Vraag uit de tt lijkt me duidelijk. Waaruit blijkt dat?
TS begint, ook aan de hand van voorbeelden: mijn vrouw en ik verschillen behoorlijk. Zij is veel harder, veel meer zwart-wit en rechtlijniger (altijd zoveel commentaar op de opvoeding van háár moeder, maar ze kopieert haar gewoon keihard). Ik ben veel speelser en geloof meer in 'pick your battles'. Maakt mij misschien weer wat te soft.
Voorbeeld 1: puber haalt bepaalde cijfers, is nooit goed genoeg, terwijl een zes een prima cijfer is en waar je je school/opleiding gewoon mee kunt halen. "In Nederland worden we betaald om lang te werken, niet om hard te werken." Puber haalt - samen met een paar anderen - kattenkwaad uit in de kleedkamer van de voetbalclub (kleedkamer besmeurd met nat wc-papier en wc-rol-houder gesloopt
), er werd niet gesnitcht, dus hele team moest dokken voor de schoonmaakkosten. Vrouw (en sommige andere boomer-ouders getuige de groeps-app
) boos, wilde hem straf geven, terwijl ik tegen hem had gezegd: "ik hoop dat je je pleziertje hebt gehad". Hij heeft zijn verantwoordelijkheid genomen door de kosten op zich te nemen van degenen die er niks mee te maken hadden. Uit zichzelf
. Pubers die domme dingen doen, dat gaat er bij haar absoluut niet in. Tsja...
Voorbeeld 2: de kleine; ik weet dat het proces van naar bed gaan een halfuur tot drie kwartier gaat duren (naar boven krijgen, tandenpoetsen, gezicht wassen of in bad gaan, luier verwisselen/om, 'boekie' lezen en nog even knuffelen en vooral héél veel tijd rekken tussendoor
), maar mijn vrouw wil dat proces in tien minuten afgewikkeld hebben.
Ja, dat werkt nie, hea. Gevolg: een hoop drama en tranen als zij haar naar bed brengt. Snel snel snel, luisteren luisteren luisteren, met alles.
We staan wel altijd achter elkaar - extreem belangrijk, me dunkt -, maar soms denk en zeg ik ook, wat maak jij het jezelf toch moeilijk.
Disclaimer: ik ben geen heilige, want ik schiet ook echt weleens uit mijn slof en kan me over sommige onderwerpen vreselijk druk maken, zeker als het gaat om zaken als geld en vrijetijdsindeling (bij puber) of het eten (bij peuter). Dan ben ik ook een stuk harder.