Ze krijgen dezelfde behandeling als wij hebben gehad, wij zijn niets tekort gekomen maar hebben ook niks meegekregen. Ze zullen het dus zelf moeten zien te rooien tot dat wij het lootje leggen.quote:Op donderdag 5 december 2024 18:59 schreef De_Pel het volgende:
Als jong-volwassene loop je tegenwoordig al snel tegen een aantal kosten op waar je nog heel de middelen niet voor hebt. Denk aan een studie, woning, huwelijk, allemaal duurder dan ooit.
Daarnaast staat de westerse welvaart potentieel nogal onder druk - of we het nu hebben over de klimaatcrisis, massamigratie, energiecrisis, overbevolking, vergrijzing, noem het maar op.
Er is dus geen beter moment om te starten met sparen voor je kind(eren). Tegelijkertijd heeft sparen in de traditionele zin van het woord weinig zin - onder invloed van inflatie verdampt je geld waar het bij staat.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. Spaar je? Hoeveel spaar je? Spaar je een vast bedrag per maand/jaar, of “wat kan”? Op een spaarrekening, deposito, aandelenpakket, crypto, edelmetalen? Wanneer komt dit beschikbaar voor kind?
Ok, dat kan natuurlijk ook. Vanwaar die keuze…? Tenminste, als dat een bewuste keuze is uiteraard?quote:Op donderdag 5 december 2024 19:26 schreef halfway het volgende:
[..]
Ze krijgen dezelfde behandeling als wij hebben gehad, wij zijn niets tekort gekomen maar hebben ook niks meegekregen. Ze zullen het dus zelf moeten zien te rooien tot dat wij het lootje leggen.
Waar dan? In Nederland is de studie natuurlijk zelf niet zo duur, maar eventueel op kamers gaan en beperkt kunnen werken naast een studie is natuurlijk wel een uitdaging. Kan natuurlijk over 10 jaar weer een ander verhaal zijn.quote:Op donderdag 5 december 2024 20:18 schreef Smart_ass het volgende:
Wij sparen alleen voor hun studies op een beleggers spaarrekening die specifiek daarvoor bedoeld is. Verder geen aparte spaarrekening. Nu wonen wij ook (nog) wel in het buitenland waar de studiekosten hoger liggen. Mocht we terug naar NL gaan dan zullen we waarschijnlijk dezelfde bedragen op een (algemene) beleggers spaarrekening storten.
Gewaagdquote:Op donderdag 5 december 2024 21:01 schreef Jentin het volgende:
Ik spaar voor beiden 15,- per maand. Hun vader doet dat ook. De opa’s en oma’s doen af en toe grotere bijdragen, van enkele honderden of duizenden euro’s. Ik stort ook altijd wat extra als ik een extraatje heb of uit m’n dertiende maand enz.
Het geld komt vrij als ze 18 zijn. Ik hoop dat ze er tegen die tijd verstandig mee zijn en anders is het een mooi leermoment (voor ons allemaal)
Het land aan de andere kant van de oceaan dat bekend staat om astronomische studiekostenquote:Op donderdag 5 december 2024 21:20 schreef De_Pel het volgende:
[..]
Waar dan? In Nederland is de studie natuurlijk zelf niet zo duur, maar eventueel op kamers gaan en beperkt kunnen werken naast een studie is natuurlijk wel een uitdaging. Kan natuurlijk over 10 jaar weer een ander verhaal zijn.
Hoe risicovol/rendementvol is deze beleggingsrekening?
Vooralsnog heb ik een apart spaarpotje op mijn eigen rekening, daar wil ik tzt een rekening op naam van kind van maken. Helaas is het inleggen de laatste tijd wat uitdagender geworden.
Vraag me eigenlijk wel af of er evt manieren zijn om het geld voor hen vast te leggen, waarbij het niet bij ons vermogen wordt geteld voor de belasting. Bedoel… logisch ergens als je er zelf aanspraak op kunt maken, dat je er zelf belasting over betaal, maar als alleen kinderen op moment X er bij kunnen… zal wel niet zo werken
Voorlopig helemaal niet relevant, maar mócht ik ooit geld hebben…
Dit vind ik altijd een goede jaquote:Op donderdag 5 december 2024 21:35 schreef Seven. het volgende:
Wij zetten de kinderbijslag op een spaarrekening. Kan zijn dat we er op termijn nog een beleggingspotje naast doen met iets van 50 euro per maand inleg.
Zou ik ook mooi vinden, maar ik ben al blij als ze er hun rijbewijs van halen of een Ikea starterspakket (Klippan, Billy, Kallaxquote:Op donderdag 5 december 2024 21:22 schreef De_Pel het volgende:
[..]
Gewaagd
Lijkt me zelf mooi als ze er bijv. de kosten koper van kunnen betalen, of een mooie bruiloft oid, dus wil het ze niet vrijelijk meegeven ok hun 18e verjaardag.
Ja, wij sparen.quote:Op donderdag 5 december 2024 18:59 schreef De_Pel het volgende:
Als jong-volwassene loop je tegenwoordig al snel tegen een aantal kosten op waar je nog heel de middelen niet voor hebt. Denk aan een studie, woning, huwelijk, allemaal duurder dan ooit.
Daarnaast staat de westerse welvaart potentieel nogal onder druk - of we het nu hebben over de klimaatcrisis, massamigratie, energiecrisis, overbevolking, vergrijzing, noem het maar op.
Er is dus geen beter moment om te starten met sparen voor je kind(eren). Tegelijkertijd heeft sparen in de traditionele zin van het woord weinig zin - onder invloed van inflatie verdampt je geld waar het bij staat.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. Spaar je? Hoeveel spaar je? Spaar je een vast bedrag per maand/jaar, of “wat kan”? Op een spaarrekening, deposito, aandelenpakket, crypto, edelmetalen? Wanneer komt dit beschikbaar voor kind?
Tot ze 18 zijn wordt het bij jouw vermogen geteld, ook als je spaart op naam van je kind. Voordeel van sparen op naam van je kind zelf is wel dat je nu al schenkt aan ze, dus hoef je nooit schenkbelasting te betalen (even er vanuit gaande dat je onder de 6k ofzo per jaar spaart die je belastingvrij aan je kind mag geven). Als je op je eigen naam spaart en je schenkt dat, dan schenk je dus de hele bups in 1 keer en als je 18+ jaar gespaard hebt zal dat best een bedrag zijn waarover schenkbelasting afgetikt moet worden. Hoewel we er niet per se voorstander van waren dat het geld automatisch aan onze dochter zou vervallen direct op haar 18e verjaardag hebben we uiteindelijk toch gekozen voor een rekening op haar naam in verband met de schenkbelasting. Ik hoop (en ga er eigenlijk ook wel vanuit) dat we haar tegen die tijd een gedegen financiële opvoeding hebben gegevenquote:Op donderdag 5 december 2024 21:20 schreef De_Pel het volgende:
[..]
Vraag me eigenlijk wel af of er evt manieren zijn om het geld voor hen vast te leggen, waarbij het niet bij ons vermogen wordt geteld voor de belasting. Bedoel… logisch ergens als je er zelf aanspraak op kunt maken, dat je er zelf belasting over betaal, maar als alleen kinderen op moment X er bij kunnen… zal wel niet zo werken
Voorlopig helemaal niet relevant, maar mócht ik ooit geld hebben…
Alsnog een mooi bedrag natuurlijk als je dat consequent jaar in jaar uit maandelijks inlegt. En zeker zolang je hypotheekrente hoger is dan de spaarrente is dat natuurlijk ook een interessante strategie.quote:Op donderdag 5 december 2024 23:08 schreef LauriLynne het volgende:
Wij sparen slechts 15 euro per maand voor onze dochter. Ik heb te vaak gezien dat er grote bedragen doorheen gejaagd worden na de 18e verjaardag. We kiezen er bewust voor om met ons spaargeld nu onze hypotheek versneld af te lossen. Dan kunnen we als ze tiener is hopelijk meer geld over houden om te een studie en zo te financieren.
Teveel spaargeld voor een sociale huurwoning, te weinig inkomen voor een particuliere huurwoning, maar te weinig spaargeld om al zelf te kunnen kopen.quote:Op zaterdag 21 december 2024 23:58 schreef capricia het volgende:
Bij een rekening op naam van het kind, komt die rekening dus vrij zodra het kind 18 en dus officieel volwassen is.
En als daar een bepaalde som met geld op staat kan het heel goed zijn dat je kind geen huursubsidie of zorgtoeslag of welke andere toeslag of uitkering dan ook kan krijgen. Zelfs geen bijstand als het kind bijvoorbeeld 25 is en het geld staat er nog.
Ik vind dit echt wel een ding.
En max 7.000 euro mocht je kind ooit een bijstandsuitkering nodig hebben. Daar zit je dus zo op.quote:Op zondag 22 december 2024 11:53 schreef Irritatie100 het volgende:
Je mag dik 37k vermogen hebben voor huurtoeslag en bijna 142k voor zorgtoeslag. Zelfs voor die 37k moet je al direct vanaf geboorte dik 170 euro per maand sparen om dat te redden op hun 18e verjaardag. Denk niet dat veel ouders zulke bedragen opzij zetten voor hun kind (en dan heb je ook nog niet meegenomen dat die grens omhoog gaat elk jaar).
Ja, 7k zit je dan weer wel snel op ja. Maar de bijstand is 1300 per maand, mocht het ooit zover komen dat ze daarvan gebruik moet maken dan heb ik liever dat de 20-25k ofzo van mij heeft gekregen zodat ze een jaar lang die 1300 aan zichzelf kan betalen en die tijd kan nemen om eruit te komen. Of nog beter, dat ze nog thuis woont (of weer terug komt) zodat er geen lasten zijn en ze er überhaupt geen gebruik van hoeft te maken.quote:Op zondag 22 december 2024 11:55 schreef capricia het volgende:
[..]
En max 7.000 euro mocht je kind ooit een bijstandsuitkering nodig hebben. Daar zit je dus zo op.
Overigens vind ik die 37K niet bijzonder veel als je je kind wil helpen bij de aankoop van een woning oid.
So, je hebt wel een heel eind vooruit gedokterd.quote:Op zaterdag 28 december 2024 07:21 schreef _UserName_ het volgende:
Ik word in maart voor het eerst vader en we willen 50 per maand sparen tot haar 18e, tegen die tijd kijken we wat ze ermee kan/gaat doen. Zal studie, rijbewijs, woning zijn. Vanaf haar 12e willen we haar zakgeld geven (ook 50 per maand) wat bij goed bestedingspatroon verhoogd kan worden. Wanneer zij gaat werken vervalt het zakgeld maar blijven we nog wel sparen.
Het is niet dat dit 100% vast ligt natuurlijk, over 12 jaar kan het er heel anders aan toe gaan dan het nu gaat. Maar in de basis hebben we wel zo iets dat als ze haar eigen geld verdiend, wij minder hoeven/kunnen bij te dragen bij haar persoonlijke aankopen.quote:Op zaterdag 28 december 2024 08:45 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
So, je hebt wel een heel eind vooruit gedokterd.
Ben dan benieuwd wat ze op zijn/haar 12e allemaal moet kopen/doen van het zakgeld. Vind het best veel persoonlijk (hier is zakgeld puur om zelf te besteden/sparen, maar wat ze zelf willen).
En als ze gaan werken stoppen met zakgeld bedoel je dan als ze een weekend/vakantiebaantje hebben of als ze (bijna) voltijds gaan werken? Want als ze 13 zijn en mogen werken en je stopt dan ook met zakgeld, dan wordt het als het ware afgestraft om te gaan werken want dan halen ze met veel pijn en moeite (omdat ze nog niet meer mogen werken) 80-100 per maand binnen. Dat is maar net meer dan het zakgeld dat ze krijgen zonder er iets voor te doen. Dan wist ik het wel als 13 jarige
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |