https://nos.nl/nieuwsuur/(...)belazeren-webwinkelsquote:Black Friday vorige week, pakjesavond vanavond en later deze maand Kerst: het is de drukste periode van het jaar voor webwinkels. Maar van de honderdduizenden pakketten die dagelijks worden verstuurd, raken er ook geregeld een aantal zoek. En dat gebeurt niet alleen per ongeluk.
Veel webwinkels die dure producten verkopen zoals mobiele telefoons, cosmetica of merkkleding verliezen per maand duizenden euro's omdat verzonden pakketjes vermist raken, vermoedelijk door fraude. Consumenten doen dan alsof ze het pakketje niet hebben ontvangen en vragen hun geld terug.
Als een webwinkel niet kan bewijzen dat de klant het pakket wel degelijk heeft ontvangen, is de winkel verplicht het pakket opnieuw te versturen. Fraudeurs maken daar handig gebruik van, want in veel gevallen is het hun woord tegen dat van de webwinkel, en dan trekt de klant vaak aan het langste eind.
Regelmatig komt naar voren dat de klant ons belazert.
Megekko is een Nederlandse webshop voor computeronderdelen, laptops en andere elektronica. Bijna alle pakketjes, 99,5 procent, komen aan op de juiste plek, zegt directeur Adri Broos. "Maar aan die halve procent hebben we veel werk. Daar verliezen we jaarlijks tussen de 200.000 en 300.000 euro op."
"Als de betalingsnaam afwijkt van het afleveradres, is dat een signaal waarbij we bij voorbaat al denken: gaat dit wel goedkomen? We zoeken veel gevallen uit en regelmatig komt naar voren dat de klant ons belazert."
'Crimineel gedrag'
Deze pakketfraude is een doorn in het oog van de belangenvereniging voor webwinkeliers Thuiswinkel.org. Zij zien een toename in het aantal professionele oplichters en fraudeurs. "Dit is crimineel gedrag", zegt directeur Marlene ter Ham. "We zien de traditionele vormen van fraude verschuiven naar de online criminaliteit. Daar kun je veel anoniemer opereren."
Naast frauderende klanten zien webshophouders het ook misgaan bij de vervoerder. Lucas van Reeken, directeur van Mobiel.nl, krijgt regelmatig foto's toegestuurd van klanten die in hun pakje iets heel anders aantreffen dan de bestelde telefoon. "Het doel is vooral om te zorgen dat het pakketje niet leeg is. Dit kan in het sorteercentrum gebeuren, bij de koerier of bij de klant zelf."
Klanten zien dan bijvoorbeeld een pak macaroni of een fietsslot in hun pakje:
Megekko-directeur Broos is wel eens benaderd door de politie omdat zijn webwinkel was opgedoken in een Telegramkanaal van vervoerders en chauffeurs. "Daaruit bleek dat zij elkaar attendeerden op de waarde van bepaalde inhoud. Maar ook op het feit dat wij trackers in pakketten deden."
Broos verstuurt nagenoeg alle pakketten met handtekening voor ontvangst. "Als ik alles verzekerd zou versturen, kost me dat ongeveer 1 miljoen per jaar extra. Dus dat weegt niet op tegen het verlies van 2 à 3 ton per jaar." Ook aangifte doen is volgens hem kostbaar. "Dan zou ik één persoon fulltime op het politiebureau moeten zetten, dat schiet niet op."
Ter Ham van Thuiswinkel.org wil daarom dat er een centraal aangiftepunt komt, online.
Camera in bestelbus
Volgens haar kan er meer gebeuren om de criminelen op achterstand te zetten. Ze pleit voor betere uitwisseling van gegevens tussen webwinkels, zodat fraudeurs niet op meerdere sites kunnen toeslaan. "Nu kan dat nog wel. Dus je kunt als webshop actie ondernemen en zeggen: jij mag hier niet meer kopen. Maar vervolgens gaat diegene gewoon naar de volgende."
Een waarschuwingsregister aanleggen mag en kan, volgens de Autoriteit Persoonsgegevens. Maar er zijn wel voorwaarden aan verbonden.
Ook vervoerders kunnen meer doen volgens Ter Ham. "Die kunnen bijvoorbeeld een camera in alle bussen verplicht stellen. En ik denk dat vervoerders nog meer kunnen werken met een digitale handtekening of een ontvangstcode. Hoe meer zekerheid vervoerders inbouwen, hoe minder fraudeurs vrij spel hebben."
Reactie bezorgdiensten
Pakketbezorgdiensten wilden alleen schriftelijk reageren op vragen van Nieuwsuur. PostNL zegt de ontwikkelingen op de voet te volgen en raadt klanten aan om bij vermissing van een pakket melding te maken. DHL zegt dat, met de groei van e-commerce, het te verwachten is dat "kwaadwillenden meer dan voorheen interesse hebben in deze markt en daarbij steeds creatiever worden".
Bezorger DPD zegt zich bewust te zijn van berichten in Telegramgroepen en op het dark web "waarin bepaalde bedrijven worden genoemd als doelwitten voor fraude". "We nemen dit soort meldingen zeer serieus en hebben interne processen om dergelijke fraude te detecteren en te voorkomen."
Ik heb wel eens bezorgers gehad die een foto maakt dat het pakket aangenomen was en binnen bij mij in de gang lag.quote:Op donderdag 5 december 2024 09:51 schreef Jor_Dii het volgende:
Heel moeilijk voor webshops om dit te tackelen, want de klant kan naar de bezorger wijzen ook al heeft de webshop bewijs dat men het juiste product in de doos heeft gestopt (middels foto's bijvoorbeeld). Je wordt dus of opgelicht door de vervoerder of door de klant.
https://www.megekko.nl/info/levertijdquote:Bij Megekko versturen wij jouw pakket via PostNL of DHL. Dit zijn betrouwbare partners waar wij, en jij, van op aan kunt! Orders geplaatst voor 22:30 op werkdagen worden, indien uit eigen voorraad leverbaar, dezelfde dag nog verzonden. Zo hoef je niet lang te wachten en weet jij zeker dat je jouw spullen snel in huis hebt.
Nee, want in 99,9 van de 100 gevallen gaat het goed.quote:
Lijken ze niets mee te doen. PostNL bezorger heeft nu al 3x pakket gewoon in de voortuin geflikkerd.quote:Op donderdag 5 december 2024 10:22 schreef Momo het volgende:
Ik ben een keer beflikkerd door DPD bezorger. Maar denk dat dat niet perse bedrijfsgebonden is, is er net wie de bezorger is. Mag hopen dat als er teveel meldingen bedrijven wel kritisch gaan kijken naar hun werknemer.
Het ligt volgens mij heel erg aan de specifieke bezorger.quote:Op donderdag 5 december 2024 11:30 schreef YuckFou het volgende:
Ik heb bedrijfsmatig en prive veel te maken met pakketdiensten en DHL is by far de ergste, ik ben al heel wat pakketten kwijtgeraakt, bij postnl is t altijd hetzelfde riedeltje, u moet de verzender inlichten en die doen dan onderzoek, probeer dat maar eens bij Chinezen duidelijk te maken terwijl de vervoerder het pakket op bezorgd heeft gezet. En bij DHL is het klantcontact alleen nog maar via chatbots, en die reutelen hetzelfde riedeltje keer op keer af en normaal iemand spreken is niet meer aan de orde.
Liever heb ik DPD. FedEx of UPS, kost wat meer maar met hen heb ik nimmer problemen gehad.
Ja, als je ziet wat voor lui er in die DHL-bezorgbusjes rijden.quote:Op donderdag 5 december 2024 10:03 schreef Nober het volgende:
PostNL & DHL
[..]
https://www.megekko.nl/info/levertijd
Is dit dan een leugen?
Tsja, je weet dat allerlei tokkies die pakketjes bezorgen en dat de constructies zo opgezet zijn dat ze niet aan kunnen bellen en even rustig kunnen wachten. Haal een camera van 1000 euro dan gewoon in de winkel.quote:Op donderdag 5 december 2024 16:27 schreef Chandler het volgende:
Klopt wat de TS post...
Maar het mes snijd in deze aan 2 kanten. Zowel de koper weet dat veel bedrijven er een potje van maken en maken daar gebruik van en veel bedrijven die pakketten afleveren hebben mensen in dienst die zoveel ritjes moeten doen dat sommige dagen het bijna onhaalbaar is om voor iedere deur te gaan wachten...
Beide niet goed...
Zelf ervaren dat een dure accu gewoon in de bosjes is gedumpt dood dpd en mijn vriendin had het met een camera van zo'n 1000 euro die eventjes onder wat groenafval gelegd was en dan ook zonder melding in de bus.. en gewoon maar een handtekening faken
Gewoon in de winkel? soms is dat niet mogelijk tenzij je geld te veel hebtquote:Op donderdag 5 december 2024 16:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Tsja, je weet dat allerlei tokkies die pakketjes bezorgen en dat de constructies zo opgezet zijn dat ze niet aan kunnen bellen en even rustig kunnen wachten. Haal een camera van 1000 euro dan gewoon in de winkel.
Ik heb klantenservice werk gedaan bij een soort ebay. Hoe vaak ik wel niet tussen koper en verkoper in het buitenland heb gezeten die elkaar allebei een oplichter noemen. Met name de Franse post zet soms dingen in de tracker die veel te zelfverzekerd zijn.quote:Op donderdag 5 december 2024 11:30 schreef YuckFou het volgende:
Ik heb bedrijfsmatig en prive veel te maken met pakketdiensten en DHL is by far de ergste, ik ben al heel wat pakketten kwijtgeraakt, bij postnl is t altijd hetzelfde riedeltje, u moet de verzender inlichten en die doen dan onderzoek, probeer dat maar eens bij Chinezen duidelijk te maken terwijl de vervoerder het pakket op bezorgd heeft gezet. En bij DHL is het klantcontact alleen nog maar via chatbots, en die reutelen hetzelfde riedeltje keer op keer af en normaal iemand spreken is niet meer aan de orde.
Liever heb ik DPD. FedEx of UPS, kost wat meer maar met hen heb ik nimmer problemen gehad.
Ik kan dit beamen. De drie keer dat ik met DHL in aanraking ben gekomen in een jaar tijd is het pakketje 2 keer niet bezorgd. Die lopen de kantjes klaarblijkelijk vanaf.quote:Op donderdag 5 december 2024 11:30 schreef YuckFou het volgende:
Ik heb bedrijfsmatig en prive veel te maken met pakketdiensten en DHL is by far de ergste, ik ben al heel wat pakketten kwijtgeraakt, bij postnl is t altijd hetzelfde riedeltje, u moet de verzender inlichten en die doen dan onderzoek, probeer dat maar eens bij Chinezen duidelijk te maken terwijl de vervoerder het pakket op bezorgd heeft gezet. En bij DHL is het klantcontact alleen nog maar via chatbots, en die reutelen hetzelfde riedeltje keer op keer af en normaal iemand spreken is niet meer aan de orde.
Liever heb ik DPD. FedEx of UPS, kost wat meer maar met hen heb ik nimmer problemen gehad.
Ja.quote:Op donderdag 5 december 2024 10:03 schreef Nober het volgende:
PostNL & DHL
[..]
https://www.megekko.nl/info/levertijd
Is dit dan een leugen?
Tsja, dan neem je een iets goedkopere camera? Camera van 1000 euro en het dan overlaten aan de klaplopers van DHLquote:Op donderdag 5 december 2024 16:32 schreef Chandler het volgende:
[..]
Gewoon in de winkel? soms is dat niet mogelijk tenzij je geld te veel hebt
Als je ziet wat voor lui de straten onveilig maken met die busjes, dan weet je al genoeg toch?quote:Op donderdag 5 december 2024 20:15 schreef Peppert het volgende:
[..]
Ik kan dit beamen. De drie keer dat ik met DHL in aanraking ben gekomen in een jaar tijd is het pakketje 2 keer niet bezorgd. Die lopen de kantjes klaarblijkelijk vanaf.
Niemand kunnen bereiken. Niemand die je het kan uitleggen of vragen.quote:Op donderdag 5 december 2024 13:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Lijken ze niets mee te doen. PostNL bezorger heeft nu al 3x pakket gewoon in de voortuin geflikkerd.
Elke keer klacht ingestuurd en je hoort er niets van.
En idd die irritante chatbots waar je niets aan hebt.
Bij ons 3x voor de deur gezet en weggegaan.quote:Op donderdag 5 december 2024 22:00 schreef Dazalbest1 het volgende:
Hier vooral gezeur met DHL. Zetten pakketjes gewoon in de centrale hal van appartementen complex. Soms bellen ze aan, soms niet. Soms vragen ze of ze het in de hal mogen zetten en als je dan nee zegt, worden ze boos en gaan schelden.....
Computercriminaliteit. Hoe lang bestaat dat al?quote:Op vrijdag 6 december 2024 01:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niemand kunnen bereiken. Niemand die je het kan uitleggen of vragen.
Regelrechte kutbedrijven.
Nee hoor, gewoon goede pakketbezorgers inhuren die laten tekenen en daarvoor de tijd nemen.quote:Op donderdag 5 december 2024 09:51 schreef Jor_Dii het volgende:
Heel moeilijk voor webshops om dit te tackelen, want de klant kan naar de bezorger wijzen ook al heeft de webshop bewijs dat men het juiste product in de doos heeft gestopt (middels foto's bijvoorbeeld). Je wordt dus of opgelicht door de vervoerder of door de klant.
Tijdsdruk en ruimte moeten maken voor nieuwe pakketjes. Taak voor t managementquote:Op donderdag 5 december 2024 22:00 schreef Dazalbest1 het volgende:
Hier vooral gezeur met DHL. Zetten pakketjes gewoon in de centrale hal van appartementen complex. Soms bellen ze aan, soms niet. Soms vragen ze of ze het in de hal mogen zetten en als je dan nee zegt, worden ze boos en gaan schelden.....
Dan zul je ze meer moeten betalen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 06:57 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Nee hoor, gewoon goede pakketbezorgers inhuren die laten tekenen en daarvoor de tijd nemen.
Foto's zijn natuurlijk 0 bewijs je kunt daarna alsnog het product verwisselen.quote:Op donderdag 5 december 2024 09:51 schreef Jor_Dii het volgende:
Heel moeilijk voor webshops om dit te tackelen, want de klant kan naar de bezorger wijzen ook al heeft de webshop bewijs dat men het juiste product in de doos heeft gestopt (middels foto's bijvoorbeeld). Je wordt dus of opgelicht door de vervoerder of door de klant.
wij maken zakelijk gebruik van alle post diensten en ze zijn allemaal bijna even erg, op 1 uitzondering na en dat is fedex.quote:Op donderdag 5 december 2024 11:30 schreef YuckFou het volgende:
Ik heb bedrijfsmatig en prive veel te maken met pakketdiensten en DHL is by far de ergste, ik ben al heel wat pakketten kwijtgeraakt, bij postnl is t altijd hetzelfde riedeltje, u moet de verzender inlichten en die doen dan onderzoek, probeer dat maar eens bij Chinezen duidelijk te maken terwijl de vervoerder het pakket op bezorgd heeft gezet. En bij DHL is het klantcontact alleen nog maar via chatbots, en die reutelen hetzelfde riedeltje keer op keer af en normaal iemand spreken is niet meer aan de orde.
Liever heb ik DPD. FedEx of UPS, kost wat meer maar met hen heb ik nimmer problemen gehad.
Ja, de bezorger wordt ook ingehuurd door de verkoper. Die heeft een contract met de bezorger, niet de koper. Ik zou er als koper ook niet mijn probleem van maken wat de door de webshop ingehuurde tokkiebezorgers allemaal uitspoken. Klacht indienen en laten afhandelen is ook ellende bij bedrijven als DHL.quote:Op vrijdag 6 december 2024 07:54 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Foto's zijn natuurlijk 0 bewijs je kunt daarna alsnog het product verwisselen.
Mijn ervaring is dat het een beetje van alles is. Er zijn kopers en verkopers die oplichten en dan heb je ook nog stelende/nalatige bezorgers...
Overige kunnen bezorgers ook wel meer doen ik hoor vaak van kopers dat hun klacht niet wordt behandeld omdat zij de opdrachtgever niet zij en dat de verkoper melding moet doen.
Ja wat ga je doen dan als zowel de verkoper als de bezorgdienst niet willen mee werken? Zijn genoeg topics hier te vinden met dit aoort klachten.quote:Op vrijdag 6 december 2024 08:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, de bezorger wordt ook ingehuurd door de verkoper. Die heeft een contract met de bezorger, niet de koper. Ik zou er als koper ook niet mijn probleem van maken wat de door de webshop ingehuurde tokkiebezorgers allemaal uitspoken. Klacht indienen en laten afhandelen is ook ellende bij bedrijven als DHL.
Je kunt de verkoop gewoon annuleren toch? En je kunt een advocaat een briefje laten sturen. De verkoper zal moeten gaan bewijzen dat jij uit je nek kletst. Dat valt niet mee.quote:Op vrijdag 6 december 2024 08:15 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja wat ga je doen dan als zowel de verkoper als de bezorgdienst niet willen mee werken? Zijn genoeg topics hier te vinden met dit aoort klachten.
Met bezorgers uit het buitenland gaat dat wat lastiger. Chineze verkopers interesseren zich niet zo voor onze wetgeving, zie dan maar het geld terug te krijgen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 08:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt de verkoop gewoon annuleren toch? En je kunt een advocaat een briefje laten sturen. De verkoper zal moeten gaan bewijzen dat jij uit je nek kletst. Dat valt niet mee.
Moet zeggen dat ik relatief weinig bij webshops bestel en als ik het al doe, dan enkel bij bekende webshops of via de CC (zodat ik de betaling gewoon terug kan draaien) of met achteraf betaling (zodat ik pas betaal als ik het product binnen heb).
Ja, dat is een risico dat inherent is aan het bestellen bij Chinese verkopers. Pay peanuts...quote:Op vrijdag 6 december 2024 08:30 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Met bezorgers uit het buitenland gaat dat wat lastiger. Chineze verkopers interesseren zich niet zo voor onze wetgeving, zie dan maar het geld terug te krijgen.
Doelde meer op pakketjes die kwijtraken of nog erger wel worden bezorgd met een andere inhoud.quote:Op vrijdag 6 december 2024 08:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt de verkoop gewoon annuleren toch? En je kunt een advocaat een briefje laten sturen. De verkoper zal moeten gaan bewijzen dat jij uit je nek kletst. Dat valt niet mee.
Moet zeggen dat ik relatief weinig bij webshops bestel en als ik het al doe, dan enkel bij bekende webshops of via de CC (zodat ik de betaling gewoon terug kan draaien) of met achteraf betaling (zodat ik pas betaal als ik het product binnen heb).
Dat heb ik eigenlijk nooit als ik bestel via Apple, Belsimpel of zo.quote:Op vrijdag 6 december 2024 08:37 schreef 111210 het volgende:
[..]
Doelde meer op pakketjes die kwijtraken of nog erger wel worden bezorgd met een andere inhoud.
Heb daar al meerdere topics van gezien, dat je een baksteen krijgt ipv je iphone.
Nou dat is echt niet even snel opgelost
Is bij mij niet mogelijk, ze moeten eerst een paar etages omhoog komen.quote:Op donderdag 5 december 2024 09:54 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik heb wel eens bezorgers gehad die een foto maakt dat het pakket aangenomen was en binnen bij mij in de gang lag.
Maar dat is ook al weer lang geleden. Nu is het letterlijk ieder pakketje wat gewoon voor de deur word geflikkerd. Als ik de deur open doe is de bezorger inmiddels al weer in zn bus gestapt.
Voor consumenten zou dit sowieso nog de enige optie mogen zijn. Dat gesjees met al die busjes door de wijk slaat nergens op. Om over het gezeik met al de pakketjes nog maar te zwijgenquote:Op vrijdag 6 december 2024 08:27 schreef Ninedarts het volgende:
Als ik iets bestelt laat ik het altijd bezorgen bij Burna, dat bij mij om de hoek is, nooit problemen gehad.
Dat is veel beter
Aan de deur alleen maar gezeik, dus pakketten naar afhaalpunt brengen is veel beter.
Mijn buurman is van de week ook een pakket kwijtgeraakt en komt hij aan mij vragen of ik het hebt, pff...
dus mijn tip:
Laat het brengen naar de lokale afhaalpunt
oh, makkelijk hoor, dan wordt het gewoon in of bij de lift achtergelatenquote:Op vrijdag 6 december 2024 09:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Is bij mij niet mogelijk, ze moeten eerst een paar etages omhoog komen.
Is bij mij nog nooit gebeurt, het is tot dusverre altijd netjes aan deur afgeleverd en persoonlijk aan mij overhandigd.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:22 schreef mschol het volgende:
[..]
oh, makkelijk hoor, dan wordt het gewoon in of bij de lift achtergelaten
Neem nog een kopje t.quote:Op vrijdag 6 december 2024 08:27 schreef Ninedarts het volgende:
Als ik iets bestelt laat ik het altijd bezorgen bij Burna, dat bij mij om de hoek is, nooit problemen gehad.
Dat is veel beter
Aan de deur alleen maar gezeik, dus pakketten naar afhaalpunt brengen is veel beter.
Mijn buurman is van de week ook een pakket kwijtgeraakt en komt hij aan mij vragen of ik het hebt, pff...
dus mijn tip:
Laat het brengen naar de lokale afhaalpunt
Dit dus.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:36 schreef probeer het volgende:
En daarom bestel ik online alleen nog met mijn creditcard.
Pakketje komt niet en zowel verkoper en bezorger doen moeilijk? Ok, dan neem ik mijn geld graag terug totdat ze er uit zijn.
Da's geen gek idee. En vast goedkoper dan per adres bezorgen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:18 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Voor consumenten zou dit sowieso nog de enige optie mogen zijn. Dat gesjees met al die busjes door de wijk slaat nergens op. Om over het gezeik met al de pakketjes nog maar te zwijgen
dat accepteren consumenten niet zomaar.. misschien alleen bij pakketjes kleiner dan bv 20x20x20 cm en minder dan 2KGquote:Op vrijdag 6 december 2024 09:18 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Voor consumenten zou dit sowieso nog de enige optie mogen zijn. Dat gesjees met al die busjes door de wijk slaat nergens op. Om over het gezeik met al de pakketjes nog maar te zwijgen
Bezorgdiensten gaan die grote zware pakketen sowieso uitfaseren. Kwestie van tijd.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:49 schreef mschol het volgende:
[..]
dat accepteren consumenten niet zomaar.. misschien alleen bij pakketjes kleiner dan bv 20x20x20 cm en minder dan 2KG
ik laat niet voor niks thuis bezorgen, dan ga ik niet eerst nog 5 kilometer slepen vanaf een pakketpunt
nee hoor, valt teveel geld mee te verdienenquote:Op vrijdag 6 december 2024 09:50 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Bezorgdiensten gaan die grote zware pakketen sowieso uitfaseren. Kwestie van tijd.
ja wel hoor, verdiensten vallen vies tegen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:53 schreef mschol het volgende:
[..]
nee hoor, valt teveel geld mee te verdienen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |