Beathoven | zondag 17 november 2024 @ 17:59 |
Ik wil een stukje "realiteit" belichten mbt het systeem van Jan Sloot en dat is zijn digitale opzoeksysteem dat 'geen compressie' was. Toen ik in de jaren '90 een super-trage Mac had, had ik er een TV-kaart in waarmee ik toch alles kon kijken wat er op tv was. Ik heb met het verhaal van Jan Sloot's opzoeksysteem waarbij hij ook zou hebben aangegeven dat het "niet om data ging" nu sterk het idee dat het misschien wel iets is geweest van een opzoeksysteem van "analoge uitzendingen / films" is geweest. Een soort lokaalsnelle hybride die uiteindelijk ingehaald is door sneller internet. Is dat gek gedacht? | |
yessie234 | woensdag 27 november 2024 @ 06:26 |
Misschien helemaal niet gek gedacht, maar je vraag vind ik een beetje onduidelijk. Bekijk deze YouTube-video (beetje trage video uit 1967, maar wel duidelijk. Kabeltv bestond toen ook al, maar voor 'wetenschappelijke' doeleinden ,wordt o.a. ook in de video genoemd) Coaxkabel kan zowel digitaal als analoogsignaal doorgeven. Daarom kon je op je monitor van je Mac televisie kijken. Volgens mij is het signaal op de kabeltelevisie (heel lang?) analoog geweest. Je tv-kaart gaf direct aan het ram(werk)geheugen (hadden Macs volgens mij formeel niet, maar goed) de vertaalopdracht van analoog naar digitaal om je monitor en tot tv om te bouwen. Apple was hét systeem voor de grafische industrie. Zo heb ik het toen ± begrepen als ik mij goed herinner, maar ik kan er naast zitten of verkeerde uitleg hebben gehad. Dus wat bedoel je met hybride? Vraag mij niet hoe het werkt, wellicht tegenwoordig met een gemanipuleerd wifi of ander radio, of lichtsignaal, maar ik heb wel eens zoiets wat ik achteraf beschouw, als een mengvorm op een beeldscherm gezien. Niet bij een demonstratie van Sloot overigens. Ik ben zeer geïnteresseerd in andere antwoorden of suggesties voor zoek en denkrichtingen op jouw vraag, of mijn vertaling van jouw vraag. | |
111210 | woensdag 27 november 2024 @ 06:47 |
De gedachte is toch altijd geweest dat er op die telefoonkaart chip 16 speelfilms in hoge kwaliteit stonden. Vond het zelf maar een vage benaming, wat is hoge kwaliteit en waneer is het een speelfilm. Je las niets over het x aantal minuten in x resolutie met een bepaalde framerate. Want dan pas kan je de grootte van die “speelfilms” weten in data weliswaar. | |
yessie234 | woensdag 27 november 2024 @ 07:57 |
Dit was volgens mij wel de claim volgens sommigen, of -na de dood van Sloot- de uitleg die aan de vinding gegeven werd. Een hele bibliotheek aan films, die je gewoon in je portefeuille mee kon nemen. Ging niet over compressie, maar over dataopslag en benadering, volgens mensen die Sloot hierover vragen mochten stellen. Het was het kaartje, niet het kastje waar Sloot dat kaartje in stopte, meende men. Maar TS vraagt volgens mij naar iets anders. | |
Beathoven | woensdag 27 november 2024 @ 08:38 |
Dank je wel voor het delen. Doel van het topic is een beetje die wegen door de bril van de vroege jaren '90 verkennen ipv de wegen bewandelen van de digitale compressie ,waar het over ging. Het is met dit soort technieken, dat het digitale uiteindelijk het analoge heeft ingehaald, waardoor analoog is afgeschaal. Maar er ook uitvinders waren die nog potentie in het analoge zagen. Klopt. Het beeld van wat de consument destijds bij 'hoge kwaliteit' had was anders in de vroege jaren '90 vergeleken met 2024. Ook was de visie van waar de markt naartoe zou gaan met de technieken van toen anders. (Al heb ik het vermoeden dat de volgers van "het wonder" uiteraard graag geloven dat hoge kwaliteit de kwaliteit van 2024 is.) Het kan hier best zijn, dat er 4:3 bedoeld werd met wat een goede betamax vcr kon weergeven. Het leuke is dat er in het BNW-topic erg wordt ingegaan op 'verhalen' rondom de mythe, maar er weinig aandacht is voor octrooi-analyse. Hieronder te vinden. https://patents.google.com/patent/NL1005930C2/en Compression of video data Video signals are input into memory (A), where pixel data are numerically encoded. The data stream representing 625 lines is line-coded numerically (C) and passed to the frame memory (D). Processor (E) adds the numerical frame code. Should an identical pixel, line or frame already be in memory, the new pixel, line or frame data are not registered but reference is made to the earlier registration. Video data are also recorded externally (F). On reading back from memory, address codes are passed to the processor (E) which, with memory (D) re-assembles the pixel stream to produce video output. Claims
[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 27-11-2024 09:10:27 ] | |
Beathoven | woensdag 27 november 2024 @ 09:11 |
De twee patent-aanvragen waarop geschoten kan worden. Topic ligt wat meer in de eerste Patent 1: https://patents.google.com/patent/NL1005930C2/en - Compression of video data Patent 2: https://patents.google.com/patent/NL1009908C2/en - Method and device for storing data | |
yessie234 | woensdag 27 november 2024 @ 09:18 |
Mmm. Uitvinders die de potentie van het analoge signaal zagen en verder wilden doorontwikkelen. Tot 2021 in was in ieder geval in Amsterdam de doorgifte van het televisiesignaal over de kabel nog analoog. Bij digitale compressie gaat om 'de lucht' uit het bestand halen door slim te coderen, zodat het formaat van het bestand kleiner wordt. Maar misschien hing er nog iets anders in de lucht wat door ontwikkeld kon worden. (Maar niet mocht voor consumenten toepassingen omdat het wetenschappelijke en militaire...oeps ik ga weer naar BNW) Piepers en radiosignalen... | |
111210 | woensdag 27 november 2024 @ 12:55 |
Mwa men weet wel dat in 1997 de standaard in Europa PAL 4:3 was ( 720*576pixels en in beeldlijnen volgens mij nog wat minder.) Maar dat heeft verder niet perse iets met “hoge kwaliteit” te maken. Want een 4K beeld kan ook een hele lage datarate hebben waardoor de kwaliteit belabberd is. Dit zie je bij streamings diensten soms ook in de vorm van macroblocking. Heb die octrooien nooit gelezen, ga ik van het weekend eens doen. Maar een snelle blik op: Dit is gewoon standaard compressie zoals dat altijd al heeft plaats gevonden met digitale video, dus tot zover niks nieuws of geks. Maar goed, het blijft een interessant verhaal. Geen idee wat waar of niet waar is, maar antwoord op je vraag zou ik zo 123 niet kunnen geven. Misschien idd iets in de richting van analoge radio signalen? | |
Beathoven | woensdag 27 november 2024 @ 16:19 |
Ben benieuwd. Ik denk dat een ieder die affiniteit heeft of IT geschoold is en ook wat de bril van die tijd met CRT-TV's op kan zetten (niet de huidige bril, want dan gaat men zweven met OLED, AI, 8K en de toekomst) en naar de twee patenten kijkt; in principe al meer kan vertellen over wat het idee geweest kan zijn, dan wat het hele geromantiseerde boek over Sloot wil neerzetten. En dan kunnen we de geheimzinnige demonstraties ook wel wegstrippen, want wat er verder aan demonstraties lagen, is ook niet zo interessant omdat er bij een van z'n demo's een harde schijf is ontdekt. Over Patent 1: After his death, a software engineer Sloot had worked with analysed Sloot's demonstrations. Despite Sloot's claim that his coding system stored all of its data on smart cards, his demonstration device was found to contain a hard disk. Demonstratie van het video patent was dus al iets wat mogelijk gewoon investeerders moest overtuigen voor de beer werkelijk was geschoten en geeft niet direct hints naar dat zijn patenten hier ook werkelijk volop in actie te zien waren. Een soort van proof of concept niveau. Over Patent 2: Bell says that Sloot seems to have believed that he had created a novel encryption technology, but posthumous analysis suggests that he had actually created a variation of shared dictionary compression, a known data compression technique with predictable and finite mathematical limitations. Bell speculates that Sloot thought he could overcome these limitations with better coding, and faked the demonstrations to buy time to improve the code, but that the inherent mathematical limitations of the coding system would have inevitably proven impossible to overcome.[3] Het was volgens Bell dus ook een gewoon gelimiteerd en bestaand compressiesysteem wat aangetroffen werd. Nu is natuurlijk de hamvraag welke "magische tandem" Sloot en Pieper voor zich zagen in de potentie van een toepassing van zoiets, maar dat de suggestie wordt gewekt dat men veronderstelde 'wel even' door de limitaties heen te programmeren.. pijnlijk. [ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 27-11-2024 16:35:46 ] | |
Jan_Onderwater | woensdag 27 november 2024 @ 16:40 |
Jouw Mac en het tv signaal streamde niet, je kreeg een live analoog signaal via de tv kabel of antenne en die kaart zorgde ervoor door conversie dat je hem op je monitor zag. Er waren ook kaarten met een DA converter die het analoge signaal omzette naar digitaal en je kon dat opnemen, je HD was dan snel vol. Was meestal .MOV format. Analoog opslaan van video is bv een VHS cassette, heel slecht van kwaliteit en neem heel veel oppervlak in beslag. Analoge signalen trouwens ook, vereisen heel veel bandbreedte. | |
Beathoven | woensdag 27 november 2024 @ 16:51 |
Ja, dat is volledig waar. Op het moment dat ik het topic opende nog aan iets gedacht mbt de achtergrond van Jan Sloot als CRT-reparateur en de opmerking dat Sloot ooit aangegeven zou hebben dat het geen datacompressie was en ook weinig met data te maken had, dat foefjes in de analoge wereld dan wat voor de hand liggender waren gegeven z'n achtergrond. Maar dat was voor ik wist dat het eigenlijk om twee patenten ging en niet om 1. ![]() Als bovenstaande de casus is, dan zien de lezers van het boek 'de broncode' een gouden boom ergens ver aan de hemel staan. Ik vind de casus zelf als wonder wat minder interessant dan uitbroeden wat er was en wat ze voor ogen hadden ermee. | |
yessie234 | donderdag 28 november 2024 @ 04:45 |
Top! Zie uit naar je bevindingen. Hier in Wetenschap en Techniek wil ik de technisch onderlegden een leessuggestie bij de octrooien doen: Nederlands- en Europees Communautair Gemeenschapsrecht is ook een wetenschappelijke studie. De wereld van het internationale Octrooirecht van de Benelux, EU, VS etc. De technische claims in het octrooi te lezen met met de bril van de technische ontwikkelingen tot nu aan toe, AI. Fifth Force bestaat nog met haar claims op de uitvinding van Sloot! https://fd.nl/tech-en-inn(...)beetje-jurist-worden Geen woord over het geluidsspoor bij de octrooien. Pikant detail. Geluid, en het gebruikmaken van licht/radiosignalen om a) af te luisteren b) werken aan digitale taal- en stemherkenning en vertaalprogramma's Ik denk dan meteen aan het pionierswerk van het talige proto-AI van de Vlaamse firma Lernhout & Hauspie. Bedrijf is overgenomen door Microsoft, rond 2000. Was volgens de eigenaren 'kapot gemaakt door de CIA'. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lernout_%26_Hauspie Nederlandse captains of industry zoals Pieper. Er is er nog een: een supermarktman, een AH-er (!) Bert de Vries. Nu zijn er meer mensen die Peter Jansen of Bert de Vries heten, maar zoek eens naar het Harvey AI ( juridische geschillenbeslechting bedrijfsleven) Ahold en Bert de Vries. Met een Nederlands-Vlaams linguïstisch juridisch-historische bril van een mogelijke opzettelijke financiële scam vallen mij twee dingen op: 1) Te naam stelling bedrijf JVR. In 1982 was een ander bedrijf met de naam JVR actief. Die maakte betere 3-D projecties en opnames dan de NOS. Verzorgde de live-verbindingen via de satelliet met de motards van de Tour de France om op groot scherm de wachtenden bij de finish te amuseren met live beelden uit de koers. Was voor die tijd een bijzonder technisch en logistiek hoogstandje. Via Delpher is hier meer over te lezen. Sloots BV heet ook JVR. 2) Octrooihouder van Rossum. Stel je de wereld van de jaren 80-90 voor, en je weet dat je afgeluisterd wordt. Criminele of militair-politieke belangen. NSA of politie. Politie, of op zijn Amsterdams gezegd "Russen". Tijd van de Koude Oorlog. Je hebt connecties met een Belgisch bedrijf dat werkt met een Nederlandstalig AI (Hauspie). Dan praat en schrijf je -in de wetenschap afgeluisterd en gelogd te worden, om de parameters van het AI te trainen- over Sloots BV JVR en octrooihouder van Rossum alsof je het hebt over de politicus Rossem en de JVR satelliet liveuitzendingen van de Tour, en omgekeerd. https://nl.wikipedia.org/wiki/Jean-Pierre_Van_Rossem Dit gaat over de tijd van grote krakers en voetbalrellen in Nederland, en bende van Nijvel in Belgie, Janmaat en de CP (Centrumpartij) later CD (tevens een Philips uitvinding...) en het al bestaan van technieken waar zich maar enkelen van bewust van en bekend mee waren. Meer uitleg over de talige connectie over deze periode in de Lage Landen heb ik hier geschreven: yessie234 in BNW / Bende van Nijvel - False Flag van de Belgische Rijkswacht In BNW vlieg ik de bochten over de Lage Landen heel scherp aan. De connectie wetenschap, techniek, recht, taal en politiek is evident voor een historicus (een geesteswetenschap) en ik wil dit onder de aandacht brengen bij het scheppen van het tijdsbeeld waarin de claims ontstonden, in de hoop kenners op ideeën te brengen of hun geheugen aan te spreken. | |
Beathoven | donderdag 28 november 2024 @ 06:49 |
Jammer, ik dacht dat we wat meer de kant op gingen van een vereenvoudiging over de kern ipv nog meer BNW dansjes ‘rondom’ het onderwerp. [ Bericht 24% gewijzigd door Beathoven op 28-11-2024 06:56:16 ] | |
yessie234 | vrijdag 29 november 2024 @ 06:34 |
Dit: Horloges met radio-ontvangst waren toen een tijdje een populair gadget. Maar hoe dat zou moeten werken..ik zou het niet weten. Iets met interferentie op een bepaalde frequentie, lijkt vergezocht, maar dat is niet de vraag. Vraag is of het mogelijk is. [ Bericht 2% gewijzigd door yessie234 op 29-11-2024 06:55:04 ] | |
yessie234 | vrijdag 29 november 2024 @ 14:15 |
Is het een idee om met wat hier aangedragen is je (deel)vragen te herformuleren en in de Digital Corner voor te leggen? Frequenties, radiosignalen, daar hebben ze daar weet van. |