abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215835238
quote:
Klaplong, longbloeding en opname intensive care: Nederlandse kinderen in ziekenhuis na vapen

Zeker 14 kinderen zijn het afgelopen jaar in het ziekenhuis terechtgekomen na vapen. Dat blijkt uit cijfers van artsen waar RTL Nieuws over beschikt. De meesten van hen waren ernstig ziek. Zo kreeg een 16-jarige jongen onlangs een zware longbloeding en moest een 15-jarig meisje worden opgenomen op de intensive care. Kinderartsen stellen dat dit het topje van de ijsberg is, het aantal kinderen dat gezondheidsklachten krijgt na vapen ligt volgens hen nog veel hoger.

Sinds 1 november vorig jaar roept de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) artsen op om melding te maken van kinderen die ziek zijn geworden na het roken van een e-sigaret. Dat gebeurde in één jaar tijd 14 keer.

In een groot deel van de gevallen was het kind ernstig ziek en moest het worden opgenomen in het ziekenhuis. Bij veel kinderen werd er uitgebreid medisch onderzoek gedaan en werden alle andere oorzaken uitgesloten. De enige oorzaak die volgens betrokken artsen overbleef, is vapen.

Met twee kinderen, een 15-jarig meisje en een 17-jarige jongen, ging het zo slecht dat zij moesten worden opgenomen op de intensive care. Andere kinderen hadden last van een luchtwegobstructie, een klaplong of ernstige afname van de longfunctie.
Lees verder bij de bron

Zeer zorgelijk. De wetgeving is niet effectief in dit geval. Het is voor jongeren erg makkelijk om aan vapes te komen. Het verkoopverbod is makkelijk te omzeilen en moeillijk te handhaven. Wat zou wel helpen? Agressieve voorlichtingscampagnes? Hardere sancties voor wie deze troep willens en wetens aan jonge kinderen levert?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  woensdag 11 december 2024 @ 11:41:28 #2
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_215835256
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 11:39 schreef recursief het volgende:

[..]
Lees verder bij de bron

Zeer zorgelijk. De wetgeving is niet effectief in dit geval. Het is voor jongeren erg makkelijk om aan vapes te komen. Het verkoopverbod is makkelijk te omzeilen en moeillijk te handhaven. Wat zou wel helpen? Agressieve voorlichtingscampagnes? Hardere sancties voor wie deze troep willens en wetens aan jonge kinderen levert?
Opvoeden zou helpen.
pi_215835291
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 11:41 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Opvoeden zou helpen.
Kinderen experimenteren nou eenmaal graag. En wat niet mag heeft extra aantrekkingskracht. Daar haken dealers met weinig ethisch besef graag op in. Daar komt bij dat die vapes buitengewoon verslavend blijken te zijn. Ik hoorde vanochtend een geinterviewde kinderlongarts vertellen over nicotineniveau's bij kinderen die overeenkomen met het roken van 3 tot 4 pakjes sigaretten per dag.
pi_215835298
14 kinderen. Gaan we echt doen alsof dat schokkend veel is?
pi_215835306
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 11:39 schreef recursief het volgende:

[..]
Lees verder bij de bron

Wat zou helpen zou het aanpassen van de leefomgeving van de jongere generaties verbeteren zodat zij niet lastiggevallen zouden worden door de reclamemakers van schadelijke producten.
pi_215835308
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 11:45 schreef theunderdog het volgende:
Moeite met lezen?
quote:
Kinderartsen stellen dat dit het topje van de ijsberg is, het aantal kinderen dat gezondheidsklachten krijgt na vapen ligt volgens hen nog veel hoger.
pi_215835314
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 11:46 schreef recursief het volgende:

[..]
Moeite met lezen?
[..]

Oke. Doe het dan keer 4. Valt het toch nog reuze mee?
pi_215835316
Maar geen kanker. ^O^
  woensdag 11 december 2024 @ 11:47:09 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215835318
quote:

[..]
Opvoeden zou helpen.
Ja, het opvoeden van de verkopers die bewust inzetten op het aan kinderen verkopen van die verslavende en ongezonde troep.
Huilen dan.
pi_215835359
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 11:46 schreef torentje het volgende:

[..]
Wat zou helpen zou het aanpassen van de leefomgeving van de jongere generaties verbeteren zodat zij niet lastiggevallen zouden worden door de reclamemakers van schadelijke producten.
Hoe dan?

Voor op de jeugd gerichte troep als de Smart Vape wordt geen reclame gemaakt via gereguleerde/reguleerbare kanalen.

pi_215835379
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 11:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Oke. Doe het dan keer 4. Valt het toch nog reuze mee?
Waarom keer 4? Waarom niet keer 100? Vapen heeft alleen maar negatieve kanten, waaronder levenslange longschade.
pi_215835387
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 11:52 schreef recursief het volgende:

[..]
Waarom keer 4? Waarom niet keer 100? Vapen heeft alleen maar negatieve kanten, waaronder levenslange longschade.
Als de werkelijkheid keer 100 is, dan zijn de schattingen van de longartsen wel heel slecht.
pi_215835402
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 11:53 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Als de werkelijkheid keer 100 is, dan zijn de schattingen van de longartsen wel heel slecht.
Welke schattingen hebben de longartsen volgens jou gemaakt, anders dan:

quote:
Kinderlongarts Marije van den Beukel van het Haagse ziekenhuis Haaglanden MC houdt samen met vijf andere kinderartsen in Nederland het meldpunt bij. Ze stelt samen met haar collega's dat deze 14 kinderen slechts het topje van de ijsberg zijn.
  woensdag 11 december 2024 @ 11:56:49 #15
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215835410
VeRbIeDeNnNnNn!!!!!!!
pi_215835425
Overzichtje van de klachten van de 14 veertien kinderen, en de behandeling daarvan:

https://flo.uri.sh/visualisation/20580920/embed?auto=1
(schuifje eronder gebruiken)
pi_215835503
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 11:46 schreef recursief het volgende:

[..]
Moeite met lezen?
[..]

Slechts TWEE kinderen zijn na vapen op IC beland.

Er zijn er wel meer naar bij de dokter geweest.

Staat ook in dit artikel.
pi_215835532
Lol, onder die 14 gevallen heb je een peuter die een flesje vloeistof opdronk, een aantal astmagevallen en paar klaplongen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_215835548
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 12:07 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Slechts TWEE kinderen zijn na vapen op IC beland.

Er zijn er wel meer naar bij de dokter geweest.

Staat ook in dit artikel.
Oh dan is het niet erg 8)7

En: topje van de ijsberg.
pi_215835567
quote:

[..]
Opvoeden zou helpen.
Nooit jong geweest? :')
Denk dat je de tussenpersonen keihard moet gaan bestraffen. Elke VWO 6 leerling kan die troep legaal kopen en op school of via snap een handeltje beginnen.
Als je daar nou eens 10k boete op zet en 2 weken cel zullen minder bereid zijn zo'n handeltje op te zetten.

Zwaar illegaal vuurwerk idem, al valt dat al onder strenge wetgeving.
blablablabla
pi_215835603
Vlug, maak het snel een stuk duurder, net als shag en sigaretten. Want dat heeft ook zo goed geholpen. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_215835628
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 12:22 schreef Hathor het volgende:
Vlug, maak het snel een stuk duurder, net als shag en sigaretten. Want dat heeft ook zo goed geholpen. :')
Je bent toch geneigd te denken van wel:

blablablabla
pi_215835639
quote:
Volgens vind iemand dat er iets verboden moet worden.
Argument 'kinderen' werkt altijd daarmee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215835672
Nou nou maar liefst 14 kinderen. Stop de persen.
Conscience do cost.
pi_215835678
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 12:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Volgens vind iemand dat er iets verboden moet worden.
Argument 'kinderen' werkt altijd daarmee.
Verbieden werkt niet maar het is wel bizar dat er geen accijns over geheven kan worden tot zeker 2026. Terwijl veel van die vapes meer nicotine bevatten dan normale sigaretten.
blablablabla
pi_215835700
Op zo'n jonge leeftijd al dit aantal kinderen met ernstige klachten is ernstig, topje van de ijsberg inderdaad.

Aanbieders goed aanpakken en voorlichting geven op scholen dat vapes (en drugs of wat dan ook) van een illegale bron levensgevaarlijk kunnen zijn. Persoonlijk verhaal van een 'survivor' er bij. En meer kun je eigenlijk niet doen.
pi_215835741
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 12:25 schreef Elan het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Wat die statistieken niet laten zien is dat er nu wekelijks tienduizenden Nederlanders de grens over trekken om in Duitsland hun tabakswaren in te slaan.
pi_215836003
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 12:15 schreef recursief het volgende:

[..]
Oh dan is het niet erg 8)7

En: topje van de ijsberg.
Ik volg dit soort discussies, en de dynamiek ervan.
"Bent u vandaag nog boos geworden door iets wat op het internet stond?"
pi_215836049
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 12:13 schreef Akathisia het volgende:
Lol, onder die 14 gevallen heb je een peuter die een flesje vloeistof opdronk, een aantal astmagevallen en paar klaplongen.
Mja. Dat jongetje dat een flesje vloeistof opdronk, hoorde ik al van toen ik zelf nog dampte.
Dat is al minstens 5 jaar geleden en dat kind zat nog op de basisschool.
Die heeft een keer overgegeven, heeft een nacht koorts gehad en is de volgende dag weer met zijn vriendjes buiten gaan spelen.
Popcornlongen zou je kunnen krijgen door diacetyl in sapjes met een botersmaakje.
Maar het enige geval dat bekend is, is een man die al 25 jaar in een hal had gewerkt die zwanger was van de diacetyl.
Dan moet je heel wat vapejes leeglurken om aan die concentratie te komen.
En er was iets met THC pods, die verdund waren met vitamine E Acetaat, een olieachtige vloeistof die de longblaasjes verstopte.

Zelf heb ik 5 jaar lang 20 ml sap per dag weggedampt en ik heb nergens last van.
Maar ik had al 26 jaar gerookt, voordat ik ermee begon.
pi_215836084
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 13:14 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Mja. Dat jongetje dat een flesje vloeistof opdronk, hoorde ik al van toen ik zelf nog dampte.
Dat is al minstens 5 jaar geleden en dat kind zat nog op de basisschool.
Die heeft een keer overgegeven, heeft een nacht koorts gehad en is de volgende dag weer met zijn vriendjes buiten gaan spelen.
Popcornlongen zou je kunnen krijgen door diacetyl in sapjes met een botersmaakje.
Maar het enige geval dat bekend is, is een man die al 25 jaar in een hal had gewerkt die zwanger was van de diacetyl.
Dan moet je heel wat vapejes leeglurken om aan die concentratie te komen.
En er was iets met THC pods, die verdund waren met vitamine E Acetaat, een olieachtige vloeistof die de longblaasjes verstopte.

Zelf heb ik 5 jaar lang 20 ml sap per dag weggedampt en ik heb nergens last van.
Maar ik had al 26 jaar gerookt, voordat ik ermee begon.
Kinderen reageren wel vaker anders op dingen dan een man van richting de 50.
pi_215836112
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 12:31 schreef Elan het volgende:

[..]
Verbieden werkt niet maar het is wel bizar dat er geen accijns over geheven kan worden tot zeker 2026. Terwijl veel van die vapes meer nicotine bevatten dan normale sigaretten.
Nu ben ik niet degene die gaat vragen om belasting, maar dat is wel raar ja.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215836228
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 12:39 schreef Hathor het volgende:

[..]
Wat die statistieken niet laten zien is dat er nu wekelijks tienduizenden Nederlanders de grens over trekken om in Duitsland hun tabakswaren in te slaan.
Tijdens grenscontroles dan ook maar dit soort tokkies eruit halen dan :)
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_215836239
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 13:36 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Dan krijg je straks weer boze kamervragen als Gerda van de BBB wordt gepakt met een kofferbak vol Tsjechische peuken.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_215836251
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 13:19 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Kinderen reageren wel vaker anders op dingen dan een man van richting de 50.
Je moet ook gewoon je broek aanhouden.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 11 december 2024 @ 13:43:22 #35
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_215836286
quote:
15s.gif Op woensdag 11 december 2024 13:39 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dan krijg je straks weer boze kamervragen als Gerda van de BBB wordt gepakt met een kofferbak vol Tsjechische peuken.
lol :') :+
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_215836304
Al jaren vapen er mensen en nu is het ineens levensgevaarlijk?

Lijkt me dat er dan weer troep uit china ingekocht / gedropshipped wordt.
  woensdag 11 december 2024 @ 14:03:49 #37
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215836390
quote:
Je kan op je vingers uittellen dat er sprake is van een behoorlijke onderraportage, en ook dat de gezondheidsschade exponentieel zal toenemen met langdurig gebruik wanneer je nu na een korte periode van gebruik al serieuze aandoeningen waarneemt.

Nu zijn het "maar 14 kinderen". Hoeveel van de kinderen die nu nergens last van hebben zie je straks als volwassene terug na vele jaren zichzelf vergiftigd te hebben met die troep?
Huilen dan.
  woensdag 11 december 2024 @ 14:18:01 #38
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_215836496
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 12:25 schreef Elan het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat is de uitkomst van een enquete, waarbij altijd de vraag is of het panel daadwerkelijk representatief is voor de bevolking, en of die ook oprecht zijn. Er zijn meerdere manieren geweest om rookgedrag te onderzoeken, en die spreken dit tegen. Een ervan was het tellen van peuken op straat
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_215836589
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2024 12:34 schreef DJKoster het volgende:
Op zo'n jonge leeftijd al dit aantal kinderen met ernstige klachten is ernstig, topje van de ijsberg inderdaad.

Aanbieders goed aanpakken en voorlichting geven op scholen dat vapes (en drugs of wat dan ook) van een illegale bron levensgevaarlijk kunnen zijn. Persoonlijk verhaal van een 'survivor' er bij. En meer kun je eigenlijk niet doen.
Sorry hoor, maar 14 kinderen is niks. Ik denk dat er straks met oudejaarsavond een veelvoud aan kinderen en volwassenen op de EHBO te vinden zijn.

Dit gaat over roken. Ja, ik weet dat roken ongezond en a-sociaal is. Maar het was eeuwen lang heel normaal.
Ons 'geliefde' koningshuis bestaat uit louter rokers. Kee, slap argument. Ik was 12 toen ik begon met roken en ben er toch 77 mee geworden.

Mijn moeder rookte gewoon door tijdens haar zwangerschap. Ik ben een nicotinejunk, terwijl mijn broer niks moet hebben van tabak.
Heb in de loop van mijn leven ook diverse mensen leren kennen wiens moeder rookte tijdens de zwangerschap en deze mensen hadden en hebben nooit de neiging gehad om een sigaret op te steken.

Ik wil het gevaar van (mee)roken echt niet bagatelliseren, maar onze overheid die zoveel 'moeite' doet om Nederland rookvrij te maken, heeft er schijnbaar geen moeite mee om straks onze jeugd naar het slagveld te sturen.

Ik wens deze kinderen het allerbeste, maar ik denk dat ze sowieso al zwakke broedertjes en zustertjes waren.
Misschien wonen ze allemaal in de buurt van TaTa Steel of een andere industriele vervuiler.
pi_215836598
quote:
7s.gif Op woensdag 11 december 2024 14:03 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Je kan op je vingers uittellen dat er sprake is van een behoorlijke onderraportage, en ook dat de gezondheidsschade exponentieel zal toenemen met langdurig gebruik wanneer je nu na een korte periode van gebruik al serieuze aandoeningen waarneemt.

Nu zijn het "maar 14 kinderen". Hoeveel van de kinderen die nu nergens last van hebben zie je straks als volwassene terug na vele jaren zichzelf vergiftigd te hebben met die troep?
Welke troep bedoel je dan?
  woensdag 11 december 2024 @ 14:38:41 #41
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215836632
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 14:32 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Welke troep bedoel je dan?
Wat denk je zelf?
Huilen dan.
pi_215836645
quote:

[..]
Opvoeden zou helpen.
Niet deze dooddoener weer....
pi_215836648
quote:
7s.gif Op woensdag 11 december 2024 14:38 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wat denk je zelf?
Nee, ik vraag het jou.
pi_215836653
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 14:30 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ik wens deze kinderen het allerbeste, maar ik denk dat ze sowieso al zwakke broedertjes en zustertjes waren.
Misschien wonen ze allemaal in de buurt van TaTa Steel of een andere industriele vervuiler.
Los van wat ik vind van het niveau van deze opmerking is dit al ontkracht:

quote:
Bij veel kinderen werd er uitgebreid medisch onderzoek gedaan en werden alle andere oorzaken uitgesloten.
pi_215836661
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2024 14:41 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Niet deze dooddoener weer....
Inderdaad. Allebei mijn ouders rookten. Mijn vader zware shag en mijn moeder caballero zonder filter. Die oranje pakjes. Dat was ook mijn eerste sigaret.

En toch kreeg ik ontiegelijk op mijn falie toen ze erachter kwamen dat ik gerookt had. Zo schijnheilig.
Dus dat neem je toch niet serieus van die twee kneuzen? Wat weten hullie nou helemaal?
pi_215836675
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 13:36 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Het is gewoon legaal hoor, je mag 3 sloffen het land inbrengen van buitenaf.
pi_215836681
Ahhh ja propaganda.

Natuurlijk klagen een paar artsen weer want die voelen zich flink gehoord na corona waar veels te dikke of zeer oude mensen op de ic belanden zoals elk jaar ook gebeurde bij de griep.

Correlatie = geen causaliteit. Maar er wordt weer gewezen naar iets slecht.

Wie weet krijgen 14 mensen morgen de diagnose kanker en dan kan er gewezen worden naar iets slechts zoals bijvoorbeeld auto's.

Dat 14 kinderen met astma naar het ziekenhuis gaan en dat er dan wordt gewezen naar vapes is iets te makkelijk. Astma is de onderliggende aandoening, niet vapes of auto's
  woensdag 11 december 2024 @ 14:53:13 #48
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_215836719
Ik kan me niet herinneren dat kinderen vroeger rookten op de middelbare school; ik heb dat blijkbaar nooit meegemaakt.

Waarom vapen nu wel kan, is me een raadsel.
pi_215836735
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 12:39 schreef Hathor het volgende:

[..]
Als je gewoon buiten komt en om je heen kijkt zie je gewoon dat er veel minder rokers zijn dan 25 jaar geleden, laat staan nog verder terug.
  woensdag 11 december 2024 @ 14:57:11 #50
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_215836743
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 14:47 schreef Origami94 het volgende:
Ahhh ja propaganda.

Natuurlijk klagen een paar artsen weer want die voelen zich flink gehoord na corona waar veels te dikke of zeer oude mensen op de ic belanden zoals elk jaar ook gebeurde bij de griep.

Correlatie = geen causaliteit. Maar er wordt weer gewezen naar iets slecht.

Wie weet krijgen 14 mensen morgen de diagnose kanker en dan kan er gewezen worden naar iets slechts zoals bijvoorbeeld auto's.

Dat 14 kinderen met astma naar het ziekenhuis gaan en dat er dan wordt gewezen naar vapes is iets te makkelijk. Astma is de onderliggende aandoening, niet vapes of auto's
Dit is niet het probleem; kinderen denken dat vapen veiliger is dan een normale sigaret.
Wie dat bedacht heeft, het moet gewoon duidelijk aan kinderen verteld worden dat vapen slechter kan zijn dan een sigaret. Als je je longen wilt beschadigen, is dat je eigen keuze.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')