abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Overall beste user 2022 donderdag 20 februari 2003 @ 11:02:25 #1
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_8602578
Weet iemand daar wat meer van? Het enige wat ik weet is dat de regeringen/legers van de VS, de Fransen en de Britten met pokken en andere ziektes besmette dekens uitdeelden aan stammen als ze die weg wilden hebben. Het schijnt nog tot in de twintigste eeuw voorgekomen te zijn.

Weet iemand daar wat meer van?

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_8602609
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 11:02 schreef Ulx het volgende:
Weet iemand daar wat meer van? Het enige wat ik weet is dat de regeringen/legers van de VS, de Fransen en de Britten met pokken en andere ziektes besmette dekens uitdeelden aan stammen als ze die weg wilden hebben. Het schijnt nog tot in de twintigste eeuw voorgekomen te zijn.

Weet iemand daar wat meer van?

goedkoop hoor
  Overall beste user 2022 donderdag 20 februari 2003 @ 11:04:37 #3
3928 Ulx
pi_8602629
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 11:03 schreef bastardjimmy het volgende:

[..]

goedkoop hoor

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_8602658
waar heb je dat vandaan dan?
  Overall beste user 2022 donderdag 20 februari 2003 @ 11:09:01 #5
3928 Ulx
pi_8602725
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 11:06 schreef realist_ik het volgende:
waar heb je dat vandaan dan?
Algemene kennis, ooit ergens opgestoken.

Effe googlen is wel zo handig:

http://www.nativeweb.org/pages/legal/amherst/lord_jeff.html

quote:
Despite his fame, Jeffrey Amherst's name became tarnished by stories of smallpox-infected blankets used as germ warfare against American Indians. These stories are reported, for example, in Carl Waldman's Atlas of the North American Indian [NY: Facts on File, 1985]. Waldman writes, in reference to a siege of Fort Pitt (Pittsburgh) by Chief Pontiac's forces during the summer of 1763:

... Captain Simeon Ecuyer had bought time by sending smallpox-infected blankets and handkerchiefs to the Indians surrounding the fort -- an early example of biological warfare -- which started an epidemic among them. Amherst himself had encouraged this tactic in a letter to Ecuyer. [p. 108]
Some people have doubted these stories; other people, believing the stories, nevertheless assert that the infected blankets were not intentionally distributed to the Indians, or that Lord Jeff himself is not to blame for the germ warfare tactic.

pi_8602853
't lijkt me waarschijnlijker dat het onbewust is gebeurd...
al is het natuurlijk niet ondenkbaar dat iemand op dit zieke idee is gekomen...
pi_8602996
Als dat echt zo is is het natuurlijk vreselijk
En om met een wilder verhaal te komen, waar naar het schijnt ook hele doucmentaires en boeken aan gewijd zijn, HIV zou gemaakt zijn door mensen om zo Afrika uit te moorden ofzo. En ik geloof dat het dan de WHO was die het gedaan zou hebben volgens die lui.

Persoonlijk denk ik dat het totaal onmogelijk is en daarbij kan ik geen motieven verzinnen waarom iemand zoiets zou willen, maar misschien weten anderen wat meer van dit verhaal.

Mijn mening is dat het in de zelfde categorie verhalen hoort als "AIDS krijg je niet van HIV maar van armoede" en "door met een maagd naar bed te gaan kom je er zo van af".

Ook het woord 'cent' spreken wij eerbiedig uit - DD
pi_8603021
Ik heb vorige week voor één euro een mooi boek gekocht uit de bibliotheek: "Stolen Continents - the indian story" van Ronald Wright. Hierin wordt de verovering van vij indianenstammen beschreven; Azteken, Maya, Inca, Cherokee en Iroquois.

Er wordt inderdaad gezegd dat de Engelsen besmette "trade goods" aan de indianen gaven.

quote:
It is tempting to infer that the Spaniards sent a gift of infected material to the Inca court (as the British later did in North America). But it's unlikely that Pizarro knew enough epidemiology for such a scheme.
Ik kan hier niet helemaal uit opmaken of het expres is gedaan of niet, maar volgens mij was het wel bewust gedaan.

[Dit bericht is gewijzigd door tvlxd op 20-02-2003 11:27]

kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  Overall beste user 2022 donderdag 20 februari 2003 @ 11:19:01 #9
3928 Ulx
pi_8603031
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 11:17 schreef Rieuwert het volgende:
Als dat echt zo is is het natuurlijk vreselijk
En om met een wilder verhaal te komen, waar naar het schijnt ook hele doucmentaires en boeken aan gewijd zijn, HIV zou gemaakt zijn door mensen om zo Afrika uit te moorden ofzo. En ik geloof dat het dan de WHO was die het gedaan zou hebben volgens die lui.

Persoonlijk denk ik dat het totaal onmogelijk is en daarbij kan ik geen motieven verzinnen waarom iemand zoiets zou willen, maar misschien weten anderen wat meer van dit verhaal.

Mijn mening is dat het in de zelfde categorie verhalen hoort als "AIDS krijg je niet van HIV maar van armoede" en "door met een maagd naar bed te gaan kom je er zo van af".

HIV is vreselijk inefficient om mensen uit te moorden. Ik betwijfel dat dus.
pi_8603129
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 11:19 schreef Ulx het volgende:

[..]

HIV is vreselijk inefficient om mensen uit te moorden. Ik betwijfel dat dus.

Niet helemaal waar, de incubatietijd is lang dus voor je er achter komt wat er aan de hand is kan er al een hele bevolkingsgroep ongeneeslijk ziek zijn. Dat neemt niet weg dat er alsnog niks van waar is maar er schijnen toch veel mensen te zijn die het erg serieus nemen, en ik vroeg me af of die hier ook rondlopen
Ook het woord 'cent' spreken wij eerbiedig uit - DD
pi_8650796
Toen de spanjaarden in de 16 eeuw in zuid-amerika aankwamen brachten ze ze europese ziekte zoals mazelen de bof enz. mee. De indianen waren daar niet tegen bestand en gingen dus bij bosjes. Ook is het voorgekomen dat er dekens werden gegeven die besmet waren met voor ons ongevaarlijke ziektes.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_8650847
In de Middeleeuwen had men ook biologische wapens. Men katapulteerde toen dode koeien over de stadsmuren, met alle nare ziektes van dien.
It is much easier to be critical than to be correct.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')