abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8648226
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 23:13 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

[..]

Tot die discussie laat ik me niet eens verleiden.
Daar zijn zoveel mogelijkheden mogelijk. Al zou ik zelf voor m'n gevoel als ik dit lees, denk ik toch gaan halfsworden en mijn pommel/crossguard richting maag/borst/gezicht van m'n opponent laten gaan. (Al naar gelang wat het best te bereiken is).

Shit, heb ik me toch laten verleiden...

Edit: Vraag verkeerd geinterpreteerd...
Ik keek vanuit de andere kant.
Alternatief antwoord;

Als het links was geweest had ik het zwaard ven de tegenstander in een greep genomen en toegeslagen met rechts. Dat gaat nu niet dus gooi ik het zwaard van mijn tegenstander over, die staat nu op mijn forte.
Hopelijk is hij dan de controle kwijt, kan ik alsnog het zwaard grabben en toeslaan. Anders, alsnog toeslaan.

MALC
pi_8648340
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 15:08 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

ps een zwaard overgooien, bedoel je daarmee kracht uitoefenen op het zwaard van de tegenstander en dan (omkieperen naar de andere kant?)
Zelfs als je dit goed doet en je voelt dat je sterker bent dan de tegen stander in het (stark und zwech) (achterkant lemmet plus ricasso en de voorkant van het lemmet) dat is dit nog vreselijk gevaarlijk!
Het is een onnodig risico let op de kortste weg!!!
ps het is niet mijn bedoeling om als een bedweterig ventje over te komen, maar als ik het goed begrepen heb wat je bedoeld dan heb ik met dit foefje jaren geleden veel ongelukken gemaakt(voornamelijk bij mezelf!)
MALC
pi_8648434
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 22:15 schreef Legionnaire het volgende:

[..]

Internet niet, ik heb kabel. De documentatie veelal wel, vooral als je uit het buitenland moet bestellen (verzendkosten).
Overigens... tot zondag maar weer

Ja boeken zijn vreselijk duur heb net weer drie boeken besteld kosten alle drie rond de 50 euro, maar dan heb je wel wat.
Informatie kost geld zo is het helaas, ik kan het gelukkig aftrekken van de belasting dus van mij kunnen de uitgevers de tering krijgen!
Wat heb je zelf zoal met de middeleeuwen, hobby(re-enactment) shows?
Vind het een leuk plaatje dat je uitgekozen hebt!
Weet jij toevallig hoe je een foto plaatst op deze site?
Spreek je later.
MALC
  zaterdag 22 februari 2003 @ 16:49:41 #54
47490 Legionnaire
Legio Patria Nostra
pi_8649865
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 15:24 schreef lupus_cordes het volgende:

Ja boeken zijn vreselijk duur heb net weer drie boeken besteld kosten alle drie rond de 50 euro, maar dan heb je wel wat.
Informatie kost geld zo is het helaas, ik kan het gelukkig aftrekken van de belasting dus van mij kunnen de uitgevers de tering krijgen!
Wat heb je zelf zoal met de middeleeuwen, hobby(re-enactment) shows?
Vind het een leuk plaatje dat je uitgekozen hebt!
Weet jij toevallig hoe je een foto plaatst op deze site?
Spreek je later.

Tja, alles is duur helaas. Behalve een gezonde interesse in geschiedenis heb ik verder weinig met de middeleeuwen. Ben gewoon geinteresseerd in zwaardvechten en eventueel ook zelf armor maken, ik heb alleen 2 linkerhanden.
Het plaatje kun je gewoon via je profiel uploaden, hoe je een foto neerzet weet ik niet, nooit geprobeerd.
Nous sommes des dégourdis, nous sommes des lascars, des types pas ordinaires
  zaterdag 22 februari 2003 @ 17:09:40 #55
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_8650310
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 14:48 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

Ik heb wel eens gesprekken gehad met wim boersma (8e dan) jiu-jitsuka
Die vertelde mij niet als mijn toemalige leraar dat er geen gekwalificeerde docenten zijn voor ninjitsu en dat de trainingen ook niets meer te maken hebben met wat het vroeger was...
Ik zelf geef ook les, maar de echte meesters liggen ook al 500 jaar onder de bodem.
Mijn vraag van wie heb jij les?
Ik heb wel eens een reclame folder gezien bij dat chinese winkeltje bij de Dam, wellicht is dat het zelfde.

Ik ga binnenkort een wedstrijd organiseren met anderen, waarin verschillende zwaardvechtsporters aan mee kunnen doen.
Wij gebruiken speciale wapens, waar je niet te lang van KO ligt en we gebruiken beschermende kleding.
Het is de manier om te laten zien wat je zelf kan en wat je geleerd heb, gewoon door je te meten met anderen.
Gewoon lekker relaxed geen doden of missende ledematen enz.
gewoon lekker voor de lol.
Misschien vindje het wel wat....misschien ook niet.....

Michel de Winter, die op zijn beurt leerling is van Sven Bogaster, die Leerling is/was van Soke Masaaki Hatsumi, en die is nog steeds internationaal erkend de grote baas.

Either way, mocht je die meet doen, wil ik wel komen, afhankelijk van locatie.

Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
  zaterdag 22 februari 2003 @ 17:12:26 #56
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_8650365
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 16:49 schreef Legionnaire het volgende:

[..]

Tja, alles is duur helaas. Behalve een gezonde interesse in geschiedenis heb ik verder weinig met de middeleeuwen. Ben gewoon geinteresseerd in zwaardvechten en eventueel ook zelf armor maken, ik heb alleen 2 linkerhanden.
Het plaatje kun je gewoon via je profiel uploaden, hoe je een foto neerzet weet ik niet, nooit geprobeerd.

foto neerzetten gaat als volgt.

zoek een image host (bvb lycos, of picserver (picserver.tk)
maak account, pleurt een plaatje neer, copy URL van plaatje

paste hier en zet tussen [img] en [/img]

[img]www.imagehost.com/urlvanplaatje.jpg[/img]

Voila, u heeft zojuist een plaatje gepost

Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_8689888
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 16:30 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Trouwens, jij bent wel een la tene aanhanger is het niet, je tatoage heb je ook al in die stijl laten maken.
La Tene rocks!
Ik vind die ronde swirly vormen echt helemaal te gek. Art nouveau heeft er ook heel veel van weg. Heel organisch, daar hou ik van.
quote:
Die klaas kloosterhuis, hoe is de kwaliteit en hoe lang zijn de wachttijden voor de dolken?
O, en de prijzen zijn ook fijn om te weten(ben nogsteeds arm )
Echt maanden, hij werkt alles stuk voor stuk af. En hij is best duur.
Ik zou zo geen prijs weten, maar probeer 'm eens te bellen zou ik zeggen. Zijn nummer staat op die site.
quote:
Trouwens, Herne, hoe kom je in godshemelsnaam aan het geld om een ¤3000 armour te kopen? Ik heb nog niet genoeg middelen om een fatsoenlijke dolk te kopen zonder dat ik er voor moet lijden(klinkt er ger dan het is).
Ik verdien een hoop met de optredens, daar doe ik het van.
Investeren is het sleutelwoord.
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 21:15 schreef lupus_cordes het volgende:
Ik ben dol op middeleeuwse keuken (uitjes fruiten-kaneel,gember,rode wijn toevoegen hamlapjes erin smijten laten pruttelen, wat zuiker erbij, tikje zout en azijn en gieten over een gbraden kip echt te gek!
Ik wil niets dan goede dingen horen over de middeleeuwse keuken!
Bijdehante opmerking: Toen hadden ze geen suiker... Je recept is niet correct.
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 15:18 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

ps een zwaard overgooien, bedoel je daarmee kracht uitoefenen op het zwaard van de tegenstander en dan (omkieperen naar de andere kant?)
Zelfs als je dit goed doet en je voelt dat je sterker bent dan de tegen stander in het (stark und zwech) (achterkant lemmet plus ricasso en de voorkant van het lemmet) dat is dit nog vreselijk gevaarlijk!
Het is een onnodig risico let op de kortste weg!!!
ps het is niet mijn bedoeling om als een bedweterig ventje over te komen, maar als ik het goed begrepen heb wat je bedoeld dan heb ik met dit foefje jaren geleden veel ongelukken gemaakt(voornamelijk bij mezelf!)

Voordeel is: Ik ben niet zo groot, dus ik ga al uit van een grotere tegenstander, dus het gevaar is dan al een stuk minder. Ik gooi hem dan ook echt over mijzelf heen. Maar inderdaad, kortste weg is het best.
Ik zit ook met het show aspect in mijn hoofd, het publiek moet het ook interessant vinden.
TA! RA! NIS!
pi_8695814
quote:
Op maandag 24 februari 2003 17:35 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

La Tene rocks!
Ik vind die ronde swirly vormen echt helemaal te gek. Art nouveau heeft er ook heel veel van weg. Heel organisch, daar hou ik van.

Het heeft inderdaad zeker zijn charme ja, ik kan het wel begrijpen.
quote:
Echt maanden, hij werkt alles stuk voor stuk af. En hij is best duur.
Ik zou zo geen prijs weten, maar probeer 'm eens te bellen zou ik zeggen. Zijn nummer staat op die site.

Hm dat zal ik eens gaan doen, wie weet

quote:
Ik verdien een hoop met de optredens, daar doe ik het van.
Investeren is het sleutelwoord.
Ahzo, tja dat is inderdaad een manier ja.
* En weer realiseert Forau dat met tennis inderdaad niet veel te verdienen valt wanneer je telkens in het net slaat

Trouwens, weet iemand waar goede zwaarden te koop zijn die niet al te duur zijn, historisch correct en battle ready?
Gezien ik toch geinteresseerd ben, alleen nogsteeds zo arm als Job ben

PS: Een smid die het nog doet is ook wel handig

Trouwens, was er in de middel eeuwen al wodka?
Niet dat het er toe doet maar ik en een vriend hadden er een discussie over vandaar

"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  maandag 24 februari 2003 @ 21:57:32 #59
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_8696199
Geen wodka, wodka wordt gemaakt van aardappels namelijk
pi_8697319
quote:
Op maandag 24 februari 2003 21:57 schreef Piro het volgende:
Geen wodka, wodka wordt gemaakt van aardappels namelijk
En die hadden ze pas toen men amerika ontdekte was het niet?

Had ik het toch goed

~Leonard Cohen
pi_8697510
[quote]Op maandag 24 februari 2003 17:35 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

[..]

[..]

Bijdehante opmerking: Toen hadden ze geen suiker... Je recept is niet correct.
[..]

Geen suiker in de middeleeuwen? Als je gelijk hebt dan vreed ik dat kookboek op (de keuken van de late middeleeuwen) ik zoek het wel even op en kom er wel weer op terug...

MALC
pi_8697759
De laatste keer dat ik mailde met Klaas Kloosterhuis was de wachtijd een jaar....
Schiet niet erg op dus...misschien is het nu weer wat beter.

Zondag was er tijdens de lessen iemand meegekomen van de "nieuwe revu" voor fotos en een eventueel interview....ik helemaal enthousiast, aan het einde van de les zegt" mmm ik vond het een stuk leuker dan ik had gedacht, maar zwaardvechten met stokken is niet echt middeleeuws toch?

MALC
pi_8698130
quote:
Op maandag 24 februari 2003 22:34 schreef lupus_cordes het volgende:
Geen suiker in de middeleeuwen? Als je gelijk hebt dan vreet ik dat kookboek op (de keuken van de late middeleeuwen) ik zoek het wel even op en kom er wel weer op terug...
Okay, suiker was er wel, maar was ongelovelijk moeilijk aan te komen en superduur. Enkel de hoge adel had het zo nu en dan, met geluk.
quote:
Eeuwenlang wordt suiker enkel in de Arabische wereld gewonnen. Het is pas vanaf de 12de eeuw, wanneer de Kruisvaarders uit het Heilig Land allerhande specerijen meebrengen, dat suiker in onze landen bekend raakt.
bron: http://www.vilt.be/educatie/leerstofpakketten/suiker/geschiedenis/middeleeuwen.html
quote:
Suiker in de middeleeuwen
De kruisvaarders namen van de kruistochten voor het eerst grotere hoeveelheden suiker mee naar Europa. Suiker was een schaars product en erg duur. Alleen de adel en de kerk konden zich deze dure lekkernij veroorloven.

In 1492 introduceerde Columbus suiker in Amerika. Hierdoor bloeide de handel in suiker op, met een grote suikerindustrie rond de Middellandse Zee.
bron: http://members.chello.nl/g.moolhuizen/algemeen/suikerfabikage.htm

Ik zou zelf voor een authentiekere smaak voor honing kiezen, dat werd vaker gebruikt als zoetstof. Dan zit je altijd goed.

Nieuw topic over middeleeuws koken dan maar?

TA! RA! NIS!
pi_8706167
quote:
Op maandag 24 februari 2003 22:53 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

[..]

Okay, suiker was er wel, maar was ongelovelijk moeilijk aan te komen en superduur. Enkel de hoge adel had het zo nu en dan, met geluk.
[..]

[..]

Ik zou zelf voor een authentiekere smaak voor honing kiezen, dat werd vaker gebruikt als zoetstof. Dan zit je altijd goed.

Nieuw topic over middeleeuws koken dan maar?

Dus toch suiker....tjonge jonge ik voor niets helemaal in paniek..

Topic koken mag van mij nog wel even wachten...

MALC
  dinsdag 25 februari 2003 @ 15:19:07 #65
47490 Legionnaire
Legio Patria Nostra
pi_8709853
Trouwens Lupus, als je toch een inventarisatie gaat maken voor wie er houten spar-zwaarden wil hebben, zet mij maar op de lijst. Kijk in ieder geval even of je er een leuke deal uit kunt slepen met een grote order. 65 pleuro is nog steeds een hoop geld, maar ik denk dat het trainen een stuk realistischer gaat worden.

http://www.woodenswords.com/

pi_8713929
Tjonge jonge zitten we al idee tijd een beetje te rotzooien op deze site en dan mag ik zondag eindelijk vernemen dat mister legionairis een bekende is...hoe lang had je dat nog geheim willen houden?
Ik heb die jongens al gemaild maar heb nog geen respons mogen ontvangen.
Maakt het wellicht iets beter voor de "feel"de zwaarden. maar op zich zoals het nu gaat is het goed.
Het wordt wel iets lastiger met "winden en "binden", maar tegen de tijd dat de groep hier zich intensief mee gaat bezighouden zijn we al weer even verder.
De meesten schijnen thuis nogal wat af te oefenen met stalen gereedschap, misschien moeten we voor jouw ook maar wat gaan regelen
MALC
pi_8714027
Zal kijken of ik op kort termijn in ieder geval wat copieen van talhoffer kan maken.
Het meeste houvast heb je aan de mes en worstel technieken de rest is een beetje ellendig "longsword en pole axe"
Otto Jud was wel een mannetje...(schrijver van de worstel technieken in talhoffer)
Spreek je later weer
MALC
pi_8726004
We moeten ook nog even mailen over de fotos van de lessen, wellicht leuk om er een paar op deze site te gooien, of even bellen........achterlijke smillies.....
MALC
pi_8735469
Er is op het moment een hele discussie gaande op het forum van het EHCG, de vraag die rijst is wat de definitie van een "krumphau"is.
De meningen zijn behoorlijk verdeeld over hoe een krumphau uitgevoerd moet worden.
MALC
pi_8738571
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 19:13 schreef lupus_cordes het volgende:
Er is op het moment een hele discussie gaande op het forum van het EHCG, de vraag die rijst is wat de definitie van een "krumphau"is.
De meningen zijn behoorlijk verdeeld over hoe een krumphau uitgevoerd moet worden.
Een plaatje/omschrijving zou interessant zijn, aangezien niet iedereen toegang heeft tot alle middeleeuwse termen.

Ik zou graag mijn hoogstwaarschijnlijk foute oordeel er over willen vellen

~Leonard Cohen
pi_8741517
Dat is nu net het lollige dat er geen beeld materiaal van is, aangezien het hier om een beweging gaat.
Het heeft te maken met het feit dat de polsen gedraaid zijn (krumm).
Liechtenhawer deed er heel vaag over.
Er werd bij het Europian historical combat guild gevraagd om een mening te geven, volgens mij is een krumphau elke slag waarbij de polsen gekruist zijn Zowel "short edge" als "long edge". (linkernebenhut/left tail guard/iron door, niet alleen "linkse houdingen" maar dus ook als het zwaard in een rechter tail staat en met de "achterkant geslagen word" een soort "opslag"

De mening word niet door iedereen gevolgd.
Anderen denken dat het slechts een oberhau is en geen unterhau kan zijn, maar dit is hoogst onwaarschijnlijk.
Dat het slechts een soort ruitenwisser slag betreft om een oberhau te deflecteren, waarbij de polsen ggekruist zijn.

Het kan ook zijn dat een slag die eindigd met de polsen gekruisd dat dit juist een krumphau is. Ook dit is uitermate onwaarschijnlijk.
Hoe dan ook het is nog best moeilijk om het eens te worden over namen en technieken 500 jaar na datum.

MALC
pi_8742275
[..]

[..]

Ahzo, tja dat is inderdaad een manier ja.
* En weer realiseert Forau dat met tennis inderdaad niet veel te verdienen valt wanneer je telkens in het net slaat

De overgang van tennis naar zwaardvechten is kleiner dan je denkt, voorhand backhand-oberhaw/unterhaw, pak een zwaard ipv van een racket stap ietsje dichter op de tegenstander af, denk het veld nu wat kleiner (van linker schouder naar rechter schouder naar rechter enkel naar linker enkel en voila monsieur Forau getransponeerde tennis technieken( en je hoeft je niet eens meer druk te maken om in het net te slaan! -O-

MALC
  donderdag 27 februari 2003 @ 02:07:52 #73
47490 Legionnaire
Legio Patria Nostra
pi_8744546
quote:
Tjonge jonge zitten we al idee tijd een beetje te rotzooien op deze site en dan mag ik zondag eindelijk vernemen dat mister legionairis een bekende is...hoe lang had je dat nog geheim willen houden?
Is niet echt een geheim hoor, ik had je vóór zondag ook al laten weten dat ik er zou zijn en ik had verwacht dat je dat al door had.
Maar goed, bijzaak. Zaak is dat ik gewoon zo snel mogelijk zo goed mogelijk met een zwaard leer omgaan. Als ik iets doe dan wil ik het ook goed doen. Daarom hoop ik ook van harte dat je een 2e klas begint en een verschil gaat maken tussen hobbyisten en mensen die écht willen leren omgaan met een meter ijzer (dus géén reënacters of live-roleplayers, hoewel ik het best gezellig vind zo). Ik maak me echt geen illusie dat ik met een paar weken weet hoe alles werkt, maar ik hoop toch echt binnen een jaar de basis redelijk onder de knie te hebben.
pi_8747617
Er komt ook wel een tweede klas, ik ben nu al aan het kijken op welke dag het beste uitkomt, ook word het straks weer iets rustiger als de re-enactors zich weer in het zomer speelveld gaan begeven.
Ik heb dan weer meer aandacht voor allen die meer en sneller willen.
Zowiezo hoop ik snel wat mensen in een andere groep te kunnen plaatsen (advanced) maar het gaat allemaal niet vanzelf.
Het zelfde geld voor elke andere vechtsport doen, doen en nog eens doen.
En de verschillen in de groep zijn enorm....
De snellere lijden onder de trageren..same old story!
Maar het meeste moet je thuis doen!
Wat je op school leert met hout, moet je met staal thuis gaan oefenen.
Florysh/drills, snel alle standen af kunnen wisselen alle slagen uit alle onmogelijke posities, vooral de slagen van uit de Ox/finistra/hängentorte/schränkhut( hanging left /right) zijn belangrijk.
Diegene die thuis studeren die gaan het snelst.
Maar het gaat helemaal goed komen.
Alleen door koppen samen te steken en te onderzoeken krijgen we weer beetje voor beetje datgene terug datgeen we verloren hadden.
MALC
pi_8759035
Zijn er eigenlijk nog mensen in leven of is er weer een kruistocht begonnen waarvan ik weer eens niet op de hoogte ben.....
MALC
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')