Dat stukje over dat technical bulletin had ik overigens niet eerder gelezen.quote:Op zondag 5 januari 2025 20:26 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Dat ben ik verder met je eens hoor, en schijnbaar herinnerde ik me het hele verhaal anders dan het was.
Dat is onfortuinlijk, was er al wel een beetje bang voor aangezien er al aanwijzingen waren voor een electrical failure (het stoppen van de ADB-S data, geen zichtbare externe verlichting).quote:Op zaterdag 11 januari 2025 08:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)h-in-zuid-korea.html
Beide dozen stopte 4 minuten voor de crash met opnemen van data. Wat zou betekenen dat zowel de stoom als de backup stroom beide wegvielen (als ik het goed begrijp). Vrij ongewoon.
Of *doet alu hoedje op* heeft iemand 't gewist?
Edit: lees nu pas dat er veren in de motors gevonden waren. Dat had ik ff gemist nog.
Ik denk dan meteen aan sabotage.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 08:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)h-in-zuid-korea.html
Beide dozen stopte 4 minuten voor de crash met opnemen van data. Wat zou betekenen dat zowel de stoom als de backup stroom beide wegvielen (als ik het goed begrijp). Vrij ongewoon.
Of *doet alu hoedje op* heeft iemand 't gewist?
Edit: lees nu pas dat er veren in de motors gevonden waren. Dat had ik ff gemist nog.
Gezien de beperkte info die er wordt opgeslagen zou je toch denken dat er wel een lithium batterij in die dozen moet kunnen als backup.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 12:30 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Dat is onfortuinlijk, was er al wel een beetje bang voor aangezien er al aanwijzingen waren voor een electrical failure (het stoppen van de ADB-S data, geen zichtbare externe verlichting).
Backup-stroom bij uitval van beide generatoren in de motoren komt bij de 737-800 via een batterij naar de Standby Power busses. Daarmee worden vitale, maar lang niet alle systemen van stroom voorzien. Voor zover ik kan vinden in de documentatie van de 737-800 zitten de Cockpit Voice Recorder (CVR) en Flight Data Recorder (FDR) niet aangesloten op de Standby Power. Stroom kan verder ook geleverd worden door de APU (een hulp-straalmotor in het staartstuk), maar het kost enige tijd om die te starten en die tijd is er waarschijnlijk niet geweest.
Sinds 2010 moet volgens Amerikaanse regelgeving (waar Boeing waarschijnlijk onder valt) bij nieuwe vliegtuigen de CVR een eigen, onafhankelijke stroomvoorziening hebben die de recorder zelf en de microfoon in de cockpit voor 10 minuten (±1 minuut) van stroom voorziet. Dit toestel was uit 2009...
Voor de voice recorder is dat dus sinds 2010 verplicht bij nieuwe vliegtuigen (volgens US wetgeving althans). Zoiets als dit:quote:Op zaterdag 11 januari 2025 13:56 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Gezien de beperkte info die er wordt opgeslagen zou je toch denken dat er wel een lithium batterij in die dozen moet kunnen als backup.
Uit § 23.1457:quote:[...]
(j) All turbine engine-powered airplanes subject to this section that are manufactured on or after April 7, 2010, must have a cockpit voice recorder installed that also--
(1) Is installed in accordance with the requirements of § 23.1457
[...]
quote:[...]
( 5 ) It has an independent power source--
( i ) That provides 10 ±1 minutes of electrical power to operate both the cockpit voice recorder and cockpit-mounted area microphone;
[...]
Ik begreep het verkeerd geloof ik. Ik laat het speculeren weer aan de experts overquote:Op zaterdag 11 januari 2025 13:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dan meteen aan sabotage.
Maar zal wel niet of wel?
Wat is dat toch voor een idioterie om meteen aan samenzweringen, complotten en sabotage te denken bij werkelijk alles wat er gebeurt?quote:Op zaterdag 11 januari 2025 13:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dan meteen aan sabotage.
Maar zal wel niet of wel?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |