abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 januari 2025 @ 20:28:56 #176
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216186343
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 20:26 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Dat ben ik verder met je eens hoor, en schijnbaar herinnerde ik me het hele verhaal anders dan het was.
Dat stukje over dat technical bulletin had ik overigens niet eerder gelezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 05-01-2025 20:44:02 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 11 januari 2025 @ 08:23:40 #177
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_216249940
https://www.nu.nl/buitenl(...)h-in-zuid-korea.html

Beide dozen stopte 4 minuten voor de crash met opnemen van data. Wat zou betekenen dat zowel de stoom als de backup stroom beide wegvielen (als ik het goed begrijp). Vrij ongewoon.

Of *doet alu hoedje op* heeft iemand 't gewist?

Edit: lees nu pas dat er veren in de motors gevonden waren. Dat had ik ff gemist nog.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_216253140
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 08:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Beide dozen stopte 4 minuten voor de crash met opnemen van data. Wat zou betekenen dat zowel de stoom als de backup stroom beide wegvielen (als ik het goed begrijp). Vrij ongewoon.

Edit: lees nu pas dat er veren in de motors gevonden waren. Dat had ik ff gemist nog.
Dat is onfortuinlijk, was er al wel een beetje bang voor aangezien er al aanwijzingen waren voor een electrical failure (het stoppen van de ADB-S data, geen zichtbare externe verlichting).

Backup-stroom bij uitval van beide generatoren in de motoren komt bij de 737-800 via een batterij naar de Standby Power busses. Daarmee worden vitale, maar lang niet alle systemen van stroom voorzien. Voor zover ik kan vinden in de documentatie van de 737-800 zitten de Cockpit Voice Recorder (CVR) en Flight Data Recorder (FDR) niet aangesloten op de Standby Power. Stroom kan verder ook geleverd worden door de APU (een hulp-straalmotor in het staartstuk), maar het kost enige tijd om die te starten en die tijd is er waarschijnlijk niet geweest.

Sinds 2010 moet volgens Amerikaanse regelgeving (waar Boeing waarschijnlijk onder valt) bij nieuwe vliegtuigen de CVR een eigen, onafhankelijke stroomvoorziening hebben die de recorder zelf en de microfoon in de cockpit voor 10 minuten (±1 minuut) van stroom voorziet. Dit toestel was uit 2009...
pi_216253729
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 08:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Ik denk dan meteen aan sabotage.

Maar zal wel niet of wel?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_216254136
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 12:30 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Dat is onfortuinlijk, was er al wel een beetje bang voor aangezien er al aanwijzingen waren voor een electrical failure (het stoppen van de ADB-S data, geen zichtbare externe verlichting).

Backup-stroom bij uitval van beide generatoren in de motoren komt bij de 737-800 via een batterij naar de Standby Power busses. Daarmee worden vitale, maar lang niet alle systemen van stroom voorzien. Voor zover ik kan vinden in de documentatie van de 737-800 zitten de Cockpit Voice Recorder (CVR) en Flight Data Recorder (FDR) niet aangesloten op de Standby Power. Stroom kan verder ook geleverd worden door de APU (een hulp-straalmotor in het staartstuk), maar het kost enige tijd om die te starten en die tijd is er waarschijnlijk niet geweest.

Sinds 2010 moet volgens Amerikaanse regelgeving (waar Boeing waarschijnlijk onder valt) bij nieuwe vliegtuigen de CVR een eigen, onafhankelijke stroomvoorziening hebben die de recorder zelf en de microfoon in de cockpit voor 10 minuten (±1 minuut) van stroom voorziet. Dit toestel was uit 2009...
Gezien de beperkte info die er wordt opgeslagen zou je toch denken dat er wel een lithium batterij in die dozen moet kunnen als backup.
pi_216254430
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 13:56 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Gezien de beperkte info die er wordt opgeslagen zou je toch denken dat er wel een lithium batterij in die dozen moet kunnen als backup.
Voor de voice recorder is dat dus sinds 2010 verplicht bij nieuwe vliegtuigen (volgens US wetgeving althans). Zoiets als dit:
https://www.rpcaero.com/w(...)PS-Final_8-3-22x.pdf

Alleen, de dozen zelf van stroom voorzien is niet voldoende, je moet ook alle systemen die de data aanleveren dan ook van stroom gaan voorzien via die batterij. Waarschijnlijk de reden dat het alleen voor de CVR geldt.

Wetgeving (bron):
quote:
[...]
(j) All turbine engine-powered airplanes subject to this section that are manufactured on or after April 7, 2010, must have a cockpit voice recorder installed that also--

(1) Is installed in accordance with the requirements of § 23.1457
[...]
Uit § 23.1457:
quote:
[...]
( 5 ) It has an independent power source--

( i ) That provides 10 ±1 minutes of electrical power to operate both the cockpit voice recorder and cockpit-mounted area microphone;
[...]
  zondag 12 januari 2025 @ 00:00:04 #182
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_216262239
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 13:18 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Ik begreep het verkeerd geloof ik. Ik laat het speculeren weer aan de experts over ;)
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 12 januari 2025 @ 15:19:10 #183
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_216267113
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 13:18 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Wat is dat toch voor een idioterie om meteen aan samenzweringen, complotten en sabotage te denken bij werkelijk alles wat er gebeurt?
Is de hele wereld tegenwoordig te dom om te schijten?
Wie dit leest is gek
  Moderator donderdag 17 april 2025 @ 11:45:00 #184
8781 crew  Frutsel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')