abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216130447
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 02:34 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Ter vergelijking: De zwarte dozen van het tweede verongelukte 737-MAX toestel (Ethiopian) zijn naar Frankrijk gestuurd in plaats van de VS. In eerste instantie is Duitsland toen gevraagd, maar die beschikken niet over de mogelijkheden.
Reken maar dat er zorgen waren over de belangenverstrengeling in de VS tussen Boeing en de luchtvaartautoriteit (vrijwel volledig overgenomen door ex Boeing destijds, of flinke jaarlijkse contributies en lobbypraktijken).

Dus de bal ligt bij Zuid-Korea inderdaad. Ik weet niet waar men in Zuid Oost Azië over de expertise beschikt om deze zwarte dozen uit te lezen. Maar anders zou Europa zo maar weer ingeschakeld kunnen worden.
Het Franse BEA staat inderdaad goed aangeschreven, ook als het om Boeing spullen gaat.
https://bea.aero/en/
pi_216148264
Korte update over de recorders:

quote:
On Jan 1st 2025 The government of South Korea stated, that the flight data recorder will be sent to the USA for read out and analysis, due to the damage to the crucial connector. The cockpit voice recorder has been successfully downloaded. The investigation team from the USA have arrived on site and are focussing on the concrete structure, that the localizer was installed on.
pi_216148440
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:20 schreef Tourniquet het volgende:
Korte update over de recorders:
[..]

Koreanen maken andere keuze, blamage voor Frankrijk?
  donderdag 2 januari 2025 @ 17:25:08 #154
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_216148871
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:38 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Koreanen maken andere keuze, blamage voor Frankrijk?
Interessante conclusie.
De VS is gewoon de eerste keuze voor Boeing zwarte dozen en Frankrijk voor Airbus zwarte dozen.
Ten tijde van de tweede 737MAX crash speelden er wat andere zaken mee bij de keuze voor Frankrijk. Daar is nu geen sprake van.
pi_216149896
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 17:25 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Interessante conclusie.
De VS is gewoon de eerste keuze voor Boeing zwarte dozen en Frankrijk voor Airbus zwarte dozen.
Ten tijde van de tweede 737MAX crash speelden er wat andere zaken mee bij de keuze voor Frankrijk. Daar is nu geen sprake van.
Hoeft niet.
flight 752, ook naar Frankrijk. Noch boeing noch airbus
pi_216150574
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:47 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Hoeft niet.
flight 752, ook naar Frankrijk. Noch boeing noch airbus
Dat was een Boeing. Neergehaald in Iran, een land dat niet zo’n goede vriendjes is met de VS. :+
pi_216151180
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:32 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Dat was een Boeing. Neergehaald in Iran, een land dat niet zo’n goede vriendjes is met de VS. :+
Dag van de spellfouten, ik had een ouwe toepeljev in gedachte.
pi_216151387
Stuur maar naar mij die blackbox. Ik ben de expert
pi_216151453
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:18 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Stuur maar naar mij die blackbox. Ik ben de expert
Dat gezeik met die vliegtuigen altijd. Vliegen wordt voor jullie steeds vervelender, worden al niet eens mee schoongemaakt. Geen vrijwilliger meer voor te vinden. Kunnen we ons richten op de privéjets, kijken of daar in de buurt nog zwerm vogels wil komen klieren. Beetje weinig doden, maar wel leuk.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 09:13:20 #160
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216157559
quote:
6s.gif Op woensdag 1 januari 2025 02:10 schreef KingRoland het volgende:

[..]
Boeing heeft een hoop te verbergen.
Weer een sukkel user die niet weet waar hij het over heeft.

En inhoudelijk, de NTSB gaat echt wel meekijken.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216157590
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 02:46 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Het Franse BEA staat inderdaad goed aangeschreven, ook als het om Boeing spullen gaat.
https://bea.aero/en/
Vraag dat o.a. aan de piloot van 296Q, die heeft daar (terecht) een iets andere mening over.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  vrijdag 3 januari 2025 @ 09:24:57 #162
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216157642
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:16 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Vraag dat o.a. aan de piloot van 296Q, die heeft daar (terecht) een iets andere mening over.
Welke technische luchtvaartkennis en insider information heb jij dat jij dit weet? Of heb je alleen wikipedia gelezen?

Of je de filosofie van Airbus leuk vindt of niet, als je als vlieger niet weet welke protection modes er zijn en wanneer ze ingrijpen, loop je het risico dat je e.e.a. opkloot. En de crash van de AF296Q heeft er alle tekenen van dat de gezagvoerder in kwestie zich heeft leiden laten door zijn eigen arrogantie.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 3 januari 2025 @ 09:25:53 #163
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216157646
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:22 schreef yessie234 het volgende:

Dat gezeik met die vliegtuigen altijd.
Welk gezeik is dat precies?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216157998
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Welke technische luchtvaartkennis en insider information heb jij dat jij dit weet? Of heb je alleen wikipedia gelezen?

Of je de filosofie van Airbus leuk vindt of niet, als je als vlieger niet weet welke protection modes er zijn en wanneer ze ingrijpen, loop je het risico dat je e.e.a. opkloot. En de crash van de AF296Q heeft er alle tekenen van dat de gezagvoerder in kwestie zich heeft leiden laten door zijn eigen arrogantie.
Heb er wel iets meer dan alleen wikipedia erover gelezen haha, en ik vind het verhaal van de piloot plausibel. Echter is dat meer gebasserd op twijfel aan het verhaal van Airbus dan ik de precieze feiten of beter gezegd bewijzen voor heb.

Een van de weinige "complotten" die ik wel wil geloven.

Edit:
Het is wel al jaren geleden dat ik over deze crash heb gelezen, mogelijk zijn er nieuwe feiten maar lijkt me sterk.. Of de piloot moet inmiddels met een nieuwe verklaring gekomen zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door The-BFG op 03-01-2025 10:20:05 ]
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  vrijdag 3 januari 2025 @ 10:27:39 #165
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216158156
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:11 schreef The-BFG het volgende:

Heb er wel iets meer dan alleen wikipedia erover gelezen haha, en ik vind het verhaal van de piloot plausibel.
Welk deel precies?

Wat gegeven is, is dat hij absoluut aan de grens van de flight envelope zat op zeer lage hoogte. Dan neem je met passagiers aan boord een onacceptabel risico. Als je er dan achter komt dat je naar de verkeerde runway vliegt, handmatig last minute aanpassingen gaat maken, niet je hoogte in de gaten houdt en niet weet wat het terrein is (een bos aan het einde van de runway), dan heb je het als cockpitcrew gewoon opgekloot.

Het verhaal van Airbus is dan niet meer relevant.

Op het moment dat hij inzag dat hij het verkloot had en probeerde op te trekken, gingen de FMC's in protection mode, omdat de machine anders zou stallen. Precies volgens operational specs.

quote:
Een van de weinige "complotten" die ik wel wil geloven.
Moet je misschien maar niet doen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216158630
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Welk deel precies?

Wat gegeven is, is dat hij absoluut aan de grens van de flight envelope zat op zeer lage hoogte. Dan neem je met passagiers aan boord een onacceptabel risico. Als je er dan achter komt dat je naar de verkeerde runway vliegt, handmatig last minute aanpassingen gaat maken, niet je hoogte in de gaten houdt en niet weet wat het terrein is (een bos aan het einde van de runway), dan heb je het als cockpitcrew gewoon opgekloot.

Het verhaal van Airbus is dan niet meer relevant.

Op het moment dat hij inzag dat hij het verkloot had en probeerde op te trekken, gingen de FMC's in protection mode, omdat de machine anders zou stallen. Precies volgens operational specs.
[..]
Moet je misschien maar niet doen.
Het is zoals gezegd even geleden, maar ik meen me te heugen dat de piloot verklaarde dat het vliegtuig anders reageerde dan in de manual stond. En dat Airbus wel degelijk een patch uitrolde die dit fixte.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  vrijdag 3 januari 2025 @ 11:33:23 #167
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216158743
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:20 schreef The-BFG het volgende:

Het is zoals gezegd even geleden, maar ik meen me te heugen dat de piloot verklaarde dat het vliegtuig anders reageerde dan in de manual stond. En dat Airbus wel degelijk een patch uitrolde die dit fixte.
Als je bewijs hebt, laat maar zien. Ik heb daar nog nooit over gehoord. En ik zit best dicht bij het vuur.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216159313
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Als je bewijs hebt, laat maar zien. Ik heb daar nog nooit over gehoord. En ik zit best dicht bij het vuur.
Ik dacht zelfs dat dit in een Airchrash investigation episode zat.. Maar een snelle zoektocht op Google levert niets op.. Zelfs niet in een reddit topic waar deze "controversiele" crash besproken valt er geen woord over een patch.

In dit geval neem ik eerdere woorden terug.

*Ga wel even uitzoeken of ik in de loop der jaren twee crashes door elkaar haal dan wel gemixed heb...
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  vrijdag 3 januari 2025 @ 19:26:57 #169
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_216163375
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:30 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Ik dacht zelfs dat dit in een Airchrash investigation episode zat.. Maar een snelle zoektocht op Google levert niets op.. Zelfs niet in een reddit topic waar deze "controversiele" crash besproken valt er geen woord over een patch.

In dit geval neem ik eerdere woorden terug.

*Ga wel even uitzoeken of ik in de loop der jaren twee crashes door elkaar haal dan wel gemixed heb...
Waarschijnlijk gaat dat over:
quote:
Airbus issued technical bulletin OEB 19/1 one month before the crash. This reported an
engine acceleration deficiency at low altitude. The cause was a problem with the VSV
variable Stator Vanes. According to Airbus, hydraulic pressure was too low and it was
increased from 284 pounds to 380 pounds less than one month after the crash
Zie het verhaal van Team Asseline, voor wat het waard is:

http://www.crashdehabsheim.net/CRenglish%20phot.pdf
  vrijdag 3 januari 2025 @ 20:02:19 #170
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_216163901
Kleine update Jeju

Bekijk deze YouTube-video
Wie dit leest is gek
  zondag 5 januari 2025 @ 18:39:00 #171
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216184908
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 19:26 schreef OEM het volgende:

[..]
Waarschijnlijk gaat dat over:
[..]
Zie het verhaal van Team Asseline, voor wat het waard is:

http://www.crashdehabsheim.net/CRenglish%20phot.pdf
Blijft natuurlijk staan dat hij een zeer risicovolle manoeuvre ging uitvoeren met passagiers aan boord. Dat had nooit mogen gebeuren. Hijzelf vloog (op de hand) en heeft niet gezien dat hij hoogte verloor. Pas toen de RA 'fifty!' triggerde, reageerde hij. Dan kun je roepen 'de kist deed niet wat hij moest doen', maar je hebt jezelf in die situatie gebracht.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 5 januari 2025 @ 18:42:57 #172
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216184960
quote:
6s.gif Op woensdag 1 januari 2025 02:10 schreef KingRoland het volgende:

[..]
Boeing heeft een hoop te verbergen.
Jij hebt er geen verstand van.

Het zijn toch echt de Fransen die een aantal keer zijn beschuldigd van het feit dat onderzoeken naar crashes van Airbus (en Concorde) een wat dubieus karakter kregen. Overigens geldt dat ook voor de Nederlandse overheid bij de KLM-crash op Tenerife.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216185534
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 18:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Jij hebt er geen verstand van.

Het zijn toch echt de Fransen die een aantal keer zijn beschuldigd van het feit dat onderzoeken naar crashes van Airbus (en Concorde) een wat dubieus karakter kregen. Overigens geldt dat ook voor de Nederlandse overheid bij de KLM-crash op Tenerife.
Tenerife, dat is 1976 of daaromtrent. Man met de pet had in reclamefolder van KLM gestaan, en was nog opleider van jonge piloten ook, maar luisterde niet naar de boordwerktuigkundige die zei de take off af te breken vanweg de PanAm.

Was jarenlang juridisch getrouwtrek, en Amerikanen waren niet zo dol op Nederlandse piloten van de Koninklijke, en dan druk ik mij nog voorzichtig uit.
  zondag 5 januari 2025 @ 19:34:00 #174
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216185743
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 19:19 schreef yessie234 het volgende:

Tenerife, dat is 1976 of daaromtrent. Man met de pet had in reclamefolder van KLM gestaan, en was nog opleider van jonge piloten ook, maar luisterde niet naar de boordwerktuigkundige die zei de take off af te breken vanweg de PanAm.

Niemand heeft gezegd dat ze de start moesten afbreken. De BWK vroeg wel of de Pan Am van de runway was.

quote:
After the KLM plane had started its takeoff roll, the tower instructed the Pan Am crew to "report the runway clear." The Pan Am crew replied: "OK, will report when we're clear." On hearing this, the KLM flight engineer expressed his concern about the Pan Am not being clear of the runway by asking the pilots in his own cockpit, "Is he not clear that Pan American?" Veldhuyzen van Zanten emphatically replied "Oh, yes" and continued with the takeoff.
Maar het moge duidelijk zijn dat de zeer dominante gezagvoerder een belangrijke factor was bij dit ongeluk.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216186318
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 18:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Blijft natuurlijk staan dat hij een zeer risicovolle manoeuvre ging uitvoeren met passagiers aan boord. Dat had nooit mogen gebeuren. Hijzelf vloog (op de hand) en heeft niet gezien dat hij hoogte verloor. Pas toen de RA 'fifty!' triggerde, reageerde hij. Dan kun je roepen 'de kist deed niet wat hij moest doen', maar je hebt jezelf in die situatie gebracht.
Dat ben ik verder met je eens hoor, en schijnbaar herinnerde ik me het hele verhaal anders dan het was.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')