abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 donderdag 28 november 2024 @ 13:01:08 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_215706809

Op 28 november 1995 won Ajax in Tokyo de Wereldbeker ten koste van Grêmio. Zes dagen eerder was in een van de beste wedstrijden uit de clubhistorie Real Madrid al met 0-2 verslagen in Santiago Bernabéu. En ook de terugreis en huldiging op het Museumplein waren memorabel.

"Het was een Real Madrid met grote namen; met Michael Laudrup en Ivan Zamorano. Maar goed, wij waren toevallig wel de Europees kampioen qua clubteams. Wij konden ook wel een aardig balletje trappen", kijkt aanvoerder Danny Blind terug op die historische wedstrijd in Spanje.

Het bleef lang 0-0 in Santiago Bernabéu. Onterecht overigens. Ajax was heer en meester en zag twee goals afgekeurd worden. Ook dat bleek ten onrechte. Blind: "Real Madrid is een bolwerk, door de geschiedenis heen, waar scheidsrechters en grensrechters gevoelig voor zijn. We hebben gedonder met de VAR tegenwoordig, maar daar had de VAR honderd procent een goal uit gehaald. Dan moet je als team wel je 'koppie' erbij houden."

Heroïsche overwinning
Uiteindelijk zou Jari Litmanen in de tweede helft alsnog de 0-1 maken in Madrid. Patrick Kluivert zorgde voor de beslissende 0-2. "Het had 0-5, 0-6 moeten zijn. Dat maakt het verhaal alleen nog maar heroïscher."

Enkele dagen later reisde Ajax af naar Japan voor de finale van de Wereldbeker. "We gingen met een heel goed gevoel naar Tokyo. Het ging in de competitie supergoed, we liepen geruisloos door de poule in de Champions League en er kwam nog een toefje vertrouwen bij vanwege de manier waarop we Real Madrid hadden verslagen."

In Japan nam Ajax het op tegen Grêmio. Een relatief onbekend ploeg, maar met Felipe Scolari als trainer en tactisch meesterbrein. Hij had Ajax zo goed bestudeerd dat de ploeg van Louis van Gaal amper in z'n spel kon komen. "We waren wel de bovenliggende partij, maar creëerden niet veel kansen."

'Dat was één van mijn langste wandelingen in mijn leven geloof ik: van de middenlijn naar de penaltystip toe.'
In de tweede helft kwam Ajax wel tegen tien man te staan na een rode kaart bij de Brazilianen. Toch stond het na negentig minuten nog 0-0. Ook in de verlenging werd er niet gescoord. Penalty's moesten voor de beslissing zorgen.

"Een loterij vind ik een groot woord, maar het blijft een apart gebeuren", kijkt Blind terug op die reeks. De eerste drie penalty's werden gemist. Daarna scoorde iedereen. Totdat de ervaren aanvoerder mocht aanleggen. "Dat was één van mijn langste wandelingen in mijn leven geloof ik: van de middenlijn naar de penaltystip toe."

"Je weet dat het de beslissende is. Dat gaat allemaal door je hoofd als je daar naartoe loopt. Ik weet nog wel van dat kuchje onderweg. Dat geeft wel aan dat er spanning op zit." De Ajacied schoot raak. Nu, 28 november 2020, precies 25 jaar geleden. "Dan heb je toch wel weer een mijlpaal bereikt als Ajax-zijnde."

Een nieuwe auto
Blind werd na die wedstrijd gekozen tot de beste speler van de wedstrijd. "Dat geeft wel aan hoe belabberd de wedstrijd was", lacht hij nu hardop. Als prijs kreeg hij een auto van de sponsor. Hij verkocht diezelfde avond de auto voor 35.000 dollar. "Een groot gedeelte hebben we met elkaar opgedronken. Dat hebben we toen wel verdiend. De overige paar duizend euro heb ik uitgedeeld aan de staf. Een Sjakie Wolfs, Bobby Haarms, de fysio's. Uiteindelijk kwam ik met lege zakken thuis en was mijn vrouw wel benieuwd waar de auto gebleven was."

Een paar dagen later stonden er in Amsterdam weer duizenden mensen in het centrum om de Ajacieden toe te juichen. Een waar volksfeest. En Blind? Die stond daar met kleine Daley op het podium voor alle Ajax-fans. "Die was vijf toen, als ik het goed bereken. Ik weet ook niet hoe dat gegaan is precies. Maar het is wel leuk voor zo'n ventje van vijf."

_O_ *O* w/

Beelden en interview met Danny Blind in de link......

https://www.ajax.nl/artik(...)-kuchje-in-november/

:T

Presentator Ton van Royen, sportverslaggever Raymond Bouwman, producer Gerdie Hulsbergen en cameraman Frank van Brandwijk waren destijds voor AT5 in Tokyo. In Tokyo, in de catacomben van het stadion, in het hotel waar feest werd gevierd en in het vliegtuig terug naar Amsterdam.

AT5 was natuurlijk ook in de stad. In de lege straten en de overvolle kroegen. In de scholen, ziekenhuizen, winkels en kantoren was even niemand aan het werk en een piepjonge Frank Awick keek met de spelersvrouwen naar de finale in de kantine van stadion De Meer. Werkelijk iedereen zat voor de buis en twee dagen later, na een terugreis van maar liefst 24 uur, was -een dag uitgesteld- de huldiging op het Museumplein.

8-)

Dit alles is te zien in een AT5 Documentaire van bijna een uur: Ajax Wint De Wereldcup............

Bekijk deze YouTube-video

https://www.at5.nl/artike(...)at5-beelden-uit-1995

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_215706971
Zat op de basisschool. Tijdens de pauze mochten we even een stukje op de radio luisteren :r
  Trouwste user 2022 donderdag 28 november 2024 @ 13:36:51 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_215707062
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 13:22 schreef Lt.Bookman het volgende:
Zat op de basisschool. Tijdens de pauze mochten we even een stukje op de radio luisteren :r
quote:
Heb een paar vrienden en vriendinnen in het basisonderwijs, de kids mochten allemaal kijken. Op m'n werk mochten we ook kijken, maar die uren dezelfde dag nog inhalen. Er waren 2 voetballiefhebbers die doorwerkten. Beiden PSVers. :)

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_215707117
Wat toen ook speelde (naar aanleiding van de OP en Blind die die auto verkocht):

quote:
Het ontstond in een vliegtuig, de wens om de succesvolle spelersgroep van Van Gaal zo lang mogelijk bijeen te houden. Ajax had zojuist Real Madrid in Spanje vernederd, met een staande ovatie van het publiek in Estadio Santiago Bernabéu als ultieme waardering.

Maar alvorens het idee helemaal uit te werken, toetste Van Os het bij Van Gaal. De trainer was van mening dat niet iedereen in de A-groep moest. "Wij hadden spelers die met 16 jaar al in het eerste kwamen. Dan hoef je nog niet zoveel te verdienen als iemand die 33 en de aanvoerder is. Die alles al heeft meegemaakt en die ook dat niveau nog steeds aankan."

Ook de spelersraad werd door Van Os gehoord. Daarin zaten onder anderen Danny Blind, Finidi George en Ronald de Boer. Blind: "Wij vonden dat die A-groep uit veel meer spelers moest bestaan."

De spelers die uiteindelijk in de A-groep belandden? In 2008 somde de voormalig financieel directeur van Ajax, Maarten Oldenhof, de namen op: "Jari Litmanen, Marc Overmars, Blind, Frank en Ronald de Boer, Edwin van der Sar. Dat waren allemaal jongens die goed verdienden."

Hij schetste ook de verschillende bedragen: spelers in de A-groep verdienden 900.000 gulden, tegenover 600.000 gulden voor spelers in de B-groep en 150.000 gulden voor spelers in de C-groep. "Blind verdiende zes keer zoveel als Patrick Kluivert."
https://nos.nl/artikel/23(...)-tussen-zwart-en-wit
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_215707129
quote:
Stukje radio _O-

Wij met hele school gekeken, Scholletjegod.
  Trouwste user 2022 donderdag 28 november 2024 @ 13:57:03 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_215707221
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 13:46 schreef Bugno3 het volgende:

[..]
Stukje radio _O-

In WK-74 op jeugdkamp en op autoradio naar Nederland-Brazilië luisteren. Vergeet je nooit meer. :)

pi_215707288
quote:

[..]
Stukje radio _O-

Nog erger horen? Een klasgenoot had tijdens de CL-finale van '95 een verjaardagsfeestje voor de hele klas in de kroeg van zijn ouders. Om te voorkomen dat niemand kwam werd er beloofd dat we de wedstrijd zouden mogen kijken. Vervolgens trok die vader ergens eind eerste helft de stekker eruit. Na een hele hoop gezeik mocht het in de slotfase weer aan, dus we hebben Kluivert nog wel net de winnende zien maken. Na het fluitsignaal ging de tv meteen weer uit. Wat een lul joh :')
pi_215707325
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 13:57 schreef tong80 het volgende:

[..]
In WK-74 op jeugdkamp en op autoradio naar Nederland-Brazilië luisteren. Vergeet je nooit meer. :)

Ik moest mijn vriendin ergens in België gaan ophalen in de rust van Nederland - Spanje. Na de 3-1 van de Vrij viel Radio 1 weg. Heb de rest van de wedstrijd nog half kunnen volgen via een krakende Waalse zender.

Ik mis altijd alles. De allerergste is nog wel toen ik op 15/05/2011 in het vliegtuig zat _O-
  Trouwste user 2022 donderdag 28 november 2024 @ 14:18:03 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_215707352
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 14:13 schreef Lt.Bookman het volgende:

[..]
Ik moest mijn vriendin ergens in België gaan ophalen in de rust van Nederland - Spanje. Na de 3-1 van de Vrij viel Radio 1 weg. Heb de rest van de wedstrijd nog half kunnen volgen via een krakende Waalse zender.

Ik mis altijd alles. De allerergste is nog wel toen ik op 15/05/2011 in het vliegtuig zat _O-
En deze ? Mijn broer was op vakantie in Frankrijk. Hij luisterde op de radio naar de wereldomroep. Finale volleybal Nederland tegen Italië. Bij 16-16 in de 5e set stopten ze ermee, omdat de Nederlandse zendtijd er op zat op middernacht. :D :{

pi_215707404
Dank @tong80 !
Altijd leuk
quote:

[..]
Stukje radio _O-

Weet het nog als de dag van gister! :D
Plan was de eerste helft te skippen en dan vanaf de 2de helft kijken in de hal. Toch middagpauze.
Totdat een seizoenskaarthoudende leraar die ook bij de finale in Wenen was het niet meer kon houden na 10 minuten. 'Maakt dat uit, we rollen de tv naar buiten en zetten hem al aan'.

Duurde lang want saaie wedstrijd. Weet nog dat ik bij de eerste penalty die er in ging een knieschuiver maakte en een rare blik kreeg van de hoofdmeester.. 'nog niet af hoor', nee zei ik, maar we staan wel voor!!!

Paar minuten later het kuchje van Blind en de penalty.
Dolle boel, geen les meer smiddags.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215707421
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 14:08 schreef Lt.Bookman het volgende:

[..]
Nog erger horen? Een klasgenoot had tijdens de CL-finale van '95 een verjaardagsfeestje voor de hele klas in de kroeg van zijn ouders. Om te voorkomen dat niemand kwam werd er beloofd dat we de wedstrijd zouden mogen kijken. Vervolgens trok die vader ergens eind eerste helft de stekker eruit. Na een hele hoop gezeik mocht het in de slotfase weer aan, dus we hebben Kluivert nog wel net de winnende zien maken. Na het fluitsignaal ging de tv meteen weer uit. Wat een lul joh :')
Wtf
  Moderator / Redactie FP vrijdag 29 november 2024 @ 14:25:27 #12
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_215715792
Wij stonden met de hele basisschool te kijken, dat was wel genot.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')