abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215708803
quote:
Nederland politiestaat: Rechter eist inzage in massasurveillance, maar politie weigert dat

Tienduizenden Nederlanders staan op een terrorismelijst van de politie, veelal onterecht. Ondanks een bevel van de rechtbank weigert de politie een onafhankelijk onderzoeker mee te laten kijken naar deze vermeldingen en die te toetsen op rechtvaardigheid. Dat meldt onderzoeksplatform Follow The Money (FTM). Het is hierdoor niet mogelijk voor burgers om te achterhalen welke gegevens door de politie zijn verzameld.

Zowel de Nationale Ombudsman als deskundigen maken zich grote zorgen. “Meedoen aan een protestactie kan al een reden zijn voor een vinkje achter je naam, zonder dat de politie je daarover informeert. En heb je eenmaal zo’n vinkje dan kom je er nauwelijks meer vanaf”, schrijft FTM.

Volgens korpschef Janny Knol is er voor zo’n onderzoek door een deskundige geen wettelijke grondslag. Ook zegt ze dat alleen de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bevoegd is om mee te kijken. De AP zelf bestrijdt dat en zegt dat een rechter “vanzelfsprekend” mag meekijken, of iemand benoemen om dat te doen.

Hoogleraar digitalisering en rechtsstaat Reijer Passchier waarschuwt tegenover FTM voor het gevaar dat Nederland op deze manier een politiestaat dreigt te worden: “Door digitalisering wordt de uitvoerende macht alleen maar machtiger. De controlerende macht krijgt steeds minder grip op uitvoerende macht. Deze zaak laat zien dat het probleem verder uit de hand loopt. Er zijn nieuwe checks and balances nodig. Anders komen burgers in de knel.”

Steun vanuit het kabinet is er evenmin. Minister van Justitie David Van Weel (VVD) wil de bevoegdheden van de politie juist verruimen. Naar aanleiding van de rellen rond de extreemrechtse hooligans van voetbalclub Maccabi Tel Aviv in Amsterdam kondigde Van Weel nieuwe wetgeving aan “die het mogelijk maakt dat opsporingsdiensten meekijken in besloten chatgroepen. Dit betekent dat de politie die berichten kan lezen voordat sprake is van strafbare feiten, wat tot nu toe voorbehouden is aan de veiligheidsdiensten.”

FTM:

Follow the Money onthulde eerder dit jaar dat de politie een abonnement heeft op de Basisadministratie Personen, waardoor ze van meer dan elf miljoen Nederlanders automatisch een seintje krijgt bij gezinsuitbreiding, verhuizing of overlijden. De burger op wiens naam de politie eenmaal zo’n abonnement of ‘afnemersindicatie’ heeft, komt daar nooit meer vanaf. Dat geldt inmiddels ook voor miljoenen kinderen, die soms al vanaf hun babytijd worden gevolgd. In totaal wordt meer dan 60 procent van de bevolking zo in de gaten gehouden – in strijd met de wet.
Bron: https://www.bnnvara.nl/jo(...)-politie-weigert-dat

Eindelijk een terecht artikel van Joop. Natuurlijk moeten we FTM hier dankbaar voor zijn, zoals wel vaker gezien de reguliere media veelal haar taak verzaakt, maar toch ook respect voor Joop dat ze mede helpt dit grove misbruik van macht aan het licht te brengen!

[ Bericht 3% gewijzigd door Akathisia op 29-11-2024 15:32:41 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_215708869
Toch heerlijk dat we dus officieel een politiestaat zijn, als rechters gewoon genegeerd worden door de overheid.
  donderdag 28 november 2024 @ 18:54:37 #3
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_215709055
En als ik het niet eens ben met de rechter, staan ze ondanks cellen- en personeelstekorten binnen een week op mijn stoep 😂 wat een bespottelijke aapjes toch weer. Het wordt tijd voor een politiepolitie, kan de Rijksrecherche niet een keer aan het werk?
Appears.
pi_215709329
Eens kijken welke partijen zich druk maken nu het wél echt over de rechtsstaat gaat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 28 november 2024 @ 19:15:21 #5
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215709392
Waarom zou een gewone burger zich dan nog iets aantrekken van een rechter?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_215709555
Tienduizenden Nederlanders staan op een terrorismelijst van de politie, veelal onterecht. Ondanks een bevel van de rechtbank weigert de politie een onafhankelijk onderzoeker mee te laten kijken naar deze vermeldingen en die te toetsen op rechtvaardigheid.

Kan iemand het FTM artikel lezen trouwens? Ben benieuwd hoe de eerste claim waar kan zijn gezien de tweede dat is.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_215711406
Belachelijk.
Hier moet in de politiek werk van gemaakt worden.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_215712229
quote:
14s.gif Op donderdag 28 november 2024 19:15 schreef MichaelScott het volgende:
Waarom zou een gewone burger zich dan nog iets aantrekken van een rechter?
Omdat die geen geleend waterkanon van de duitse polizei heeft.
pi_215712945
Wat maakt iemand tot terrorist volgens de politie. Lijkt mij dat ze die info van de AIVD hebben gekregen.
pi_215713095
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 18:24 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Eindelijk een terecht artikel van Joop. Natuurlijk moeten we FTM hier dankbaar voor zijn, zoals wel vaker gezien de reguliere media veelal haar taak verzaakt, maar toch ook respect voor Joop dat ze mede helpt dit grove misbruik van macht aan het licht te brengen!
Respect voor een akelig clubje als joop gaat me wat te ver.

Verder gewoonweg een griezelige ontwikkelimng. Kom d'r maar in Frans.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  vrijdag 29 november 2024 @ 08:08:36 #11
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_215713247
Goed artikel, behalve dat ze als ware antisemieten het over "rellen rond de extreemrechte hooligans van Macabi Tel Aviv" hebben.
  vrijdag 29 november 2024 @ 09:14:44 #12
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_215713592
quote:
Uit het FTM-artikel:

"Tijdens de zitting zei de rechtbank hetzelfde. Ze wees er ook op dat een bestuursorgaan – in dit geval de politie – verplicht is mee te werken aan zo’n onderzoek. ‘Het is niet niks dat de rechtbank een deskundige benoemt,’ hield een van de rechters de politie voor. Een collega-rechter verzekerde dat de onderzoeker gebonden zou zijn aan geheimhouding.

Het hielp allemaal niets, de politie volhardde in haar weigering mee te werken. Haar advocaat verwoordde het zo: ‘De politie doet erg haar best. De twijfels over integriteit doen pijn. Het zijn ook gewoon mensen, het lijkt erop dat de rechtbank dat niet begrijpt.’"
Meer een soort #metoo politiestaat dus.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society..
  vrijdag 29 november 2024 @ 09:44:21 #13
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_215713762
Lijkt me toch niet zo moeilijk om op te lossen, gewoon de korpschef van de nationale politie in gijzeling nemen tot het gerechtelijk bevel uitgevoerd wordt.

Waarom met de fluwelen handschoenen, dat hoeft de burger ook niet te verwachten.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_215713809
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2024 09:44 schreef nixxx het volgende:
Lijkt me toch niet zo moeilijk om op te lossen, gewoon de korpschef van de nationale politie in gijzeling nemen tot het gerechtelijk bevel uitgevoerd wordt.

Waarom met de fluwelen handschoenen, dat hoeft de burger ook niet te verwachten.
Als je voor een verkeersboete gegijzeld kan worden dan lijkt mij dat niet meer dan logisch.
pi_215713838
Jan en alleman op de verdachtenlijst zetten die ook maar zijn motor parkeert in de buurt van een verdacht clubhuis terwijl diegene in een rit een bakkie wilde doen in de stad of zn auto neerzet in de middle of nowhere om te gaan vissen waar toevallig eerder 'verdachte zaken' gebeuren, en dan weigeren openheid van zaken weer te geven...

Alsof hier niet al 25 jaar voor gewaarschuwd wordt.

Waanzin dit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215713844
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2024 09:44 schreef nixxx het volgende:

Gelijke monniken inderdaad.
1947-2016
pi_215713856
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 22:12 schreef Harvest89 het volgende:
Belachelijk.
Dilan gaat meteen aan de slag!
Sicker than your average.
pi_215714096
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 09:14 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
Meer een soort #metoo politiestaat dus.
Een enorm vreemd argument ook, nota bene aangevoerd door de advocaat van politie.

‘Woeste Willem doet erg zijn best. De twijfels over geweldpleging doen pijn. Het is ook gewoon een mens, het lijkt erop dat de politie dat niet begrijpt.’"
pi_215714114
quote:
Naar aanleiding van de rellen rond de extreemrechtse hooligans van voetbalclub Maccabi Tel Aviv in Amsterdam
De jodenjacht of pogrom bedoelen ze vast.
pi_215714340
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 10:45 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
De jodenjacht of pogrom bedoelen ze vast.
Beetje heel raar verwoord inderdaad.
1947-2016
  vrijdag 29 november 2024 @ 14:24:16 #21
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215715786
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 18:24 schreef Akathisia het volgende:
Minister van Justitie David Van Weel (VVD) wil de bevoegdheden van de politie juist verruimen
Goh, wie had dat nou verwacht? Ministers van Justitie en Veiligheid zijn met stip op #1 het grootste gevaar voor je privacy, en je moet al helemaal oppassen wanneer ze uit de stal van de VVD komen.
Huilen dan.
  vrijdag 29 november 2024 @ 14:26:20 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215715801
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2024 10:02 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Dilan gaat meteen aan de slag!
Ze staat aan jouw kant!
Huilen dan.
pi_215715845
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 november 2024 14:26 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ze staat aan jouw kant!
Op het moment dat je aan dezelfde kant als Dilan staat weet je pas dat er iets goed mis is in je leven
Sicker than your average.
pi_215715861
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 november 2024 14:24 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Goh, wie had dat nou verwacht? Ministers van Justitie en Veiligheid zijn met stip op #1 het grootste gevaar voor je privacy, en je moet al helemaal oppassen wanneer ze uit de stal van de VVD komen.
Vlak me het CDA ook niet uit. Piet Hein Donner is toch by far de grootste linkmiegel op dat ministerie geweest (met Hirsch Ballin een goede tweede) .
  vrijdag 29 november 2024 @ 14:40:45 #25
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_215715887
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 07:05 schreef quo_ het volgende:

[..]

Verder gewoonweg een griezelige ontwikkelimng. Kom d'r maar in Frans.
Fransje is nu oorverdovend stil en telt zijn grote zak met centen...
Gevaccineerd.
  vrijdag 29 november 2024 @ 14:43:01 #26
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_215715898
Dit zinnetje, dus, he: "De politie doet erg haar best. De twijfels over integriteit doen pijn. Het zijn ook gewoon mensen, het lijkt erop dat de rechtbank dat niet begrijpt."
Dit is toch wel ZO hypocriet! Een vuile, smerige psychologische truuk om die gegevens niet prijs te hoeven geven. Echt ontzettend laag. Gatverdamme! :r
Gevaccineerd.
pi_215715978
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 14:40 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Fransje is nu oorverdovend stil en telt zijn grote zak met centen...
En plukt aan z'n baard.
pi_215716007
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 14:43 schreef Ghost_Buster het volgende:
Dit zinnetje, dus, he: "De politie doet erg haar best. De twijfels over integriteit doen pijn. Het zijn ook gewoon mensen, het lijkt erop dat de rechtbank dat niet begrijpt."
En als er nou een kern van waarheid in zat :N

De twijfels over integriteit zijn wat dit onderwerp aangaat absoluut terecht: het zal beslist niet de eerste keer zijn dat de politie wederrechtelijk met vergaarde informatie omgaat, legio voorbeelden uit het verleden dat data niet (of niet tijdig) conform regels en richtlijnen verwijderd wordt bijvoorbeeld. Ja oh oh oh, wat doen ze goed hun best (om de hoogste machten te pleasen).
pi_215716017
Dit soort kwesties komt vaker voor. De rechter draagt de overheid op iets uit te voeren en de overheid negeert het simpelweg. Hoe lang laat rechtsprekende macht zich nog vierkant uitlachen door de uitvoerende macht? Laat eens wat haar op je tanden groeien, stelletje nuffige onbenullen.
pi_215716085
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 22:12 schreef Harvest89 het volgende:
Belachelijk.
Hiervoor moeten mensen in de politietop strafrechtelijk vervolgd worden.

Maar dat gaat nevernooitniet gebeuren. Niet eens ontslag of een berisping.
"Pools are perfect for holding water"
pi_215716095
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 14:36 schreef r_one het volgende:

[..]
Vlak me het CDA ook niet uit. Piet Hein Donner is toch by far de grootste linkmiegel op dat ministerie geweest (met Hirsch Ballin een goede tweede) .
Linkmiegel. Mooi woord.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 29 november 2024 @ 15:13:39 #32
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_215716097
TS, waar zijn de bronvermeldingen?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_215716149
quote:
quote:
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 09:59 schreef Red_85 het volgende:
Tsja heren, wellicht is het ook eens verstandig om je in het stemhokje niet primair te laten leiden door demagogie over asielzoekers. Een stem op autoritaire partijen zoals de PVV, VVD of FvD is een stem voor een politiestaat.
pi_215716203
quote:
Ze komen hier waarschijnlijk alleen mee omdat ze vermoeden dat vooral allochtonen op die lijst staan, maar goed, ik ben desondanks blij dat ze hierover (durven te) vallen.
  vrijdag 29 november 2024 @ 15:32:23 #35
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215716205
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 november 2024 15:22 schreef Kowloon het volgende:

[..]
[..]
[..]
Tsja heren, wellicht is het ook eens verstandig om je in het stemhokje niet primair te laten leiden door demagogie over asielzoekers. Een stem op autoritaire partijen zoals de PVV, VVD of FvD is een stem voor een politiestaat.
Daar hebben veel PVV fans totaal geen probleem mee. Want zij denken dat zijzelf er geen slachtoffer van worden. Hoe naďef kun je zijn?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_215716210
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 15:13 schreef Netsplitter het volgende:
TS, waar zijn de bronvermeldingen?
Sorry, toegevoegd.
pi_215716214
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 november 2024 15:02 schreef Kowloon het volgende:
Dit soort kwesties komt vaker voor. De rechter draagt de overheid op iets uit te voeren en de overheid negeert het simpelweg. Hoe lang laat rechtsprekende macht zich nog vierkant uitlachen door de uitvoerende macht? Laat eens wat haar op je tanden groeien, stelletje nuffige onbenullen.
Bij wie zouden ze nu eigenlijk moeten (kunnen) aankloppen?
pi_215716218
quote:
Een stem op autoritaire partijen zoals de PVV, VVD of FvD is een stem voor een politiestaat.
Waarom FvD? Die stemt in de regel niet anti-privacy, toch?

Tegelijkertijd meen ik mij te herinneren dat de PvdA, D66, CDA, CU en nog een aantal partijen regelmatig hebben ingestemd met de uitbreiding van bevoegdheden.
pi_215716242
quote:

[..]
[..]
[..]
Stem geen van die gasten en ook nooit gedaan.

Er gaat hier een jarenlang topic over privacy fuckende maatregelen, vvd, cda en d66 zijn hier vooral de initiatiefnemers van.

1 uit 3 is je score dus.
Ruim onvoldoende.
1947-2016
pi_215716262
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 15:34 schreef Akathisia het volgende:
Bij wie zouden ze nu eigenlijk moeten (kunnen) aankloppen?
Goede vraag, maar ik heb geen idee (maar ik ben ook geen jurist). Rechters hanteren ook wel eens een redenatie als “we leggen geen dwangsom op omdat de overheid zich er toch niet aan kan/wil houden”. Dan neem je jezelf ook niet echt serieus als beroepsgroep. Steek de koppen bij elkaar tijdens de vrijdagmiddagborrel en bedenk een plan om de overheid een hak te zetten, het mag allemaal wel wat meer activistisch.
pi_215716295
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 15:38 schreef Red_85 het volgende:
Er gaat hier een jarenlang topic over privacy fuckende maatregelen, vvd, cda en d66 zijn hier vooral de initiatiefnemers van.
Ja, daar heb je ook wel gelijk in. Eigenlijk vertrouw ik alleen SP, GroenLinks en de Partij voor de Dieren wat betreft privacy.
  vrijdag 29 november 2024 @ 15:50:23 #42
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_215716314
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 november 2024 15:42 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Goede vraag, maar ik heb geen idee (maar ik ben ook geen jurist). Rechters hanteren ook wel eens een redenatie als “we leggen geen dwangsom op omdat de overheid zich er toch niet aan kan/wil houden”. Dan neem je jezelf ook niet echt serieus als beroepsgroep. Steek de koppen bij elkaar tijdens de vrijdagmiddagborrel en bedenk een plan om de overheid een hak te zetten, het mag allemaal wel wat meer activistisch.
Daar heeft zo'n rechter al snel geen zin in denk ik. Die worden betaald door de overheid, en worden niet aangenomen om hun activistische neigingen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_215716317
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 15:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Stem geen van die gasten en ook nooit gedaan.

1 uit 3 is je score dus.
Ruim onvoldoende.
Apart is dat he ... Ik identificeer me in politieke zin als sociaal democraat / democratisch socialist, maar heb vaak genoeg het gevoel dat ik toch nog een stuk liberaler ben dan de VVD (en D66), puur en alleen door dit soort burgerrechten / privacy schendende grapjes door de overheid.
pi_215716345
quote:

[..]
[..]
[..]
Nee, dit is nog het werk van Rutte, Grapperhaus, Yesilgöz, hun geheime dienstjes en Schoof in zijn vorige functies. Dit is het gevolg van tien jaar institutionele rechtsstaatondermijning en verachting en slechts de laatste in een hele lange rij van opzettelijke wetsovertredingen door de politie en de veiligheidsdiensten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215716353
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 november 2024 15:42 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Janny Knol met de kerstdagen de bak in

Wie (als in, welk justitie/overheids-onderdeel) zou in theorie de korpschef gaan arresteren?
pi_215716363
Ik vraag me af of er een verband is met https://www.stopeg.nl

Er staat een verwijzing naar:
Minister Yeşilgöz-Zegerius erkent dat er Nederlanders zijn die ten onrechte gesignaleerd staan op internationale lijsten.
Nederlandse burgers die onterecht op geheime terreurlijst staan, moeten het zelf oplossen
https://www.ad.nl/binnenl(...)f-oplossen~aafecd39/

En:
Tienduizenden burgers in persoonsgerichte aanpak (2 april 2024) "Zo is de definitie van radicalisering zo ruim gedefinieerd dat daar ook lastige en verwarde mensen, lastige jongeren, activisten, kritische journalisten en burgers die de overheid wantrouwen onder kunnen vallen." Sommigen zaten daar onschuldig in en bleken daar juridisch niets tegen te kunnen ondernemen

Burgers resocialiseren
Een Persoonsgerichte Aanpak betekent dat de overheid een burger wil “resocialiseren”

https://privacy-web.nl/ni(...)soonsgerichte-aanpak
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_215716377
ChatGTP zegt:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_215716389
quote:

[..]
[..]
[..]
Rare conclusie om niet te zeggen volledig debiele conclusie.

Bovendien verzamel je de genoemde hoeveelheid data niet in een paar maanden. Daar is minimaal 10 jaar geleden al mee begonnen.
Even terugbladeren en zie daar "Het kabinet-Rutte-Asscher regeerde van 5 november 2012 tot 26 oktober 2017."
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_215716403
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 19:12 schreef Weltschmerz het volgende:
Eens kijken welke partijen zich druk maken nu het wél echt over de rechtsstaat gaat.
Wat dacht je van: geen enkele.

-O-
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_215716421
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2024 15:57 schreef Alarmonoff het volgende:
Ik vraag me af of er een verband is met https://www.stopeg.nl

Er staat een verwijzing naar:
Minister Yeşilgöz-Zegerius erkent dat er Nederlanders zijn die ten onrechte gesignaleerd staan op internationale lijsten.
Nederlandse burgers die onterecht op geheime terreurlijst staan, moeten het zelf oplossen
https://www.ad.nl/binnenl(...)f-oplossen~aafecd39/

En:
Tienduizenden burgers in persoonsgerichte aanpak (2 april 2024) "Zo is de definitie van radicalisering zo ruim gedefinieerd dat daar ook lastige en verwarde mensen, lastige jongeren, activisten, kritische journalisten en burgers die de overheid wantrouwen onder kunnen vallen." Sommigen zaten daar onschuldig in en bleken daar juridisch niets tegen te kunnen ondernemen

Burgers resocialiseren
Een Persoonsgerichte Aanpak betekent dat de overheid een burger wil “resocialiseren”

https://privacy-web.nl/ni(...)soonsgerichte-aanpak
Doet me denken aan de (genormaliseerde) praktijken van de NCTV

In oktober 2020 vermeldde de NCTV van Pieter-Jaap Aalbersberg De Blauwe Tijger nogal intimiderend in het ‘dreigingsbeeld terrorisme’. De Blauwe Tijger was volgens de NCTV “een doorgeefluik van anti-overheidspropaganda, nepnieuws en complottheorieën”. Hoewel het evident was dat geen van deze zaken verboden is en al helemaal niets met terrorisme te maken heeft, gingen diverse kranten gretig mee in het door Aalbersberg opgezette frame. En hoe vaak we ook waarschuwden voor de doortrapte praktijken van de NCTV, kranten als Dagblad van het Noorden, Trouw en Reformatorisch Dagblad berichtten er kritiekloos over. Blijkbaar was deze verdachtmaking geen enkel probleem, zolang het hen niet raakte.

Inmiddels berichtte NRC Handelsblad dat de NCTV wel degelijk buiten zijn boekje gaat en actief speurt naar dissidente geluiden bij politici, godsdienstige organisaties en activisten. De NCTV bespiedt geen terroristen, maar de eigen burgers en verzamelt daartoe privacygevoelige informatie. En voor wie dacht dat het allemaal nog wel meeviel met de intimidaties en bedreigingen van de veiligheidsdiensten retweeten we graag Margriet Oostveen over NCTV medewerker Paul Abels:

Abels is de kerkhistoricus uit Gouda die vorig jaar in het Reformatorisch Dagblad nogal welwillend werd geinterviewd door Enny de Bruijn. Hij liet zich ontvallen dat de NCTV zelfs achter mensen aan moet “die van binnenuit mist en wantrouwen in de samenleving zaaien” (waarop dus geen vervolgvraag komt van Enny de Bruijn!). Als dit de criteria zijn waarmee mensen als Abels en Aalbersberg hun rapportages schrijven, vrees ik dat De Blauwe Tijger niet het laatste slachtoffer is van de NCTV
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')