Ik kijk dat ook altijd, erg leukquote:Op maandag 10 november 2025 20:17 schreef Aberkullie het volgende:
Keek niemand Speculasies trouwens? Of is daar een apart topic voor
Ik kan geen apart topic vinden, volgens mij werd het voorheen hier besproken.quote:Op maandag 10 november 2025 20:17 schreef Aberkullie het volgende:
In het praathuisje van Aartquote:Op maandag 10 november 2025 22:39 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ik weet nog toen Aart Staartjes gewoon aan de kade stond om sint op te wachten er was altijd een probleem maar het kwam altijd allemaal weer goed en overal waar Sinter Bram dan kwam speelde deze verhaallijn dan ook Telekids, Sesamstraat oa.
Ik wist niet dat dat alweer begonnen was, en dus begon voor het Sinterklaasjournaa.quote:Op maandag 10 november 2025 20:17 schreef Aberkullie het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 27% gewijzigd door GereDathan op 11-11-2025 20:10:04 ]
quote:Op dinsdag 11 november 2025 20:01 schreef GereDathan het volgende:
Hebben jullie het subtiele eerbetoon aan Dieuwertje al gespot?Ik zag dat ook en vroeg me af of dat Dieuwerrtje was of de naam van Merel's vriend of vriendin.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Merel's vriend is toch die nieuwslezer van RTL ? Pepijn nog wat volgens mijquote:Op dinsdag 11 november 2025 20:50 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik zag dat ook en vroeg me af of dat Dieuwerrtje was of de naam van Merel's vriend of vriendin.
Merels man heet Pepijn en hun dochter Billiequote:Op dinsdag 11 november 2025 20:50 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik zag dat ook en vroeg me af of dat Dieuwerrtje was of de naam van Merel's vriend of vriendin.
Die landde pas na een minuut hierquote:
Gewoon een aantal jaar als Wegwijspiet?quote:Op woensdag 12 november 2025 18:36 schreef Dr.Mikey het volgende:
Heeft Michiel Kerbosch eigenlijk ooit meegedaan aan het sinterklaas journaal? Cameo als verstrooide buurman ofzo?
Ik denk dat hij na zijn Zwarte Piet-tijd bedoelt.quote:Op woensdag 12 november 2025 18:47 schreef Japepk het volgende:
[..]
Gewoon een aantal jaar als Wegwijspiet?
En dat was ook als bewuste inside-joke toch? Vorig jaar, of twee jaar terug, als nieuwe sinterklaas toch?quote:Op woensdag 12 november 2025 19:07 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik denk dat hij na zijn Zwarte Piet-tijd bedoelt.
Volgens mij niet. Ik denk dat de enige bekende Piet die na zijn tijd in het Sinterklaasjournaal verscheen Frits Lambrechts is.
De verbinding met de boot is niet echt stabiel, het pietenhuis is nu defensieterrein en de vuurtoren waardoor ze weten waar ze de boot moeten aanleggen is naar de vaantjesquote:Op woensdag 12 november 2025 21:37 schreef ZarB het volgende:
In de klassenapp van mijn dochter (4) wordt geopperd dat ze de directrice van school willen benaderen om te regelen dat het sinterklaasjournaal niet meer op school wordt gekeken, aangezien het te spannend is voor sommige kinderen.
Mijn dochter kijkt het half (spanningsboog van niks) dus die hoor ik het niet over, en ik kijk met een schuin oog mee, maar wat is de spannende verhaallijn dit jaar dan???
Hm oke. Ik snap wel waarom mijn dochter het niet boeiend vindquote:Op woensdag 12 november 2025 21:41 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
De verbinding met de boot is niet echt stabiel, het pietenhuis is nu defensieterrein en de vuurtoren waardoor ze weten waar ze de boot moeten aanleggen is naar de vaantjes
Mijn dochter van 4 gaat uit haar dak bij Pietje Paniek. Verder nergens last vanquote:Op woensdag 12 november 2025 21:37 schreef ZarB het volgende:
In de klassenapp van mijn dochter (4) wordt geopperd dat ze de directrice van school willen benaderen om te regelen dat het sinterklaasjournaal niet meer op school wordt gekeken, aangezien het te spannend is voor sommige kinderen.
Mijn dochter kijkt het half (spanningsboog van niks) dus die hoor ik het niet over, en ik kijk met een schuin oog mee, maar wat is de spannende verhaallijn dit jaar dan???
Crisisquote:Op woensdag 12 november 2025 21:37 schreef ZarB het volgende:
Ik herinner me nog de paniek toen Sint dramatisch met de ambulance afgevoerd werd.quote:Op donderdag 13 november 2025 20:44 schreef Benny het volgende:
[..]
Crisis. Sommige ouders zijn echt niks gewend. Leg uit, neem je kind mee het verhaal, stel gerust. De basisbegrippen van opvoeden zijn sommige ouders echt onbekend geworden.
Ten opzichte van een aantal jaar terug, waarbij de boot bijvoorbeeld zonk, is de verhaallijn van nu echt saai.
Een Nederlandse vlag om buiten op z’n kop te hangen.quote:Op vrijdag 14 november 2025 00:14 schreef TLC het volgende:
Ik heb een noodpakket gereserveerd, ben benieuwd wat er in zit![]()
Iets belangrijksquote:Op vrijdag 14 november 2025 11:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, kom op, zeg jij ook nog maar iets belangrijks.
Ik denk dat de Nootpakketten daar begraven zijn. Want die zijn, heel slim, niet op de stoomboot.quote:Op donderdag 13 november 2025 21:49 schreef Writersright het volgende:
Ja, het verhaal vind ik tot nu toe wat flauwtjes. Het helpt denk ik ook niet dat ze verschillende verhaallijnen hebben in plaats van een grotere. Nu voelt het wat als los zand. Ook dat de Sint zelf niet betrokken is bij bijvoorbeeld de verhaallijn over de navigatie. Vreemd dat hij er vandaag helemaal niet in zat. Tot nu toe heeft hij nog weinig gedaan. Zonde want ik vind dat de huidige Sint mooi in de rol gegroeid is.
Het zijn tot nu toe meer leuke momenten meet bijvoorbeeld Pietje Paniek of Malle Pietje ipv een leuk en pakkend verhaal.
Morgen lijkt het er op dat de bom-verhaallijn gaat uitpakken. Ik ben benieuwd wat er onder de grond zit. Iemand een idee? Een bom zal het vast niet zijn.
Die ontvoering is al eens een korte film van gemaaktquote:Op vrijdag 14 november 2025 12:56 schreef Japepk het volgende:
[..]
Ik denk dat de Nootpakketten daar begraven zijn. Want die zijn, heel slim, niet op de stoomboot.
De kritiek op het verhaal dat te heftig zou zijn vind ik ook redelijk flauw. Ik vind wél dat het Sinterklaasjournaal sinds een paar jaar teveel aan effectbejag doet. Er waren natuurlijk jaren waarin de hamvraag was welke kleur de Pieten in het journaal zouden hebben. Toen zag je pas op donderdag of vrijdag een Piet in beeld nadat ze eerst stapels pakjes voor hun gezicht droegen of met de rug naar de camera stonden of iets. Daarmee trokken ze honderdduizenden kijkers meer dan voorheen.
Nu dat geen trigger meer is om een miljoenenpubliek te trekken, gooien ze het dus op heftige verhaallijnen. In mijn optiek niet nodig, met als dieptepunt (pun) de boot die zonk, het gebroken been vorig jaar, en nu de bom. Dat zijn zaken die het verhaal niet nodig heeft en wat ook niets toevoegt aan de folklore. Een keer zo'n uitspatting kan, maar het verhaal over het boek in een kluis of nu de vuurtoren vind ik veel leuker. Wat wordt het volgend jaar? Een ontvoering van Sint met losgeld in pepernoten? Schoolshooting in het Pietenhuis?
Ik snap niks van deze post.quote:Op vrijdag 14 november 2025 14:16 schreef whY... het volgende:
Sowieso maakt wederom Stefan minder tv-minuten dan alle andere sinterklazen. Mijn zoon van 7 heeft inmiddels goed door dat er meerdere Sinterklazen zijn en vraagt regelmatig welke nou de echte is. Wat dat betreft deed Bram het beter door in alle publieke uitingen dé Sint te zijn. De rest in de dorpen en steden kunnen dan voor oplettende kinderen gewoon hulpsinterklazen zijn.
Ik denk dat op deze toer Stefan ingehaald wordt door de, twee, commerciële Sinterklazen: Wilbert Gieske en in mindere maten Robert ten Brink.
En even een extra hartje voor: Hans Kesting
Daar heb je een goed punt. Het is niet meer genoeg om een boek kwijt te laten raken. De laatste jaren moet er echt gevaar in het spel zijn ipv verwarring. En ze hebben een echt hele sterke cast aan Pieten waar je heel veel mee kan doen. Daar ligt het niet aan.quote:Op vrijdag 14 november 2025 12:56 schreef Japepk het volgende:
[..]
Ik denk dat de Nootpakketten daar begraven zijn. Want die zijn, heel slim, niet op de stoomboot.
De kritiek op het verhaal dat te heftig zou zijn vind ik ook redelijk flauw. Ik vind wél dat het Sinterklaasjournaal sinds een paar jaar teveel aan effectbejag doet. Er waren natuurlijk jaren waarin de hamvraag was welke kleur de Pieten in het journaal zouden hebben. Toen zag je pas op donderdag of vrijdag een Piet in beeld nadat ze eerst stapels pakjes voor hun gezicht droegen of met de rug naar de camera stonden of iets. Daarmee trokken ze honderdduizenden kijkers meer dan voorheen.
Nu dat geen trigger meer is om een miljoenenpubliek te trekken, gooien ze het dus op heftige verhaallijnen. In mijn optiek niet nodig, met als dieptepunt (pun) de boot die zonk, het gebroken been vorig jaar, en nu de bom. Dat zijn zaken die het verhaal niet nodig heeft en wat ook niets toevoegt aan de folklore. Een keer zo'n uitspatting kan, maar het verhaal over het boek in een kluis of nu de vuurtoren vind ik veel leuker. Wat wordt het volgend jaar? Een ontvoering van Sint met losgeld in pepernoten? Schoolshooting in het Pietenhuis?
Ik ben helaas de afgelopen dagen ziek thuis geweest. Dus ik weet niet wat de kinderen daarover gezegd hebben.quote:Op vrijdag 14 november 2025 15:15 schreef Writersright het volgende:
Het gaat er volgens mij bij hem niet om dat Stefan nu Sint is ipv Bram, maar meer dat Sint in de vorm van Stefan minder verschijnt, ook in het journaal zelf. Zoals ik eerder zelf zei, vind ik dat zonde. Hoewel ik ook kritiek had op Stefan in zijn eerdere jaren (Ik vond hem "te jeugdig" spelen) vind ik dat hij het nu erg goed doet. Hij neemt deels de feeling van de eerdere klazen en maakt er iets eigens van. Een mooie mix tussen klassiek en modern.
Ik weet niet in hoeverre het minder breed verschijnen te wijten is aan Stefan zelf. Het kan ook liggen aan hoe het Sinterklaasjournaal geschreven wordt en hoe andere programma's met het Sinterklaasfiguur omgaan. Daarnaast had je in de tijd van Bram ook bepaalde grote programma's als Sesamstraat en het Feest van Sinterklaas waar hij acte de presence had. Daardoor voelde hij in mijn kindertijd meer als de officieele Sinterklaas. Je zag hem immers overal. Dat is een compleet andere tijd qua TV en is lastig te vergelijken.
Ook kan ik me voorstellen dat het voor programma's in die tijd aardig wat kostte om Bram te boeken ipv een eigen of goedkopere Sinterklaas.
Ik vind dat Merel het overigens prima doet. Eigenlijk een zelfde stijl als Dieuwertje en daar past ze prima in.
@:Amaranta In hoeverre hebben de kinderen door dat sommige verhaallijnen ouderwets zijn? Bijvoorbeeld dat een boot niet 100% meer afhankelijk is van een vuurtoren tegenwoordig? Speelt dat mee in hun wereld?
Daar ben ik erg benieuwd naar.
Ja, hij stond toen in de rij om te solliciteren op de rol van hulp Sint.quote:Op vrijdag 14 november 2025 15:39 schreef amaranta het volgende:
Edit: heeft een paar jaar geleden niet Stefan van de Walle zelf ook een rol gehad in het Sinterklaasjournaal? Anders dan als Sinterklaas bedoel ik?
Dit is een goed punt. Zolang ik het mij kan herinneren was de TV-intocht altijd al 3 weken van te voren. Ik denk wel dat de "druk" om het op een bepaalde manier in te richten en om het te vieren meer is gekomen met het Sinterklaasjournaal, dat volgens mij in 2001 begon.quote:Op vrijdag 14 november 2025 15:33 schreef amaranta het volgende:
Wat dat betreft zouden er wel wat richtlijnen mogen zijn. Of, gewoon niet meer uitsmeren over 3 weken. De kerstman komt ook maar 1x
De drie koningen (in Spanje) ook maar 1x
Ik begrijp niet goed waarom het feest 3 weken moet duren en je in die drie weken ook te pas en te onpas cadeaus krijgt of kunt krijgen .
Bedankt voor het delen van jouw inzichten. Superboeiend om te lezen.quote:Op vrijdag 14 november 2025 15:39 schreef amaranta het volgende:
Ik denk overigens dat kinderen wel zien welke Sint echt is en welke niet.
Als er nu een film in de bioscoop draait dan zullen
ze doorhebben dat dat een film is, en niet echt.
Maar het Sinterklaasjournaal is wel echt.
Vergeet niet dat wij met andere ogen én voorkennis naar alles kijken.
Wij herkennen inderdaad pietje Paniek. Of een van de andere acteurs. De kinderen zien gewoon een strandjutter of een voorbijganger of…
Edit: heeft een paar jaar geleden niet Stefan van de Walle zelf ook een rol gehad in het Sinterklaasjournaal? Anders dan als Sinterklaas bedoel ik?
Goed punt, eigenlijk zou dat soort informatie, of een algemeen thema oid gedeeld moeten worden met onderwijzers en dergelijke.Nu kan ik me indenken dat jij met de school aan een heel mooie Sinterklaasprogramma voor de kinderen hebt gewerkt en dan vervoolgens maar moet improviseren omdat het Sinterklaasjournaal "de waarheid" is.quote:Op vrijdag 14 november 2025 18:10 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ja, hij stond toen in de rij om te solliciteren op de rol van hulp Sint.
Ik vind trouwens wel dat het journaal té is de laatste jaren. Ik heb een kleutergroep en veel kinderen hebben een kort lontje van de spanning. En wij moeten ons in allerlei bochten wringen om maar mee te doen in het verhaal. Met minimale informatie vooraf.
Persoonlijk vind ik, in tegenstelling tot Hupje, helemaal niet dat je je in bochten moet wringen.quote:Op vrijdag 14 november 2025 19:18 schreef Writersright het volgende:
[..]
Bedankt voor het delen van jouw inzichten. Superboeiend om te lezen.
Qua film kan ik het me goed voorstellen. Daar speelt een acteur de rol van Sinterklaas, dus dat kan een andere acteur zijn. (Al heeft Bram volgens mij in een aantal Sinterklaasfilms gespeeld die in de bioscoop waren, Stefan niet)
[..]
Goed punt, eigenlijk zou dat soort informatie, of een algemeen thema oid gedeeld moeten worden met onderwijzers en dergelijke.Nu kan ik me indenken dat jij met de school aan een heel mooie Sinterklaasprogramma voor de kinderen hebt gewerkt en dan vervoolgens maar moet improviseren omdat het Sinterklaasjournaal "de waarheid" is.
Met dat laatste echt volledig eens! Wij hebben in het dorp geen water, dus bij ons komt Sint steevast aan op een prachtige witte schimmel, aangekleed met rode sokken en al. Niets mooiers dan het veel van de Sint op zijn paard door de straat. (En niets spannenders dan een vrijwel gepensioneerde vrijwilliger die in vol ornaat een paard op en af moet met duizenden toeschouwers 😅)quote:Op vrijdag 14 november 2025 19:34 schreef amaranta het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik, in tegenstelling tot Hupje, helemaal niet dat je je in bochten moet wringen.
Ja, de handleiding is summier. Maar tegelijkertijd ook voldoende. Als je doet wat er staat loopt het prima. Ik heb niet het gevoel dat ik me in bochten moet wringen. Tenzij je ervan afwijkt, dan moet je soms dingen recht gaan breien.
Dus vorig jaar stond er een kapotte fiets in het klaslokaal. Dan ligt er weer een pakje sleutelhangers, etc etc.
Nu was vandaag schoen zetten inderdaad raar zonder enige context. Maar dat hebben mijn collega’s mooi opgelost door te zeggen. Misschien heeft Sint wel tijd om dit weekend langs te komen.
Verder doen wij met school geen ander thema meer naast het Sinterklaasjournaal. Dat kan inderdaad verwarrend zijn. In het verleden wel gedaan, en dan ging, ik zeg maar wat, ons thema over Piet die verliefd was. En in het Sinterklaasjournaal over compleet iets anders.
En als ik dan door mag ranten. Ik ben echt een fel tegenstander van “ludieke” intochten. Hoezo moet hij ineens aankomen in een brandweerwagen of ambulance of… wat dan ook. Wat is er mis met te voet? De kinderen vinden het al spannend genoeg. Laat staan dat het dan met sirenes en zwaailichten moet.
Dat zit in de grote container!quote:Op zaterdag 15 november 2025 08:47 schreef DaMart het volgende:
Ik hoop wel dat ze met een goede afsluiting van dat noodpakket komen. Zoontje blijft vragen of het er al is.
Vond het wel een heel mooi eerbetoon aan Dieuwertje. Past goed bij hoe ze was naar mijn mening. En niet zo zwaar, kinderen kregen er niks vervelends van mee op deze manier. Mooi gedaan.quote:
Eens!quote:Op zaterdag 15 november 2025 13:28 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Vond het wel een heel mooi eerbetoon aan Dieuwertje. Past goed bij hoe ze was naar mijn mening. En niet zo zwaar, kinderen kregen er niks vervelends van mee op deze manier. Mooi gedaan.
Die is al een paar jaar niet meer bij de intocht zelf, geen idee waarom niet.quote:
Ja, Oudeschild leent zich met enkel een geweldige haven helemaal niet voor zoiets. Ken de plek wel aardig en vooraf vroeg ik mij al af hoe ze dit zouden oplossen. De conclusie is: niet.quote:Verder een heel karige intocht. Leek wel de Corona intocht.
Ik heb duidelijk, maar met een half oog gekeken. Had niet gezien dat er stond voor Dieuwertje. In dat geval, neem ik m’n woorden terugquote:Op zaterdag 15 november 2025 13:28 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Vond het wel een heel mooi eerbetoon aan Dieuwertje. Past goed bij hoe ze was naar mijn mening. En niet zo zwaar, kinderen kregen er niks vervelends van mee op deze manier. Mooi gedaan.
Het gaat mij niet om Bram. Stefan is een goede Sint, alleen hij is heel weinig te zien. Dat vind ik jammer, ik zou hem graag vaker zien, in een film of optredens door NPO programma's heen. Wat meer een storylijn in het Sinterklaas journaal. Ik vind het steeds meer Pieten en Sinterklaas worden. Het feest draait om Sinterklaas maak hem weer een hoofdpersoon.quote:Op vrijdag 14 november 2025 14:22 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik snap niks van deze post.
Maar wat is nou precies het probleem?
Bram is dood. Zo ook Dieuwertje.
Je (niet jij in het bijzonder maar je als in mensen) kan wel blijven janken dat er maar 1 sinterklaas is (en dat dat Bram is) en dat er zonder Dieuwertje niks aan is.
Nou ja. Het is nou eenmaal zo.
Ik hoor de kinderen in mijn klas er niet over, vorig jaar niet, het jaar daarvoor niet, en alle andere jaren daarvoor ook niet.
Gejank altijd.
Snap wat je bedoeld, maar dat is niet te doen. Er gebeurd tegenwoordig zoveel, daar heeft Stefan geen tijd voor. Volgens mij heeft hij dat vanaf dag 1 aangegeven.quote:Op zaterdag 15 november 2025 15:22 schreef whY... het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om Bram. Stefan is een goede Sint, alleen hij is heel weinig te zien. Dat vind ik jammer, ik zou hem graag vaker zien, in een film of optredens door NPO programma's heen. Wat meer een storylijn in het Sinterklaas journaal. Ik vind het steeds meer Pieten en Sinterklaas worden. Het feest draait om Sinterklaas maak hem weer een hoofdpersoon.
Het gaat mij niet om Bram. Stefan is een goede Sint, alleen hij is heel weinig te zien. Dat vind ik jammer, ik zou hem graag vaker zien, in een film of optredens door NPO programma's heen. Wat meer een storylijn in het Sinterklaas journaal. Ik vind het steeds meer Pieten en Sinterklaas worden. Het feest draait om Sinterklaas maak hem weer een hoofdpersoon.quote:Op vrijdag 14 november 2025 14:22 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik snap niks van deze post.
Maar wat is nou precies het probleem?
Bram is dood. Zo ook Dieuwertje.
Je (niet jij in het bijzonder maar je als in mensen) kan wel blijven janken dat er maar 1 sinterklaas is (en dat dat Bram is) en dat er zonder Dieuwertje niks aan is.
Nou ja. Het is nou eenmaal zo.
Ik hoor de kinderen in mijn klas er niet over, vorig jaar niet, het jaar daarvoor niet, en alle andere jaren daarvoor ook niet.
Gejank altijd.
Ja met Stefan was leuk en spannend, hij kwam in het Sinterklaasjournaal als Stefan om te auditeren voor een nieuwe Sinterklaas. Samen met "100derden" andere sinterklazen. Daar zaten ook wat leuke knipoogjes in, volgens mij zat Renë het Hof er ook bij (de originele Kees Flodder).quote:Op vrijdag 14 november 2025 15:39 schreef amaranta het volgende:
Ik denk overigens dat kinderen wel zien welke Sint echt is en welke niet.
Als er nu een film in de bioscoop draait dan zullen
ze doorhebben dat dat een film is, en niet echt.
Maar het Sinterklaasjournaal is wel echt.
Vergeet niet dat wij met andere ogen én voorkennis naar alles kijken.
Wij herkennen inderdaad pietje Paniek. Of een van de andere acteurs. De kinderen zien gewoon een strandjutter of een voorbijganger of…
Volgens VesselFinder voeren ze niet weg, enkel los van de kade. Maar wel voor het eerst dat ik weet met deze intentie. Niet zo gek ook, ze kunnen daar nergens heen.quote:Op zaterdag 15 november 2025 14:32 schreef Writersright het volgende:
Was dit de eerste intocht die werd afgesloten met een uittocht?
Dat is wel ontzetttend slim aangepakt. Leuk, zo'n kijkje achter de schermen.quote:Op zaterdag 15 november 2025 15:29 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Volgens VesselFinder voeren ze niet weg, enkel los van de kade. Maar wel voor het eerst dat ik weet met deze intentie. Niet zo gek ook, ze kunnen daar nergens heen.
Vorig jaar van dichtbij alles meegemaakt. De Sint nam toen afscheid en de lokale Pieten namen het over. Die deden aan afleiding waardoor er steeds sneaky TV Pieten via het gemeentehuis (podium stond ernaast) van het spreekwoordelijke toneel verdwenen. Binnen 3 minuten was alles en iedereen van de TV weg.
Ja was echt heel leuk, vorig jaar heel veel meegekregen hier. Als je dorp of stad wordt uitgekozen als aankomstplaats dan is het echt smullen.quote:Op zaterdag 15 november 2025 15:50 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dat is wel ontzetttend slim aangepakt. Leuk, zo'n kijkje achter de schermen.
Het is nogal een verschil of je een intocht hebt in een dorp als de Lier met 13k inwoners, een intocht in Den haag met 600k inwoners of een landelijke intocht. Alleen al het beschikbare geld maakt een gigantisch groot verschil.quote:Op zaterdag 15 november 2025 15:45 schreef whY... het volgende:
Zelf ben ik opgegroeid met de intochten in Den Haag. Dat zijn echt hele mooie chique intochten, een prachtige Sinterklaas die via Scheveningen (dus vanaf zee) aankomt en dan een ruitertour maakt door Den Haag. Sinterklaas op een prachtig paard, met een gevolg van Spanjaarden en pieten. Daarom heen allemaal oude auto's en antieke brandweerauto's, acrobatenpieten en op rollerskates, politie te paard. Vroeger ook op scooters enzo maar volgens mij is dat er niet meer, maar de intocht is daar nog steeds heel mooi en al jaar en dag met Ernst en Bobbie als presentatoren op Scheveningen.
Het drop waar ik met mijn kinderen kom is het een soort kanaaltje met een Westlandse platschuit, heel anders en kleiner dan wat ik gewend was. Wel super benaderbaar, en de dorpen om ons heen hebben vaak ook een Sint vanaf het water. Genoeg water in het Westland.
Helemaal mee eens. Dat moment waarop de "echte Sint" langskomt is dan eventjes heel bijzonder. Maakt me niet uit hoe oud je bent, dan is het eventjes helemaal echt. En sowieso is de sfeer anders, met het hele spectakel en de sfeer. Ik weet nog toen ik de landelijke intocht live meemaakte en het lang duurde voordat Sinterklaas langs ons plekje liep. Dus keek ik via mijn mobiel live een stukje naar de uitzending om te kijken waar hij was.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:13 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ja was echt heel leuk, vorig jaar heel veel meegekregen hier. Als je dorp of stad wordt uitgekozen als aankomstplaats dan is het echt smullen.
Dat komt denk ik deels doordat ze een plan B hadden en moesten improviseren. Het lijkt er op dat als iets even niet lekker loopt of de planning gewijzigd wordt de volgende stap "Laten we nog een liedje zingen" is. Niet alleen dit jaar overigens.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:20 schreef PoesInDoos het volgende:
Ik vond het maar een matige intochtStephanie was veel te hyper op de verkeerde momenten, het werd ook niet echt leuk aanelkaar gepraat.
Maar, MauriceHeld!
Heel mooi en goed beschreven.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:35 schreef Writersright het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Dat moment waarop de "echte Sint" langskomt is dan eventjes heel bijzonder. Maakt me niet uit hoe oud je bent, dan is het eventjes helemaal echt. En sowieso is de sfeer anders, met het hele spectakel en de sfeer. Ik weet nog toen ik de landelijke intocht live meemaakte en het lang duurde voordat Sinterklaas langs ons plekje liep. Dus keek ik via mijn mobiel live een stukje naar de uitzending om te kijken waar hij was.
Als je dan je eigen stad op eventjes TV ziet terwijl je daar in de rij staat is het ongelooflijk onwerkelijk en tegelijk te gek. Het voelde een beetje als een soort popconcert met een grote popster die langskomt. Het blijft een bijzonder feest. We zaten die ochtend nog te twijfelen of we zouden gaan, maar ik denk dat ik enorme spijt gehad zou hebben als ik niet gegaan zou zijn.
Begreep dat er best veel aangepast is, de boot zou over zee komen en dan in het kleine haventje afmeren. Dat liep totaal anders.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:36 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dat komt denk ik deels doordat ze een plan B hadden en moesten improviseren. Het lijkt er op dat als iets even niet lekker loopt of de planning gewijzigd wordt de volgende stap "Laten we nog een liedje zingen" is. Niet alleen dit jaar overigens.
Als hij niet de tijd heeft om veel met de rol te doen, hadden ze wellicht beter iemand anders kunnen aanwijzen die er meer tijd voor heeft. Ik ben het wel met @whY... dat Sinterklaas zelf een beetje ondergesneeuwd lijkt. Het voelt soms alsof hij zijn eigen mini-verhaallijntje heeft of opeens met een random oplossing komt.quote:Op zaterdag 15 november 2025 15:26 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Snap wat je bedoeld, maar dat is niet te doen. Er gebeurd tegenwoordig zoveel, daar heeft Stefan geen tijd voor. Volgens mij heeft hij dat vanaf dag 1 aangegeven.
De puzzel zit onderin de zak met schoencadeautjes voor vanavond.quote:Op zaterdag 15 november 2025 18:26 schreef Writersright het volgende:
[..]
Doet me er trouwens aan denken... heeft hij nog die puzzel aan de burgemeester gegeven? Heb ik dat gemist? Dat was in het journaal afgelopen week een ogenschijnlijk belangrijke verhaallijn voor Sint zelf.
Krijgen jullie dan een soort outline over de verhaallijn of is het meer dat er aangegeven wordt welke thema's/items centraal staan dit jaar?quote:Op zaterdag 15 november 2025 19:19 schreef amaranta het volgende:
Ik weet alleen dat de handleiding voor de scholen voornamelijk over de puzzel / een puzzel gaat. Maandag vinden de kinderen in ieder geval puzzelstukjes op school.
En het noodpakket komt ook nog aan de orde.
Gewoon de afleveringen afwachten en dan wordt het vanzelf duidelijk. Ook voor ons leerkrachten
Dat is leuk bedacht zeg!quote:Op zaterdag 15 november 2025 19:20 schreef amaranta het volgende:
Bij de intocht werden er trouwens ook puzzelstukjes uitgedeeld samen met een handjevol pepernoten
Er staat per dag wat je moet doen of klaarzetten (bijv bestel vandaag op de site een noodpakket met je klas, laat de kinderen de schoen zetten. Vul de schoenen voor maandagochtend (met bijv pepernoten, mandarijnen) met zoveel puzzelstukjes.quote:Op zaterdag 15 november 2025 19:47 schreef Writersright het volgende:
[..]
Krijgen jullie dan een soort outline over de verhaallijn of is het meer dat er aangegeven wordt welke thema's/items centraal staan dit jaar?
Nou dat. Net niks.quote:Op zaterdag 15 november 2025 19:50 schreef Hupje het volgende:
[..]
Er staat per dag wat je moet doen of klaarzetten (bijv bestel vandaag op de site een noodpakket met je klas, laat de kinderen de schoen zetten. Vul de schoenen voor maandagochtend (met bijv pepernoten, mandarijnen) met zoveel puzzelstukjes.
Je weet dus eigenlijk net niks![]()
Ik lig er niet echt wakker van. Ik kijk gewoon de aflevering en zorg ervoor dat ik de handleiding volg. Dan zal het wel loslopen.quote:Op zaterdag 15 november 2025 22:12 schreef Writersright het volgende:
Vinden jullie dat vervelend als docenten?
Het klinkt lastig, omdat je dan eigenlijk geen context hebt en je dan maar mee moet waaien met wat er elke dag wordt uitgezonden.
Daarbij denk ik ook niet dat je als school het Sinterklaasjournaal kan negeren, gezien dat vaak gepresenteerd wordt als de "echte" of officiele versie van Sinterklaas.
quote:Op zondag 16 november 2025 08:56 schreef Leandra het volgende:
Hier is vrijdagavond een Nootpakket bezorgd met voor iedere aanwezige (wij 3 plus de 2 logerende kleinzoons) een zakje pepernoten.
Bij jullie niet?
Wij waren gisteren bij de intocht en er zaten puzzelstukjes tussen de kruidnotenquote:Op zondag 16 november 2025 08:56 schreef Leandra het volgende:
Hier is vrijdagavond een Nootpakket bezorgd met voor iedere aanwezige (wij 3 plus de 2 logerende kleinzoons) een zakje pepernoten.
Bij jullie niet?
Hoofdpiet is nu vooral een pedant mannetje. Dat was hij onder van Muiswinkel ook, maar die had inderdaad Wegwijspiet als tegenhanger die hem lekker onderuit kon halen, en natuurlijk Sinterbram die hem ook goed op zijn plek kon zetten, gescript en ongescript. Die factoren zijn weg, maar het karakter Hoofdpiet is gebleven. En met de revamp van het Journaal zitten er steeds minder echte karakters in, met uitzondering dan misschien van Piet de Smeerpoets. Het is jammer dat we dat soort Pieten niet meer op andere plekken zien, want daar zit ontzettend veel potentie in denk ik,quote:Op woensdag 19 november 2025 19:16 schreef Writersright het volgende:
Ik moet zeggen dat ik de huidige hoofdpiet niet zo sterk vind. Een stuk minder sterk dan zijn voorgangers. Ligt denk ik niet aan de acteur, maar eerder aan het schrijfwerk. Hij is denk een beetje te laconiek geschreven. Ik snap de humor, maar het is minder mijn smaak denk ik.
Daarbij is het lastig ook om hoofdpieten zoals Erik van Muiswinkel en Erik de Vogel op te volgen. Die leken ook meer ruimte te krijgen voor hun eigen ding in de rol. En voor de Vogel hielp het ook dat hij een team met Michel Kerbosch kon vormen. Dat vulden elkaar qua karakter mooi aan.
Vreemd dat er vandaag (op de verjaardag van Ozosnel) niks van de Sint zelf is laten zien. Helemaal nadat hij gister een soort probleem leek te hebben met het paard.
Scherpe analyse. Die interactie met SinterBram is ook een goed punt. Je hebt duidelijk een goed beeld over karakterontwikkelng. Leuk om te lezen. Wat betreft echte karakters is dat jammer, zoals ik in een eerdere post benoemde. Je hebt echt talent zoals Owen Schumacher en die laat je dan puur af en toe een one-liner doen. Zonde.quote:Op woensdag 19 november 2025 20:06 schreef Japepk het volgende:
[..]
Hoofdpiet is nu vooral een pedant mannetje. Dat was hij onder van Muiswinkel ook, maar die had inderdaad Wegwijspiet als tegenhanger die hem lekker onderuit kon halen, en natuurlijk Sinterbram die hem ook goed op zijn plek kon zetten, gescript en ongescript. Die factoren zijn weg, maar het karakter Hoofdpiet is gebleven. En met de revamp van het Journaal zitten er steeds minder echte karakters in, met uitzondering dan misschien van Piet de Smeerpoets. Het is jammer dat we dat soort Pieten niet meer op andere plekken zien, want daar zit ontzettend veel potentie in denk ik,
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |