abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 december 2024 @ 17:15:35 #1
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215788018
Aanslagen, overvallen, terrorisme, criminele en liquidaties

Steeds meer gaat het om pubers. Wordt het niet eens tijd om het jeugdstrafrecht af te schaffen en gewoon volwassen straffen te geven? Ben je 15 en pleeg je een gewapende overval, plaats je een explosief? Beraam je een aanslag op een kerstmarkt? Dan verdien je het gewoon voor jaren de bak in te gaan.
pi_215788043
Ja want daar leren ze het wel af

:')
Sicker than your average.
pi_215788054
Zijn het volwassenen dan?

Bovendien zijn de gevangenissen vol, en gaan gedetineerden dus al eerder naar huis. En nu wil jij de gevangenen-populatie vergroten.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215788069
Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Ondanks dat het weliswaar wat strookt met mijn andere opvattingen omtrent 'misdaad & straf'.

Maar dan wel per delict en per delinquent bekijken. Maar soms zou een bijna volwassen niet als kind bestraft moeten worden
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_215788093
Wet adolecentenstrafrecht (16-23 jaar)

https://www.rechtspraak.n(...)entenstrafrecht.aspx

16 en 17 jarigen kunnen naar volwassenenstrafrecht vervolgd worden.

Of zich dat uit gaat breiden naar 15-jarigen zal te maken hebben met maatschappelijke ontwikkelingen.
Zodra een 15-jarige huurmoordenaar gepakt wordt, zal de officier dat zeker gaan proberen.

[ Bericht 22% gewijzigd door yessie234 op 06-12-2024 17:31:01 ]
pi_215788138
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Steeds meer gaat het om pubers. Wordt het niet eens tijd om het jeugdstrafrecht af te schaffen en gewoon volwassen straffen te geven? Ben je 15 en pleeg je een gewapende overval, plaats je een explosief? Beraam je een aanslag op een kerstmarkt? Dan verdien je het gewoon voor jaren de bak in te gaan.
Je zou je dan beter kunnen afvragen waarom pubers steeds vaker dit soort 'geintjes' uithalen.
Volgens mij ligt de oorzaak vnl. bij social media. Twitter, facebook enz.
Misschien is het beter om hiervoor ook een leeftijdsgrens aan te verbinden.
  vrijdag 6 december 2024 @ 17:34:08 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215788248
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:21 schreef Fok-it het volgende:
Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Ondanks dat het weliswaar wat strookt met mijn andere opvattingen omtrent 'misdaad & straf'.

Maar dan wel per delict en per delinquent bekijken. Maar soms zou een bijna volwassen niet als kind bestraft moeten worden
Kinderen van 16 en 17 kunnen al afhankelijk van het geval als volwassenen gestraft worden. Daar hoeft geen aanpassing van het huidige systeem aan te pas te komen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215788259
quote:
17s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:34 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Kinderen van 16 en 17 kunnen al afhankelijk van het geval als volwassenen gestraft worden. Daar hoeft geen aanpassing van het huidige systeem aan te pas te komen.
Maar gebeurt het in praktijk vaak? Zie het weinig in nieuws voorbij komen in ieder geval
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  vrijdag 6 december 2024 @ 17:37:25 #9
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215788275
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:25 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Je zou je dan beter kunnen afvragen waarom pubers steeds vaker dit soort 'geintjes' uithalen.
Volgens mij ligt de oorzaak vnl. bij social media. Twitter, facebook enz.
Misschien is het beter om hiervoor ook een leeftijdsgrens aan te verbinden.
Precies ja. Al die Afrikaanse kindsoldaatjes die al decennialang helemaal gekgemaakt worden door Feesboek en Twitter.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 6 december 2024 @ 17:40:07 #10
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215788305
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:35 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Maar gebeurt het in praktijk vaak? Zie het weinig in nieuws voorbij komen in ieder geval
Redelijk vaak afhankelijk van de zaak.

Komt niet in het nieuws omdat minderjarigen in de regel altijd een rechtszaak hebben achter gesloten deuren met het recht om hun naam niet openbaar te maken.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215788364
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:35 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Vaker dan je denkt. Berechting volgens volwassenstrafrecht wil niet zeggen dat de zaak openbaar behandeld wordt. Volgens mij is dat ook een kwestie waar apart over geoordeeld wordt.

Maar andersom komt ook voor hè, staat ook in die regeling.
  vrijdag 6 december 2024 @ 17:45:51 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215788374
Nee, sterk mee oneens.
Kinderen en tieners kunnen nog niet goed de gevolgen van hun daden inschatten. Juist als je jong bent maak je veel fouten. Om dan met jarenlange straffen te gaan zwaaien getuigt van weinig genade.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 6 december 2024 @ 17:47:29 #13
319979 Fok-it
All is well
pi_215788388
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:45 schreef Harvest89 het volgende:
Nee, sterk mee oneens.
Kinderen en tieners kunnen nog niet goed de gevolgen van hun daden inschatten. Juist als je jong bent maak je veel fouten. Om dan met jarenlange straffen te gaan zwaaien getuigt van weinig genade.
Maar 'weinig genade' zou je dan ook kunnen toepassen op volwassenen die voor langere tijd opgesloten worden

Al ben ik het wel met je eens dat langere straffen niet altijd beter zijn en dat rehabilitatie ondergeschoven kindje is
pi_215788427
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:20 schreef capricia het volgende:

Bovendien zijn de gevangenissen vol, en gaan gedetineerden dus al eerder naar huis. En nu wil jij de gevangenen-populatie vergroten.
Ik weet niet of dat ook geldt voor instellingen voor jeugd-detentie en jeugd-tbs.
  vrijdag 6 december 2024 @ 17:51:45 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215788435
quote:
Nee, sterk mee oneens.
Jeugdigen met een streng foei en een opgestoken vinger bestraffen werkt duidelijk niet. Ze weten verdomt goed dat ze er mee wegkomen, dat was in mijn jeugd al zo, boefjes lachten om strafmaat.
  vrijdag 6 december 2024 @ 17:53:29 #16
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215788454
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:47 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Maar 'weinig genade' zou je dan ook kunnen toepassen op volwassenen die voor langere tijd opgesloten worden

Al ben ik het wel met je eens dat langere straffen niet altijd beter zijn en dat rehabilitatie ondergeschoven kindje is
Volwassenen met dus volwassen hersens zouden beter moeten weten.
pi_215788457
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jeugdigen met een streng foei en een opgestoken vinger bestraffen werkt duidelijk niet. Ze weten verdomt goed dat ze er mee wegkomen, dat was in mijn jeugd al zo, boefjes lachten om strafmaat.
Strenger straffen voorkomt de daden wel?
  vrijdag 6 december 2024 @ 17:55:21 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215788469
quote:

[..]
Nee, dat werkt inderdaad niet.
Je moet juist investeren in de jeugd. En als het fout gaat hulp aanbieden in combinatie met een straf. Waarbij de focus op hulp ligt, en niet straf.
  vrijdag 6 december 2024 @ 17:56:49 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
  vrijdag 6 december 2024 @ 17:57:45 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215788491
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nee, dat werkt inderdaad niet.
Je moet juist investeren in de jeugd. En als het fout gaat hulp aanbieden in combinatie met een straf. Waarbij de focus op hulp ligt, en niet straf.
Dat is de reden waarom we nu zo een boom hebben in jeugd criminaliteit.
pi_215788505
quote:
Nee, sterk mee oneens.
Niet alleen dat. Verblijf in gevangenis is voortgezette beroepsopleiding tot crimineel.
Ook dat moet je niet willen.

Voor de rest vind ik de adolecentenregeling in het strafrecht inderdaad getuigen van humaniteit, ook tov die 23 jarige met zeer verkeerde vrienden of ouders en op allerlei sociale vaardigheidsgebieden ontwikkelingsachterstanden heef laten zien, om die bijvoorbeeld te behandelen met jeugd-tbs, en eventueel daarna nog een straf uitzitten.
pi_215788517
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Volwassenen met dus volwassen hersens zouden beter moeten weten.
Licht toe
pi_215788615
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Is die “boom” er ook werkelijk?
pi_215788641
quote:

[..]
Dat houdt het jeugdstrafrecht ook niet in.
https://www.rijksoverheid(...)egelen-voor-jongeren
pi_215788642
Radbraken dat jeugdige rapaille!
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 6 december 2024 @ 18:16:26 #26
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215788645
Er is een hele bibliotheek vol onderzoeken waaruit blijkt dat

1. Hogere straffen nauwelijks een preventieve functie hebben
2. Hogere straffen leiden tot hogere recidive.

Als je daadwerkelijk op een veiligere samenleving uit bent, dan moet je echt een andere koers kiezen. Maar dat doet het wat minder goed bij het publiek, dat wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215788720
quote:

[..]
Je bent maar een keer jong. Die kans krijg je dus alleen als je die leeftijd hebt.
Oorzaak van toename van jeugdcriminaliteit niet in het stafrecht zoeken. Dat zijn de zeldzame gevallen.
Oorzaken van toename jeugdcriminaleit moet je ergens anders zoeken.

Geen jeugdcrimineel denkt "ik ga vuurwerkbommen maken en neerleggen, want dan krijg ik weinig straf."
pi_215788846
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:20 schreef capricia het volgende:

Aanstormend talent moet je hard aanpakken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 6 december 2024 @ 18:47:03 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215788858
quote:

[..]
Er is geen boom. De jeugd is best wel braaf momenteel. Op een groepje na.

Overigens ben ik het wel met je eens dat echt zware criminaliteit zoals liqiudaties en terrorisme wel deels volgens volwassen strafrecht moet worden aangepakt. Daar moet je de samenleving gewoon tegen beschermen. Al moeten ze wel gescheiden blijven van volwassenen in hun straf.
pi_215788988
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 18:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Overigens ben ik het wel met je eens dat echt zware criminaliteit zoals liqiudaties en terrorisme wel deels volgens volwassen strafrecht moet worden aangepakt. Daar moet je de samenleving gewoon tegen beschermen. Al moeten ze wel gescheiden blijven van volwassenen in hun straf.
Daar heb je een punt: kan (en mag, grondrechten EVRM) je een zestienjarige opsluiten in de EBI onder het zwaarste regime. EBI is zo ongeveer gebouwd voor dit soort types.

In sommige kringen is het een vorm van sociale promotie als je al in de bak gezeten hebt, dat is onmiskenbaar. Maar dan vooral weer om wat hij daar geleerd heeft, en aan netwerkcontacten heeft opgedaan.
pi_215790720
Abortus legaliseren tot 18 jaar, dan kunnen we nog een paar rotte appels eruit halen
pi_215791121
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 21:12 schreef NightH4wk het volgende:
Abortus legaliseren tot 18 jaar, dan kunnen we nog een paar rotte appels eruit halen
Hadden ze dat bij uw moeder moeten doen, of bedoelt u het anders
  vrijdag 6 december 2024 @ 22:05:55 #33
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215791224
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 18:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Groep. En die moet hard worden aangepakt
pi_215791287
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 22:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Klinkt gezellig populistisch. Kan je dit ook kwantificeren?
  vrijdag 6 december 2024 @ 22:51:14 #35
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215791598
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 december 2024 22:12 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Klinkt gezellig populistisch. Kan je dit ook kwantificeren?
Waarom vraag je dat hexagon niet?
pi_215791632
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 22:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Omdat de statistieken maar matig bij je onderbuik lijken te passen. Ofwel jij stelt iets opmerkelijks en dan lijkt de vraag dat wat te kwantificeren niet zo raar.
pi_215792246
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 22:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Heb je het over de leeftijdcategorie onder de achttien, of een andere groep.

En wat is het harde aanpakken dat je voorstaat?
  zaterdag 7 december 2024 @ 00:27:07 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215792254
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 22:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Lees maar hier
https://www.wodc.nl/onder(...)n-jeugdcriminaliteit

quote:
Ontwikkelingen jeugdcriminaliteit
De geregistreerde jeugdcriminaliteit in Nederland is in de afgelopen twee decennia fors afgenomen. Ten opzichte van de piekjaren in 2006-2008 was in 2023 sprake van meer dan een halvering in de aantallen jeugdige verdachten en strafrechtelijke daders per 1.000 leeftijdsgenoten. In de meest recente vijf jaren is de daling afgevlakt, is er zelfs overwegend sprake van een stabilisering in de aantallen waarbij jaarlijks kleine toe- of afnames elkaar afwisselen. Met een samenhangende beschrijving van feiten en ontwikkelingen op basis van verschillende bronnen biedt de Monitor Jeugdcriminaliteit inzicht in de ontwikkelingen van de jeugdcriminaliteit.

Verjonging en verharding?
Er zijn zorgen in de maatschappij over een mogelijke verjonging en verharding van de jeugdcriminaliteit. Het beeld van verjonging wordt niet teruggevonden als een algemene ontwikkeling in de (landelijke) cijfers. Over de langere termijn is geen sprake van een verjonging van de populatie van jeugdige verdachten of strafrechtelijke daders. Deze algemene bevinding sluit niet uit dat bij specifieke type delicten, onder specifieke groepen of in specifieke regio’s of buurten andere ontwikkelingen voordoen.

Ten aanzien van verharding, kan het volgende worden opgemerkt. De ernst van de geregistreerde jeugdcriminaliteit, gemeten in termen van aantallen jeugdigen betrokken bij (ernstige) geweldscriminaliteit, neemt over de lange termijn ten opzichte van de piekjaren begin deze eeuw af. Op de korte termijn, tussen 2017 en 2023, is wel sprake van een toename van het aantal jeugdigen betrokken bij enkele vormen van ernstig geweld, met een iets sterkere toename onder minderjarigen dan onder jongvolwassenen. Het OM meldt voor de jaren 2022-2023 weer enige afname in de instroom van jeugdige verdachten ten opzichte van de jaren ervoor, wat zou kunnen betekenen dat de trend niet doorzet. De achtergronden van deze ontwikkelingen zijn niet bekend. Er kan sprake zijn van een werkelijke trend, van na-ijleffecten na het loslaten van restricties in de Coronaperiode of vanwege een langere doorlooptijd van dit type complexe zaken (of een combinatie). Veranderingen in registratie, het zwaarder ‘labelen’ van misdrijven, of toegenomen aandacht voor dit type delicten kunnen ook een rol spelen.
Het daalt al behoorlijk lang. Ik heb me wel eens laten vertellen dat de komst van de smartphone veel invloed heeft omdat veel jeugd veel te druk is met dat ding om zich met criminaliteit bezig te houden. Verder zijn ook heroinejunks, in de jaren 80 en 90 een grote bron van criminaliteit, zo goed als uitgestorven.

Desondanks ben ik het wel met je eens dat jeugd die zich met zware criminaliteit/terrorisme bezig houdt niet met jeugdstraffen hoeft weg te komen. Al zouden ze wel geisoleerd moeten worden van volwassen criminelen, want wellicht zijn ze nog te corrigeren.
pi_215792852
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Je kunt je beter richten op waarom deze jongeren zo enorm ontsporen dan ze straffen als volwassenen waarmee je er alleen maar voor zorgt dat ze als geharde beroepscriminelen vrij komen en dat de rest van hun leven zullen zijn.
  zaterdag 7 december 2024 @ 09:14:19 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215793260
Overigens is de aanpak van draaideurcriminelen ook zeer succesvol geweest. De meeste misdaden worden door een hardnekkige groep mensen gedaan. En sinds daar meer focus op is, is dat ook beter bestreden.

Ik weer niet of er een soort aanpak voor jeugddraaideurcriminelen is. Maar dat zou ook wel kunnen helpen.
pi_215793802
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 09:14 schreef Hexagon het volgende:
Overigens is de aanpak van draaideurcriminelen ook zeer succesvol geweest. De meeste misdaden worden door een hardnekkige groep mensen gedaan. En sinds daar meer focus op is, is dat ook beter bestreden.

Ik weer niet of er een soort aanpak voor jeugddraaideurcriminelen is. Maar dat zou ook wel kunnen helpen.
Er zijn ook wel wat nuanceringen te plaatsen bij het succes van een dergelijke aanpak.
https://www.at5.nl/artikelen/225865/top-600-onder-vuur-amsterdam
pi_215794091
quote:

[..]
In 2010 was 3.8% van de jeugd crimineel in de cijfers tot 2023 nog maar 1.7%.

Zijn de cijfers voor 2024 al bekend dat je spreekt over een grote toename?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')