIV zou gemaakt zijn door mensen om zo Afrika uit te moorden ofzo. En ik geloof dat het dan de WHO was die het gedaan zou hebben volgens die lui.Persoonlijk denk ik dat het totaal onmogelijk is en daarbij kan ik geen motieven verzinnen waarom iemand zoiets zou willen, maar misschien weten anderen wat meer van dit verhaal.
Mijn mening is dat het in de zelfde categorie verhalen hoort als "AIDS krijg je niet van HIV maar van armoede" en "door met een maagd naar bed te gaan kom je er zo van af".
quote:Niet helemaal waar, de incubatietijd is lang dus voor je er achter komt wat er aan de hand is kan er al een hele bevolkingsgroep ongeneeslijk ziek zijn. Dat neemt niet weg dat er alsnog niks van waar is maar er schijnen toch veel mensen te zijn die het erg serieus nemen, en ik vroeg me af of die hier ook rondlopen
Op donderdag 20 februari 2003 11:19 schreef Ulx het volgende:[..]
HIV is vreselijk inefficient om mensen uit te moorden. Ik betwijfel dat dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |