Ik voldoe ruimschoots aan deze kwalificaties en kan je zeggen dat je casco-verzekeraar gelijk heeft. Soms moeilijk te accepteren omdat we gewend zijn aan het idee dat er 'altijd wel iemand anders aansprakelijk is'. Maar dat is dus niet zo. De wegbeheerder niet, alleen al omdat de tijd om de borden te repareren er niet was. De voorganger niet want die had wat anders aan zijn hoofd. Je hebt, zeker onder de genoemde omstandigheden (lage zon, vieze weg) gewoon zelf op te letten. Dit speelt temeer omdat je kort voor de catastrofe de weg al eens eerder bereden hebt en dus wist of had kunnen weten wat je kon verwachten.quote:Op dinsdag 10 december 2024 17:01 schreef freak1 het volgende:
toch een paar vragen voor de meer juridisch en verkeersrecht onderlegde mensen hier..
er bestaat ook zoiets als streetview waarbij je in de tijd terug kan kijken. verder vergt het geen hoge kennis van belijning om bij vrijwel geheel weggesleten belijning te zien dat dat niet van gisteren is.quote:Op dinsdag 10 december 2024 18:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Je bent dus al jaren bekend met de belabberde toestand en het verloop van het wegdek ter plaatse.
(hoewel je eerder in je OP zegt dat je niet bekend bent met de weg en de inrichting, da's vreemd)
dat zeg ik ook niet. ik zeg wel dat het ontbreken van correcte bebording kan leiden tot aansprakelijkheid van de wegbeheerder. zie o.a. https://rnletselschade.nl(...)stoplichtinstallatie.quote:[..]
Dat kan gebeuren. Dat levert nog niet de facto een onrechtmatige daad op.
mijn voorganger stond overigens een 200 meter verderop aan de kant van de weg met een leeglopend carter en het bord nog onder zijn auto. ik reed daarlangs en dacht er niet veel van, stond naast zijn auto te staan. toen ik later terugreed (nadat ik dus mijn auto stuk had om fotos te maken) was de gemeente gearriveerd. meneer heeft dus de gemeente en een berger/verzekeraar gebeld na zijn ongeluk maar verder geen moeite genomen de wegversmalling met een driehoek of iets dergelijks te markeren.quote:[..]
Nee.
[..]
Ja.
Overigens,
[..]
Matig verweer: formeel kan dit zelfs aangemerkt worden als "doorrijden" na aanrijding, dat geldt ook voor aanrijding met straatmeubilair. Maar jij bent daar geen partij in, de gemeente is eigenaar van het straatmeubilair / verkeersbord.
Maar dat terzijde.
dank voor de reactie.quote:Op dinsdag 10 december 2024 18:43 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Ik voldoe ruimschoots aan deze kwalificaties en kan je zeggen dat je casco-verzekeraar gelijk heeft. Soms moeilijk te accepteren omdat we gewend zijn aan het idee dat er 'altijd wel iemand anders aansprakelijk is'. Maar dat is dus niet zo. De wegbeheerder niet, alleen al omdat de tijd om de borden te repareren er niet was. De voorganger niet want die had wat anders aan zijn hoofd. Je hebt, zeker onder de genoemde omstandigheden (lage zon, vieze weg) gewoon zelf op te letten. Dit speelt temeer omdat je kort voor de catastrofe de weg al eens eerder bereden hebt en dus wist of had kunnen weten wat je kon verwachten.
Oke.quote:Op woensdag 11 december 2024 05:45 schreef freak1 het volgende:
om maar gelijk even je aannames te parreren
[..]
er bestaat ook zoiets als streetview waarbij je in de tijd terug kan kijken. verder vergt het geen hoge kennis van belijning om bij vrijwel geheel weggesleten belijning te zien dat dat niet van gisteren is.
dus nee, dat is niet vreemd, dat is gewoon even op streetview kijken. maar bedankt voor je aanname.
Oke.quote:[..]
dat zeg ik ook niet. ik zeg wel dat het ontbreken van correcte bebording kan leiden tot aansprakelijkheid van de wegbeheerder. zie o.a. https://rnletselschade.nl(...)stoplichtinstallatie.
Oke.quote:[..]
mijn voorganger stond overigens een 200 meter verderop aan de kant van de weg met een leeglopend carter en het bord nog onder zijn auto. ik reed daarlangs en dacht er niet veel van, stond naast zijn auto te staan.
Je auto was toch total loss, hoe kun je er dan nog mee (terug)rijden?quote:toen ik later terugreed (nadat ik dus mijn auto stuk had om fotos te maken)
Oke.quote:was de gemeente gearriveerd. meneer heeft dus de gemeente en een berger/verzekeraar gebeld na zijn ongeluk maar verder geen moeite genomen de wegversmalling met een driehoek of iets dergelijks te markeren.
Ook auto's die technisch nog kunnen rijden, kunnen (economisch) total loss zijn, he?quote:Op woensdag 11 december 2024 15:00 schreef r_one het volgende:
Je auto was toch total loss, hoe kun je er dan nog mee (terug)rijden?
Ja, dat kan, maar dat staat er niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 15:33 schreef baskick het volgende:
[..]
Ook auto's die technisch nog kunnen rijden, kunnen (economisch) total loss zijn, he?
De meeste mensen hebben maar één gevarendriehoek in hun auto, die ze achter de auto (horen te) zetten en niet op de plek waar ze een bord van de weg gereden hebben. Mooi als het zo uitkomt dat dat één en dezelfde plek is, maar dat was het hier blijkbaar niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 05:45 schreef freak1 het volgende:
[..]
meneer heeft dus de gemeente en een berger/verzekeraar gebeld na zijn ongeluk maar verder geen moeite genomen de wegversmalling met een driehoek of iets dergelijks te markeren.
wederom een aanname, sommige mensen hebben meerdere vervoersmiddelen. auto was total loss en stond op eigen terrein vrolijk olie na te lekken.quote:Op woensdag 11 december 2024 15:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Oke.
[..]
Oke.
[..]
Oke.
[..]
Je auto was toch total loss, hoe kun je er dan nog mee (terug)rijden?
(of is dit ook weer zo'n 'aanname' van mij?)
dank voor je inzichtvolle topicvervuiling.quote:[..]
Oke.
Nog even een andere invalshoek dan. Je verzekering geeft de kwestie op, maar het staat jezelf toch vrij om -los van de verzekering- een rechtszaak te beginnen tegen de gemeente of je voorganger? Ik heb geen idee hoe groot de kans is om dit te winnen, maar dit wil je sowieso niet via een anoniem internet forum peilen.Gezien het schade bedrag zou je op z'n minst een oriëntatie gesprek met een advocaat kunnen boeken. Hierbij moet je oppassen dat deze geen kansen ziet terwijl het kansloos is, puur om uren te kunnen schrijven. Dit is waarschijnlijk wel enigszins te peilen in een gesprek en je kan ook wat referenties zoeken naar een advocaat die goed bekend staat.quote:Op donderdag 12 december 2024 08:39 schreef freak1 het volgende:
dank voor de eerste set reactiers die zinvol waren, daarna enkel, zoals hert WGR tegenwoordig betaamt, onzin en aannames.
ja, met die gedachte liep ik ook al te spelen..quote:Op donderdag 12 december 2024 12:35 schreef jaco het volgende:
[..]
Nog even een andere invalshoek dan. Je verzekering geeft de kwestie op, maar het staat jezelf toch vrij om -los van de verzekering- een rechtszaak te beginnen tegen de gemeente of je voorganger? Ik heb geen idee hoe groot de kans is om dit te winnen, maar dit wil je sowieso niet via een anoniem internet forum peilen.Gezien het schade bedrag zou je op z'n minst een oriëntatie gesprek met een advocaat kunnen boeken. Hierbij moet je oppassen dat deze geen kansen ziet terwijl het kansloos is, puur om uren te kunnen schrijven. Dit is waarschijnlijk wel enigszins te peilen in een gesprek en je kan ook wat referenties zoeken naar een advocaat die goed bekend staat.
Ja dat dacht ik alquote:
ik probeerde oprecht zo volledig mogelijk te zijn. dat is een lastige balans tussen wat is volledig, wat is overvloedige informatie en wat is te summier. ik dacht dat ik behoorlijk volledig was. dan kun je ook gewoon vragen om meer informatie. in plaats daarvan plaats je vrij vijandige reacties doorspekt van aannames. ik wijs je daar netjes en respectvol op aangezien je bijdragen meestal wel een vorm van toevoeging hebben. dat was niet flamen maar wel in eenzelfde toon die jij ook gebruikt.quote:Op donderdag 12 december 2024 17:10 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja dat dacht ik al
En voor de rest zoek het lekker zelf uit, ik ga geen tijd en energie in jou steken als jij informatie in eerste instantie weglaat en vervolgens mij flamet.
En ik probeerde oprecht juridisch te adviseren (zie de sepo #3, niks gestrekt been, heb 'm nu weggeëdit) maar niet op deze manier.quote:Op donderdag 12 december 2024 17:12 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik probeerde oprecht zo volledig mogelijk te zijn. dat is een lastige balans tussen wat is volledig, wat is overvloedige informatie en wat is te summier. ik dacht dat ik behoorlijk volledig was. dan kun je ook gewoon vragen om meer informatie. in plaats daarvan plaats je vrij vijandige reacties doorspekt van aannames. ik wijs je daar netjes en respectvol op aangezien je bijdragen meestal wel een vorm van toevoeging hebben. dat was niet flamen maar wel in eenzelfde toon die jij ook gebruikt.
als je mijn toon daarmee flamen vind is het wellicht handig om ook na te denken of je er wellicht niet zelf al met gestrekt been in ging.
tja als je snel dingen edit is het lastig daartegen te argumenteren, of niet?quote:Op donderdag 12 december 2024 17:18 schreef r_one het volgende:
[..]
En ik probeerde oprecht juridisch te adviseren (zie de sepo #3, niks gestrekt been, heb 'm nu weggeëdit) maar niet op deze manier.
Als je het toch zelf allemaal zo goed weet en mijn bijdrage wegzet als aannames en onzin, dan ben ik heel snel klaar met dit WGR-topic. Daar hoef ik niet lang over na te denken.
Snel? Na bijna 48 uur?quote:Op donderdag 12 december 2024 17:21 schreef freak1 het volgende:
tja als je snel dingen edit is het lastig daartegen te argumenteren, of niet?
toch dank.quote:Op donderdag 12 december 2024 17:26 schreef r_one het volgende:
[..]
Snel? Na bijna 48 uur?
Ik wil niet in WGR als 'vijandig' en 'onzinverkondiger' te boek staan (en geargumenteerd had je al, je hebt 'm gequote), dus vandaar.
En zoals gezegd: geen dank.
toch even een kleine reactie, begrijp je punten edoch;quote:Op donderdag 12 december 2024 18:04 schreef dop het volgende:
Dus de weg is niet overzichtelijk, en omdat je dat gegeven voorlief neemt en ergens overheen rijdt omdat je niet goed kan zien waar je rijdt, denk je dat iemand anders daar aansprakelijk voor is?
Streetview zou me nog aan het twijfelen kunnen brengen, maar zal wel niet helemaal voor niets zijn dat we die nog niet hebben gezien.
Wat als er een fiets of een mens had gelegen had je het dan wel gezien?
tja als je zo overtuigd van je zaak bent kun je ook zonder je verzekeraar een advocaat zoeken en een zaak starten tegen de wegbeheerder.quote:Op vrijdag 13 december 2024 05:30 schreef freak1 het volgende:
[..]
toch even een kleine reactie, begrijp je punten edoch;
-de weg is prima overzichtelijk. er zijn juist verkeersremmende maatregelen aangebracht omdat het een lange veelal rechte weg is en daarmee hard rijden te ontmoedigen.
-de wegbeheerder, in dit geval de gemeente, is verantwoordelijk voor het beheer en daarmee ook de staat van de weg. indien men schade ondervind door de staat van de weg kan de gemeente daarvoor aansprakelijk worden gesteld.
-de wegversmalling is dermate slecht te zien en in eenzelfde kleur als de weg uitgevoerd dat de wegbeheerder het noodzakelijk heeft gevonden om bij de geplaatste versmallingen een bord te plaatsen een paar 100m voor de wegversmalling, een grote paal bovenop de versmalling en een stuk belijning op de weg voor de versmallingen. voor de specifieke versmalling die ik heb geraakt ontbrak het verkeersbord een paar 100m vooraf, was de grote paal op de versmalling door mijn voorganger eraf gereden en was de belijning vrijwel geheel weggesleten. dit in combinatie met een felle zon heb ik inderdaad de versmalling niet gezien.
-op alle beelden is overigens zeer duidelijk te zien dat ik gas terugneem en snelheid aanpas.
-je vergelijking snap ik niet helemaal maar als daar een fiets of mens in contrasterende kleur met het wegdek had gelegen had ik die uiteraard gezien,. net zoals ik prima zag waar de weg ophield en de berm begon. als daar een mens in volledig camo kleuren op het wegdek had gelegen had ik die idd niet gezien.
-aangezien dit op steenworp afstand van mijn huis plaatsvond en ik ook nog enigzins aan privacy hecht deel ik idd de streetview beelden niet.
voor de volledigheid, de verzekering geeft aan dat de belijning die, hoe slecht zichtbaar dan ook, toch aanwezig is ervoor zorgt dat ze het juridisch niet aandurven. er bestaat een kans op winst maar ook een kans op verlies. de juridische kosten gaan dan mijn bedrag van de total loss overstijgen..
snap je punt wel en dank voor het inzicht.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:48 schreef dop het volgende:
[..]
tja als je zo overtuigd van je zaak bent kun je ook zonder je verzekeraar een advocaat zoeken en een zaak starten tegen de wegbeheerder.
Ik ben er vrij zeker van dat dit niet gaat gebeuren want jij snapt prima dat de wegbeheerder niets kan doen aan de laagstaande zon.
En ook niet van hen kan worden verwacht dat ze het bord op de versmalling wat er af is gereden binnen enkele minuten weg hebben gehaald of terug geplaatst.
Je argument was dat je juridisch niet voldoende onderlegd bent maar het oordeel van je verzekeraar trek je wel in twijfel, dat mag natuurlijk maar verwacht geen pasklare oplossing voor iets waar gewoon heel lastig een schuldige aan te wijzen is.
Als jij de bestuurder van het voertuig door slecht zicht iets over het hoofd ziet dan is de eerste die daar verantwoordelijk voor is de bestuurder.
liever niet ivm privacy.quote:Op vrijdag 13 december 2024 12:59 schreef Hojdhopper het volgende:
Gewoon uit interesse, zou je de Google Maps/Streetview link willen delen?
Ben wel benieuwd naar die weg.
Hoe schaat dat je privacy, behalve dat we dan weten dat je wel eens in schubbekutjeveen komt?quote:
Of gewoon de dashcambeelden die het allemaal zo overduidelijk maken.quote:Op vrijdag 13 december 2024 12:59 schreef Hojdhopper het volgende:
Gewoon uit interesse, zou je de Google Maps/Streetview link willen delen?
Ben wel benieuwd naar die weg.
Is ze een Veender?quote:Op vrijdag 13 december 2024 14:25 schreef dop het volgende:
[..]
Hoe schaat dat je privacy, behalve dat we dan weten dat je wel eens in schubbekutjeveen komt?
Screenshot van Google maps zonder straat naam is ook een optie
https://maps.app.goo.gl/XD1fhFemDhhnGbKR7?g_st=ac
Dit is op weg naar mijn vriendin, wat weet je nu van mij dat privacy gevoelig is?
heel goed, is mijn privacy nu naar de knoppen.quote:
Misschien is ze wel familie.quote:Op vrijdag 13 december 2024 15:55 schreef dop het volgende:
[..]
heel goed, is mijn privacy nu naar de knoppen.
Als je ook uit de veen komt zul er vast mensen zijn die jullie beiden kennen. Maar familie denk ik niet.quote:
zucht.quote:Op vrijdag 13 december 2024 19:55 schreef Sephael het volgende:
Dus je kunt de weg niet goed zien, want laaghangende zon enzo, past je rijgedrag daar niet op aan maar knalt over een drempel, en gaat dan klagen dat die drempel niet te zien was?
Eens met de verzekeraar, de gemeente heeft prima haar best gedaan om het duidelijk aan te geven. Dat jij niet langzamer gaat rijden als de omstandigheden daar naar zijn is niet hun schuld.
Niet om je voor leugenaar uit te maken, niet om voorbarige conclusies te trekken, niet om aannames te doen, maar ik snáp het gewoon niet: je woont zelf "op een steenworp afstand" en kent de situatie ter plekke (slechte belijning en bebording) nauwelijks of alleen van streetview?quote:Op vrijdag 13 december 2024 05:30 schreef freak1 het volgende:
-aangezien dit op steenworp afstand van mijn huis plaatsvond
terechte vraagquote:Op zaterdag 14 december 2024 15:40 schreef r_one het volgende:
[..]
Niet om je voor leugenaar uit te maken, niet om voorbarige conclusies te trekken, niet om aannames te doen, maar ik snáp het gewoon niet: je woont zelf "op een steenworp afstand" en kent de situatie ter plekke (slechte belijning en bebording) nauwelijks of alleen van streetview?
Nogmaals, niet om je af te branden maar de logica ontgaat mij.
Ehm ..... nee, niet echt, integendeel, alleen nog maar diffuser.quote:Op zaterdag 14 december 2024 16:24 schreef freak1 het volgende:
[..]
terechte vraag
het gaat om een weg die ongeveer direct naar mijn huis loopt. het is ook een weg waar ik eigenlijk nooit kom. logischer?
okay. beeld je een kruising in. een kruising waar ik vanuit mijn huis gezien altijd links of rechtsaf sla. maar deze keer ging ik een keer rechtdoor.. is dat duidelijker?quote:Op zaterdag 14 december 2024 16:29 schreef r_one het volgende:
[..]
Ehm ..... nee, niet echt, integendeel, alleen nog maar diffuser.
Ah en rechtdoor rij je max eens per jaar en kom je, 'achteraf, bij die vriend uit (en weer terug)? Ja, nu duidelijker, stukken. Dankquote:Op zaterdag 14 december 2024 17:20 schreef freak1 het volgende:
[..]
okay. beeld je een kruising in. een kruising waar ik vanuit mijn huis gezien altijd links of rechtsaf sla. maar deze keer ging ik een keer rechtdoor.. is dat duidelijker?
Om dan met een juridisch advies maar af te sluiten: je zou het besluit van de gemeente nog kunnen aanvechten, bezwaar, beroep enzoquote:maargoed, dit is wel het laatste wat ik erover ga zeggen, het is momenteel goed zo, kan er niet veel meer mee en heb de adviezen hier gehad waaronder die van jou.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar dat laat ik verder bij jou.
quote:Op zaterdag 14 december 2024 19:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Ah en rechtdoor rij je max eens per jaar en kom je, 'achteraf, bij die vriend uit (en weer terug)? Ja, nu duidelijker, stukken. Dank
[..]
Om dan met een juridisch advies maar af te sluiten: je zou het besluit van de gemeente nog kunnen aanvechten, bezwaar, beroep enzokijk, zo zijn we het toch eens met elkaar eensSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar dat laat ik verder bij jou.
hmm, had daar nog niet over nagedacht. dank voor de suggestie.en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
Geen probleem. En sorry dat er n.a.v. daarvan op gezeken wordt, had ik ff niet voorzien.quote:
Het werd misschien wat warrig utigelegd, maar het is denk ik een veelvoorkomende situatie. Ook ik ben sinds ik in mijn huidige apaprtement woon nog nooit over de weg gereden die hier direct achter langs het huis loopt. Die leidt naar een plek waar ik niet heen hoef, en is dus voor mij onbekend.quote:Op zaterdag 14 december 2024 16:29 schreef r_one het volgende:
[..]
Ehm ..... nee, niet echt, integendeel, alleen nog maar diffuser.
Ik denk dat dat het is ja. Maar inmiddels (met een vervolgpost van TS) opgelost.quote:Op maandag 16 december 2024 13:31 schreef Hojdhopper het volgende:
Het werd misschien wat warrig utigelegd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |