Het Franse BEA staat inderdaad goed aangeschreven, ook als het om Boeing spullen gaat.quote:Op woensdag 1 januari 2025 02:34 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Ter vergelijking: De zwarte dozen van het tweede verongelukte 737-MAX toestel (Ethiopian) zijn naar Frankrijk gestuurd in plaats van de VS. In eerste instantie is Duitsland toen gevraagd, maar die beschikken niet over de mogelijkheden.
Reken maar dat er zorgen waren over de belangenverstrengeling in de VS tussen Boeing en de luchtvaartautoriteit (vrijwel volledig overgenomen door ex Boeing destijds, of flinke jaarlijkse contributies en lobbypraktijken).
Dus de bal ligt bij Zuid-Korea inderdaad. Ik weet niet waar men in Zuid Oost Azië over de expertise beschikt om deze zwarte dozen uit te lezen. Maar anders zou Europa zo maar weer ingeschakeld kunnen worden.
quote:On Jan 1st 2025 The government of South Korea stated, that the flight data recorder will be sent to the USA for read out and analysis, due to the damage to the crucial connector. The cockpit voice recorder has been successfully downloaded. The investigation team from the USA have arrived on site and are focussing on the concrete structure, that the localizer was installed on.
Koreanen maken andere keuze, blamage voor Frankrijk?quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:20 schreef Tourniquet het volgende:
Korte update over de recorders:
[..]
Interessante conclusie.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:38 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Koreanen maken andere keuze, blamage voor Frankrijk?
Hoeft niet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:25 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Interessante conclusie.
De VS is gewoon de eerste keuze voor Boeing zwarte dozen en Frankrijk voor Airbus zwarte dozen.
Ten tijde van de tweede 737MAX crash speelden er wat andere zaken mee bij de keuze voor Frankrijk. Daar is nu geen sprake van.
Dat was een Boeing. Neergehaald in Iran, een land dat niet zo’n goede vriendjes is met de VS.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:47 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Hoeft niet.
flight 752, ook naar Frankrijk. Noch boeing noch airbus
Dag van de spellfouten, ik had een ouwe toepeljev in gedachte.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:32 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Dat was een Boeing. Neergehaald in Iran, een land dat niet zo’n goede vriendjes is met de VS.
Dat gezeik met die vliegtuigen altijd. Vliegen wordt voor jullie steeds vervelender, worden al niet eens mee schoongemaakt. Geen vrijwilliger meer voor te vinden. Kunnen we ons richten op de privéjets, kijken of daar in de buurt nog zwerm vogels wil komen klieren. Beetje weinig doden, maar wel leuk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:18 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Stuur maar naar mij die blackbox. Ik ben de expert
Weer een sukkel user die niet weet waar hij het over heeft.quote:Op woensdag 1 januari 2025 02:10 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Boeing heeft een hoop te verbergen.
Vraag dat o.a. aan de piloot van 296Q, die heeft daar (terecht) een iets andere mening over.quote:Op woensdag 1 januari 2025 02:46 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Het Franse BEA staat inderdaad goed aangeschreven, ook als het om Boeing spullen gaat.
https://bea.aero/en/
Welke technische luchtvaartkennis en insider information heb jij dat jij dit weet? Of heb je alleen wikipedia gelezen?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:16 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Vraag dat o.a. aan de piloot van 296Q, die heeft daar (terecht) een iets andere mening over.
Welk gezeik is dat precies?quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:22 schreef yessie234 het volgende:
Dat gezeik met die vliegtuigen altijd.
Heb er wel iets meer dan alleen wikipedia erover gelezen haha, en ik vind het verhaal van de piloot plausibel. Echter is dat meer gebasserd op twijfel aan het verhaal van Airbus dan ik de precieze feiten of beter gezegd bewijzen voor heb.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Welke technische luchtvaartkennis en insider information heb jij dat jij dit weet? Of heb je alleen wikipedia gelezen?
Of je de filosofie van Airbus leuk vindt of niet, als je als vlieger niet weet welke protection modes er zijn en wanneer ze ingrijpen, loop je het risico dat je e.e.a. opkloot. En de crash van de AF296Q heeft er alle tekenen van dat de gezagvoerder in kwestie zich heeft leiden laten door zijn eigen arrogantie.
Welk deel precies?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:11 schreef The-BFG het volgende:
Heb er wel iets meer dan alleen wikipedia erover gelezen haha, en ik vind het verhaal van de piloot plausibel.
Moet je misschien maar niet doen.quote:Een van de weinige "complotten" die ik wel wil geloven.
Het is zoals gezegd even geleden, maar ik meen me te heugen dat de piloot verklaarde dat het vliegtuig anders reageerde dan in de manual stond. En dat Airbus wel degelijk een patch uitrolde die dit fixte.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Welk deel precies?
Wat gegeven is, is dat hij absoluut aan de grens van de flight envelope zat op zeer lage hoogte. Dan neem je met passagiers aan boord een onacceptabel risico. Als je er dan achter komt dat je naar de verkeerde runway vliegt, handmatig last minute aanpassingen gaat maken, niet je hoogte in de gaten houdt en niet weet wat het terrein is (een bos aan het einde van de runway), dan heb je het als cockpitcrew gewoon opgekloot.
Het verhaal van Airbus is dan niet meer relevant.
Op het moment dat hij inzag dat hij het verkloot had en probeerde op te trekken, gingen de FMC's in protection mode, omdat de machine anders zou stallen. Precies volgens operational specs.
[..]
Moet je misschien maar niet doen.
Als je bewijs hebt, laat maar zien. Ik heb daar nog nooit over gehoord. En ik zit best dicht bij het vuur.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:20 schreef The-BFG het volgende:
Het is zoals gezegd even geleden, maar ik meen me te heugen dat de piloot verklaarde dat het vliegtuig anders reageerde dan in de manual stond. En dat Airbus wel degelijk een patch uitrolde die dit fixte.
Ik dacht zelfs dat dit in een Airchrash investigation episode zat.. Maar een snelle zoektocht op Google levert niets op.. Zelfs niet in een reddit topic waar deze "controversiele" crash besproken valt er geen woord over een patch.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je bewijs hebt, laat maar zien. Ik heb daar nog nooit over gehoord. En ik zit best dicht bij het vuur.
Waarschijnlijk gaat dat over:quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:30 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Ik dacht zelfs dat dit in een Airchrash investigation episode zat.. Maar een snelle zoektocht op Google levert niets op.. Zelfs niet in een reddit topic waar deze "controversiele" crash besproken valt er geen woord over een patch.
In dit geval neem ik eerdere woorden terug.
*Ga wel even uitzoeken of ik in de loop der jaren twee crashes door elkaar haal dan wel gemixed heb...
Zie het verhaal van Team Asseline, voor wat het waard is:quote:Airbus issued technical bulletin OEB 19/1 one month before the crash. This reported an
engine acceleration deficiency at low altitude. The cause was a problem with the VSV
variable Stator Vanes. According to Airbus, hydraulic pressure was too low and it was
increased from 284 pounds to 380 pounds less than one month after the crash
Blijft natuurlijk staan dat hij een zeer risicovolle manoeuvre ging uitvoeren met passagiers aan boord. Dat had nooit mogen gebeuren. Hijzelf vloog (op de hand) en heeft niet gezien dat hij hoogte verloor. Pas toen de RA 'fifty!' triggerde, reageerde hij. Dan kun je roepen 'de kist deed niet wat hij moest doen', maar je hebt jezelf in die situatie gebracht.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:26 schreef OEM het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gaat dat over:
[..]
Zie het verhaal van Team Asseline, voor wat het waard is:
http://www.crashdehabsheim.net/CRenglish%20phot.pdf
Jij hebt er geen verstand van.quote:Op woensdag 1 januari 2025 02:10 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Boeing heeft een hoop te verbergen.
Tenerife, dat is 1976 of daaromtrent. Man met de pet had in reclamefolder van KLM gestaan, en was nog opleider van jonge piloten ook, maar luisterde niet naar de boordwerktuigkundige die zei de take off af te breken vanweg de PanAm.quote:Op zondag 5 januari 2025 18:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij hebt er geen verstand van.
Het zijn toch echt de Fransen die een aantal keer zijn beschuldigd van het feit dat onderzoeken naar crashes van Airbus (en Concorde) een wat dubieus karakter kregen. Overigens geldt dat ook voor de Nederlandse overheid bij de KLM-crash op Tenerife.
Niemand heeft gezegd dat ze de start moesten afbreken. De BWK vroeg wel of de Pan Am van de runway was.quote:Op zondag 5 januari 2025 19:19 schreef yessie234 het volgende:
Tenerife, dat is 1976 of daaromtrent. Man met de pet had in reclamefolder van KLM gestaan, en was nog opleider van jonge piloten ook, maar luisterde niet naar de boordwerktuigkundige die zei de take off af te breken vanweg de PanAm.
Maar het moge duidelijk zijn dat de zeer dominante gezagvoerder een belangrijke factor was bij dit ongeluk.quote:After the KLM plane had started its takeoff roll, the tower instructed the Pan Am crew to "report the runway clear." The Pan Am crew replied: "OK, will report when we're clear." On hearing this, the KLM flight engineer expressed his concern about the Pan Am not being clear of the runway by asking the pilots in his own cockpit, "Is he not clear that Pan American?" Veldhuyzen van Zanten emphatically replied "Oh, yes" and continued with the takeoff.
Dat ben ik verder met je eens hoor, en schijnbaar herinnerde ik me het hele verhaal anders dan het was.quote:Op zondag 5 januari 2025 18:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Blijft natuurlijk staan dat hij een zeer risicovolle manoeuvre ging uitvoeren met passagiers aan boord. Dat had nooit mogen gebeuren. Hijzelf vloog (op de hand) en heeft niet gezien dat hij hoogte verloor. Pas toen de RA 'fifty!' triggerde, reageerde hij. Dan kun je roepen 'de kist deed niet wat hij moest doen', maar je hebt jezelf in die situatie gebracht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |