Barbara Barend (50) heeft ‘een vreselijke tijd’ gehad bij Studio Sport. Dat vertelde de sportjournaliste, die er niet meer over kwijt wil, zondagmiddag geëmotioneerd in De Perstribune op Radio 1.![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Barend, die van 2002 tot 2009 onder meer programma’s als Voetbal Inside en Studio Sport presenteerde, werd in het radioprogramma gevraagd naar haar tijd bij Studio Sport. Daardoor klapte ze meteen dicht. ,,Zullen we het daar niet over hebben? Ik heb een vreselijke tijd gehad bij Studio Sport”, reageerde ze op haar hoede.
Het gevoelige onderwerp zorgde voor emoties bij Barend. ,,Ik heb er nog nooit over gesproken en ik ben er ook nog niet aan toe om over te praten.” Wel wilde Barend één ding duidelijk maken: ,,Ik ben door Kees Jansma, Tom Egbers, Mart Smeets en ook Kees Jongkind enorm gesteund.”
Eerder deze week werd bekend dat Gert-Jaap Hoekman per direct stopt als hoofdredacteur van NOS Sport. Zijn afscheid komt als een verrassing. ,,Toen ik begon, lag er een uitdagende taak te wachten: met de redactie werken aan het verbeteren van de cultuur, terwijl de journalistieke inhoud in een vol sportjaar veel aandacht vroeg. Ik heb het met veel plezier gedaan. Voor mij is het nu tijd om me te richten op dingen waar ik opnieuw mijn energie en creativiteit in kwijt kan”, liet Hoekman weten in een verklaring.
Misstanden Studio SportIn maart 2023 kwam de Volkskrant met een artikel waarin werd geschreven dat onder anderen presentator Tom Egbers grensoverschrijdend gedrag zou hebben vertoond op de sportredactie.
De Volkskrant voerde gesprekken met 32 medewerkers over de cultuur bij NOS Sport. Daaruit kwam een beeld naar voren waarin onder anderen een aantal beeldbepalende personen, onder wie presentatoren, commentatoren en verslaggevers, zich onaantastbaar wanen en structureel de hand boven het hoofd wordt gehouden. De hoofdredactie zou onvoldoende in de gaten hebben gehad hoe giftig de werksfeer was.
De werksfeer zou al langer niet goed zijn bij NOS Sport. Externe vertrouwenspersonen kregen meer dan honderd meldingen over misstanden. Dat ging over specifieke meldingen, maar ook over de cultuur die heerste op de redactie. Die zou te veel gericht zijn op resultaat en te weinig op de werknemers.
https://www.ad.nl/show/ba(...)udio-sport~a3780952/Een pittige tante met talent en kwaliteiten, als zelfs zij het er moeilijk heeft gehad. Ben wel benieuwd naar meer. De witte Chinees of Jack van Gelder ? Die noemt ze namelijk niet als steun aan haar. Trouwens een geweldig programma dat Perstribune.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !