Ik dacht in eerste instantie aan waardevolle wetenschappelijke data. Dat is in geschrift of binair wel te doen. Films een stuk lastiger ja.quote:Op donderdag 26 december 2024 23:31 schreef XDo het volgende:
Hangt ook een beetje af van de hoeveelheid data he.
Je hebt een hoop stenen nodig om waardevol filmpje binair te vereeuwigen als hiëroglief.
Dat lijkt het meest duurzaam inderdaad. Wel heel arbeidsintensief om alles wat we nu weten (uitvindingen, theoriëen, formules) in rotswanden te kerven.quote:Op donderdag 26 december 2024 23:33 schreef cosmosis het volgende:
Rotswandtekeningen, leer van onze voorouders!
En als er niemand meer is om kopieen te maken, hoe lang gaa. De laatste HDDs dan mee?quote:Op donderdag 26 december 2024 23:37 schreef XDo het volgende:
Ik zou gewoon kiezen voor de harde schijf. Paar kopietjes maken en los van elkaar veilig opslaan.
En dan jaarlijks nieuwe kopieen erbij maken.
Ik weet niet wat de levensduur van een satelliet is of dat die autonoom een paar honderd jaar in een baan om de aarde kan blijven. Anders is dat wel een goed idee.quote:Op donderdag 26 december 2024 23:41 schreef cosmosis het volgende:
Het universum inschieten dmv radio golven, binair is ook een optie, hopend op dat een intelligente beschaving het kan ontcijferen. De kans dat een medium zoals een HDD, SD, DVD-ROM het overleefd is erg klein.. Je dient de data permanent te verenigen met de natuur, door middel van het gebruiken van de ruimte/water/aarde/natuur
Niet persee de levensduur van apparatuur, maar de levensduur van signalen, welke theoretisch oneindig voort kunnen duren.quote:Op donderdag 26 december 2024 23:49 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de levensduur van een satelliet is of dat die autonoom een paar honderd jaar in een baan om de aarde kan blijven. Anders is dat wel een goed idee.
https://www.kijkmagazine.(...)door%20het%20heelal.quote:Radiosignalen bestaan uit elektromagnetische golven. In het vacuüm van de ruimte jakkeren die onverstoorbaar met de lichtsnelheid voort. Op zo'n 80 lichtjaar afstand van de aarde vliegen dus nog steeds de uitzendingen van Radio Oranje uit de Tweede Wereldoorlog door het heelal.
De eerste alinea op Kijkmagazine na jou quote:quote:Op donderdag 26 december 2024 23:55 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Niet persee de levensduur van apparatuur, maar de levensduur van signalen, welke theoretisch oneindig voort kunnen duren.
[..]
https://www.kijkmagazine.(...)door%20het%20heelal.
Door de uitwaaiering werkt dit niet.quote:Maar dat betekent helaas niet dat eventuele aliens in dat gebied nu de woorden van koningin Wilhelmina kunnen horen. Naarmate ze voortbewegen raken de radiogolven namelijk steeds meer uitgespreid, waardoor ze steeds zwakker worden. Al op een paar lichtjaar van de aarde, nog voordat ze de dichtstbijzijnde planeet buiten het zonnestelsel bereiken, zijn de signalen niet meer van ruis te onderscheiden.
Nou ja dan toch maar lokaal in een rots bijtelen....quote:Op donderdag 26 december 2024 23:59 schreef Paddo het volgende:
[..]
De eerste alinea op Kijkmagazine na jou quote:
[..]
Door de uitwaaiering werkt dit niet.
Of op een stukje glas...quote:Op vrijdag 27 december 2024 00:05 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Nou ja dan toch maar lokaal in een rots bijtelen....
OTquote:
Hier dacht ik ook aan ja.quote:
Vloeistof is een natuurkundige toestand, geen scheikundige eigenschap.quote:Op vrijdag 27 december 2024 21:14 schreef gepromoveerT het volgende:
Totdat de mensen er achter komen, dat glas scheikundig gezien een vloeistof is en door de zwaartekracht langzaam naar beneden kruipt. Dit is mooi waar te nemen op ramen van 18e-eeuwse huizen. Boven is de ruit een stuk dunner dan aan de onderkant.
Oeps! Waren ze 'even' vergeten voor het gemak.
Ook dit is bij deze onderdeel van mijn vraag. Hoe maak je de instructies om de informatie te lezen zo basaal en universeel mogelijk.quote:Op vrijdag 27 december 2024 21:31 schreef 111210 het volgende:
Wie zegt dat data uberhaupt over 1000 jaar te lezen is.
We kunnen nu al niet meer zonder omweg een programma van een oude comodore of oude intel machine openen bv.
Data dragers verdwijnen, programmeertalen verdwijnen en na verloop van jaren/eeuwen verdwijnt taal ook zoals we die nu kennen.
Engels van nu is een totaal andere taal dan het oud engels 1000 jaar terug.
Dus die belangrijke data moet je continu updaten om het uberhaupt al leesbaar te houden.
Uiteindelijk kun je niets voor altijd opslaan, want dat laat het huidige model van ons universum niet toe.quote:Op donderdag 26 december 2024 23:25 schreef GerryDV het volgende:
Ik weet niet of dit in DIG hoort want mijn vraag zou ook een antwoord kunnen hebben dat niets met digitaal te maken heeft.
Ik was benieuwd wat de beste manier is om bijvoorbeeld belangrijke (wetenschappelijke) data op te slaan voor bijvoorbeeld over 1000 jaar of toekomstige generaties of na een grote ramp. We hebben moeite met data van eeuwen of decennia geleden snel en goed inzichtelijk te krijgen. Hoe kunnen we dat voor onderzoekers over 1000 jaar makkelijker maken?
Pak bijvoorbeeld het scenario dat er een meteoriet inslaat en 90% van de bevolking gaat eraan, er is veel straling of hitte, vanalles gaat verloren.
Je kiest liever geen magnetisch opslagmedium zoals tape of HDD want magnetisme is sowieso gevoelig om verloren te gaan.
Een cd of dvd degradeerd ook erg snel.
Schrift of hiërogliefen is een mogelijkheid. Papier vergaat snel maar iets in steen gekerft niet zo snel.
Cloudopslag met duizenden datacenters die repliceren is nognwel een idee. Als er net een datacenter staat op een plek die niet direct getroffen is door deze appocalypse dan staan daar misschien nog servers waar de SSD’s over een paar honderd jaar van te recoveren zijn (?).
Het lijkt me sowieso handig dat het ergens in een berg of bunker ligt.
Wat is volgens jullie nou de meest betrouwbare manier om voor zeer lange tijd, zo bestendig mogelijk tegen de elementen of rampen, data op te slaan voor toekomstige generaties?
quote:Data is stored offline on film reels made using a refined version of ordinary darkroom photography technology.[1][4] The film is made of polyester coated in silver halide crystals[7] and powder-coated with iron oxide, and has a life span of at least 500 and possibly up to 2,000 years, if stored in optimum conditions.
USB-stick zou data zo'n 10 jaar moeten vasthouden als je hem niet gebruikt.quote:Op donderdag 9 januari 2025 09:36 schreef Solispolar het volgende:
Gewoon op een USB-stickje en dan verpakken in bubbelplastic natuurlijk.
De bibliotheek van Alexandrië had dat ook allemaal.quote:Op donderdag 9 januari 2025 09:37 schreef Farenji het volgende:
Digitalisering is echt een ramp voor toekomstige archeologen. Informatie op kleitabletten, perkament en zelfs papier blijft veel langer bewaard dan digitale informatie.
Dat denk ik wel als technologie in zijn huidige vorm of beter blijft bestaan, want zo groot is een mp3 bestand nu ook weer niet. Zou jaren kunnen duren, maar uiteindelijk komen ze daar wel uit.quote:Zouden ze over 500 jaar een ms word of mp3 bestand nog kunnen ontcijferen als de specificatie van het formaat verloren is gegaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |