abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216018086
Ik weet niet of dit in DIG hoort want mijn vraag zou ook een antwoord kunnen hebben dat niets met digitaal te maken heeft.

Ik was benieuwd wat de beste manier is om bijvoorbeeld belangrijke (wetenschappelijke) data op te slaan voor bijvoorbeeld over 1000 jaar of toekomstige generaties of na een grote ramp. We hebben moeite met data van eeuwen of decennia geleden snel en goed inzichtelijk te krijgen. Hoe kunnen we dat voor onderzoekers over 1000 jaar makkelijker maken?

Pak bijvoorbeeld het scenario dat er een meteoriet inslaat en 90% van de bevolking gaat eraan, er is veel straling of hitte, vanalles gaat verloren.

Je kiest liever geen magnetisch opslagmedium zoals tape of HDD want magnetisme is sowieso gevoelig om verloren te gaan.

Een cd of dvd degradeerd ook erg snel.

Schrift of hiërogliefen is een mogelijkheid. Papier vergaat snel maar iets in steen gekerft niet zo snel.

Cloudopslag met duizenden datacenters die repliceren is nognwel een idee. Als er net een datacenter staat op een plek die niet direct getroffen is door deze appocalypse dan staan daar misschien nog servers waar de SSD’s over een paar honderd jaar van te recoveren zijn (?).

Het lijkt me sowieso handig dat het ergens in een berg of bunker ligt.

Wat is volgens jullie nou de meest betrouwbare manier om voor zeer lange tijd, zo bestendig mogelijk tegen de elementen of rampen, data op te slaan voor toekomstige generaties?
  donderdag 26 december 2024 @ 23:31:41 #2
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_216018214
Hangt ook een beetje af van de hoeveelheid data he.

Je hebt een hoop stenen nodig om waardevol filmpje binair te vereeuwigen als hiëroglief.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  VIVA donderdag 26 december 2024 @ 23:33:47 #3
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_216018240
Rotswandtekeningen, leer van onze voorouders!
What lies behind makes no sense in my mind
pi_216018280
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2024 23:31 schreef XDo het volgende:
Hangt ook een beetje af van de hoeveelheid data he.

Je hebt een hoop stenen nodig om waardevol filmpje binair te vereeuwigen als hiëroglief.
Ik dacht in eerste instantie aan waardevolle wetenschappelijke data. Dat is in geschrift of binair wel te doen. Films een stuk lastiger ja.
pi_216018303
quote:
80s.gif Op donderdag 26 december 2024 23:33 schreef cosmosis het volgende:
Rotswandtekeningen, leer van onze voorouders!
Dat lijkt het meest duurzaam inderdaad. Wel heel arbeidsintensief om alles wat we nu weten (uitvindingen, theoriëen, formules) in rotswanden te kerven.
  donderdag 26 december 2024 @ 23:37:56 #6
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_216018310
Ik zou gewoon kiezen voor de harde schijf. Paar kopietjes maken en los van elkaar veilig opslaan.

En dan jaarlijks nieuwe kopieen erbij maken.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  VIVA donderdag 26 december 2024 @ 23:41:31 #7
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_216018363
Het universum inschieten dmv radio golven, binair is ook een optie, hopend op dat een intelligente beschaving het kan ontcijferen. De kans dat een medium zoals een HDD, SD, DVD-ROM het overleefd is erg klein.. Je dient de data permanent te verenigen met de natuur, door middel van het gebruiken van de ruimte/water/aarde/natuur
pi_216018451
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 23:37 schreef XDo het volgende:
Ik zou gewoon kiezen voor de harde schijf. Paar kopietjes maken en los van elkaar veilig opslaan.

En dan jaarlijks nieuwe kopieen erbij maken.
En als er niemand meer is om kopieen te maken, hoe lang gaa. De laatste HDDs dan mee?
pi_216018477
quote:
84s.gif Op donderdag 26 december 2024 23:41 schreef cosmosis het volgende:
Het universum inschieten dmv radio golven, binair is ook een optie, hopend op dat een intelligente beschaving het kan ontcijferen. De kans dat een medium zoals een HDD, SD, DVD-ROM het overleefd is erg klein.. Je dient de data permanent te verenigen met de natuur, door middel van het gebruiken van de ruimte/water/aarde/natuur
Ik weet niet wat de levensduur van een satelliet is of dat die autonoom een paar honderd jaar in een baan om de aarde kan blijven. Anders is dat wel een goed idee.
pi_216018524
Bedenkt me ook dat als je op de maan iets neerlegd of in een satelliet stopt dat er instructies op aarde moeten zijn dat het daar uberhaupt te vinden is en hoe je het op kan halen. Dus dan moet er toch weer data op aarde zijn.
  VIVA donderdag 26 december 2024 @ 23:55:16 #11
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_216018575
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 23:49 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Ik weet niet wat de levensduur van een satelliet is of dat die autonoom een paar honderd jaar in een baan om de aarde kan blijven. Anders is dat wel een goed idee.
Niet persee de levensduur van apparatuur, maar de levensduur van signalen, welke theoretisch oneindig voort kunnen duren.

quote:
Radiosignalen bestaan uit elektromagnetische golven. In het vacuüm van de ruimte jakkeren die onverstoorbaar met de lichtsnelheid voort. Op zo'n 80 lichtjaar afstand van de aarde vliegen dus nog steeds de uitzendingen van Radio Oranje uit de Tweede Wereldoorlog door het heelal.
https://www.kijkmagazine.(...)door%20het%20heelal.
pi_216018654
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 23:55 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Niet persee de levensduur van apparatuur, maar de levensduur van signalen, welke theoretisch oneindig voort kunnen duren.
[..]
https://www.kijkmagazine.(...)door%20het%20heelal.
De eerste alinea op Kijkmagazine na jou quote:

quote:
Maar dat betekent helaas niet dat eventuele aliens in dat gebied nu de woorden van koningin Wilhelmina kunnen horen. Naarmate ze voortbewegen raken de radiogolven namelijk steeds meer uitgespreid, waardoor ze steeds zwakker worden. Al op een paar lichtjaar van de aarde, nog voordat ze de dichtstbijzijnde planeet buiten het zonnestelsel bereiken, zijn de signalen niet meer van ruis te onderscheiden.
Door de uitwaaiering werkt dit niet.
_-L'avenir est déja là
  VIVA vrijdag 27 december 2024 @ 00:05:50 #13
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_216018784
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 23:59 schreef Paddo het volgende:

[..]
De eerste alinea op Kijkmagazine na jou quote:
[..]
Door de uitwaaiering werkt dit niet.
Nou ja dan toch maar lokaal in een rots bijtelen....
pi_216018845
quote:
80s.gif Op vrijdag 27 december 2024 00:05 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Nou ja dan toch maar lokaal in een rots bijtelen....
Of op een stukje glas...
_-L'avenir est déja là
pi_216033800
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 00:10 schreef Paddo het volgende:

[..]
Of op een stukje glas...
OT
Ondanks wat er in dat artikel staat, zie ik de verkopers van -zeg maar glas CD's- in de rij staan om ons weer eens te belazeren:
"Deze glasplaten (CD's) zijn onverwoestbaar; snel te reinigen en de data gaat nooit verloren. wilt u even 1000 Euro neertellen voor een 'glasplatenschrijver/lezer'. Wel in regio's opgedeeld natuurlijk ".

Totdat de mensen er achter komen, dat glas scheikundig gezien een vloeistof is en door de zwaartekracht langzaam naar beneden kruipt. Dit is mooi waar te nemen op ramen van 18e-eeuwse huizen. Boven is de ruit een stuk dunner dan aan de onderkant. :P
Oeps! Waren ze 'even' vergeten voor het gemak.

OT.
Ik pleit voor ROM memory opslag met als back up boeken en dan vacuüm verpakt, want als de wereldorde uitvalt is er ook geen pc meer, die een en ander kan uitlezen. En dan kan zich langzaam een nieuwe Aristoteles en volgers ontwikkelen, die toegang tot die kennis hebben.
Als dat dan geen nieuwe religie gaat worden, breek ik mijn klomp :P
  vrijdag 27 december 2024 @ 21:20:32 #16
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_216033979
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 00:10 schreef Paddo het volgende:

[..]
Of op een stukje glas...
Hier dacht ik ook aan ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_216034364
Wie zegt dat data uberhaupt over 1000 jaar te lezen is.

We kunnen nu al niet meer zonder omweg een programma van een oude comodore of oude intel machine openen bv.

Data dragers verdwijnen, programmeertalen verdwijnen en na verloop van jaren/eeuwen verdwijnt taal ook zoals we die nu kennen.

Engels van nu is een totaal andere taal dan het oud engels 1000 jaar terug.

Dus die belangrijke data moet je continu updaten om het uberhaupt al leesbaar te houden.
pi_216051225
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 21:14 schreef gepromoveerT het volgende:
Totdat de mensen er achter komen, dat glas scheikundig gezien een vloeistof is en door de zwaartekracht langzaam naar beneden kruipt. Dit is mooi waar te nemen op ramen van 18e-eeuwse huizen. Boven is de ruit een stuk dunner dan aan de onderkant. :P
Oeps! Waren ze 'even' vergeten voor het gemak.
Vloeistof is een natuurkundige toestand, geen scheikundige eigenschap. ;)
Verder is het een veelgehoord misverstand dat glas bij kamertemperatuur een vloeistof zou zijn. Glas is een amorfe vaste stof, geen vloeistof. In de 18e eeuw waren ze nog niet in staat om perfect vlakke glasplaten te maken, waardoor ramen aan een kant vaak wat dikker waren dan aan de andere kant. Glaszetter waren wel zo slim om de dikste, en dus stevigste kant naar onderen te plaatsen, wat de reden is dat oude gebouwen ramen hebben die aan de onderkant dikker zijn dan aan de bovenkant.
pi_216051763
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 21:31 schreef 111210 het volgende:
Wie zegt dat data uberhaupt over 1000 jaar te lezen is.

We kunnen nu al niet meer zonder omweg een programma van een oude comodore of oude intel machine openen bv.

Data dragers verdwijnen, programmeertalen verdwijnen en na verloop van jaren/eeuwen verdwijnt taal ook zoals we die nu kennen.

Engels van nu is een totaal andere taal dan het oud engels 1000 jaar terug.

Dus die belangrijke data moet je continu updaten om het uberhaupt al leesbaar te houden.
Ook dit is bij deze onderdeel van mijn vraag. Hoe maak je de instructies om de informatie te lezen zo basaal en universeel mogelijk.
pi_216224457
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2024 23:25 schreef GerryDV het volgende:
Ik weet niet of dit in DIG hoort want mijn vraag zou ook een antwoord kunnen hebben dat niets met digitaal te maken heeft.

Ik was benieuwd wat de beste manier is om bijvoorbeeld belangrijke (wetenschappelijke) data op te slaan voor bijvoorbeeld over 1000 jaar of toekomstige generaties of na een grote ramp. We hebben moeite met data van eeuwen of decennia geleden snel en goed inzichtelijk te krijgen. Hoe kunnen we dat voor onderzoekers over 1000 jaar makkelijker maken?

Pak bijvoorbeeld het scenario dat er een meteoriet inslaat en 90% van de bevolking gaat eraan, er is veel straling of hitte, vanalles gaat verloren.

Je kiest liever geen magnetisch opslagmedium zoals tape of HDD want magnetisme is sowieso gevoelig om verloren te gaan.

Een cd of dvd degradeerd ook erg snel.

Schrift of hiërogliefen is een mogelijkheid. Papier vergaat snel maar iets in steen gekerft niet zo snel.

Cloudopslag met duizenden datacenters die repliceren is nognwel een idee. Als er net een datacenter staat op een plek die niet direct getroffen is door deze appocalypse dan staan daar misschien nog servers waar de SSD’s over een paar honderd jaar van te recoveren zijn (?).

Het lijkt me sowieso handig dat het ergens in een berg of bunker ligt.

Wat is volgens jullie nou de meest betrouwbare manier om voor zeer lange tijd, zo bestendig mogelijk tegen de elementen of rampen, data op te slaan voor toekomstige generaties?
Uiteindelijk kun je niets voor altijd opslaan, want dat laat het huidige model van ons universum niet toe.

Voor zeer zeer zeer lange tijd vermoed ik dat gebruik maken van radioactiviteit de enige manier is, omdat dit tien tot honderdenduizenden jaren lang in stand blijft, maar hoe dat dan technologisch in zijn werk moet gaan weet ik helaas ook niet.

Vooralsnog is het computer systeem van Voyager One al meer dan 50 jaar in de lucht onder verschrikkelijke omstandigheden, dus dat systeem is ook een aardige kandidaat.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_216224522
Een paar flinke Blueray schijven of wat tegenwoordig de modernste techniek is, samen met een aantal lezers de ruimte in lanceren.

Even programmeren dat er een satelliet om de 50 jaar eentje naar beneden komt ofzo en de komende 2000 jaar zou je dan gedekt kunnen zijn.

Of je laat zo'n satelliet continue die data sturen naar de aarde en dan kan een ontvanger die informatie verwerken.
Hell To The Liars
  donderdag 9 januari 2025 @ 09:28:26 #22
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_216224535
https://en.wikipedia.org/wiki/Arctic_World_Archive

quote:
Data is stored offline on film reels made using a refined version of ordinary darkroom photography technology.[1][4] The film is made of polyester coated in silver halide crystals[7] and powder-coated with iron oxide, and has a life span of at least 500 and possibly up to 2,000 years, if stored in optimum conditions.

[ Bericht 38% gewijzigd door mstx op 09-01-2025 09:34:16 ]
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_216224573
M-Disc zou in theorie 1.000 jaar mee moeten kunnen gaan.
Zit je wel met het uitlezen, want wie heeft er dan nog een werkende DVD-reader?

https://nl.wikipedia.org/wiki/M-DISC

Wat een groter probleem is: hoe bewaar je ze en hoe geef je ze generatie op generatie door?
Als je kleinkinderen denken "Archief? Ja, het ronde archief, weg ermee" dan is het afgelopen.
pi_216224621
Veel van mijn CD-roms uit de periode rond 1998 werken niet meer.

Kijk ik naar m'n MSX-tapes uit 1989 dan kan ik die zo omzetten naar een "WAV" geluidsbestand en inlezen in een MSX-emulator en programma's tevoorschijn toveren die ik 35 jaar geleden geschreven heb.

Dus tape is zo gek nog niet. Maar 1.000 jaar is natuurlijk een ander verhaal.
pi_216224632
Gewoon op een USB-stickje en dan verpakken in bubbelplastic natuurlijk.
pi_216224639
Digitalisering is echt een ramp voor toekomstige archeologen. Informatie op kleitabletten, perkament en zelfs papier blijft veel langer bewaard dan digitale informatie. Zelfs als er een eeuwige informatiedrager is dan is die informatie vaak in een niet triviaal formaat. Zouden ze over 500 jaar een ms word of mp3 bestand nog kunnen ontcijferen als de specificatie van het formaat verloren is gegaan? Die formaten zijn allesbehalve zelfbeschrijvend. En dan moet je ook nog het onderliggende bestandssysteem begrijpen, anders kun je niet eens bestanden onderscheiden.
pi_216224645
quote:
14s.gif Op donderdag 9 januari 2025 09:36 schreef Solispolar het volgende:
Gewoon op een USB-stickje en dan verpakken in bubbelplastic natuurlijk.
USB-stick zou data zo'n 10 jaar moeten vasthouden als je hem niet gebruikt.
pi_216224849
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 09:37 schreef Farenji het volgende:

Digitalisering is echt een ramp voor toekomstige archeologen. Informatie op kleitabletten, perkament en zelfs papier blijft veel langer bewaard dan digitale informatie.
De bibliotheek van Alexandrië had dat ook allemaal.

quote:
Zouden ze over 500 jaar een ms word of mp3 bestand nog kunnen ontcijferen als de specificatie van het formaat verloren is gegaan?
Dat denk ik wel als technologie in zijn huidige vorm of beter blijft bestaan, want zo groot is een mp3 bestand nu ook weer niet. Zou jaren kunnen duren, maar uiteindelijk komen ze daar wel uit.

Dinosaurusbotten hadden we ook niet meteen door hoe die in elkaar gestoken moeten worden. En sommige weten we vandaag de dag nog niet eens.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_216350935
Mischien hoppen van medium naar nieuwere medium door de tijd. En meerdere kopieen maken. De formaat audio CD komt ook weer terug. Er is een nieuwe methode gevonden om meer gegevens op de schijfjes op te slaan. En voor server gebruik geschikt geloof ik.
pi_216503605
ik denk dat vinyl de beste optie is, op het etiket kan je de afbeelding maken hoe het af te spelen is.
pi_216596480
Je zou de data binair op een metalen langspeelplaat kunnen zetten en dat in een berg van Graniet opslaan.

https://science.nasa.gov/(...)den-record-overview/
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')