abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 november 2025 @ 21:37:48 #226
338319 ZarB
Piña colada
pi_219253866
In de klassenapp van mijn dochter (4) wordt geopperd dat ze de directrice van school willen benaderen om te regelen dat het sinterklaasjournaal niet meer op school wordt gekeken, aangezien het te spannend is voor sommige kinderen.

Mijn dochter kijkt het half (spanningsboog van niks) dus die hoor ik het niet over, en ik kijk met een schuin oog mee, maar wat is de spannende verhaallijn dit jaar dan???
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_219253891
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 21:37 schreef ZarB het volgende:
In de klassenapp van mijn dochter (4) wordt geopperd dat ze de directrice van school willen benaderen om te regelen dat het sinterklaasjournaal niet meer op school wordt gekeken, aangezien het te spannend is voor sommige kinderen.

Mijn dochter kijkt het half (spanningsboog van niks) dus die hoor ik het niet over, en ik kijk met een schuin oog mee, maar wat is de spannende verhaallijn dit jaar dan???
De verbinding met de boot is niet echt stabiel, het pietenhuis is nu defensieterrein en de vuurtoren waardoor ze weten waar ze de boot moeten aanleggen is naar de vaantjes
  woensdag 12 november 2025 @ 21:46:59 #228
338319 ZarB
Piña colada
pi_219253923
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2025 21:41 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
De verbinding met de boot is niet echt stabiel, het pietenhuis is nu defensieterrein en de vuurtoren waardoor ze weten waar ze de boot moeten aanleggen is naar de vaantjes
Hm oke. Ik snap wel waarom mijn dochter het niet boeiend vind :+
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_219259872
Ze hebben het verkeerde lampje weggegooid :'(
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_219259884
quote:

Mijn dochter van 4 gaat uit haar dak bij Pietje Paniek. Verder nergens last van
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_219259904
quote:

Crisis :') . Sommige ouders zijn echt niks gewend. Leg uit, neem je kind mee het verhaal, stel gerust. De basisbegrippen van opvoeden zijn sommige ouders echt onbekend geworden.

Ten opzichte van een aantal jaar terug, waarbij de boot bijvoorbeeld zonk, is de verhaallijn van nu echt saai.
pi_219259912
Hoofdpiet roept meer dan eens dat alles goed komt. Is het dan echt te simpel om daarnaar te verwijzen?
pi_219259953
Mijn zoon van 4 kijkt ernaar en zegt dat alle pieten smalle brainies hebben en lijkt zich geen zorgen te maken over het aankomend snoepfestijn bij de open haard.
-nee-
pi_219260130
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 18:16 schreef Haags het volgende:
Maurice de zeehond. :')
Ik snap het nu pas omdat ik het lees :')
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_219260339
Ja, het verhaal vind ik tot nu toe wat flauwtjes. Het helpt denk ik ook niet dat ze verschillende verhaallijnen hebben in plaats van een grotere. Nu voelt het wat als los zand. Ook dat de Sint zelf niet betrokken is bij bijvoorbeeld de verhaallijn over de navigatie. Vreemd dat hij er vandaag helemaal niet in zat. Tot nu toe heeft hij nog weinig gedaan. Zonde want ik vind dat de huidige Sint mooi in de rol gegroeid is.

Het zijn tot nu toe meer leuke momenten meet bijvoorbeeld Pietje Paniek of Malle Pietje ipv een leuk en pakkend verhaal.

Morgen lijkt het er op dat de bom-verhaallijn gaat uitpakken. Ik ben benieuwd wat er onder de grond zit. Iemand een idee? Een bom zal het vast niet zijn.
pi_219260343
quote:
10s.gif Op donderdag 13 november 2025 20:44 schreef Benny het volgende:

[..]
Crisis :') . Sommige ouders zijn echt niks gewend. Leg uit, neem je kind mee het verhaal, stel gerust. De basisbegrippen van opvoeden zijn sommige ouders echt onbekend geworden.

Ten opzichte van een aantal jaar terug, waarbij de boot bijvoorbeeld zonk, is de verhaallijn van nu echt saai.
Ik herinner me nog de paniek toen Sint dramatisch met de ambulance afgevoerd werd. :')
pi_219261291
Ik heb een noodpakket gereserveerd, ben benieuwd wat er in zit *O* :B
"You can call me Susan if it makes you happy"
  vrijdag 14 november 2025 @ 05:47:50 #238
187137 Rozevla
Cees Chinees
pi_219261563
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 00:14 schreef TLC het volgende:
Ik heb een noodpakket gereserveerd, ben benieuwd wat er in zit *O* :B
Een Nederlandse vlag om buiten op z’n kop te hangen.

En een blaaspijp met kranten papiertjes en spijkertjes om vluchtelingen boten lek te schieten.
Dying whore's cancer heater!!!!!!
  vrijdag 14 november 2025 @ 10:59:44 #239
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_219262979
Ik wil ook nog iets belangrijks zeggen
  vrijdag 14 november 2025 @ 11:43:54 #240
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_219263375
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 10:59 schreef amaranta het volgende:
Ik wil ook nog iets belangrijks zeggen
Nou, kom op, zeg jij ook nog maar iets belangrijks.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 14 november 2025 @ 12:27:12 #241
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_219263746
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 11:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, kom op, zeg jij ook nog maar iets belangrijks.
Iets belangrijks
pi_219263917
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 21:49 schreef Writersright het volgende:
Ja, het verhaal vind ik tot nu toe wat flauwtjes. Het helpt denk ik ook niet dat ze verschillende verhaallijnen hebben in plaats van een grotere. Nu voelt het wat als los zand. Ook dat de Sint zelf niet betrokken is bij bijvoorbeeld de verhaallijn over de navigatie. Vreemd dat hij er vandaag helemaal niet in zat. Tot nu toe heeft hij nog weinig gedaan. Zonde want ik vind dat de huidige Sint mooi in de rol gegroeid is.

Het zijn tot nu toe meer leuke momenten meet bijvoorbeeld Pietje Paniek of Malle Pietje ipv een leuk en pakkend verhaal.

Morgen lijkt het er op dat de bom-verhaallijn gaat uitpakken. Ik ben benieuwd wat er onder de grond zit. Iemand een idee? Een bom zal het vast niet zijn.
Ik denk dat de Nootpakketten daar begraven zijn. Want die zijn, heel slim, niet op de stoomboot.

De kritiek op het verhaal dat te heftig zou zijn vind ik ook redelijk flauw. Ik vind wél dat het Sinterklaasjournaal sinds een paar jaar teveel aan effectbejag doet. Er waren natuurlijk jaren waarin de hamvraag was welke kleur de Pieten in het journaal zouden hebben. Toen zag je pas op donderdag of vrijdag een Piet in beeld nadat ze eerst stapels pakjes voor hun gezicht droegen of met de rug naar de camera stonden of iets. Daarmee trokken ze honderdduizenden kijkers meer dan voorheen.

Nu dat geen trigger meer is om een miljoenenpubliek te trekken, gooien ze het dus op heftige verhaallijnen. In mijn optiek niet nodig, met als dieptepunt (pun) de boot die zonk, het gebroken been vorig jaar, en nu de bom. Dat zijn zaken die het verhaal niet nodig heeft en wat ook niets toevoegt aan de folklore. Een keer zo'n uitspatting kan, maar het verhaal over het boek in een kluis of nu de vuurtoren vind ik veel leuker. Wat wordt het volgend jaar? Een ontvoering van Sint met losgeld in pepernoten? Schoolshooting in het Pietenhuis?
't Echte en 't ware!
  Redactie Sport vrijdag 14 november 2025 @ 13:01:41 #243
109131 crew  sportfreak
pi_219263964
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 12:56 schreef Japepk het volgende:

[..]
Ik denk dat de Nootpakketten daar begraven zijn. Want die zijn, heel slim, niet op de stoomboot.

De kritiek op het verhaal dat te heftig zou zijn vind ik ook redelijk flauw. Ik vind wél dat het Sinterklaasjournaal sinds een paar jaar teveel aan effectbejag doet. Er waren natuurlijk jaren waarin de hamvraag was welke kleur de Pieten in het journaal zouden hebben. Toen zag je pas op donderdag of vrijdag een Piet in beeld nadat ze eerst stapels pakjes voor hun gezicht droegen of met de rug naar de camera stonden of iets. Daarmee trokken ze honderdduizenden kijkers meer dan voorheen.

Nu dat geen trigger meer is om een miljoenenpubliek te trekken, gooien ze het dus op heftige verhaallijnen. In mijn optiek niet nodig, met als dieptepunt (pun) de boot die zonk, het gebroken been vorig jaar, en nu de bom. Dat zijn zaken die het verhaal niet nodig heeft en wat ook niets toevoegt aan de folklore. Een keer zo'n uitspatting kan, maar het verhaal over het boek in een kluis of nu de vuurtoren vind ik veel leuker. Wat wordt het volgend jaar? Een ontvoering van Sint met losgeld in pepernoten? Schoolshooting in het Pietenhuis?
Die ontvoering is al eens een korte film van gemaakt :D

Bekijk deze YouTube-video
  vrijdag 14 november 2025 @ 14:16:13 #244
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_219264661
Sowieso maakt wederom Stefan minder tv-minuten dan alle andere sinterklazen. Mijn zoon van 7 heeft inmiddels goed door dat er meerdere Sinterklazen zijn en vraagt regelmatig welke nou de echte is. Wat dat betreft deed Bram het beter door in alle publieke uitingen dé Sint te zijn. De rest in de dorpen en steden kunnen dan voor oplettende kinderen gewoon hulpsinterklazen zijn.

Ik denk dat op deze toer Stefan ingehaald wordt door de, twee, commerciële Sinterklazen: Wilbert Gieske en in mindere maten Robert ten Brink.

En even een extra hartje voor: Hans Kesting O+
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
  vrijdag 14 november 2025 @ 14:22:06 #245
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_219264721
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 14:16 schreef whY... het volgende:
Sowieso maakt wederom Stefan minder tv-minuten dan alle andere sinterklazen. Mijn zoon van 7 heeft inmiddels goed door dat er meerdere Sinterklazen zijn en vraagt regelmatig welke nou de echte is. Wat dat betreft deed Bram het beter door in alle publieke uitingen dé Sint te zijn. De rest in de dorpen en steden kunnen dan voor oplettende kinderen gewoon hulpsinterklazen zijn.

Ik denk dat op deze toer Stefan ingehaald wordt door de, twee, commerciële Sinterklazen: Wilbert Gieske en in mindere maten Robert ten Brink.

En even een extra hartje voor: Hans Kesting O+
Ik snap niks van deze post.
Maar wat is nou precies het probleem?
Bram is dood. Zo ook Dieuwertje.
Je (niet jij in het bijzonder maar je als in mensen) kan wel blijven janken dat er maar 1 sinterklaas is (en dat dat Bram is) en dat er zonder Dieuwertje niks aan is.
Nou ja. Het is nou eenmaal zo.
Ik hoor de kinderen in mijn klas er niet over, vorig jaar niet, het jaar daarvoor niet, en alle andere jaren daarvoor ook niet.
Gejank altijd.
pi_219265195
Het gaat er volgens mij bij hem niet om dat Stefan nu Sint is ipv Bram, maar meer dat Sint in de vorm van Stefan minder verschijnt, ook in het journaal zelf. Zoals ik eerder zelf zei, vind ik dat zonde. Hoewel ik ook kritiek had op Stefan in zijn eerdere jaren (Ik vond hem "te jeugdig" spelen) vind ik dat hij het nu erg goed doet. Hij neemt deels de feeling van de eerdere klazen en maakt er iets eigens van. Een mooie mix tussen klassiek en modern.

Ik weet niet in hoeverre het minder breed verschijnen te wijten is aan Stefan zelf. Het kan ook liggen aan hoe het Sinterklaasjournaal geschreven wordt en hoe andere programma's met het Sinterklaasfiguur omgaan. Daarnaast had je in de tijd van Bram ook bepaalde grote programma's als Sesamstraat en het Feest van Sinterklaas waar hij acte de presence had. Daardoor voelde hij in mijn kindertijd meer als de officieele Sinterklaas. Je zag hem immers overal. Dat is een compleet andere tijd qua TV en is lastig te vergelijken.

Ook kan ik me voorstellen dat het voor programma's in die tijd aardig wat kostte om Bram te boeken ipv een eigen of goedkopere Sinterklaas.

Ik vind dat Merel het overigens prima doet. Eigenlijk een zelfde stijl als Dieuwertje en daar past ze prima in.

@amaranta In hoeverre hebben de kinderen door dat sommige verhaallijnen ouderwets zijn? Bijvoorbeeld dat een boot niet 100% meer afhankelijk is van een vuurtoren tegenwoordig? Speelt dat mee in hun wereld?
Daar ben ik erg benieuwd naar.

[ Bericht 3% gewijzigd door Writersright op 14-11-2025 15:25:13 ]
pi_219265234
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 12:56 schreef Japepk het volgende:

[..]

Daar heb je een goed punt. Het is niet meer genoeg om een boek kwijt te laten raken. De laatste jaren moet er echt gevaar in het spel zijn ipv verwarring. En ze hebben een echt hele sterke cast aan Pieten waar je heel veel mee kan doen. Daar ligt het niet aan.

Goed bedacht mbt de Nootpaketten. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat ze niet die lijn doortrekken en Sint en Pieten in het huis laten wonen terwijl er (potentieel) een bom kan afgaan. Anders zie ik ze nog wel in staat om een journaal af te sluiten met beelden van een ontploffing of flits waarna er geen verbinding gemaakt kan worden.
  vrijdag 14 november 2025 @ 15:33:50 #248
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_219265314
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 15:15 schreef Writersright het volgende:
Het gaat er volgens mij bij hem niet om dat Stefan nu Sint is ipv Bram, maar meer dat Sint in de vorm van Stefan minder verschijnt, ook in het journaal zelf. Zoals ik eerder zelf zei, vind ik dat zonde. Hoewel ik ook kritiek had op Stefan in zijn eerdere jaren (Ik vond hem "te jeugdig" spelen) vind ik dat hij het nu erg goed doet. Hij neemt deels de feeling van de eerdere klazen en maakt er iets eigens van. Een mooie mix tussen klassiek en modern.

Ik weet niet in hoeverre het minder breed verschijnen te wijten is aan Stefan zelf. Het kan ook liggen aan hoe het Sinterklaasjournaal geschreven wordt en hoe andere programma's met het Sinterklaasfiguur omgaan. Daarnaast had je in de tijd van Bram ook bepaalde grote programma's als Sesamstraat en het Feest van Sinterklaas waar hij acte de presence had. Daardoor voelde hij in mijn kindertijd meer als de officieele Sinterklaas. Je zag hem immers overal. Dat is een compleet andere tijd qua TV en is lastig te vergelijken.

Ook kan ik me voorstellen dat het voor programma's in die tijd aardig wat kostte om Bram te boeken ipv een eigen of goedkopere Sinterklaas.

Ik vind dat Merel het overigens prima doet. Eigenlijk een zelfde stijl als Dieuwertje en daar past ze prima in.

@:Amaranta In hoeverre hebben de kinderen door dat sommige verhaallijnen ouderwets zijn? Bijvoorbeeld dat een boot niet 100% meer afhankelijk is van een vuurtoren tegenwoordig? Speelt dat mee in hun wereld?
Daar ben ik erg benieuwd naar.
Ik ben helaas de afgelopen dagen ziek thuis geweest. Dus ik weet niet wat de kinderen daarover gezegd hebben.
Maar ik heb groep 3 en wat er in het sinterklaasjournaal gezegd wordt, dat is zo. Dus als de vuurtoren belangrijk is, dan is dat zo.
Als jij via een bel een brug open kan zetten. Dan is dat zo.
Als jij een pincode in kan sturen voor een kluis. Dan is dat zo.
Tenzij een kind niet gelooft omdat .. (vul reden in) dan zal alles wat daar gezegd wordt ook daadwerkelijk zo zijn.
En als er al een kind iets in twijfel neemt, dan zijn er 27 anderen die dat wel weerleggen.

Ik heb vaak meer moeite met kinderen die bijvoorbeeld zeggen: wij vieren morgen al pakjesavond bij oma. En dat de rest dan zegt. Dat kan niet want…. En dan zeg ik. Dan zal Sinterklaas wel een brief hebben gestuurd ofzo.
Of kinderen die elke dag hun schoen mogen zetten terwijl anderen dat maar 1x per week mogen.;
Dat zijn dingen die ik moeilijk recht kan lullen. Maar verhaallijnen kunnen niet gek genoeg zijn.

Wat dat betreft zouden er wel wat richtlijnen mogen zijn. Of, gewoon niet meer uitsmeren over 3 weken. De kerstman komt ook maar 1x
De drie koningen (in Spanje) ook maar 1x
Ik begrijp niet goed waarom het feest 3 weken moet duren en je in die drie weken ook te pas en te onpas cadeaus krijgt of kunt krijgen .
  vrijdag 14 november 2025 @ 15:39:38 #249
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_219265355
Ik denk overigens dat kinderen wel zien welke Sint echt is en welke niet.
Als er nu een film in de bioscoop draait dan zullen
ze doorhebben dat dat een film is, en niet echt.
Maar het Sinterklaasjournaal is wel echt.
Vergeet niet dat wij met andere ogen én voorkennis naar alles kijken.
Wij herkennen inderdaad pietje Paniek. Of een van de andere acteurs. De kinderen zien gewoon een strandjutter of een voorbijganger of…

Edit: heeft een paar jaar geleden niet Stefan van de Walle zelf ook een rol gehad in het Sinterklaasjournaal? Anders dan als Sinterklaas bedoel ik?
pi_219266265
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 15:39 schreef amaranta het volgende:
Edit: heeft een paar jaar geleden niet Stefan van de Walle zelf ook een rol gehad in het Sinterklaasjournaal? Anders dan als Sinterklaas bedoel ik?
Ja, hij stond toen in de rij om te solliciteren op de rol van hulp Sint.

Ik vind trouwens wel dat het journaal té is de laatste jaren. Ik heb een kleutergroep en veel kinderen hebben een kort lontje van de spanning. En wij moeten ons in allerlei bochten wringen om maar mee te doen in het verhaal. Met minimale informatie vooraf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')