quote:
Op zondag 15 december 2024 20:25 schreef jogy het volgende:Stel ik heb een tiental huisjes die licht geven maar allemaal op batterijen werken en ik wil ze via een adapter stroom geven zodat de batterijen niet nodig zijn, hoe werkt het dan met de voltage? Ik heb een adapter die 4,5 volt kam doen op 1 ampère, kan die dus meerdere huisjes licht geven of moet ik dan rekening houden met de voltage per huisje en het bij elkaar optellen. Volgens mij beperkte lto zwakstroomkennis gaat het om de ampère en blijft de voltage benodigdheid hetzelfde. Klopt dit?
Als er LED-jes in zitten zal het niet zo spaans gaan met de benodigde voeding, dan is 1A meer dan genoeg.
Gemiddeld voed je een standaard LED-je met zo'n 20mA, ofwel 0,02A. Dus je kan er wel een stuk of 40 voeden (40 x 0,02 = 0,8A) en ruim binnen die 1A blijven.
Hoeveel batterijen heb je nodig voor zo'n huisje?
2 AA of AAA batterijen = 3 volt bijvoorbeeld, dus dan is 4,5 volt teveel en dan fikken de led-jes door.
De huisjes schakel je parallel (alle plussen aan de plussen en de minnen aan de minnen) dus benodigd voltage blijft gelijk.
Met een "step down" buck converter van een paar Euro kan je overigens wel het voltage traploos verlagen.
Aan de ene kant stop je daar de + en - vanaf je adapter, met het schroefje regel je het voltage en aan de andere kant meet je het af tot je ongeveer het gewenste voltage hebt.
![GG1XZtl.png]()
bron:
https://www.benselectronics.nl/lm317-dc-dc-step-down-dc-converter.html[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-12-2024 20:39:14 ]