abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 24 november 2024 @ 19:26:40 #51
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215674250
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 19:23 schreef investeerdertje het volgende:
Maareh @:coolguy als dit is hoe ie er over denkt, duw je er toch lekker een slotje op. Ben je er vanaf.
Nee joh, want ik hoef nergens vanaf te zijn, en ik bedenk ook niet van te voren al wat ik wil dat de conclusie is.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215674264
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 19:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee joh, want ik hoef nergens vanaf te zijn, en ik bedenk ook niet van te voren al wat ik wil dat de conclusie is.
Mooi. Hebben we dat tenminste gemeen
  Moderator zondag 24 november 2024 @ 19:38:03 #53
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215674357
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 19:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Mooi. Hebben we dat tenminste gemeen
Geen idee. Dat ik ergens 'zo over denk' c.q. een mening heb terwijl het topic op zich niks fout doet leidt voor mij niet tot de conclusie 'ah dan doe ik er lekker een slotje op want dan ben ik er vanaf'. Wáár van af dan precies? En waarom zou ik daar van af willen zijn?
Breitling - Instruments for Professionals
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zondag 24 november 2024 @ 20:20:40 #54
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_215674778
quote:
6s.gif Op zondag 24 november 2024 18:32 schreef Litpho het volgende:

[..]
Dit. Maar dat is de afgelopen jaar vaker voorgekomen dan zeg de tien jaar ervoor. En dan inderdaad de vraag “kan het niet een manager zijn in plaats van iemand die inhoudelijk weet wat je doet” 8)7.

Wat in mijn ervaring vaker voorkomt is het benaderen van wederzijdse LinkedIn contacten, maar dat is informeler.
Ik meld dan ook meteen dat het wel even kan duren ivm toestemming vragen enzovoorts.
Mijn referenties zijn nogal op hun privacy. :)

Als ik merk dat ze via linkedin hebben zitten vissen stop ik meteen het sollicitatieproces. Instant.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_215675117
quote:
7s.gif Op zondag 24 november 2024 00:09 schreef phpmystyle het volgende:
Is ook beetje conjunctuur afhankelijk. Bij een werknemersmarkt (nu) zal er in de regel minder om gevraagd worden, bij een werkgeversmarkt wellicht wel omdat die kan eisen.

Hetzelfde met assessments is mijn indruk.
Dit dus. Dat door allerlei hoepels springen is niet meer nodig.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 24 november 2024 @ 21:48:06 #56
459050 SailorP
Oud in een nieuw jasje
pi_215675526
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 15:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
heb je dat de wederzijdse connectie ook verteld?
Jazeker, even afgestemd in hoeverre hij wil dat het nog onder de radar blijft en gelijk wat tips doorgenomen voor het moment dat hij start.
  dinsdag 26 november 2024 @ 18:41:12 #57
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_215689661
Referenties zijn nasty, want je kan prima je werk gewoon goed gedaan hebben maar dat je dan te maken hebt met een sociopaat waardoor je met ruzie weg gaat. Zelf meegemaakt een paar jaar geleden. De nieuwe werkgever probeerde toen van mij af te komen terwijl met mij niets mis was. Om te kotsen gewoon.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_215691166
Ik geef zelf geen referenties, maar ben wel 2x als referentie opgegeven. Ik werd beide keren gebeld (Iers bedrijf en een Nederlands bedrijf).
pi_215792800
ik heb geen contact meer met mn vorige werkgever die ik op mocht geven als referentie, dus vrij zinloos.

volgens mij is die inmiddels ook wel van baan gewisseld en bestaat het bedrijf ook niet meer, dan ga ik mensen echt niet lastig laten vallen
pi_215792816
Nog nooit gevraagd, meerdere sollicitaties gehad. (Decentrale) overheid.
Protège moi de mes désirs.
pi_215797663
Voor laatste twee functies referenties opgevraagd, en gebruikt.

Voor huidige functie zelfs 2 referenties bij elk van de 2 voorgaande werkgevers, zowel een direct report als een leidinggevende.

Betreft wel senior functies op/tegen bestuursniveau aan.
pi_215798535
Ik vind het opvallend, dat je concludeert dat een referentie niet relevant is als ze niet daadwerkelijk gebruikt zijn.
De kans dat er contact opgenomen wordt met een oud-collega, zorgt al voor een filtering in de data die over de vorige job geplaatst wordt.
Ik snap prima, dat getwijfeld wordt aan de betrouwbaarheid van een referentie. De personen die geselecteerd worden hebben waarschijnlijk een positieve mening over de sollicitant. Toch kan je verrassend veel informatie halen uit een referentie over iemand zn persoonlijkheid.

Daardoor in mijn ogen: ja een referentie kan relevant zijn. Zowel wanneer je niets met die info doet en ook wanneer je wel wat met die info doet. Is een referentie volledig betrouwbaar, nee dat zeker niet. Dat maakt het echter ook niet nutteloos.
pi_215803180
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 17:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
ja natuurlijk, maar dat was niet echt waar het over ging.
[..]
Ja oke, maar dat zijn wel hele abstracte omschrijvingen. Ik begin hier het gevoel te krijgen dat het eerder sector afhankelijk is dan dat het functie afhankelijk is.
Dat kan zomaar. Driekwart van mijn werkgevers binnen financiële dienstverlening. In alle gevallen referenties gevraagd (en gebruikt bij allen op de eerste na, als starter had ik er geen). Voor zover ik weet is dat gebruikelijk voor alle functies waarvoor je iets moet kunnen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_215804782
Ik vraag me ook af of referenties nog van deze tijd zijn. Je krijgt als werkgever een referent die sowieso positief is, omdat die is aangedragen door de potentiële werknemer, je moet dan doorvragen en dat is met zo’n gesprek lastig. Kies dan voor een assessment.
Ik denk dat er vaker gekeken wordt via LinkedIn of een contact een kandidaat wellicht kent en om daarover iets te vragen (dat soort verzoeken heb ik in ieder geval gehad).
pi_215805122
Ik heb vorig jaar gesolliciteerd bij mijn huidige werkgever en het is geen moment over referenties gegaan.

Een assesment moest ik overigens wel gewoon maken, want dat is een standaardonderdeel van de procedure daar. Maar referenties dus niet.
pi_215805281
In mijn hele werkende leven - en helaas heb ik best veel werkgevers gehad - zijn referenties maar één keer relevant gebleken. Er was wat gedoe over en toen hebben ze die verwachting zelfs laten varen.

Dus nee, ik heb nooit de indruk gehad dat referenties belangrijk waren. In de sollicitatiecommissies waar ikzelf in heb gezeten, hebben we ook nooit om referenties gevraagd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_215805312
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2024 18:01 schreef dop het volgende:
In middels laat je poll zien dat bij 1/3 er gebruik van word gemaakt en de helft ze overhandigd.
Conclusie is vrij eenvoudig het is zeker nog relevant.
Of de mensen die ze vermelden, doen dat omdat ze denken dat het hoort terwijl het niet nodig is. De meesten zijn vrij slecht in brieven schrijven en cv's opstellen.
  zondag 8 december 2024 @ 13:15:14 #68
545 dop
:copyright: dop
pi_215806969
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 10:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Of de mensen die ze vermelden, doen dat omdat ze denken dat het hoort terwijl het niet nodig is. De meesten zijn vrij slecht in brieven schrijven en cv's opstellen.
1/3 worden ze gebruikt, dat zegt niets over of ze al in de brieven of cv's worden gezet.
Referenties kunnen ook gewoon op een ander moment in de sollicitatieprocedure worden gevraagd.
En de kans dat ze wel gebruikt worden terwijl ze niet nodig zijn is volgens mij vrij klein.
Er zijn tegenwoordig ook redelijk wat beroepsgroep waar een v.o.g. verplicht is. Het is ook maar net welke baan het betreft.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_215807599
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2024 13:15 schreef dop het volgende:

[..]
1/3 worden ze gebruikt, (...).
Ah ja, je hebt gelijk.
pi_215814780
Ik werk als IT consultant, en in ongeveer 50% van de gevallen vraagt men of ik een referentie/kan wil opgeven, dat bestaat doorgaans even uit een kort belletje om te checken dat je geen absolute puinzooi hebt achtergelaten en dat je geen fake bent, dat laatste heb ik 1 keer meegemaakt met een teamgenoot, ik weet niet hoe zijn intake in geweest is, maar de persoon die dat deed was typisch zo een lieve jongen die niet kan voorstellen dat dit soort mensen bestaan.
Die gozer had volgens mij nog nooit als consultant in de IT gewerkt, en ik schat zijn kennis ongeveer in op het niveau van iemand die gewoon dagelijks met computers werkt, maar niet technisch is. Het was zelfs zo rampzalig dat ik na samenspraak met een collega hem toegang tot productie systemen heb ontzegt (op een subtiele manier).
Helaas was de manager met vakantie, en de persoon die hem aannam ook, heeft uiteindelijk daar nog 2 maanden gezeten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_215817791
Is dat nog een ding dan? Op mijn CV staan gewoon de bedrijven waar ik gewerkt heb. Heb er nooit bij stil gestaan om daar contactgegevens bij te zetten er is ook nog nooit om gevraagd
pi_215823621
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 16:17 schreef OxygeneFRL het volgende:
Is dat nog een ding dan? Op mijn CV staan gewoon de bedrijven waar ik gewerkt heb. Heb er nooit bij stil gestaan om daar contactgegevens bij te zetten er is ook nog nooit om gevraagd
Als je ze vermeldt, is bij je werkervaring niet de gebruikelijke plaats. Doorgaans staan de ze onder een een kopje 'referenties' ('op aanvraag beschikbaar' dan wel namen en contactgegevens). Ze kunnen ook niet op je cv staan, maar later in de procedure gevraagd en/of verstrekt worden. Of geheel niet gevraagd en/of gegeven.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 10 december 2024 @ 11:09:43 #73
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_215823814
Als ex-werkgever mag je nieteens inhoudelijk ingaan ivm privacy, dus meer dan 'prima' kun je eigenlijk niet zeggen.
Lachen joh.
pi_215823899
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 11:09 schreef Pajanus het volgende:
Als ex-werkgever mag je nieteens inhoudelijk ingaan ivm privacy, dus meer dan 'prima' kun je eigenlijk niet zeggen.
Daarom wordt er ook om toestemming gevraagd.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 10 december 2024 @ 11:31:13 #75
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_215823923
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 11:28 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daarom wordt er ook om toestemming gevraagd.
Tuurlijk, wordt dit ook zo gepresenteerd aan de werkgever aan wie het gevraagd wordt?
Een ondertekend iets? en tot waarin is toestemming gegeven precies?

Het idee is mooi, eigenlijk kun je er niks mee.

En dan nog, een getekend document door een ex werknemer aangeboden door een partij die je niet kent?
Lachen joh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')