Dan toch liever een duurder boek. Bestaat de energietoeslag nog?quote:Mensen met een dynamisch energiecontract doen er goed aan vandaag zo weinig mogelijk stroom te verbruiken. De gemiddelde uurprijs bereikte gisteren al een recordhoogte, vandaag is die nog vijftig procent hoger. Tussen vijf en zes uur vanmiddag kost elektriciteit maar liefst 1,2 euro per kilowattuur.
Mensen met een variabel of vast contract merken niets van de hoge uurprijs. Zij betalen het tarief dat is vastgelegd in hun energiecontract. Zo'n vier miljoen mensen hebben een vast contract voor één of meer jaar. Ruim drie miljoen mensen hebben een variabel contract dat meestal per kwartaal wordt aangepast.
Het aantal huishoudens in Nederland met een dynamisch contract steeg in het afgelopen jaar van een kleine 250.000 naar ruim 350.000. Zij betalen de uurprijs voor elektriciteit. Via een app krijgen ze de uurprijzen voor de komende dag door. Daar kunnen ze dan rekening mee houden bij het bepalen wanneer ze veel of weinig energie verbruiken. Vanmiddag om vijf uur thuis je elektrische auto opladen, is dus niet zo'n goed idee.
Elektriciteit uit gas is duur
De belangrijkste oorzaak van de hoge elektriciteitsprijs vandaag is het weer. "Het is grijs, dus is er weinig zonne-energie en het waait niet, dus is er ook nauwelijks windenergie," zegt Martien Visser, energie-expert en lector aan de Hanzehogeschool in Groningen.
Maar het ligt niet alleen aan het weer. "Als er geen zon en wind zijn, moeten de gascentrales harder draaien en er zijn op dit moment relatief veel gascentrales in onderhoud." Elektriciteit uit gas is duurder dan uit zon en wind en nu er minder gascentrales beschikbaar zijn gaat de prijs nog verder omhoog.
En dan is er ook nog een internationale component, vertelt Visser: "Duitsland heeft veel kerncentrales gesloten en probeert zo min mogelijk bruinkool te verstoken. Er gaat daarom ook flink wat Nederlandse elektriciteit de grens over naar Duitsland." De elektriciteitsprijs in Duitsland is vandaag zelfs nog hoger dan in Nederland.
Verdienmodel gascentrales onder druk
De elektriciteitsproductie wordt de komende jaren steeds sterker afhankelijk van zon en wind. Energiebedrijven zien dat het verdienmodel van gascentrales hierdoor onder druk komt te staan. De eigenaar van een grote gascentrale in Rotterdam dreigt daarom de Rijnmond 1 centrale te sluiten.
Omdat gascentrales op termijn niet meer rendabel zijn, maar we ze wel zo nu en dan nodig hebben, wordt nagedacht over een zogenoemde capaciteitsmarkt. Energiebedrijven krijgen dan een vergoeding om hun gascentrale stand-by te laten staan. Zodra er een tekort aan zon en wind is, kunnen de gascentrales aangezet worden, om zo het tekort aan elektriciteit op te vangen.
Elektriciteitsprijs soms negatief
Na tien uur vanavond zakt de elektriciteitsprijs weer naar een normaal niveau van rond de dertig cent per kilowattuur, maar de onvoorspelbaarheid van de hoeveelheid zon en wind zal niet voor het laatst tot een piek in de elektriciteitsprijs leiden.
Overigens hoeven we geen medelijden te hebben met mensen die een dynamisch contract hebben. De afgelopen zomer is de elektriciteitsprijs rond het middaguur ook vaak negatief geweest. Op die momenten betaalden ze juist veel minder dan mensen met een vast of variabel contract.
https://nos.nl/artikel/25(...)js-van-elektriciteit
Waarom zou je energietoeslag krijgen als je zelf kiest voor een grillige markt? Je kiest zelf voor dynamisch, dan heb je zowel de lusten (of zoals vandaag) de lastenquote:Op donderdag 12 december 2024 10:12 schreef Nober het volgende:
Gebrek aan zon en wind leidt tot recordprijs van elektriciteit
[..]
Dan toch liever een duurder boek. Bestaat de energietoeslag nog?
Ja, dit. Zijn er minder zonuren in december ja? Goh.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:24 schreef Red_85 het volgende:
Die continue stroom aan paniekberichten....
Dit is ieder jaar zo rond deze tijd.
Idd.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:24 schreef Red_85 het volgende:
Oh, wie gaat er dan compleet in de paniekmodus? Ik ken ze niet.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:33 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Idd.
Dan te weinig zon.
Dan te weinig gas in de opslag.
Dan stroomnet overbelast.
Dan te weinig stroom.
Nu is ons geld niet veilig.
Noodpakketten in huis halen.
Echt,
Ergste is nog wel de mensen die compleet in paniekmodus gaan door deze berichten....
Lekker slim om gascentrales nu in onderhoud te doen.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:12 schreef Nober het volgende:
Gebrek aan zon en wind leidt tot recordprijs van elektriciteit
[..]
Dan toch liever een duurder boek. Bestaat de energietoeslag nog?
Wees blij!quote:Op donderdag 12 december 2024 10:34 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Oh, wie gaat er dan compleet in de paniekmodus? Ik ken ze niet.
quote:Gasprijzen, gasverbruik en gasreserves in cijfers
68% vulling gasvoorraden
(-5,4% ten opzichte van 1 week eerder)
Cijfers van maandag 9 december 2024.
Nou, waar maakt men zich dan zo druk om?quote:Na tien uur vanavond zakt de elektriciteitsprijs weer naar een normaal niveau van rond de dertig cent per kilowattuur
Ik geloof er niets van dat deze vol zat. Het is een gigantisch zacht najaar geweest.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:11 schreef Digi2 het volgende:
De aardgas reserve is ook stevig aan het slinken, terwijl we nog minstens 2,5 maanden het daarmee moeten zien te doen
[..]
Als we nog 5 maanden lang 10% elke maand opstoken (wat excessief is) dan zitten we in mei en hebben we nog over. RUSTAAAAAGH.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:11 schreef Digi2 het volgende:
De aardgas reserve is ook stevig aan het slinken, terwijl we nog minstens 2,5 maanden het daarmee moeten zien te doen
[..]
Nu.quote:
Duitsers zijn vooral heel stom geweest om in de ophef na Fukushima perfect werkende kerncentrales te sluiten.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:40 schreef HiDiHo het volgende:
Moeten wij alweer betalen voor die kut Duitsers
Nederland is klein en soms wordt er idd wel veel nieuws gezocht in o.a. het weer en de markt. Maar ja, iedereen met een dynamisch contract krijgt wel weer wat advies en dat is mooi.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:24 schreef Red_85 het volgende:
Toch maar weer mooi wat paniekartikeltjes kunnen schrijven.quote:Op donderdag 12 december 2024 12:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, waar maakt men zich dan zo druk om?
quote:Energieprijs - Vandaag hoogste dagprijs voor stroom: ’Dit hebben we nog niet eerder gezien’
Ja goed, maar ik heb toch al mensen gezien die zich druk maakten over dat koken nu wel eventjes 3 euro zou kosten. 3 euro! 3 EURO!quote:Op donderdag 12 december 2024 13:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Toch maar weer mooi wat paniekartikeltjes kunnen schrijven.
[..]
[ afbeelding ]
M3 gas per kookplaatquote:Op donderdag 12 december 2024 13:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja goed, maar ik heb toch al mensen gezien die zich druk maakten over dat koken nu wel eventjes 3 euro zou kosten. 3 euro! 3 EURO!
Kán toch niet dit.
*lacht met z'n vaste contact op 25 cent*quote:Op donderdag 12 december 2024 14:56 schreef HiDiHo het volgende:
Dit poste ik gister al.
Elektriciteit(en gas) een stuk duurder vandaag en morgen nog hoger (voor diegene met een dynamisch contract)
[ afbeelding ]
morgen om 17 uur gewoon 1,213 ¤/kWh
Maar wat maakt dat uit? In de zomer was dat hele dynamisch toch zo geweldig? Dus dat je nu 2 dagen een paar uur duurder uit bent valt dan toch in het niet gezien over een heel jaar? Of heb ik dat mis?quote:Op donderdag 12 december 2024 14:56 schreef HiDiHo het volgende:
Dit poste ik gister al.
Elektriciteit(en gas) een stuk duurder vandaag en morgen nog hoger (voor diegene met een dynamisch contract)
[ afbeelding ]
morgen om 17 uur gewoon 1,213 ¤/kWh
quote:Op donderdag 12 december 2024 15:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
*lacht met z'n vaste contact op 25 cent*
Klopt, je weet dat het in de winter duurder is en in de zomer goedkoper.quote:Op donderdag 12 december 2024 15:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar wat maakt dat uit? In de zomer was dat hele dynamisch toch zo geweldig? Dus dat je nu 2 dagen een paar uur duurder uit bent valt dan toch in het niet gezien over een heel jaar? Of heb ik dat mis?
[..]
Nou, en zolang je dat weet (en als je een dynamisch contract neemt dan neem ik aan dat 'je' snapt dat dit is hoe het werkt) dan is er toch niet zo heel veel aan hand? Sure, het is duur, maar daar staan ook negatieve prijzen tegenover. Geen idee of dat tegen elkaar opweegt maar uiteindelijk zal het ergens in het midden liggen lijkt mij.quote:Op donderdag 12 december 2024 15:13 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Klopt, je weet dat het in de winter duurder is en in de zomer goedkoper.
Dat is dan de kale marktprijs want de energiebelasting is al 13ctquote:Op donderdag 12 december 2024 15:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
*lacht met z'n vaste contact op 25 cent*
Hoezo kale marktprijs? Ik heb ook een vast contract, afgesloten afgelopen februari, en ik zit op 23ct dal en 30ct normaal.quote:Op donderdag 12 december 2024 15:18 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Dat is dan de kale marktprijs want de energiebelasting is al 13ct
Dat klopt helemaal. Nu is het even duur maar in de zomer betaal je heel weinig.quote:Op donderdag 12 december 2024 15:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, en zolang je dat weet (en als je een dynamisch contract neemt dan neem ik aan dat 'je' snapt dat dit is hoe het werkt) dan is er toch niet zo heel veel aan hand? Sure, het is duur, maar daar staan ook negatieve prijzen tegenover. Geen idee of dat tegen elkaar opweegt maar uiteindelijk zal het ergens in het midden liggen lijkt mij.
Serieus? stelletje boeven.quote:Op donderdag 12 december 2024 15:18 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Dat is dan de kale marktprijs want de energiebelasting is al 13ct
Waarom zit dat bij mij dichter op elkaarquote:Op donderdag 12 december 2024 15:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoezo kale marktprijs? Ik heb ook een vast contract, afgesloten afgelopen februari, en ik zit op 23ct dal en 30ct normaal.
Dat valt mee, ik dacht dat het hoger lag.quote:Op donderdag 12 december 2024 15:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoezo kale marktprijs? Ik heb ook een vast contract, afgesloten afgelopen februari, en ik zit op 23ct dal en 30ct normaal.
Dat weet ik niet. Ik heb met opzet dat contract genomen toen ik het zag, omdat ik toen al wist dat ik een EV zou gaan rijden. Inmiddels is die EV er sinds de zomer, en omdat ik ook zonnepanelen heb én ik de stroom voor de auto vergoed krijg van mijn werkgever vond ik het wel interessant om dat verschil zo groot mogelijk te hebben.quote:Op donderdag 12 december 2024 15:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Waarom zit dat bij mij dichter op elkaar
En ja, ik geloof echt niet dat energiebelasting hier niet al bij zit. Je ziet zelfs het rekensommetje met btw in m'n contact, en dat is toch echt pas de laatste stap.
Is inclusief ja..was denkfoutje van mijquote:Op donderdag 12 december 2024 15:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Waarom zit dat bij mij dichter op elkaar
En ja, ik geloof echt niet dat energiebelasting hier niet al bij zit. Je ziet zelfs het rekensommetje met btw in m'n contact, en dat is toch echt pas de laatste stap.
Dat is niet veel. Hoewel, het is nog steeds meer dan de 21ct die ik op mijn vorige langjarige contract had, maar die tijden komen niet meer terug.quote:Op donderdag 12 december 2024 15:32 schreef HiDiHo het volgende:
3890 kWh / 874,22 Euro
= 0,2247249357 ¤/kWh all in
In mijn geval loont dynamisch dus
Ik heb geen gas. Dat hoge aantal kWh is dus vrij laag als je bedenkt dat ik daarmee ook warm water maak en mijn huis verwarmquote:Op donderdag 12 december 2024 15:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is niet veel. Hoewel, het is nog steeds meer dan de 21ct die ik op mijn vorige langjarige contract had, maar die tijden komen niet meer terug.
Maar daar komt dan gas nog bij neem ik aan, voor de voorzichtigheid? Want ik vind 3890 veel als ik het afzet tegen de 4300 kWh die ik gebruik (vóór) salderen, maar ik heb geen gas en gebruik dus elektra voor alles, maar dat vertekent uiteraard omdat ik ook nog redelijk wat direct eigen verbruik heb en dat komt er dan nog bij, dus die 4300 eigen verbruik is wat de energieleverancier ziet vóór salderen, dus dat is waar dan uiteindelijk mee gerekend wordt.
Dán is het inderdaad erg laag. Ik kom daar al niet aan, en wat ik al zei, ik heb ook nog wel het een en ander een direct eigen verbruik. Ik verwarm/verkoel daar dan dus ook mijn huis mee, maar aan 3890 kom ik niet. Ja, ná salderen is verbruik negatief, maar dat is gewoon gegoochel met cijfers. Uiteindelijk is wat ik in een jaar uit het stopcontact trek wat afgerekend wordt zo'n 4300 kWh.quote:Op donderdag 12 december 2024 15:45 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Ik heb geen gas. Dat hoge aantal kWh is dus vrij laag als je bedenkt dat ik daarmee ook warm water maak en mijn huis verwarm
Ik heb ook geen zonnepanelen.quote:Op donderdag 12 december 2024 15:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dán is het inderdaad erg laag. Ik kom daar al niet aan, en wat ik al zei, ik heb ook nog wel het een en ander een direct eigen verbruik. Ik verwarm/verkoel daar dan dus ook mijn huis mee, maar aan 3890 kom ik niet. Ja, ná salderen is verbruik negatief, maar dat is gewoon gegoochel met cijfers. Uiteindelijk is wat ik in een jaar uit het stopcontact trek wat afgerekend wordt zo'n 4300 kWh.
Ja, mijn verbruik is dan ongeveer 2500 kWh meer, wat ik dus aan direct eigen verbruik heb. Nee, de auto komt daar dan nog eens bovenopquote:Op donderdag 12 december 2024 15:54 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Ik heb ook geen zonnepanelen.
Jouw verbruik is veel meer als je die meerekent.
Maarja...als je daarmee ook je auto oplaadt.
Op 1 okt was de max, 93% gevuldquote:Op donderdag 12 december 2024 13:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik geloof er niets van dat deze vol zat. Het is een gigantisch zacht najaar geweest.
Precies. En hey, het is slechts 1(!!) uurtje! Moet daar nou zo'n paniek over gezaaid worden? Hou toch op, zeg.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:31 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Waarom zou je energietoeslag krijgen als je zelf kiest voor een grillige markt? Je kiest zelf voor dynamisch, dan heb je zowel de lusten (of zoals vandaag) de lasten
We gaan nu met een verbruik van meer dan 5% per week, 20% per maandquote:Op donderdag 12 december 2024 13:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als we nog 5 maanden lang 10% elke maand opstoken (wat excessief is) dan zitten we in mei en hebben we nog over. RUSTAAAAAGH.
quote:Gasprijzen, gasverbruik en gasreserves in cijfers
68% vulling gasvoorraden
(-5,4% ten opzichte van 1 week eerder)
Cijfers van maandag 9 december 2024.
Klopt. Er zijn er zelfs die ook hun zonnepanelen van het dak halen nu de saldering wordt stopgezet.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:40 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Wees blij!
Maar ze zijn er, gegarandeerd...
Dan is het eind februari (vrijwel) opperdepop. Daar gaan we dan.quote:Op donderdag 12 december 2024 16:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
We gaan nu met een verbruik van meer dan 5% per week, 20% per maand
[..]
1 uur heel duur maar 2 dagen vrij veelquote:Op donderdag 12 december 2024 16:00 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Precies. En hey, het is slechts 1(!!) uurtje! Moet daar nou zo'n paniek over gezaaid worden? Hou toch op, zeg.
Exact. Over een jaar gezien zal het wel meevallen. En als je je daar druk over maakt is dynamisch misschien niet de beste optie voor 'je'. Dan moet je het vastzetten, dan weet je dat je altijd hetzelfde betaald. Als dat betekent dat dat een beetje meer kost, dan is dat de prijs die je betaald voor gemoedsrust.quote:Op donderdag 12 december 2024 16:04 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
1 uur heel duur maar 2 dagen vrij veel
En ja dat kan soms gebeuren. Als het maar niet teveel gebeurd.
Geeft niet, in maart doen de zonnepanelen het weer.quote:Op donderdag 12 december 2024 16:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan is het eind februari (vrijwel) opperdepop. Daar gaan we dan.
Ik maak me er niet druk om. Ook met dynamisch betaal je een vast bedrag per maand. De hoogte ervan bepaal je dan alleen zelf. En als je aan het begin van het jaar al rekening houdt met een duur einde van het jaar en daarom je maandbedrag wat hoger inzet, zit je nu goed. Doe ik ookquote:Op donderdag 12 december 2024 16:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Exact. Over een jaar gezien zal het wel meevallen. En als je je daar druk over maakt is dynamisch misschien niet de beste optie voor 'je'. Dan moet je het vastzetten, dan weet je dat je altijd hetzelfde betaald. Als dat betekent dat dat een beetje meer kost, dan is dat de prijs die je betaald voor gemoedsrust.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |