abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215797587
Bespreek hier de actualiteiten van de dag die we kunnen duiden in een groter geheel, een zogenaamd complot.
pi_215797748
Een greep uit de afgelopen week:

Moord in NY
Schrappen verkiezingsuitslag Roemenie
en de aanslag in Den Haag van vandaag

Ik heb in de verschillende topics hierover in Nieuws en Actualiteit een en ander in deze stijl 'gedropt' . Bleek niet altijd salonfähig genoeg voor die rubriek, dus hier onder gelijk gestemden kunnen we verder filosoferen.

Want de veegkar is hier iets coulanter als we het netjes onderbouwen. Toch?

De meesten kennen me hier al een beetje, ik laat me vooral inspireren door deze BNW-richting:

De manier waarop linguïsten met aliens zouden praten
pi_215801064
quote:
Gewapende milities met sheriffs en eigen volkstribunaal: groep soevereinen door OM aangeklaagd voor terrorisme

07-12-2024 06:30
Veiligheid en recht
Auteur: Dirk Schouten, Bram de Waal

Gewapende milities met sheriffs en eigen volkstribunaal: groep soevereinen door OM aangeklaagd voor terrorisme
Zogeheten soevereinen keren zich tegen de Nederlandse staat.
Bron: ANP/EenVandaag

Ze wantrouwen de overheid en willen een parallelle samenleving met eigen wetten en tribunalen. 'Soevereinen' noemen ze zich. Een kleine groep is bereid geweld te gebruiken. "Met militaire precisie moeten we 1 of 2 mensen van het schaakbord afhalen."

Het aantal zogenoemde 'soevereinen' in Nederland is toegenomen sinds de coronapandemie, blijkt uit onderzoek van de AIVD en NCTV. Het Openbaar Ministerie (OM) neemt de groep zeer serieus. Maandag begint een rechtszaak tegen een aantal radicale soevereinen die geweld niet zouden schuwen. Volgens het OM wilden zij met vuurwapens een opstand beginnen tegen de Nederlandse overheid. Zijn het extremistische idealisten of terroristen?

Op heterdaad betrapt

Het is al donker als hoofdverdachte Arjan van den B. op 5 april dit jaar met zijn Mazda het parkeerterrein van voetbalclub S.V. Heeten oprijdt. Daar ontmoet hij Rinke L. (25), die vuurwapens levert. Ze praten over de aankoop van vuurwapens, maar wat ze niet weten, is dat ze worden geobserveerd door een team van de politie.

Dat blijkt uit processtukken uit het strafdossier, die zijn ingezien door EenVandaag. De mannen worden op heterdaad betrapt en de politie neemt vier vuurwapens in beslag. Later worden in de woning van Van den B. nog vijf andere wapens gevonden.

Benoemd tot 'sheriff'

De hoofdverdachte wordt dan al langer gevolgd, ook door inlichtingendienst AIVD. Zo is eerder al meegelezen in chatgroepen op Telegram en Signal. Uit die gesprekken blijkt dat Van den B. aangesloten is bij Common Law Nederland Earth (CLNE). Volgens justitie is dat een landelijk opererende radicale groep soevereinen die als doel heeft om terroristische misdrijven als doodslag en moord te plegen.

De organisatie zou bestaan uit een kerngroep, met daarnaast lokale milities, 'sheriffs' en 'volkstribunalen'. Bovendien zouden er plannen zijn om provinciale afdelingen op te zetten. Van den B. zou in 2022 als 'sheriff' zijn beëdigd bij CLNE.

Bron: Eenvandaag
Ben benieuwd wat naar buiten komt over de achtergronden en financiering van deze organistatie.
Lijkt mij niet "zomaar" hebben kunnen ontstaan, eigenlijk.
pi_215813074
Er word gepuzzeld gediscussieerd over de Brain Thompson moord in NY in NWS.

Fijne BNW speculatie over de moord op CEO Brian Thompson, met onder andere de reactie "Het lijkt wel een film".

Links naar posts in topic en buiten dat topic:

Vandaag look-a-like verkiezing van de dader van de moord op Thompson in New York. "Lijkt wel The Joker", schreef iemand. Doet mij denken aan deze aanslag van een andere angry young man in Tokyo.

"Hollywood is involved" werd al geopperd door de Qanon beweging in 2019. De scenarioschrijvers van Hollywood gingen in 2023 in staking tegen het gebruik van AI in deze sector.

Het bedrijf waar Thompson CEO van was, gebruikte AI in de bedrijfsvoering, er loopt nog een zaak waarbij AI was ingezet om medische behandelingen te kunnen beëindigen. Daarnaast was er een geschil met het pensioenfonds van Hollywood fireman en Unitedhealthcare.

quote:
"The City of Hollywood Firefighters’ Pension Fund initiated a complaint against Mr Thompson and other executives, accusing them of failing to tell investors about the investigation before selling a total of more than $117m in company stock." bronBBC
California werd deze zomer geteisterd door de Thompson-branden.

Leven we in een analoge wereld die doet denken aan een offline AI-simulatie?

Beleven we de films in het echt, en kijken dagelijks mee met hoe de scenario's zich ontwikkelen?

Hoe onwerkelijk is de werkelijkheid, is dit het religieuze concept voor de toekomst van de geglobaliseerde wereld?
pi_215813514
Succes met het topic! Ik heb een solo topic voor propaganda en gekleurd gedachtegoed..... Beetje hetzelfde idee als dit, maar het heeft nog niet zoveel response.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215813843
D
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 23:01 schreef ludovico het volgende:
Succes met het topic! Ik heb een solo topic voor propaganda en gekleurd gedachtegoed..... Beetje hetzelfde idee als dit, maar het heeft nog niet zoveel response.
Daar kom ik ook wel eens, maar daar reageren toch mensen?

Complotdenken is iets wat iemand leuk vindt of niet. En al vind je complotdenken leuk, dan vind je niet alle complotten interessant. Iedereen heeft zijn voorkeur voor onderwerpen, denkstijlen, politieke richtingen.

Complotdenken is gewoon verhalen verzinnen en vertellen, aan de hand van kennis en bronnenmateriaal. De niet geschreven verhaallijn van een geschiedenis of de actualiteiten zoeken; patronen beschrijven die nog niet beschreven zijn.

De betere complottheorie ontstaat als de bronnen worden aangeleverd door (schijnbaar) verschillende mensen. Dat het antwoord geeft op een gevoel van onbehagen, het "hier klopt iets niet". Want als veel mensen een complot geloven, is het geen complot meer, het is waar, in ieder geval. voor die mensen.
pi_215813851
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 01:01 schreef yessie234 het volgende:
Daar kom ik ook wel eens, maar daar reageren toch mensen?
Een beetje een beetje.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215813855
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 01:07 schreef ludovico het volgende:

[..]
Een beetje een beetje.
Soms duurt het een tijdje voordat je complottheorie is uitgekristalliseerd tot een helder betoog, met veel feiten als bewijs. Qanon theorieën, werden heel slim gelanceerd, veel mensen gingen meedenken en meezoeken, en geloofden ook veel van het verhaal. Soms past je eigen complottheorie heel goed in een andere, al bestaande en algemeen bekende theorie.

Ik geloof wel dat mensen altijd een verklaring zoeken wat er aan de hand is, de wens de wereld te willen begrijpen.
pi_215813964
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 20:19 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Ben benieuwd wat naar buiten komt over de achtergronden en financiering van deze organistatie.
Lijkt mij niet "zomaar" hebben kunnen ontstaan, eigenlijk.
Hoezo Financiering? Als jij 12 maanden lang je Hypotheek niet aflost kun je 1500 euro per maand opzij zetten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_215813965
Misschien zou je eens wat serieuzere bronnen moeten posten, je linked nu naar iemand die zegt: "Het lijkt wel een film" :')
Daarnaast zal ik je iets spannends vertellen? Bij de top 100 Nederlandse bedrijven maken ze allemaal gebruik van AI: Bron: Ik implementeer dit soort AI systemen.
pi_215815666
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 04:43 schreef raptorix het volgende:
Misschien zou je eens wat serieuzere bronnen moeten posten, je linked nu naar iemand die zegt: "Het lijkt wel een film" :')
Daarnaast zal ik je iets spannends vertellen? Bij de top 100 Nederlandse bedrijven maken ze allemaal gebruik van AI: Bron: Ik implementeer dit soort AI systemen.
Mijn theorie ligt op de plank voor ontwikkeling, erg leuk dat je hier komt kijken.

Ik heb ook wat AI op mijn devices geïmplementeerd gekregen en ik wist echt niet wat ik er mee aan moest, snapte er niets van, en dat is dus mijn bron van inspiratie.

Ik neem mezelf een beetje serieus, net genoeg. Maar ik was echt doodsbang, en later zwaar beledigd dat ik een AI was. Ik had al het idee dat we elkaar van eerder kende ;)

Ik vind het bijzonder om te lezen dat iemand hier op FOK wel de vergelijking maakt met een film, maar er geen maatschappelijk, dan wel wereldbeeld erbij is. Eentje die de ervaring van het lezen en volgen van nieuws, doet koppelen aan het bekijken van een film. Het onwerkelijke, blijkbaar voor de poster.

Welke bedrijven maak je je nu als professional een beetje zorgen om AI? Ik bedoel, de parameters die het AI voedt, heb je daar wel eens twijfels over?

De ethiek achter inzet AI vind ik een nog onontgonnen terrein. Dus ik koester hoge verwachtingen van je imput!
pi_215815717
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 04:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Hoezo Financiering? Als jij 12 maanden lang je Hypotheek niet aflost kun je 1500 euro per maand opzij zetten.
Je bent vast ook bekend met die AI's in de bancaire wereld....
Schrijf je voor grotere of kleinere bedrijven, en neem je iedereen aan als klant, of zit er bij jou een maatschappelijke bewogenheid? Die klant wel, die niet want die doet er dingen mee die mij niet aanstaan. Hoe zie je de rest van je branche waar je werkt?
pi_215815836
@raptorix, wat dacht je van deze:

quote:
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 07:30 schreef Glazenmaker het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Dit is een YouTuber die weinig politiek en vooral zo weinig mogelijk aanstootgevend is.

Hele comment sectie is vol mensen waarvan de ouders, hun kind of zijzelf dood of ziek zijn gemaakt door de verzekering.

Meest bijzondere vond ik er een waarvan de moeder vermoord was door diabetes medicatie te ontzeggen en de zoon de volgende dag alsnog een doos insuline voor de deur had met als reden "patiënt expiration". Het vermoeden was om het killsaldo van de verzekering wat omlaag te drukken want ze hadden toch op de dag van de dood alles gegeven?
Het cynisme , en het mensbeeld dat dit schetst.
Huiveringwekkend. Ik hoop niet dat dit ons voorland is.
Ik benader dit vanuit een linguistische invalshoek in combinatie met beeldtaal, allemaal parameters om AI mee te voeden. De ethische kant, en een wereldbeeld voor de toekomst, het SF aspect boeit me.

Schrijf je ook AI voor de commerciële partners van FOK! of andere fora?

Ben heel benieuwd naar je ervaringen van het gebruik van AI bij kleinere bedrijven. Is het bereikbaar? Aan welk bedrag moet ik denken als ik bij jou een AI bestel?
pi_215819120
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 11:46 schreef yessie234 het volgende:
@:raptorix, wat dacht je van deze:
[..]
Het cynisme , en het mensbeeld dat dit schetst.
Huiveringwekkend. Ik hoop niet dat dit ons voorland is.
Ik benader dit vanuit een linguistische invalshoek in combinatie met beeldtaal, allemaal parameters om AI mee te voeden. De ethische kant, en een wereldbeeld voor de toekomst, het SF aspect boeit me.

Ben heel benieuwd naar je ervaringen van het gebruik van AI bij kleinere bedrijven. Is het bereikbaar? Aan welk bedrag moet ik denken als ik bij jou een AI bestel?
[/quote]
Nee ik werk nooit voor kleine bedrijven, mijn tarief is overigens 120 euro per uur, maar goed tegenwoordig heb je veel vriendelijke oplossingen waar je voor een paar tientjes al zelf aan de slag kunt met een eigen gevoed model.
pi_215819339
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 19:16 schreef raptorix het volgende:
quote:
[..]

Nee ik werk nooit voor kleine bedrijven, mijn tarief is overigens 120 euro per uur, maar goed tegenwoordig heb je veel vriendelijke oplossingen waar je voor een paar tientjes al zelf aan de slag kunt met een eigen gevoed model.
Dat is een leuk idee mee te gaan prutsen!. Kan je me van advies voorzien welke wel, en welke echt niet en waarom? Hetzelfde met inleidende online cursussen bij die producten? Even een eerste zetje nodig om te beginnen.

Een AI van mezelf, en dan dit keer een goede, want ik heb nog tegoed van een sponsor die een professionele wil maken.

Hoe zit met het mensbeeld van opdrachtgevers van AI oplossingen, volgens jou. Valt dat in twee zinnen te omschrijven?

Sorry, veel vragen. Neem gerust je tijd om ze te beantwoorden.
pi_215819394
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 19:37 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Dat is een leuk idee mee te gaan prutsen!. Kan je me van advies voorzien welke wel, en welke echt niet en waarom? Hetzelfde met inleidende online cursussen bij die producten? Even een eerste zetje nodig om te beginnen.

Een AI van mezelf, en dan dit keer een goede, want ik heb nog tegoed van een sponsor die een professionele wil maken.

Hoe zit met het mensbeeld van opdrachtgevers van AI oplossingen, volgens jou. Valt dat in twee zinnen te omschrijven?

[/quote]
Je zou hier eens naar kunnen kijken, naar mijn weten heeft Nvidia meerdere modellen die je kunt gebruiken: Bekijk deze YouTube-video

Het mensbeeld van opdrachtgevers is op dit moment vrij simpel: Ze zijn vooral aan het experimenteren, vooral met chatbots op basis van hun eigen data, ik zie nog niet echt veel moderne implementaties van AI bij de grotere Nederlandse bedrijven, en als die er al zijn is dat niet mega hoogstaand als dat je moet denken dat ze heel veel zelf maken, wellicht op wat niche organisaties na.

Daarnaast zijn ook veel grote bedrijven huiverig om AI te gebruiken, sterker nog de bank ik nu werk verbiedt het gebruik van AI tenzij je daar speciaal toestemming voor hebt.
pi_215819639
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 19:41 schreef raptorix het volgende:
quote:
[..]

Je zou hier eens naar kunnen kijken, naar mijn weten heeft Nvidia meerdere modellen die je kunt gebruiken: Bekijk deze YouTube-video

Het mensbeeld van opdrachtgevers is op dit moment vrij simpel: Ze zijn vooral aan het experimenteren, vooral met chatbots op basis van hun eigen data, ik zie nog niet echt veel moderne implementaties van AI bij de grotere Nederlandse bedrijven, en als die er al zijn is dat niet mega hoogstaand als dat je moet denken dat ze heel veel zelf maken, wellicht op wat niche organisaties na.

Daarnaast zijn ook veel grote bedrijven huiverig om AI te gebruiken, sterker nog de bank ik nu werk verbiedt het gebruik van AI tenzij je daar speciaal toestemming voor hebt.
Het mag niet bij banken, tenzij. Toch nieuwsgierig naar de richtlijnen, en controleren ze dat?

Maar ik begrijp dat je die toestemming hebt.

Al zou ik afdeling automatisering nooit op hun mooie blauwe ogen geloven, daarvoor heeft die Bruinsma mij teveel geflikt, en teveel cadeautjes gegeven aan hele foute lieden met die zgn non-invasieve AI en die oude LLM's uit dat woordenboek uit Zoetermeer. (Klaas, ben jij dat, of toch Jan?)

Ik vind gebruik van AI in de rechtspraktijk interessante ontwikkeling. (Harvey)
Komt nog maar weinig geschoold personeel bij aan pas om voor controlerende mensenhersens een onverteerbare berg papier te produceren.

Deel je de mening dat journalistiek hiermee op enorme achterstand is gegooid hun publiek te bereiken met vette scoops over, laten we het maar 'de kloof' noemen?
pi_215826002
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 20:02 schreef yessie234 het volgende:

[..]

Het mag niet bij banken, tenzij. Toch nieuwsgierig naar de richtlijnen, en controleren ze dat?

Maar ik begrijp dat je die toestemming hebt.

Al zou ik afdeling automatisering nooit op hun mooie blauwe ogen geloven, daarvoor heeft die Bruinsma mij teveel geflikt, en teveel cadeautjes gegeven aan hele foute lieden met die zgn non-invasieve AI en die oude LLM's uit dat woordenboek uit Zoetermeer. (Klaas, ben jij dat, of toch Jan?)

Ik vind gebruik van AI in de rechtspraktijk interessante ontwikkeling. (Harvey)
Komt nog maar weinig geschoold personeel bij aan pas om voor controlerende mensenhersens een onverteerbare berg papier te produceren.

Deel je de mening dat journalistiek hiermee op enorme achterstand is gegooid hun publiek te bereiken met vette scoops over, laten we het maar 'de kloof' noemen?
[/quote]
Ik pas op dit moment geen AI toe bij deze opdracht, maar ik zit toevallig in het onderdeel wat shadow software binnen de bank bestrijdt en de firewall is hier behoorlijk streng, de meeste diensten zijn simpelweg geblokkeerd, en mocht je het toch gebruiken dan ben je in overtreding en kan het je baan kosten.
pi_215827753
[quote]0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 14:39 schreef raptorix het volgende:

quote:
Ik pas op dit moment geen AI toe bij deze opdracht, maar ik zit toevallig in het onderdeel wat shadow software binnen de bank bestrijdt en de firewall is hier behoorlijk streng, de meeste diensten zijn simpelweg geblokkeerd, en mocht je het toch gebruiken dan ben je in overtreding en kan het je baan kosten.
Geen AI bij je huidige opdracht, maar dat alterego van je hier, schetst prachtige vooruitzichten:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat mag ik verstaan onder shadow software bij een bank?

Is er ook iets dat pintransacties in een hele winkel, of op individuele basis kan storen? Noem je zoiets ook shadow software?

Was het niet rond 2010 dat in het nieuws gebracht werd dat pubers met een DDOSje het bancair systeem van ING konden platleggen?

Was dat waar, of toch iets anders aan de hand?
Dan is die firewall enorm verbeterd, sinds die tijd.

Volgens mij kan een kundig ICT-er met goede referenties zo naar andere werkgever hoppen. En contract qua uren, en te verdienen salaris mag die zelf invullen. Buiten werktijd een beetje knutselen en socializen. Ik had een ander vak moeten leren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')