abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215867341
Da's nou een echte ouderwetse Zeeuwse delicatesse, stropievet.

Ik maak dat om gezondheidsredenen niet zo heel vaak, maar toch lekker op brood. Ik vind het eigenlijk lekker dan chocopasta, en het is ook gezonder dan chocopasta (dat is namelijk allemaal transvet :r ).

Tegenwoordig meestal gemaakt met uitgebakken vetspek maar het kan ook met echte reuzel. Ja allebei varkensvet maar die hebben andere eigenschappen. En er hoort een flinke hoeveelheid zout in ook voor de smaak zegmaar. Als je zelf vetspek uitbakt heb je ook kaantjes dat kan ook op je boterham of ergens anders overheen. Dan hoef je bijna geen zout meer toe te voegen want vetspek is al zout.

Zijn er hier nog echte stropievetliefhebbers of is dit inmiddels uitgestorven?

Foto van google vandaag. Als ik het zelf maak doe ik er toch wel meer stroop in hoor dan is het donkerder.

pi_215867418
Het klinkt echt zo smerig en lekker tegelijk dat ik 't toch eens wil proberen :D
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_215867994
Klinkt niet lekker. Maar aan de andere kant is een honey glazed ham best lekker. Dus zal stoop en spek ook vast te doen zijn.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_215878174
Doe je recept eens dan!
pi_215878327
Ik hoorde mn vader hier wel over, uit zijn jeugd. Jaren '60 hebben we dan over :P
Ik ken het zelf niet.

Wel witte worst, uitgebakken, met stroop :9
  zondag 15 december 2024 @ 19:26:28 #6
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215878341
Ik eet af en toe graag smout op het brood, Schmalz noemen ze het hier. Uitgesmolten varkensvet, ook kippen, eendenvet en ganzenvet. Maar dan zonder stroop. Kaantjes of krokante uitjes er in zijn ook erg lekker.
Voor de komst van margarine werd dit algemeen gegeten als er geen boter was.
Is uit de mode geraakt, mede door de marketing van de margarine industrie.

In de wat landelijke restaurants hier aan de Niederrhein wordt het bij brood geserveerd naast kruidenboter en kwark. (Smout, niet met stroop) Heb het nog nooit met stroop gegeten, moet ik eens proberen.

[ Bericht 25% gewijzigd door Jan_Onderwater op 15-12-2024 19:46:42 ]
pi_215896013
quote:
99s.gif Op zaterdag 14 december 2024 17:19 schreef bijdehand het volgende:
Het klinkt echt zo smerig en lekker tegelijk dat ik 't toch eens wil proberen :D
Is lekker met zeeuwse stroop gemaakt
pi_215896015
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2024 18:19 schreef valentijn101 het volgende:
Klinkt niet lekker. Maar aan de andere kant is een honey glazed ham best lekker. Dus zal stoop en spek ook vast te doen zijn.
Eet jij geen spekpannenkoeken met stroop dan?
pi_215896024
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 19:11 schreef No239SquadronRAF het volgende:
Doe je recept eens dan!
Snijd een blok vetspek in blokjes
Bak uit
De kaantjes zeven die kan je ook eten lekker zout knapperig.
Vet hafl afkoelen dat het smeerbaar is maar nog niet keihard
Zeeuwse Stroop erbij, beetje zout.
pi_215896029
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 19:24 schreef Piles het volgende:
Ik hoorde mn vader hier wel over, uit zijn jeugd. Jaren '60 hebben we dan over :P
Ik ken het zelf niet.

Witte worst heb ik nooit van gehoord
pi_215896033
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 19:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik eet af en toe graag smout op het brood, Schmalz noemen ze het hier. Uitgesmolten varkensvet, ook kippen, eendenvet en ganzenvet. Maar dan zonder stroop. Kaantjes of krokante uitjes er in zijn ook erg lekker.
Voor de komst van margarine werd dit algemeen gegeten als er geen boter was.
Is uit de mode geraakt, mede door de marketing van de margarine industrie.

In de wat landelijke restaurants hier aan de Niederrhein wordt het bij brood geserveerd naast kruidenboter en kwark. (Smout, niet met stroop) Heb het nog nooit met stroop gegeten, moet ik eens proberen.
In hongarije doen ze paprikapoeder, zout , rauwe ui, reuzel. Ook geprobeerd ook lekker hoor. Maar je bek gaat er dan van stinken.
pi_215896054
Oh, hier had ik het laatst thuis over! Ik ken de naam er niet van, weer wat geleerd.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 17:10 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Als je zelf vetspek uitbakt heb je ook kaantjes dat kan ook op je boterham of ergens anders overheen. Dan hoef je bijna geen zout meer toe te voegen want vetspek is al zout.
Vetspek is niet "al zout" hoor, dat is het alleen als je gezouten vetspek koopt. Van het varken komt het zonder zout ;)

Echte reuzel wordt gemaakt van niervet; vetspek is rugvet. Reuzel is zachter bij lagere temperaturen (dus smeerbaarder)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215896087
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2024 10:51 schreef sigme het volgende:
Oh, hier had ik het laatst thuis over! Ik ken de naam er niet van, weer wat geleerd.
[..]
Vetspek is niet "al zout" hoor, dat is het alleen als je gezouten vetspek koopt. Van het varken komt het zonder zout ;)

Echte reuzel wordt gemaakt van niervet; vetspek is rugvet. Reuzel is zachter bij lagere temperaturen (dus smeerbaarder)
Vetspek dat je koopt is al zout al kan je bij de slager vast ook wel ongezouten krijgen als je dat echt wil.

Reuzel wordt dacht ik gemaakt van huid vet toch? Niervet is in het engels 'suet'. Ik dacht dat vetspek van de buik kwam? Misschien heb je ook verschillende soorten geen idee.

Ik koop reuzel kant en klaar in blokken in de polski sklep.
  dinsdag 17 december 2024 @ 10:59:14 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215896095
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 10:49 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
In hongarije doen ze paprikapoeder, zout , rauwe ui, reuzel. Ook geprobeerd ook lekker hoor. Maar je bek gaat er dan van stinken.
Daar hebben alleen anderen last van. Geen knoflook trouwens?
pi_215896106
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 10:57 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Vetspek dat je koopt is al zout al kan je bij de slager vast ook wel ongezouten krijgen als je dat echt wil.

Reuzel wordt dacht ik gemaakt van huid vet toch? Niervet is in het engels 'suet'. Ik dacht dat vetspek van de buik kwam? Misschien heb je ook verschillende soorten geen idee.

Ik koop reuzel kant en klaar in blokken in de polski sklep.
Vetspek dat je koopt is gewoon schoon vetspek, al kan je bij de slager vast ook wel gezouten krijgen als je dat echt wil.

Nee, reuzel wordt niet gemaakt van huidvet (huidvet? wtf is dat?) maar van niervet; het zachte vet waar de nieren in ingebed liggen.
Vetspek komt van de rug.
Buikspek is de spekrand die aan speklappen vastzit (net onder het zwoerd (zwoerd = huid)). In buikvetlagen zitten vaak ook laagjes vlees, dus dat is geen mooi vet om uit te smelten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215896162
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2024 11:01 schreef sigme het volgende:

[..]
Vetspek dat je koopt is gewoon schoon vetspek, al kan je bij de slager vast ook wel gezouten krijgen als je dat echt wil.

Nee, reuzel wordt niet gemaakt van huidvet (huidvet? wtf is dat?) maar van niervet; het zachte vet waar de nieren in ingebed liggen.
Vetspek komt van de rug.
Buikspek is de spekrand die aan speklappen vastzit (net onder het zwoerd (zwoerd = huid)). In buikvetlagen zitten vaak ook laagjes vlees, dus dat is geen mooi vet om uit te smelten.
Ok, nou als ik hiero bij de vomar vetspek koopt dan is het gewoon zout hoor.
  dinsdag 17 december 2024 @ 12:20:00 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215896673
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 11:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ok, nou als ik hiero bij de vomar vetspek koopt dan is het gewoon zout hoor.
Er zijn meerdere soorten op de markt, gezouten, vers, gerookt.
pi_215900013
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 10:46 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Eet jij geen spekpannenkoeken met stroop dan?
Nee. Daar doe ik meestal banaan en nutella op :Y)
pi_215900105
Mijn opa at dat graag. Mijn oma was de kok daar in huis, maar stroopvet (en dropwater) maakte mijn opa.
pi_215910638
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2024 18:04 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Nee. Daar doe ik meestal banaan en nutella op :Y)
Spekpannenkoeken met banaan en nutella? Gatverdamme ik moet nog eten hoor :r
pi_215911171
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 17:47 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Spekpannenkoeken met banaan en nutella? Gatverdamme ik moet nog eten hoor :r
Volkoren pannenkoeken , zonder spek maar met banaan en nutella. ^O^
pi_215911235
quote:
1s.gif Op woensdag 18 december 2024 18:52 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Volkoren pannenkoeken , zonder spek maar met banaan en nutella. ^O^
Als je het me voorzet, eet ik er wel een, maar ik zou dit zelf nooit maken. Voor mij is een pannenkoek iets lekkers en niet voor dagelijks eten, dus dan kies ik voor normale bloem en niet voor volkorenbloem. En dan doe je gezond met je volkoren maar flikker je er nutella op, boordevol transvet en bewerkte suikers...
pi_215911312
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 18:57 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Als je het me voorzet, eet ik er wel een, maar ik zou dit zelf nooit maken. Voor mij is een pannenkoek iets lekkers en niet voor dagelijks eten, dus dan kies ik voor normale bloem en niet voor volkorenbloem. En dan doe je gezond met je volkoren maar flikker je er nutella op, boordevol transvet en bewerkte suikers...
Volkoren is lekkerder. Heeft meer bite. Als ik witte bloem gebruik blijf ik honger hebben. :'(
  woensdag 18 december 2024 @ 19:11:47 #24
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215911447
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 18:57 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik gebruik tarwebloem, boekweitmeel en roggemeel
pi_215911595
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 19:24 schreef Piles het volgende:
Ik ken het zelf niet.

Ik weet van mijn oma dat ze dit ook op brood aten vroeger (voor de oorlog)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')