Zoals Slingervinger al eerder opmerkte, "hoe hoger het forfaitaire rendement hoe meer belastingbetalers dat niet halen en dus hun werkelijk rendement gaan opgeven" en dan hebben ze alsnog wat ze willen, belasting box 3 op basis van werkelijk rendement maar dan zonder dat het belastingsystem al aangepast is.quote:Op zaterdag 14 december 2024 20:02 schreef zeeland6 het volgende:
Waar ze 1,78% vandaan hebben dat is me nog niet duidelijk. Maar mocht het de werkelijkheid worden dan moet je een kleine netto 8% op je overige beleggingen gaan halen. Dat is natuurlijk voor crowdfunding en vastgoed onbegonnen werk. Het business model van bijv. Sig was al gesloopt en dat wordt nog erger. Volgend jaar vast weer een hoop vervroegde aflossingen. Ik was al van plan af te gaan bouwen en dat zal alleen maar sneller gaan.
Opgeven van werkelijk rendement is over heel box 3 dus inclusief sparen. Aangezien ik op dat sparen tegen de 4% zit (forfait 1.5%), heeft het dus weinig zin om aan te tonen dat ik op mijn crowdfunding 5 a 6% heb ipv 8%..... dat zal niet tot een lager totaal rendement leiden. Afbouwen en opmaken dus.quote:Op zaterdag 14 december 2024 22:03 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Zoals Slingervinger al eerder opmerkte, "hoe hoger het forfaitaire rendement hoe meer belastingbetalers dat niet halen en dus hun werkelijk rendement gaan opgeven" en dan hebben ze alsnog wat ze willen, belasting box 3 op basis van werkelijk rendement maar dan zonder dat het belastingsystem al aangepast is.
Ook al gaat het nu best goed met mijn crowdfunding rendement, die kleine 8% ga ik ook niet halen, dus als ik met mijn te betalen belasting boven het bedrag van de algemene heffingskorting kom met dat hogere fictieve rendement wordt het voor mij dus ook het werkelijk rendement opgeven.
Zelf was ik van plan af te gaan bouwen vanaf 2029. Dat is het jaar dat mijn pre-pensioen ingaat. Vanaf dan heb ik minder inkomsten uit crowdfunding nodig. Maar met dit soort plannen waarbij ook ik belasting moet gaan betalen over mijn rendement kan het misschien wel handiger zijn iets eerder af te bouwen.
Hier, linkje :quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:56 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
inmiddels vol. Heeft iemand misschien linkje van https://www.collincrowdfund.nl/van-t-hoffstraat-35-35a-leiden/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook wel bijna vol...
idd in de app welquote:Op zaterdag 14 december 2024 12:21 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Hier idem, maar in de app staat alles er wel gewoon bij.
Met sparen zit ik maar rond de 2% en maar een klein bedrag op de spaarrekening. Mijn werkelijk rendement zou wel lager uitkomen dan het voorgestelde hogere forfait maar hoger dan het huidige forfait. Hoe dan ook zal ik er niet aan ontkomen om dan belasting te moeten betalen als ik tegen die tijd nog net zoveel als nu geinvesteerd heb staan. Dus ja, dat zal dan afbouwen worden.quote:Op zaterdag 14 december 2024 22:32 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Opgeven van werkelijk rendement is over heel box 3 dus inclusief sparen. Aangezien ik op dat sparen tegen de 4% zit (forfait 1.5%), heeft het dus weinig zin om aan te tonen dat ik op mijn crowdfunding 5 a 6% heb ipv 8%..... dat zal niet tot een lager totaal rendement leiden. Afbouwen en opmaken dus.
het forfait kan niet zomaar verhoogd worden vanuit budgettaire overwegingen. De belastingdienst komt elke keer met ingewikkelde berekeningen waarom de hoogte van het forfait redelijk zou zijn vanuit praktisch perspectief (historisch gemiddeld rendement voor aandelen bijvoorbeeld). Kan me niet voorstellen dat HR en/of RvS akkoord gaanquote:Op zondag 15 december 2024 09:17 schreef Tjalala het volgende:
Er zijn 2 punten die nu worden genoemd om de lagere box 3 inkomsten op te vangen. Als er veel reactie komt op 1 punt zullen ze meer aan de knop van punt 2 gaan draaien. Aan de andere kant misschien is dit kabinet er dan niet eens meer, dus voorlopig zijn de plannen fijn om te horen maar het zijn nu niks meer dan plannen voor over een paar jaar.... die zeker nog gewijzigd zullen worden.
Bij deze:quote:Op maandag 16 december 2024 05:19 schreef KrekelJapie het volgende:
Supermarkt tegen Belgische grens eindelijk vol op CCF.
Is er nog geen linkje van Lifaro 2 gedeeld door Collin?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Door die 2de hypotheek op woonhuis Pa en Ma is dit, zeker met de rente van 9,5 % best wel het risco waard.quote:Op vrijdag 13 december 2024 20:55 schreef KrekelJapie het volgende:
NAKED espresso Dam B.V.
¤ 350.000 | 9,5 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/naked-espresso-dam-b-v/
2e hypotheek woonhuis van paps en mams
quote:Op woensdag 4 december 2024 15:50 schreef delcielo het volgende:
3 nieuwe updates bij CRE:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verhoging rente:quote:Op woensdag 4 december 2024 19:29 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
De verlengingsovereenkomst, met een marktconforme renteverhoging, is ter ondertekening aangeboden aan de initiatiefnemers.
Vooral lekker geheimzinnig doen en niet aan de geldverstrekkers (=de crowd) vertellen hoe hoog de nieuwe rente dan precies wordt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit: toch mooi dat de rente met terugwerkende kracht vanaf 11-1-2024 wordt verhoogd.
[ Bericht 1% gewijzigd door delcielo op 16-12-2024 11:09:52 ]![]()
Ter info ik heb zitten mailen met collin omdat er iets niet goed weergeven werdt op de website.
1
2
3Bedankt voor uw bericht. De niet zichtbare lening betreft de lening Eagle Twentec B.V. Hier heeft u een investering in gedaan.
Ik kan u mededelen dat de ondernemer achter de leningaanvraag zich heeft teruggetrokken. Dat betekent dat de investering geannuleerd wordt, en dat de gelden teruggeboekt worden naar uw rekening courant. Hier ontvangt u uiterlijk morgen een bericht over in uw berichteninbox.![]()
quote:Op maandag 16 december 2024 10:48 schreef delcielo het volgende:
[..]
[..]
Verhoging rente:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Moet volgens mij 11 januari 2025 zijn. Ik zit in zes projecten waar dit speelt en heb dus ook zes berichten ontvangen. Slechts bij één (Aanleunwoningen Piet te Lintum) wordt 11 januari 2025 genoemd als datum dat de jaarlijkse rente wordt verhoogd naar 7%, maar daar wordt weer aangegeven dat de aflossing in maart 2024 plaats gaat vinden..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op maandag 16 december 2024 09:48 schreef impact9 het volgende:
[..]
Bij deze:Mooi die hypotheek, maar voor de rest heeft het een nogal hoog luchtkasteel gehalte....SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pecunia non olet![]()
Ik denk dat eigenlijk ook, maar ssst...🤫quote:Op maandag 16 december 2024 11:11 schreef FINONAF het volgende:
[..]
Volgens mij moet het 11 januari 2025 zijn.![]()
Ik dacht dat ik in de eerste ook zat, maar is niet zo. Deze 2e zou ik níet meegenomen hebben, als het een aanvulling was. Maar nu het een herfinanciering van de vorige is, neem ik hem basis mee. Snap ik zijn verhaal? Nauwelijks. Snap ik wat hij aan het doen is? Zeer beperkt. Zal hij het zélf snappen? Dat denk ik wel. Basis meegenomen.quote:Op maandag 16 december 2024 11:16 schreef obligataire het volgende:
[..]
Mooi die hypotheek, maar voor de rest heeft het een nogal hoog luchtkasteel gehalte....![]()
Na bovenstaande wijziging nu een complete annulering van de lening bij E*agle Twent*ec:quote:Op zaterdag 14 december 2024 12:31 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
dat was het project dat na de inschrijving gewijzigd is, en investeerders de kans is geboden de investering terug te trekken.
D.d. 09-12-2024: Beste investeerder,
In de pitch werd beschreven dat er in totaal drie leningen achtergesteld zouden worden voor een totaalbedrag van ¤ 7.000.000,-. De ondernemer heeft ons gewezen op de gewijzigde plannen; er zal voor in totaal ¤ 6.000.000,- worden ingebracht in achtergestelde leningen door de entiteiten. Krediet technisch is dit mogelijk, daar er rekening is gehouden met ¤ 1.344.600,- aan onvoorziene kosten. Concreet betekent dit dat er in totaal voor ¤ 6.000.000,- aan achtergestelde leningen zal worden verstrekt. Hierdoor zal de solvabiliteit na investering dalen naar circa 23%, wat overeenkomt met de solvabiliteitsscore Voldoende in plaats van Ruim voldoende. De overall Collin Credit score blijft Goed.edit: ik zie nu dat Proxydude om 10:54 al een bericht van de zelfde strekking had gepostquote:Bedankt voor uw vertrouwen en uw investering in E*agle Twent*ec B.V.
Doordat de eerste hypotheekhouder op het laatste moment verlangde dat de financiering van Collin achtergesteld zou worden, kunnen wij niet tot uitboeking van de gelden over gaan.
De ondernemer heeft hierdoor vanuit eigen middelen de investering gedaan, waardoor de financiering niet meer benodigd is.
Het geïnvesteerde bedrag is zojuist teruggestort op uw Rekening Courant. U kunt dit bedrag opnieuw investeren in een andere investeringskans of u kunt het via uw ‘Mijn Collin’ opnemen.
[ Bericht 1% gewijzigd door boriq op 16-12-2024 11:32:22 (edit) ]![]()
Als dat fonds al vol zit, dan is het gewoon een kwestie van management fee over z'n AUM rekenen, risicoloze business. Wel wat bijzonder dat dat fonds zo geheimzinnig is.quote:Op maandag 16 december 2024 11:16 schreef obligataire het volgende:
[..]
Mooi die hypotheek, maar voor de rest heeft het een nogal hoog luchtkasteel gehalte....Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan![]()
Bijzonder dat dat dan je beslissing is. Als de zekerheden nou top waren, OK. Maar dat zijn ze niet, wat mj betreft.quote:Op maandag 16 december 2024 11:31 schreef Jaco078 het volgende:
Snap ik zijn verhaal? Nauwelijks. Snap ik wat hij aan het doen is? Zeer beperkt. Zal hij het zélf snappen? Dat denk ik wel. Basis meegenomen.![]()
83% ltv voor 8,5% rente is niet zo verkeerd toch? Stel dat er geen aflossingen komen, moet het grootste gedeelte terugkomen lijkt me.quote:Op maandag 16 december 2024 11:45 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Bijzonder dat dat dan je beslissing is. Als de zekerheden nou top waren, OK. Maar dat zijn ze niet, wat mj betreft.![]()
83% is als je waarde hecht aan de morele negatieve hypotheekverklaring en uitgaat van de taxatiewaarde. Op basis van inschrijving 1e hypotheek en WOZ waarde is de LTV 108%.quote:Op maandag 16 december 2024 11:48 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
83% ltv voor 8,5% rente is niet zo verkeerd toch? Stel dat er geen aflossingen komen, moet het grootste gedeelte terugkomen lijkt me.![]()
Ik denk dan altijd; stel hij geeft het uit aan een vakantie (of iets anders dat geen materiele waarde heeft) zou ik het dan meenemen?quote:Op maandag 16 december 2024 11:45 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Bijzonder dat dat dan je beslissing is. Als de zekerheden nou top waren, OK. Maar dat zijn ze niet, wat mj betreft.
• volledige aflossing, dus geen herfinancieringsrisico op slottermijn;
• Materiele dekking, LTV is dekkend.
• Dhr. zal Wassenaar niet graag verlaten vermoed ik.
Wat ik bedoel is, dat de schuld niet uitgebreid wordt (bijv. a.g.v. dat het vorige leenbedrag ontoereikend was. Maar de schuldpositie blijft ongeveer gelijk.
Hopelijk heb ik het zo wat toegelicht, @OpDieFiets.![]()
Bedankt voor je toelichting, Jaco078. Ik snap je overwegingen. Zelf kijk ik er alleen net iets anders naar.quote:Op maandag 16 december 2024 12:17 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Ik denk dan altijd; stel hij geeft het uit aan een vakantie (of iets anders dat geen materiele waarde heeft) zou ik het dan meenemen?
• volledige aflossing, dus geen herfinancieringsrisico op slottermijn;
• Materiele dekking, LTV is dekkend.
• Dhr. zal Wassenaar niet graag verlaten vermoed ik.
Wat ik bedoel is, dat de schuld niet uitgebreid wordt (bijv. a.g.v. dat het vorige leenbedrag ontoereikend was. Maar de schuldpositie blijft ongeveer gelijk.
Hopelijk heb ik het zo wat toegelicht, @:OpDieFiets.
De volledige aflossing is inderdaad mooi, maar wel met de opmerking dat het zwaartepunt van de aflossingen tegen het einde zit.
De 2e hypotheek is was mij betreft ternauwernood dekkend op basis van de getaxeerde waarde, aangezien ik van de inschrijving uitga. Juist bij dit soort leningnemers die van het opzetten van investeringscontructies hun beroep maken, hecht ik wat minder waarde aan zo'n negatieve hypotheekverklaring omdat ze waarschijnlijk wat zakelijker in de wedstrijd staan.
Op basis van WOZ waarde of bij executie beschouw ik de 2e hypotheek als niet dekkend.![]()
Misschien Palm Invest 2.0 of zo 😉quote:Op maandag 16 december 2024 11:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Als dat fonds al vol zit, dan is het gewoon een kwestie van management fee over z'n AUM rekenen, risicoloze business. Wel wat bijzonder dat dat fonds zo geheimzinnig is.Pecunia non olet
Forum Opties Forumhop: Hop naar: