Dan ze dan ook niet omdat ze moeten pissen. Maar om hun territorium af te bakenen. Kan ook teken van stress zijn.quote:Op woensdag 4 december 2024 17:08 schreef Chandler het volgende:
Of het nu ligt aan hoe mijn zoon de kattenbak schoonmaakt of niet... de kat blijft pissen..
Stress zou kunnen, zijn daar pilletjes voor??quote:Op woensdag 4 december 2024 17:11 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dan ze dan ook niet omdat ze moeten pissen. Maar om hun territorium af te bakenen. Kan ook teken van stress zijn.
Kan eventueel ook een blaasontsteking zijn.
Ik zou je zoon de dierenarts voor advies laten bellenquote:Op woensdag 4 december 2024 17:24 schreef Chandler het volgende:
[..]
Stress zou kunnen, zijn daar pilletjes voor??
De kat is sowieso al niet echt een schoon/mensen kat. Wel richting m'n zoon maar niet echt richting anderen, het is moeilijk om contact te maken met het beestje en het beestje gaat je liever uit de weg al begint hij te wennen aan mij/mijn vriendin.
En ik snap m'n zoon hoor, want die kat is zijn alles... enige wat hij heeft, toen ik hem net confronteerde werd hij daarna stil en wat verdrietig. en gaf aan dat als de kat weg moet hij ook weg ging... lijkt mij onhandig.
Jong volwassen kinderen... hehe
Ik heb met jullie allemaal te doen.quote:Op woensdag 4 december 2024 17:24 schreef Chandler het volgende:
[..]
De kat is sowieso al niet echt een schoon/mensen kat. Wel richting m'n zoon maar niet echt richting anderen, het is moeilijk om contact te maken met het beestje en het beestje gaat je liever uit de weg al begint hij te wennen aan mij/mijn vriendin.
En ik snap m'n zoon hoor, want die kat is zijn alles... enige wat hij heeft, toen ik hem net confronteerde werd hij daarna stil en wat verdrietig. en gaf aan dat als de kat weg moet hij ook weg ging... lijkt mij onhandig.
Kan ik met zekerheid beamen, honden nog meer, maar katten ook.quote:Op woensdag 4 december 2024 19:06 schreef Boca_Raton het volgende:
Voelen katten de stemming van hun baasjes erg aan?
Een poes of gecastreerde kater kan ook sproeienquote:Op woensdag 4 december 2024 18:15 schreef MissButterflyy het volgende:
Is het een kater of een poes? Een ongecastreerde kater kan gaan sproeien.
Maar klinkt als stress waarschijnlijk.
Ging de kat eerst naar buiten?
Woon je klein?
Stress zou kunnen maar de kat is gegaan van 16m2 naar een ruim 100m2 bewegingsvrijheid...quote:Op woensdag 4 december 2024 18:03 schreef ZarB het volgende:
Lijkt me idd stress/territorium afbakenen. Die kat is iig niet gelukkig. Dierenarts bellen.
Nemen we mee in het volgende gesprek met m'n zoonquote:Op woensdag 4 december 2024 18:11 schreef Lienekien het volgende:
Ja, dierenarts, om uit te sluiten dat de kat een lichamelijk probleem heeft dat het plasgedrag veroorzaakt.
Maar als het een gedragsprobleem is, weet ik niet of de dierenarts de aangewezen persoon is voor de beste begeleiding. Aan een gedragsdeskundige heb je dan meer. Die kan een aantal dingen met jullie bij langs gaan en ook komen observeren hoe de woonomgeving van de kat is en hoe jullie met de kat omgaan.
Dit probleem is echt wel op te lossen, maar het vergt wel inzet en doorzettingsvermogen.
Het is een kater die geholpen is.quote:Op woensdag 4 december 2024 18:15 schreef MissButterflyy het volgende:
Is het een kater of een poes? Een ongecastreerde kater kan gaan sproeien.
Maar klinkt als stress waarschijnlijk.
Ging de kat eerst naar buiten?
Woon je klein?
Dat heeft hij idd al geprobeerd, was het niet. Plus de stank was vele malen erger met andere soorten...quote:Op woensdag 4 december 2024 18:57 schreef Verida het volgende:
Heb je al andere kattenbakvulling geprobeerd? Of een tweede kattenbak in huis zetten?
En even ervoor zorgen dat er niets los op de vloer ligt, en ook geen schoenen.
Even de dierenarts na laten kijken of het geen probleem met de blaas is zou ook nog kunnen.
Maar probeer het nog even vol te houden of naar een oplossing te zoeken, het zou nu wel heel sneu zijn als deze kat weg zou moeten.
M'n zoon zit idd niet erg lekker in z'n vel, dus dat zou het kunnen zijn. Ik niet, ik zit heerlijk in mijn velquote:Op woensdag 4 december 2024 19:06 schreef Boca_Raton het volgende:
Voelen katten de stemming van hun baasjes erg aan?
Nemen we ook mee, al pist hij soms echt maar 1m van zijn schone kattebak...quote:Op woensdag 4 december 2024 19:12 schreef Bzzzzt het volgende:
Waarschijnlijk is dat beest gewoon extreem gestressed..
Wat ook zou kunnnen helpen is meerdere kattenbakken plaatsen en 2x daags leegs scheppen
We hebben al een regel dat de kat niet in de woonkamer is als er niemand bij is... maar daar pist hij alleen op kleding wat bv van de stoel gevallen is en dus op de grond ligt..quote:Op woensdag 4 december 2024 20:46 schreef Firuze60 het volgende:
superzielig, voor zowel jouw zoon als zijn kat. Lijkt mij een verschijnsel van extreme stres en territorium (andere omgeving) afbakenen. Zou het niet direct in een medische oorzaak zoeken. Tip, meerdere kattenbakken zetten, zoals al is gezegd. En kat alleen laten in een ruimte zonder zijn baasje (hopelijk geen uren) waar de bank niet staat.
Dank voor je fijne reactie, ik neem dit ook mee in ons gesprek, hopelijk levert het wat mogelijkheden op.quote:Op woensdag 4 december 2024 21:12 schreef Candaasje het volgende:
Zoals al vaker gezegd: heel goed mogelijk dat dit wordt veroorzaakt door stress. Katten zijn niet zelden erg gehecht aan hun omgeving en kunnen vaak slecht dealen met (grote) verandering.
Bekijk goed de omgeving: plaats genoeg kattenbakken, zorg voor plekken waar de kat zich terug kan trekken (vaak houden ze van hogere plekken waar ze veilig meer overzicht hebben.) En hou eens in de gaten of er buiten veel andere katten lopen; ook als jullie kat binnen zit, kan aanblik van andere katten die langs de ramen/deuren lopen voor problemen zorgen. (Vaak plassen katten dan ook op deurmatten/bij de deur, als afbakening van het territorium).
De verhuizing zelf kan ook veel stress geven, en hoe gaat het met zoon? Er bestaan stekkers die feromonen verspreiden (‘Feliway’, online ook verkrijgbaar) en overleg ook even met je dierenarts. Er bestaat medicatie die kan helpen bij stress als je de oorzaak niet makkelijk kan wegnemen of achterhalen (bijvoorbeeld clomicalm).
Zaak is wel dit zo snel mogelijk aan te pakken. Veel stress kan tot ernstige blaasproblemen leiden: geschat wordt dat bij 2/3 van de katers met blaasgruis, stress een belangrijke onderliggende oorzaak is. En het probleem met blaasgruis is, dat katers daar een verstopte plasbuis van kunnen krijgen, (en blaasontstekingen, waardoor je ook weer in een vicieuze cirkel kan belanden, want een geïrriteerde blaaswand is een fijn plekje voor gruis, dat de wand weer verder gaat irriteren). En een verstopte plasbuis, is levensbedreigende spoed.
Je zou even wat urine kunnen proberen op te vangen (niet van de vloer schrapen, daar zit teveel troep in. Scheur een vuilniszak in reepjes en gebruik dat als vulling voor de kattenbak, of haal ‘Katkor’ korrels) en dit bij de dierenarts alvast laten onderzoeken op aanwezigheid van gruis. Is dat aanwezig, dan kun je indien dit struviet is, met dieetvoer het gruis verminderen. Lost je probleem niet direct op, kan wel helpen erger te voorkomen.
Tot slot puur als tip, niet dat ik er vanuit ga dat je dit doet : straf de kat nooit voor het op vreemde plekken plassen. (Hoe erg je ook baalt). Dat werkt enkel averechts.
wtf... liefde? vertel eens waar de liefde mist? de liefde voor mijn zoon is er, de acceptatie van de kat ook. Ben al ruim 3 maand bezig om een band op te bouwen met die kat maar het blijft moeilijk. De kat loopt mee de trap op maar boven rent hij de kamer van m'n zoon in.. maar blijft mij aankijkenquote:Op woensdag 4 december 2024 23:40 schreef Moonversion het volgende:
[..]
sorry maar zie je zelf niet waar dit probleem vandaan komt?
de liefde ontbreekt volledig in dit verhaal, iedereen is dood ongelukkig
crisis, zorg een beetje voor die kat en wat hoge veilige plekjes. Piesen op zachte ondergrond (ruikend naar mensen) lijkt mij bijna natuurlijk gedrag.quote:We hebben al een regel dat de kat niet in de woonkamer is als er niemand bij is... maar daar pist hij alleen op kleding wat bv van de stoel gevallen is en dus op de grond ligt..
Als jij de kat voert, ben jij degene die de band heeft met de kat .quote:Op woensdag 4 december 2024 17:24 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ik geef het beestje af en toe voer omdat m'n zoon dan vind dat de kat moet wachten... lolquote:Op vrijdag 6 december 2024 22:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als jij de kat voert, ben jij degene die de band heeft met de kat .
En verder: dagelijks bak schoonmaken. Deed de kat dit ook in het huis van jouw ex?
Het is wel goed met jou, natuurlijk kijk ik naar de voordelen anders was de kat allang verledentijd en steeds maar spullen vervangen omdat de kat er op zit te zeiken is geen oplossing...quote:Op maandag 9 december 2024 00:45 schreef Firuze60 het volgende:
De kat voelt haarfijn aan hoe een (klein intiem) huishouden er aan toe gaat, piesen op ongewenste plekken is m.i. slechts een uiting daarvan. Probeer eens de voordelen van dat beestje in te zien, hij maakt je zoon blij, je hebt geen muizen in huis (hopelijk) en misschien begin je dan zelf ook in te zien dat een geliefd huisdier voor juist veel minder stress kan zorgen.
Hoe gaat het in je huishouden en met je zoon?quote:Op maandag 9 december 2024 18:00 schreef Chandler het volgende:
[..]
Het is wel goed met jou, natuurlijk kijk ik naar de voordelen anders was de kat allang verledentijd en steeds maar spullen vervangen omdat de kat er op zit te zeiken is geen oplossing...
Ik heb zelf ruim 30 jaar katten gehad en ruim 10 jaar een hond dus weet er alles van, onze katten (die van mijn ex en mij) pisten nergens anders dan in de kattebak... ligt denk ik voornamelijk aan mijn zoon zijn gedrag. Want ik zie dat de bak gewoon vaak meerdere poepjes bevat en dat ligt niet alleen aan de kat... dus...
Maar goed...
De voordelen snap ik wel, die heb ik ook ervaren maar deze kat biedt mij 0 voordelen... is niet sociaal, snel schrikkerig, zeikt dus op plekken waar die niet moet zeiken etc..
Dus nee, voor mij geen aanwinst... voor m'n zoon een stukje emotie....
Yes we hebben gesprekken gehad maar heeft nog niets concreets opgeleverd. Aangezien ik niet dagelijks thuis ben kan ik er ook niet met de neus bovenop zitten. Maar we blijven in gesprek.quote:Op maandag 9 december 2024 18:12 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Hoe gaat het in je huishouden en met je zoon?
Nog iets met de hier aangedragen suggesties gedaan of voornemens te doen?
Ik ga ervan uit dat je de suggesties die je hier aangedragen kreeg, ook met.je zoon besproken hebt, en anders op een geschikt moment gaat doen. Het moet ook even bezinken bij die jongen.quote:Op maandag 9 december 2024 18:59 schreef Chandler het volgende:
[..]
Yes we hebben gesprekken gehad maar heeft nog niets concreets opgeleverd. Aangezien ik niet dagelijks thuis ben kan ik er ook niet met de neus bovenop zitten. Maar we blijven in gesprek.
Al denk ik dat het meeste werkt als hij gewoon dagelijks de kattenbak blijft verschonen...
Het grit was in zijn vorige woning/kamer ook geen probleem.quote:Op maandag 9 december 2024 19:06 schreef yessie234 het volgende:
I
[..]
Ik ga ervan uit dat je de suggesties die je hier aangedragen kreeg, ook met.je zoon besproken hebt, en anders op een geschikt moment gaat doen. Het moet ook even bezinken bij die jongen.
Ik las nergens dat de er een luchtje om de kattenbak hing ivm opruimdiscipline van je zoon.
Nog iets: misschien is de samenstelling van het grit veranderd, of koop je na de verhuizing een merk dat andere samenstelling heeft.
Sommige katten zijn hier gevoelig voor, en dat laten ze je merken ook.
Wat een figuur zeg.quote:Op maandag 9 december 2024 23:26 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hmmm, voel hier eerder een weerstand naar je zoon ipv naar zijn kat. Heb je de pest in dat ie niet zelfstandig is?
Ik vind je al super omdat je je zo inzet voor je bonuskind! Dat lijkt me voor nu het belangrijkste.quote:Op dinsdag 10 december 2024 13:39 schreef Chandler het volgende:
[..]
Wat een figuur zeg.
Weerzin? Wtf. Als ik er geen zin in had woonde m'n zoon niet in mijn huis.. leuk is anders maar het is niet anders en proberen er het beste van te maken.
Geen idee waar jij je info vandaan haalt maar er is voor mijn (bonus) zoon zat liefde van mij. En ik ben er voor hem.. maar niet specifiek voor zijn kat en het gezeik op mijn spullen.
Op dit moment gaat het redelijk goed, maar ik denk dat alles valt of staat bij de inspanning van mijn zoon richting de kattebak. Hoe beter hij z'n best doet hoe minder de kat ergens anders pist...quote:Op zondag 22 december 2024 01:30 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik vind je al super omdat je je zo inzet voor je bonuskind! Dat lijkt me voor nu het belangrijkste.
Kan die kat niet ff naar een kattenopvang?
Kat rust
Jij rust
Zoon rust
Kat ff op vakantie?
En als het kattenbak schoonmaken nou eens heel makkelijk gemaakt wordt voor je zoon? Een rollover kattenbak met goed klont vormend grit maakt verschonen echt supermakkelijk. Ik heb 'm gehad en ik zou echt nooit meer iets anders nemen (nu geen katten meer). Heel langzaam op z'n zij rollen en je hebt alles in het laatje zitten. Eén keer per week de tuinslang erop en klaar.quote:Op zondag 22 december 2024 11:18 schreef Chandler het volgende:
[..]
Op dit moment gaat het redelijk goed, maar ik denk dat alles valt of staat bij de inspanning van mijn zoon richting de kattebak. Hoe beter hij z'n best doet hoe minder de kat ergens anders pist...
Wel grappig is dat de kat onlangs op zijn tas had gepist en dat vond hij niet grappig...
En kat weg is voor hem geen optie, want hij is al z'n moeder kwijt, z'n ex waarmee die nog steeds in z'n hoofd zit en dan straks ook nog z'n kat... nee dat trekt hij allemaal niet (geeft hij aan)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |