abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 4 december 2024 @ 13:32:08 #1
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_215766299
De sterk bekritiseerde Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (WGS), door tegenstanders ook wel 'datasurveillancewet' of 'Super SyRI' genoemd, zal vanaf 1 maart volgend jaar in werking treden. De wet maakt duidelijk onder welke voorwaarden informatie kan worden verwerkt binnen vier bestaande samenwerkingsverbanden op het terrein van zorg en veiligheid, in de strijd tegen de georganiseerde criminaliteit en in de aanpak van witwassen en crimineel vermogen.

De Autoriteit Persoonsgegevens adviseerde de Eerste Kamer zowel eind 2021 als eind 2023 om tegen het wetsvoorstel te stemmen. Volgens de privacytoezichthouder zet de wet de deur wagenwijd open voor onbegrensde surveillance door een onbegrensde hoeveelheid partijen, publiek en privaat. Eerder was ook de Raad van State kritisch en stelde dat het voorstel op dat moment niet voldeed aan de eisen van artikel 10 van de Grondwet, dat het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer beschermt. Eind 2021 kwam de Raad van State echter met een positief oordeel.

Het gaat onder de WGS niet alleen om feitelijke gegevens die bedrijven en overheden met elkaar delen, maar ook om signalen, vermoedens en volledige zwarte lijsten die worden uitgewisseld en met elkaar verknoopt. Daarbij kunnen deze partijen op basis van deze schaduwadministraties 'interventies' met elkaar afstemmen waarin ze handhavend optreden tegen burgers die in hun vizier belanden, aldus de burgerrechtencoalitie die eerder de rechtszaak tegen SyRI won.

"De informatie varieert van feitelijke gegevens tot vermoedens, risicosignalen en zwarte lijsten. Ook kunnen van grote hoeveelheden gegevens over groepen burgers, bedrijven en gebieden analyses worden gemaakt om te bepalen welke burgers of ondernemers ‘een risico’ vormen. Burgers of bedrijven worden daarvan niet op de hoogte gesteld, inzage kan eenvoudig worden geweigerd. Het aanvechten van beslissingen wordt hierdoor vrijwel onmogelijk", zo liet de burgerrechtencoalitie verder weten.

De uitwerking van de wet is geregeld via het Besluit gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (BGS). Met het BGS en na opeenvolgende versies van het wetsvoorstel, is het geheel sterk verbeterd, oordeelde de Autoriteit Persoonsgegevens eind vorig jaar. "Maar een belangrijke waarborg mist nog: voorafgaande toetsing door de rechter."

De Eerste Kamer ging afgelopen juni met het wetsvoorstel akkoord. De fracties van BBB, VVD, CDA, D66, PVV, ChristenUnie, JA21, SGP, 50PLUS en OPNL stemden voor het wetsvoorstel. De fracties van GroenLinks-PvdA, PvdD, SP, FVD en Volt stemden tegen. Tijdens de behandeling van de WGS in de Eerste Kamer werd de senaat toegezegd dat na één jaar een invoeringstoets wordt uitgevoerd. Het kabinet wilde de wet per 1 januari in werking laten treden, maar dat is 1 maart volgend jaar geworden.

Bron: https://www.security.nl/p(...)naf+maart+van+kracht

Interessant stuk:

Onder de Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (WGS) kunnen een breed scala aan persoonsgegevens gedeeld en verwerkt worden. De wet maakt het mogelijk om gegevens te verzamelen en te analyseren die noodzakelijk worden geacht voor het aanpakken van complexe maatschappelijke problemen zoals georganiseerde criminaliteit, fraude en ernstige veiligheidskwesties.

Specifieke soorten gegevens die gedeeld kunnen worden:
Identiteitsgegevens:

Naam, adres, geboortedatum, en andere basisinformatie.
BSN (burgerservicenummer).

Financiële gegevens:
Informatie over inkomen, uitkeringen, schulden en belastingaangiftes.
Banktransacties en financiële transacties die relevant worden geacht voor fraudeonderzoek.

Gezondheidsgegevens:
Medische dossiers of indicaties als dit nodig wordt geacht voor veiligheids- of fraudedoeleinden.
Gegevens uit zorgverzekeringen of jeugdzorg.

Strafrechtelijke gegevens:
Strafbladen of verdenkingen van criminele activiteiten.
Openstaande boetes of onderzoeken.

Gegevens over gedrag en leefomgeving:
Informatie over sociale contacten, woonsituatie en buurtproblematiek.
Gedragsanalyses of signalen van overlast.

Onderwijs- en werkgerelateerde gegevens:
Schooldossiers, leerplichtinformatie en diploma’s.
Arbeidsinformatie, zoals werkgeversgegevens of arbeidscontracten.

Overige gegevens:
Signalen van mogelijk risico of kwetsbaarheid, zoals meldingen bij hulpdiensten of wijkteams.
Gegevens van sociale diensten of instanties die betrokken zijn bij maatschappelijke ondersteuning.

Wie kunnen deze gegevens delen?
De gegevens worden gedeeld tussen verschillende samenwerkingsverbanden, waarin zowel overheidsinstanties als private partijen actief kunnen zijn. Denk aan:

Politie, justitie en veiligheidsdiensten.
Belastingdienst.
Gemeenten en sociale diensten.
Zorginstellingen en onderwijsinstanties.
Financiële instellingen zoals banken (in het kader van witwasbestrijding).

Waarom is dit zorgwekkend?
Omvang van gegevensverzameling: Vrijwel elk aspect van een burgerlijk leven kan onder deze wet in beeld worden gebracht.
Vage criteria: De wet laat ruimte voor interpretatie, wat betekent dat gegevens sneller als 'noodzakelijk' kunnen worden beschouwd.
Gevoelige aard van gegevens: Het delen van medische of strafrechtelijke gegevens brengt ernstige risico's met zich mee voor privacy en stigmatisering.
Risico op misbruik: Zonder strikte controlemechanismen kunnen deze gegevens worden gebruikt voor andere doeleinden dan oorspronkelijk bedoeld, zoals profilering of commerciële doeleinden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_215768079
Na de Toeslagenaffaire zoiets invoeren _O_ :') .

pi_215768920
Nou, ik denk dat ik maar een VPN neem.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 4 december 2024 @ 18:41:43 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_215769019
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 18:30 schreef Telefoonvork het volgende:
Nou, ik denk dat ik maar een VPN neem.
:?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')