abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215817304
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ten tijde van de hereniging van Duitsland is het toegezegd. Dat zoiets zwart op wit zou moeten staan is natuurlijk onzin. Mijn bronnen hiervoor zijn Westers, dus tot zover dat het Russische propaganda zou zijn.
Waarom zegt Gorbachev dat het nooit is toegezegd dan? En je zou toch denken dat een voor Rusland dergelijk belangrijk iets in een verdrag wordt vastgelegd. Alleen al daarom is het totaal niet geloofwaardig dat het is toegezegd.
pi_215817308
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Vreedzaam, maar wel ondergeschikt. En het was Rusland die bij de Navo en de EU wilde. De VS wilde dat absoluut niet.

Wat dat betreft is het vreedzaam als dat je je vrouw verbiedt met haar vriendinnen uit te gaan omdat ze dan mannen tegenkomen en dat je haar dwingt om anaal te worden genomen. Dan moet je ook niet vreemd opkijken als ze helemaal niet meer vreedzaam blijft.

Poetin viel Oekraïne binnen als reactie op een staatsgreep georganiseerd door de Amerikanen nadat de EU al een akkoord had met de zittende president.

En wat te denken van de ontboezeming van Merkel dat de Minsk overeenkomst er slechts was om Oekraïne tijd te geven een goed leger op te bouwen. Klinkt enorm vreedzaam.

Voor de goede orde: geen rechtvaardiging voor de oorlog. Net zoals Lorena Bobbit de pik van haar man er niet af had mogen snijden en weg te mikken.

Maar het kwam niet uit de lucht vallen.
Staatsgreep die is georganiseerd door de Amerikanen? Och, VEM toch. Ik dacht dat ik met serieuze discussiepartner had te maken, maar je slikt Russische propaganda voor zoete koek.

In het kort: Janoekotivsj keerde zich onder druk van het Kremlin tegen het associatieverdrag dat hij zou sluiten met de EU. Veel burgers voelden zich bestolen, want die wilden juist dat hun land toenadering zou zoeken tot het westen. Deze onvrede leidde tot de Maidan-protesten. Die werden door Janoekotivsj met geweld de kop ingedrukt, naar verluidt met hulp van Rusland.

Onlusten duurden voort, veel geweld. Het parlement stemde in meerderheid voor afzetting van Janoekotivsj (al werd de benodigde 2/3 meerderheid net niet gehaald), waarna de president besloot naar Moskou te vluchten.

Dus nee, het was geen 'Amerikaanse coup'.

Verder probeerde ik je in mijn vorige bijdrage al te wijze op een ontluikend patroon. Rusland begon zich onder Poetin steeds meer af te keren van het westen. Eerst met de speech in München, toen de oorlog in Georgië, daarna Oekraïne. Het is Poetin die ons tot vijand maakte, niet andersom.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_215817313
quote:

[..]
Ten tijde van de hereniging van Duitsland is het toegezegd. Dat zoiets zwart op wit zou moeten staan is natuurlijk onzin. Mijn bronnen hiervoor zijn Westers, dus tot zover dat het Russische propaganda zou zijn.
Laat maar zien, die bronnen.
pi_215817318
quote:

[..]
Ten tijde van de hereniging van Duitsland is het toegezegd.
Waar, wanneer, door wie en met wie? En was iedereen het er mee eens?

En zo het al zo zijn, wat het niet is, dan was het met de USSR, een land dat niet meer bestaat. (moeten we ons
ook nog steeds houden aan afspraken die ooit met, noem eens wat, Rhodesië gemaakt zijn?)
quote:
Dat zoiets zwart op wit zou moeten staan is natuurlijk onzin.
Je ziet alleen al aan de onduidelijkheid dat dit oplevert, ook in dit topic, dat dit geen onzin is.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_215817321
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:14 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Waarom zegt Gorbachev dat het nooit is toegezegd dan? En je zou toch denken dat een voor Rusland dergelijk belangrijk iets in een verdrag wordt vastgelegd. Alleen al daarom is het totaal niet geloofwaardig dat het is toegezegd.
De auditu van de auditu.

Heb je een link naar het interview en wat hij echt heeft gezegd? Dus woordelijk?
pi_215817328
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Staatsgreep die is georganiseerd door de Amerikanen? Och, VEM toch. Ik dacht dat ik met serieuze discussiepartner had te maken, maar je slikt Russische propaganda voor zoete koek.

In het kort: Janoekotivsj keerde zich onder druk van het Kremlin tegen het associatieverdrag dat hij zou sluiten met de EU. Veel burgers voelden zich bestolen, die want die wilden juist dat hun land toenadering zou zoeken tot het westen. Deze onvrede leidde tot de Maidan-protesten. Die werden door Janoekotivsj met geweld de kop ingedrukt, naar verluidt met hulp van Rusland.

Onlusten duurden voert, veel geweld. Het parlement stemde in meerderheid voor afzetting van Janoekotivsj (al werd de benodigde 2/3 meerderheid net niet gehaald), waarna de president besloot naar Moskou te vluchten.

Verder probeerde ik je in mijn vorige bijdrage al te wijze op een ontluikend patroon. Rusland begon zich onder Poetin steeds meer af te keren van het westen. Eerst met de speech in München, toen de oorlog in Georgië, daarna Oekraïne. Het is Poetin die ons tot vijand maakte, niet andersom.
De transcripts gemist van Victoria Nuland (lievelingetje van Dick Cheney)?

Maar goed, als mensen willen geloven dat alles 100% de schuld is van de Russen, be my guest.
pi_215817329
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De auditu van de auditu.

Heb je een link naar het interview en wat hij echt heeft gezegd? Dus woordelijk?
Heb jij een opname of verdrag waarin de belofte over NAVO expansie is gedaan? Want als je dit niet als bewijs ziet dan onderwerp ik jou aan eenzelfde bewijslast.
pi_215817331
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:14 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
En bovendien: Rusland ≠ Sovjetunie.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_215817352
quote:
7s.gif Op maandag 9 december 2024 12:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Taiwan hoort natuurlijk ook bij China, gewoon een provincie met status aparte. Hebben wij niks van te vinden.

Volgens mij herkent Poetin prima de territoriale grenzen van Belarus, Polen en de Baltische staten. UA is dilemma verhaal, ze hebben het recht om te bestaan. Maar ze hebben niet het recht om zich aan te sluiten binnen een Westerse hegemoniale organisatie. Dat land zou neutraal moeten blijven bij voorkeur. Jij strooit nogal eens met boeken en films hier, heb jij ook gehoord wat de "heartland" theorie inhoudt?

Dat de wereld atm geen kampvuur is beaam ik. Maar ik ga niet mee in het Pan Amerikaanse vijanddenken wat tegenwoordig binnen de liberale elite de kop op steekt. We moeten inzetten op samenwerken en verbinding met die landen, een beetje zoals Zwitersland al 100 jaar opereert.

We gaan toe naar een multipolaire wereldorde, dat vind mr Biden, Paternotte, én Verhofstadt heel vervelen. Maar zo is het nu eenmaal. 90% van de wereldbevolking wil zich niet meer laten knechten door het westen in economisch, cultureel, en religieus opzicht.

We gaan terug naar de klassieke waarden.
Wat zijn dat?
  maandag 9 december 2024 @ 15:22:34 #260
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_215817359
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 14:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Had jij niet ooit een foto van Ronald Raegan als UI? Je was naar eigen zeggen groot fan van John Boehner. Deze Republikeinen behoorde juist tot de grootste voorvechters van Pax Americane en de westerse dominantie op het wereldtoneel.

Maar nu zit je op een lijn met huis-communist Linkse Boomknuffelaar. Het kan verkeren.

We gaan inderdaad naar een multipolaire wereld (ben blij dat je de toespraken van de heer Poetin aandachtig volgt). Dat is onvermijdelijk, gezien de opkomst van economische reuzen in de Global South. Maar als we ons staande willen houden in dat geweld, moeten we niet naïef zijn.

Je geeft aan dat je 'niet meegaat' in het vijanddenken. Dat is een mooi streven, maar zoals ik hierboven ook al probeer uit te leggen, is dat niet alleen aan ons. Onze tegenstanders willen geen vriendjes zijn, en we houden onszelf voor de gek om die kaart te blijven spelen, met alle gevaarlijke gevolgen van dien.
De Reagan, Boehner, en Friedman fetish komt uit een tijd dat ik er inhoudelijk nog niet zoveel van wist, én toen was het hele discour (2008-2011) nog anders omtrent het Westerse hegemoniale denken. Ik dacht bijvoorbeeld ook (echt dom!) dat die Irak-oorlogen van Bush een goed idee was, en dat hij dat deed om het Westen te beschermen tegen een religieuze gek met "weapons of mass destruction". Mijn denken is erg beinvloed door de boeken van Kinneging (Hercules op de tweesprong) én die van Willem Middelkoop (patronen van bedrog) en voor de kerst heb ik Diedert de Wagt op stapel staan met (gebrek aan beter). Kijk er eens naar :)

No worry, ik luister ook naar de toespraken van een Biden of campagnes van Harris, ik blijf breed georiënteerd. Maar de tijd dat wij ons als Westen zich superieur zouden moeten voelen t.o.v. anderen is wel voorbij wat mij betreft.

Wat ik vreemd vind is dat wij zo "vrezen" voor de global south maar wij nog recentelijke 1 biljoen usd hebben toegezegd aan die landen om klimaatverandering tegen te gaan. Hoe zich dat verhoudt tot het idee dat ze massaal uit zijn om ons te "domineren" is mij niet duidelijk. Maar maak je geen zorgen, ik heb echt geen roze illusies over Poetin en de zijnen. Ik ben voor een degelijk defensie apparaat voor defensieve doeleinden. Maar ik geloof gewoon niet in al die complotten dat hij de gehele USSR terug wil of laat staan ganz europa.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_215817362
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De transcripts gemist van Victoria Nuland (lievelingetje van Dick Cheney)?

Maar goed, als mensen willen geloven dat alles 100% de schuld is van de Russen, be my guest.
Dit is toch geen volwassen manier van discussiëren, man? Ik leg uit waarom het geen door de Amerikanen georganiseerde staatsgreep was (jouw woorden) en dan ga jij als een kleuter stampvoeten en de stropop optuigen dat het daarmee '100 procent de schuld was van de Russen'.

Maar leg eens uit in je eigen woorden waarom het Nuland-telefoongesprek volgens jou duidt op een Amerikaanse coup?
  maandag 9 december 2024 @ 15:26:38 #262
201761 phpmystyle
pi_215817376
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Dit is toch geen volwassen manier van discussiëren, man? Ik leg uit waarom het geen door de Amerikanen georganiseerde staatsgreep was (jouw woorden) en dan ga jij als een kleuter stampvoeten en de stropop optuigen dat het daarmee '100 procent de schuld was van de Russen'.

Maar leg eens uit in je eigen woorden waarom het Nuland-telefoongesprek volgens jou duidt op een Amerikaanse coup?
Zoek op: heartland theory
pi_215817381
quote:
7s.gif Op maandag 9 december 2024 15:22 schreef phpmystyle het volgende:

Wat ik vreemd vind is dat wij zo "vrezen" voor de global south maar wij nog recentelijke 1 biljoen usd hebben toegezegd aan die landen om klimaatverandering tegen te gaan. Hoe zich dat verhoudt tot het idee dat ze massaal uit zijn om ons te "domineren" is mij niet duidelijk. Maar maak je geen zorgen, ik heb echt geen roze illusies over Poetin en de zijnen. Ik ben voor een degelijk defensie apparaat voor defensieve doeleinden. Maar ik geloof gewoon niet in al die complotten dat hij de gehele USSR terug wil of laat staan ganz europa.
Als je mijn bijdragen daadwerkelijk zou lezen (in plaats van stropoppen op te tuigen en daar vervolgens tegen tekeer gaan), dan zou je weten dat ik het helemaal nergens heb over het willen veroveren van 'heel Europa'.

Maar feit is dat Rusland een buurland met geweld binnen is gevallen en op tal van andere manieren de politiek in andere voormalige Sovjetstaten probeert te beïnvloeden. Ook wij zijn doelwit van de digitale Russische troepenmacht. Die strijd is allang gaande. Laten we onze ogen daar vooral niet voor sluiten.
  maandag 9 december 2024 @ 15:29:15 #264
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215817395
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 13:56 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Als een samenleving, met alle toeters en bellen eraan, in zijn geheel faalt, dan is in het privé van het stemhokje het wel heel verleidelijk om te denken: "OK. Ik rook voor deze ene keer een sigaret. Ik stem op de meest verachtelijke keuze die ik op het stembiljet zie." Moet bekennen dat ook wel eens te hebben gedaan.
In Roemenië was er ook een lockdown. Zo kort geleden, en nu al niet meer als argument in discussies terug te vinden. Wonderbaarlijk is dat toch.
Wat wil je nu zeggen? Dat mensen dit als proteststem gedaan hebben? En juist gestemd hebben op wat ze niet wilden? Als je zo'n suggestie, zonder het zelfs te onderzoeken, gaat aanvoeren om verkiezingen ongeldig te gaan verklaren ("misschien stemden de mensen wel op deze kandidaat omdat ze boos waren"), dan kunnen we beter gewoon stoppen met directe democratie en naar een EU-systeem van het kiezen van kandidaten in achterkamertjes op basis van beloften en smeergelden overgaan.
The End Times are wild
pi_215817402
quote:
7s.gif Op maandag 9 december 2024 15:26 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zoek op: heartland theory
Verwijzingen maken kan m'n neefje van 9 ook, beste Php. Leg nou eens in je eigen woorden uit waarom die van toepassing zou zijn en leg een link met het hier en nu.

Kom op, apply yourself.
  maandag 9 december 2024 @ 15:31:00 #266
201761 phpmystyle
pi_215817413
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Maar feit is dat Rusland een buurland met geweld binnen is gevallen en op tal van andere manieren de politiek in andere voormalige Sovjetstaten probeert te beïnvloeden. Ook wij zijn doelwit van de digitale Russische troepenmacht. Die strijd is allang gaande. Laten we onze ogen daar vooral niet voor sluiten.
Dat doen wij ook.
Iets met schoolplein, sneeuwbal, en teruggooien.
pi_215817432
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Laat maar zien, die bronnen.
Ik zit voorlopig in het buitenland, maar onder meer Jeffrey Sachs, die nauw betrokken was, heeft hier meermaals over verklaard.
  maandag 9 december 2024 @ 15:34:35 #268
201761 phpmystyle
pi_215817441
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Verwijzingen maken kan m'n neefje van 9 ook, beste Php. Leg nou eens in je eigen woorden uit waarom die van toepassing zou zijn en leg een link met het hier en nu.

Kom op, apply yourself.
Tis niet dat je het zelf niet kan opzoeken.

Allereerst staat USA erom bekend dat zij interveniëren in verkiezingen om uitslagen naar hun hand te zetten. Soms zijn de motieven nobel van aard, maar heel vaak ook om hegemoniale belangen te bestendigen.

Heartland theory gaat er in dit geval natuurlijk over dat USA niet veel meer is dan een eiland in de oceaan dat er niet toe zou doen als wij vreedzaam zouden kunnen samenleven met de Russen en Aziaten. Wij de hersenen, de Russen de grondstoffen, en de Aziaten maken het wel.
  maandag 9 december 2024 @ 15:35:51 #269
201761 phpmystyle
pi_215817455
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik zit voorlopig in het buitenland, maar onder meer Jeffrey Sachs, die nauw betrokken was, heeft hier meermaals over verklaard.
Of gewoon dit:
En zelfs de NOS bevestigt dat: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)de-revolutie-in-kiev

pi_215817458
quote:
7s.gif Op maandag 9 december 2024 15:31 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat doen wij ook.
Iets met schoolplein, sneeuwbal, en teruggooien.
En wederom mis je het punt.

Het gaat niet eens zozeer om wie welke steen werpt en wie dat als eerste deed. Mijn punt is dat er sprake is van een voortdurende vijandige relatie met het Rusland van Poetin. Tel daarbij op dat Rusland en zijn bondgenoten ernaar streven om de westerse hegemonie en macht te breken.

Je kunt Rusland eindeloos paaien en eindeloos tegemoet blijven komen (Merkel heeft dat lange tijd geprobeerd), maar dat zal niets veranderen aan de Russische doelstellingen en tactiek die het hanteert. Althans, niet zolang Poetin de scepter zwaait.
pi_215817461
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

In het kort: Janoekotivsj keerde zich onder druk van het Kremlin tegen het associatieverdrag dat hij zou sluiten met de EU. Veel burgers voelden zich bestolen, want die wilden juist dat hun land toenadering zou zoeken tot het westen. Deze onvrede leidde tot de Maidan-protesten. Die werden door Janoekotivsj met geweld de kop ingedrukt, naar verluidt met hulp van Rusland.

Onlusten duurden voort, veel geweld. Het parlement stemde in meerderheid voor afzetting van Janoekotivsj (al werd de benodigde 2/3 meerderheid net niet gehaald), waarna de president besloot naar Moskou te vluchten.

Niet helemaal mee eens.
Europese Unie heeft zijn eigen toetredingsprocedures.
Het TTIP was iets anders. Wel uit de Europese kanselarij overigens, maar het elkaar beïnvloeden gaat ook wel eens over de paden die daartoe geplaveid zijn.
pi_215817478
quote:
7s.gif Op maandag 9 december 2024 15:34 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Tis niet dat je het zelf niet kan opzoeken.

Allereerst staat USA erom bekend dat zij interveniëren in verkiezingen om uitslagen naar hun hand te zetten. Soms zijn de motieven nobel van aard, maar heel vaak ook om hegemoniale belangen te bestendigen.

Heartland theory gaat er in dit geval natuurlijk over dat USA niet veel meer is dan een eiland in de oceaan dat er niet toe zou doen als wij vreedzaam zouden kunnen samenleven met de Russen en Aziaten. Wij de hersenen, de Russen de grondstoffen, en de Aziaten maken het wel.
En hoe vertaal jij dat naar de huidige situatie?

Ik stel mijn vraag bewust heel open, voordat ik er weer van word beschuldig woorden in jouw mond te leggen.
pi_215817479
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik zal gewoon aangeven waarom het een coup was: de EU en de VS hebben georkestreerd dat de democratisch gekozen leider van de Oekraïne is afgezet.

En dan draaien we dat maar weer naar on topic: net zoals nu de EU druk heeft gezet om de democratisch gekozen beoogd nieuwe leider van Roemenië te cock blocken.
pi_215817497
quote:
7s.gif Op maandag 9 december 2024 15:26 schreef phpmystyle het volgende:
heartland theory
Een geschiedfilosofisch boek uit 1904. Waarom dat steeds als non-fictie blijven bestuderen.
Dus: en toen?

[ Bericht 0% gewijzigd door yessie234 op 09-12-2024 16:00:15 ]
pi_215817505
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 15:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik zal gewoon aangeven waarom het een coup was: de EU en de VS hebben georkestreerd dat de democratisch gekozen leider van de Oekraïne is afgezet.
De EU en de VS steunden de Maidan-demonstranten, die zich bestolen voelden en die werden geconfronteerd met extreem geweld, in opdracht van Janoekovitsj.

Het is het parlement van Oekraïne dat in meerderheid stemde voor het afzetten van Janoekovitsj, vervolgens besloot hij zelf naar Moskou te vluchten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')