Hoi! Ik heb een vraag.
Ik heb bij Cloudpillo wat spullen besteld. Uitgeprobeerd, en helaas bevalt het niet. Zij adverteren met 125 dagen proefperiode, en gratis retourneren als het niet bevalt. Nu was ik in het systeem de retouren aan het regelen, en kom ik iets geks tegen waarvan ik me afvraag of dat wel kan/mag.
Het aanmelden van een retour gaat via een platform, returnista. Je doorloopt dan wat stappen met selecteren wat je wil retourneren uit je bestelling en reden etc. Ik kan uit een aantal vervoerders kiezen, en krijg dan van cloudpillo een retourlabel. Voor matras/topper is er een speciale. Voor zover allemaal helder. Maar dan staat er daar onder de optie om een 'terugbetaal verzekering' te nemen, a ¤3,99 per pakket. Daarbij staat:
Ja, ik wil de verzekering toevoegen, ¤ 3,99 per pakket
- Dekking tot ¤ 400
- Dekking bij diefstal of verlies van de zending
- Bescherming tegen schade veroorzaakt tijdens het verzenden
En daaronder:
Nee, ik wil geen verzekering toevoegen
- Bij verlies of beschadiging van het pakket loop je het risico je terugbetaling te verliezen
Mag dit wel? Ik dacht altijd dat als de webshop gratis retourneren aanbiedt en ik via hen een retourlabel / retourafspraak krijg, zij verantwoordelijk zijn voor de retourzending? En dan zou dus zo'n verzekering overbodig zijn.
De algemene voorwaarden van de Cloudpillo site heb ik bekeken, en wat er staat onder herroepingsrecht, maar dat is super generiek, staat zelfs die 125 dagen termijn niet in en over herroepingsrecht de standaard tekst dat kosten bij klant liggen tenzij aanbieder die vergoedt oid. Verder kan ik nergens iets vinden over bij wie de verantwoordelijkheid voor de terugzending ligt. Bij matras / topper zelf staat op de pagina 125 dagen proefslapen, als het niet bevalt wordt het binnen die tijd kosteloos opgehaald, en er staat expliciet gratis retourneren.
Bij het returnista platform krijg ik voor het definitief kunnen aanmelden een vakje dat ik moet aanvinken dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden, als ik daarop klik kom ik bij de voorwaarden van het returnista platform zelf, waar verwezen wordt naar de vervoerders voor voorwaarden over het transport, en bij hun eigen voorwaarden voor via hen verzekerde retourzendingen staan dingen die niet overeenkomen met wat er over die verzekering staat (schadebedrag max ¤200, bv, terwijl bij die verzekering die je kan kiezen dus ¤400 staat). Die voorwaarden zijn daarnaast dus pas te zien als je een retour gestart hebt, en niet voor je koop. Nergens op de Cloudpillo site is hier iets over te vinden.
Hoor heel graag of iemand weet hoe dit wettelijk zit. Het gaat in mijn geval om ¤1600 aan artikelen, variërend van ¤465 tot ¤288 per stuk (4 artikelen). Ik zou het nogal gek vinden om ineens ¤3,99 keer 4 te moeten betalen om zeker te weten dat ik mijn geld terug krijg als de vervoerder het kwijtraakt, daarover is namelijk helemaal niks op de Cloudpillo site zelf te vinden. Maar het is ook nogal wat geld natuurlijk, dat wil ik wel terug..
Ik ga hen zelf ook nog wel even bellen, en er is dus nog niks kwijt oid, maar ik was wel erg benieuwd wat hier nou de regels over zijn stel dat je niet verzekert en de vervoerder raakt wat kwijt oid.
[ Bericht 3% gewijzigd door vlindertje89 op 22-11-2024 10:35:50 ]