Seriemoordenaar is een bijzonder griezelig verschijnsel. Iemand, of meerdere mensen die in dezelfde belevingswereld zitten, die zo lang uit handen van justitie weten te blijven.quote:Op maandag 23 december 2024 21:45 schreef Invisibli het volgende:
Pas weer een serie omgekomen. De seriemoordenaar sloeg genadeloos toe bij 1 van de laatste afleveringen en maakte zo een abrupt einde aan het verhaal.
Nee maar bizar hoe sommige moordenaars doorgaan na een moord.
Je zou verwachten dat een moodenaar die gebeurtenis zo traumatisch zou ervaren dat hij het niet nogmaals doet.. maar er blijkt dan toch zoveel scheef te zitten in het hoofd dat er soms nog meer slachtoffers gemaakt worden.
Soms zelfs jaren later ineens weer.
Volgens mij zijn bij mannelijke moordenaars veelal de vrouwen het slachtoffer.
Dexterquote:Op dinsdag 24 december 2024 09:16 schreef Invisibli het volgende:
Ik bedenk me net, als je nu moordenaar bent die seriemoordenaars vermoord, dat je dan een seriemoordenaar-moordenaar bent.
En dan, ben je dan een goede seriemoordenaar-moordenaar of een slechte?
Als het je niet lukt ben je een slechte moodenaar, als het je wel luktom de seriemoordenaar te vermoorden ben je ook een beetje een slechte setiemoordenaar-moordenaar want je hebt toch iemand vermoord.
Hmm
Ergens dit jaar een artikel hierover gelezen. Het lijkt te gaan om deels aanleg en deels de omstandigheden waarin zo iemand opgroeit; zelfs tijdens de zwangerschap zelf kunnen er dingen met moeder gebeuren die "schade" toebrengen aan het ongeboren kind. Denk hierbij aan zeer stressvolle gebeurtenissen dan wel omstandigheden.quote:Op dinsdag 24 december 2024 08:25 schreef Speedfight het volgende:
Ik denk dat het met een verslavende drang naar macht te maken heeft, dat dat een kick geeft.
Ik vind het ook erg interessant hoe en met welke omstandigheden iemand zo gevormd wordt (of misschien al van jongs af aan was).
Ik denk dat het eerder aangeleerd dan aangeboren is, door flinke hechtingsproblematiek onder andere.
Wat dacht je van DNA? Het is heel moeilijk om geen DNA achter te laten. En dat maakte seriemoorden in de jarne '70 en '80 oplossen ook zo lastig.quote:Op zaterdag 29 november 2025 17:43 schreef The-BFG het volgende:
Wat mij zo intrigeert is dat er zoveel bij toeval gepakt zijn, ondanks soms jaren van onderzoek, tips, dader profielen etc etc... Het lijkt soms schieronmogelijk om ze te pakken.
Aan de andere kant.. Ze lijken tegenwoordig ook veel minder aanwezig te zijn.. Wss omdat ze zich nu veel makkelijker kunnen verplaatsen waardoor een "serie" aan moorden minder opvalt. Maar ook het risico gepakt te worden wel gegroeid is met bijvoorbeeld alle camera's.
Die was ik even vergeten ja, je kan iig veel makkelijker moorden aan elkaar knopen en makkelijker aan één dader verbinden.quote:Op maandag 1 december 2025 15:38 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Wat dacht je van DNA? Het is heel moeilijk om geen DNA achter te laten. En dat maakte seriemoorden in de jarne '70 en '80 oplossen ook zo lastig.
Ja DNA-verwantschap. Zo is eindelijk de moordenaar van Nicky Verstappen gevonden.quote:Op woensdag 10 december 2025 12:19 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Die was ik even vergeten ja, je kan iig veel makkelijker moorden aan elkaar knopen en makkelijker aan één dader verbinden.
Helemaal makkelijk is het als de dader zijn DNA in een (commerciële) database zit of DNA van familieleden.
En Marianne Vaatstra.quote:Op woensdag 10 december 2025 13:07 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja DNA-verwantschap. Zo is eindelijk de moordenaar van Nicky Verstappen gevonden.
Dat is een beetje een paradox, als je een slecht ben in je handelingen, dan word je ook sneller gepakt, en word je dus geen seriemoordenaarquote:Op zaterdag 29 november 2025 17:43 schreef The-BFG het volgende:
Wat mij zo intrigeert is dat er zoveel bij toeval gepakt zijn, ondanks soms jaren van onderzoek, tips, dader profielen etc etc... Het lijkt soms schieronmogelijk om ze te pakken.
Aan de andere kant.. Ze lijken tegenwoordig ook veel minder aanwezig te zijn.. Wss omdat ze zich nu veel makkelijker kunnen verplaatsen waardoor een "serie" aan moorden minder opvalt. Maar ook het risico gepakt te worden wel gegroeid is met bijvoorbeeld alle camera's.
Mjah, maar dan moeten ze wel vrij veel reizen (bijv internationale vrachtwagenchauffeurs) zodat er geen "lokale" overeenkomsten opvallen.quote:Op woensdag 24 december 2025 01:10 schreef NoCigar het volgende:
We kennen natuurlijk alleen de lui die gepakt werden, wie weet loopt er wel een veelvoud los rond. Confirmation bias baby.
Martha U. heb je ook nog, moord op 4 patienten eind jaren 90.quote:Op woensdag 24 december 2025 09:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nederlandse seriemoordenaar
Willem van Eijk pleegde vijf moorden op vrouwen tussen 1971 en 2001, waaronder prostituees die hij verkrachtte en wurgde. Hij werd levenslang veroordeeld in 2003 en overleed in 2019 in de gevangenis.
Frans Hooijmaijers, een verpleger, wordt verdacht van tot 259 moorden op patiënten door insuline-injecties tussen 1970 en 1975, maar veroordeeld voor vijf. Hij kwam in 1987 vrij en stierf in 2006.
Maria Swanenburg, ook “Goeie Mie” genoemd, vergiftigde in de 19e eeuw minstens 23 mensen met arsenicum, voornamelijk buren en familie voor financiële gain. Ze kreeg levenslang en overleed in 1915.
Koos Hertogs: Drie kinder moorden in de jaren 1980, met een martelkamer in zijn huis.
Rahiied A.: Vier moorden op bejaarden met insuline in 2016-2017.
Hans van Zon: Meerdere roofmoorden in de jaren 1960.
Dat was toch van Eijck? Althans voor een deel. Verder heb je er nog wel wat meer in Nederland, Koos Hertogs en Michel S. schieten me zo te binnen. Wim Smulders uit Geldrop, Patrick S. uit Spijkenisse.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Martha U. heb je ook nog, moord op 4 patienten eind jaren 90.
Daarnaast nog een man die een aantal Prostituees heeft vermoord in omgeving van Groningen.
Volgens mij stond dat voor Groningen niet helemaal vast.quote:Op woensdag 24 december 2025 14:35 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Data was toch van Eijck? Althans voor een deel. Verder heb je er nog wel wat meer in Nederland, Koos Hartogs en Michel S. schieten me zo te binnen. Wim Smulders uit Geldrop, Patrick S. uit Spijkenisse.
Niet iedere dode was aan hem toe te schrijven geloof ik inderdaad. Alweer een tijdje geleden dat ik dat boek over hem las.quote:Op woensdag 24 december 2025 14:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij stond dat voor Groningen niet helemaal vast.
Omdat moorden op prostituees toen ook minder prio hadden, al dan niet onbewust. Ben even de exacte details kwijt.. Maar in de regio New York liep er ook eentje rond die prostituees vermoorde.. Zaak ging pas lopen toen een rechercheur zonder vooroordelen de zaak oppakte.quote:Op woensdag 24 december 2025 11:31 schreef raptorix het volgende:
Mijn vermoeden is dat er in de jaren 80 wel meer waren, zijn toen veel prosituees vermoord of vermist, en ik denk dat sommige niet eens echt in beeld zijn, vooral veel jonge Duitse meisjes die hier kwamen en wellicht nooit echt vermist zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |