abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 december 2024 @ 21:18:21 #1
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_215976634
Binnen de True Crime liefhebbers is er vaak ook interesse in het fenomeen Seriemoordenaars. Vele documentaires zijn gewijd aan dit onderwerp. De bekende namen staan met dikke letters in onze geschiedenis.

Sommige zijn gepakt, van sommige hebben we een vermoeden wie het was, van anderen hebben we weer geen idee.. En.. dan zijn er nog de (mogelijk) vele waarvan we niet eens weten dat ze bestaan.

In de wetenschap/psychologie/psychiatrie is de interesse in deze zaken sinds de jaren 70 enorm gegroeid. Inzicht in deze zaken en personen kan helpen in het voorkomen van nieuwe gevallen, het (sneller) oppakken van daders en het doorgronden van de daders.

Ik heb niet de tijd om een super uitgebreide OP te maken met linkjes naar de verschillende zaken en documentaires. Mogelijk kunnen we dat wel samen doen door o.a. hier discussies over de verschillende bekende en onbekende zaken te voeren of het delen van (nieuwe) inzichten vanuit jezelf of de wetenschap.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_215977367
Pas weer een serie omgekomen. De seriemoordenaar sloeg genadeloos toe bij 1 van de laatste afleveringen en maakte zo een abrupt einde aan het verhaal.

Nee maar bizar hoe sommige moordenaars doorgaan na een moord.
Je zou verwachten dat een moodenaar die gebeurtenis zo traumatisch zou ervaren dat hij het niet nogmaals doet.. maar er blijkt dan toch zoveel scheef te zitten in het hoofd dat er soms nog meer slachtoffers gemaakt worden.
Soms zelfs jaren later ineens weer.

Volgens mij zijn bij mannelijke moordenaars veelal de vrouwen het slachtoffer.
pi_215979892
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 21:45 schreef Invisibli het volgende:
Pas weer een serie omgekomen. De seriemoordenaar sloeg genadeloos toe bij 1 van de laatste afleveringen en maakte zo een abrupt einde aan het verhaal.

Nee maar bizar hoe sommige moordenaars doorgaan na een moord.
Je zou verwachten dat een moodenaar die gebeurtenis zo traumatisch zou ervaren dat hij het niet nogmaals doet.. maar er blijkt dan toch zoveel scheef te zitten in het hoofd dat er soms nog meer slachtoffers gemaakt worden.
Soms zelfs jaren later ineens weer.

Volgens mij zijn bij mannelijke moordenaars veelal de vrouwen het slachtoffer.
Seriemoordenaar is een bijzonder griezelig verschijnsel. Iemand, of meerdere mensen die in dezelfde belevingswereld zitten, die zo lang uit handen van justitie weten te blijven.

Ik ijs ervan.
pi_215981312
Ik denk dat het met een verslavende drang naar macht te maken heeft, dat dat een kick geeft.
Ik vind het ook erg interessant hoe en met welke omstandigheden iemand zo gevormd wordt (of misschien al van jongs af aan was).
Ik denk dat het eerder aangeleerd dan aangeboren is, door flinke hechtingsproblematiek onder andere.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_215981790
Ik bedenk me net, als je nu moordenaar bent die seriemoordenaars vermoord, dat je dan een seriemoordenaar-moordenaar bent.

En dan, ben je dan een goede seriemoordenaar-moordenaar of een slechte?

Als het je niet lukt ben je een slechte moodenaar, als het je wel luktom de seriemoordenaar te vermoorden ben je ook een beetje een slechte setiemoordenaar-moordenaar want je hebt toch iemand vermoord.

Hmm
pi_215993411
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 09:16 schreef Invisibli het volgende:
Ik bedenk me net, als je nu moordenaar bent die seriemoordenaars vermoord, dat je dan een seriemoordenaar-moordenaar bent.

En dan, ben je dan een goede seriemoordenaar-moordenaar of een slechte?

Als het je niet lukt ben je een slechte moodenaar, als het je wel luktom de seriemoordenaar te vermoorden ben je ook een beetje een slechte setiemoordenaar-moordenaar want je hebt toch iemand vermoord.

Hmm
Dexter
  woensdag 25 december 2024 @ 16:47:59 #7
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_215999479
quote:
17s.gif Op dinsdag 24 december 2024 08:25 schreef Speedfight het volgende:
Ik denk dat het met een verslavende drang naar macht te maken heeft, dat dat een kick geeft.
Ik vind het ook erg interessant hoe en met welke omstandigheden iemand zo gevormd wordt (of misschien al van jongs af aan was).
Ik denk dat het eerder aangeleerd dan aangeboren is, door flinke hechtingsproblematiek onder andere.
Ergens dit jaar een artikel hierover gelezen. Het lijkt te gaan om deels aanleg en deels de omstandigheden waarin zo iemand opgroeit; zelfs tijdens de zwangerschap zelf kunnen er dingen met moeder gebeuren die "schade" toebrengen aan het ongeboren kind. Denk hierbij aan zeer stressvolle gebeurtenissen dan wel omstandigheden.

Ik zelf denk dat zwaar religieuze opvoeding ook e.e.a. kan veroorzaken..
  zaterdag 29 november 2025 @ 17:43:04 #8
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219371488
Wat mij zo intrigeert is dat er zoveel bij toeval gepakt zijn, ondanks soms jaren van onderzoek, tips, dader profielen etc etc... Het lijkt soms schieronmogelijk om ze te pakken.

Aan de andere kant.. Ze lijken tegenwoordig ook veel minder aanwezig te zijn.. Wss omdat ze zich nu veel makkelijker kunnen verplaatsen waardoor een "serie" aan moorden minder opvalt. Maar ook het risico gepakt te worden wel gegroeid is met bijvoorbeeld alle camera's.
  maandag 1 december 2025 @ 15:38:57 #9
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219387437
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 17:43 schreef The-BFG het volgende:
Wat mij zo intrigeert is dat er zoveel bij toeval gepakt zijn, ondanks soms jaren van onderzoek, tips, dader profielen etc etc... Het lijkt soms schieronmogelijk om ze te pakken.

Aan de andere kant.. Ze lijken tegenwoordig ook veel minder aanwezig te zijn.. Wss omdat ze zich nu veel makkelijker kunnen verplaatsen waardoor een "serie" aan moorden minder opvalt. Maar ook het risico gepakt te worden wel gegroeid is met bijvoorbeeld alle camera's.
Wat dacht je van DNA? Het is heel moeilijk om geen DNA achter te laten. En dat maakte seriemoorden in de jarne '70 en '80 oplossen ook zo lastig.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 10 december 2025 @ 12:19:01 #10
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219455537
quote:
2s.gif Op maandag 1 december 2025 15:38 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Wat dacht je van DNA? Het is heel moeilijk om geen DNA achter te laten. En dat maakte seriemoorden in de jarne '70 en '80 oplossen ook zo lastig.
Die was ik even vergeten ja, je kan iig veel makkelijker moorden aan elkaar knopen en makkelijker aan één dader verbinden.

Helemaal makkelijk is het als de dader zijn DNA in een (commerciële) database zit of DNA van familieleden.
  woensdag 10 december 2025 @ 13:07:17 #11
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219456070
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 12:19 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Die was ik even vergeten ja, je kan iig veel makkelijker moorden aan elkaar knopen en makkelijker aan één dader verbinden.

Helemaal makkelijk is het als de dader zijn DNA in een (commerciële) database zit of DNA van familieleden.
Ja DNA-verwantschap. Zo is eindelijk de moordenaar van Nicky Verstappen gevonden.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  zaterdag 20 december 2025 @ 19:27:11 #12
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219544965
quote:
2s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:07 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ja DNA-verwantschap. Zo is eindelijk de moordenaar van Nicky Verstappen gevonden.
En Marianne Vaatstra.

Wat ook wel veranderd is dat de meeste vermissingen nu sneller serieus genomen worden. Als je die docu's ziet van seriemoordenaars die het op prostituees hadden gemund; zie je vaak dat de politie geen f*ck gaf want was toch maar een hoer.
pi_219567114
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 17:43 schreef The-BFG het volgende:

Dat is een beetje een paradox, als je een slecht ben in je handelingen, dan word je ook sneller gepakt, en word je dus geen seriemoordenaar :)
Doet me een beetje denken aan de UnaBomber, ging extreem ver om absoluut geen aanwijzgingen achter te laten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219574445
We kennen natuurlijk alleen de lui die gepakt werden, wie weet loopt er wel een veelvoud los rond. Confirmation bias baby.

[ Bericht 0% gewijzigd door NoCigar op 24-12-2025 10:16:38 ]
anonieme razernist
  woensdag 24 december 2025 @ 09:33:39 #15
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219575366
quote:
10s.gif Op woensdag 24 december 2025 01:10 schreef NoCigar het volgende:
We kennen natuurlijk alleen de lui die gepakt werden, wie weet loopt er wel een veelvoud los rond. Confirmation bias baby.
Mjah, maar dan moeten ze wel vrij veel reizen (bijv internationale vrachtwagenchauffeurs) zodat er geen "lokale" overeenkomsten opvallen.
  woensdag 24 december 2025 @ 09:50:33 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219575491
Nederlandse seriemoordenaar

Willem van Eijk pleegde vijf moorden op vrouwen tussen 1971 en 2001, waaronder prostituees die hij verkrachtte en wurgde. Hij werd levenslang veroordeeld in 2003 en overleed in 2019 in de gevangenis.

Frans Hooijmaijers, een verpleger, wordt verdacht van tot 259 moorden op patiënten door insuline-injecties tussen 1970 en 1975, maar veroordeeld voor vijf. Hij kwam in 1987 vrij en stierf in 2006.

Maria Swanenburg, ook “Goeie Mie” genoemd, vergiftigde in de 19e eeuw minstens 23 mensen met arsenicum, voornamelijk buren en familie voor financiële gain. Ze kreeg levenslang en overleed in 1915.

Koos Hertogs: Drie kinder moorden in de jaren 1980, met een martelkamer in zijn huis.

Rahiied A.: Vier moorden op bejaarden met insuline in 2016-2017.

Hans van Zon: Meerdere roofmoorden in de jaren 1960.
pi_219576208
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 09:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nederlandse seriemoordenaar

Willem van Eijk pleegde vijf moorden op vrouwen tussen 1971 en 2001, waaronder prostituees die hij verkrachtte en wurgde. Hij werd levenslang veroordeeld in 2003 en overleed in 2019 in de gevangenis.

Frans Hooijmaijers, een verpleger, wordt verdacht van tot 259 moorden op patiënten door insuline-injecties tussen 1970 en 1975, maar veroordeeld voor vijf. Hij kwam in 1987 vrij en stierf in 2006.

Maria Swanenburg, ook “Goeie Mie” genoemd, vergiftigde in de 19e eeuw minstens 23 mensen met arsenicum, voornamelijk buren en familie voor financiële gain. Ze kreeg levenslang en overleed in 1915.

Koos Hertogs: Drie kinder moorden in de jaren 1980, met een martelkamer in zijn huis.

Rahiied A.: Vier moorden op bejaarden met insuline in 2016-2017.

Hans van Zon: Meerdere roofmoorden in de jaren 1960.
Martha U. heb je ook nog, moord op 4 patienten eind jaren 90.
Daarnaast nog een man die een aantal Prostituees heeft vermoord in omgeving van Groningen.
Mijn vermoeden is dat er in de jaren 80 wel meer waren, zijn toen veel prosituees vermoord of vermist, en ik denk dat sommige niet eens echt in beeld zijn, vooral veel jonge Duitse meisjes die hier kwamen en wellicht nooit echt vermist zijn.
  woensdag 24 december 2025 @ 11:36:12 #18
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219576240
https://www.vrt.be/vrtnws(...)ord-op-12-patienten/

Zeer recente zaak in Frankrijk, 12 doden.

I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_219577531
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 11:31 schreef raptorix het volgende:

[..]
Martha U. heb je ook nog, moord op 4 patienten eind jaren 90.
Daarnaast nog een man die een aantal Prostituees heeft vermoord in omgeving van Groningen.
Dat was toch van Eijck? Althans voor een deel. Verder heb je er nog wel wat meer in Nederland, Koos Hertogs en Michel S. schieten me zo te binnen. Wim Smulders uit Geldrop, Patrick S. uit Spijkenisse.

[ Bericht 0% gewijzigd door NoCigar op 24-12-2025 15:01:30 ]
anonieme razernist
pi_219577539
quote:
2s.gif Op woensdag 24 december 2025 14:35 schreef NoCigar het volgende:

[..]
Data was toch van Eijck? Althans voor een deel. Verder heb je er nog wel wat meer in Nederland, Koos Hartogs en Michel S. schieten me zo te binnen. Wim Smulders uit Geldrop, Patrick S. uit Spijkenisse.
Volgens mij stond dat voor Groningen niet helemaal vast.
  woensdag 24 december 2025 @ 14:43:52 #21
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_219577574
De grootste seriemoordenaar aller tijden is Netflix :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_219577700
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 14:37 schreef raptorix het volgende:

[..]
Volgens mij stond dat voor Groningen niet helemaal vast.
Niet iedere dode was aan hem toe te schrijven geloof ik inderdaad. Alweer een tijdje geleden dat ik dat boek over hem las.
anonieme razernist
  zondag 28 december 2025 @ 09:37:10 #23
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219627645
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 11:31 schreef raptorix het volgende:
Mijn vermoeden is dat er in de jaren 80 wel meer waren, zijn toen veel prosituees vermoord of vermist, en ik denk dat sommige niet eens echt in beeld zijn, vooral veel jonge Duitse meisjes die hier kwamen en wellicht nooit echt vermist zijn.
Omdat moorden op prostituees toen ook minder prio hadden, al dan niet onbewust. Ben even de exacte details kwijt.. Maar in de regio New York liep er ook eentje rond die prostituees vermoorde.. Zaak ging pas lopen toen een rechercheur zonder vooroordelen de zaak oppakte.

Overigens op Sky Showtime nu een aardige serie over John Wayne Gacy.
  zondag 28 december 2025 @ 09:49:42 #24
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219627739
Overigens, als we alleen uitgaan van bewezen moorden; dan is de grootste seriemoordenaar in Nederland een vrouw..
  zondag 28 december 2025 @ 09:50:42 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219627751
Steve Wright en Peter Sutcliffe (de Yorkshire Ripper) waren seriemoordenaars in de UK die prostituees vermoorden. Ze waren beide ook vrachtwagenchauffeur btw. Daar kwam ook de zwarte grap vandaan in Top Gear vandaan
Bekijk deze YouTube-video
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')