abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 vrijdag 15 november 2024 @ 11:32:37 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_215585578
VILLAFRANCA DE EBRO - In Spanje zijn tien bewoners omgekomen tijdens een brand in een verzorgingstehuis in Villafranca de Ebro, in de buurt van de stad Zaragoza. Twee personen zijn zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. Zij verkeren in kritieke toestand, zegt regiopresident Jorge Azcón, die naar de plek van de brand is afgereisd. Enkele bewoners moesten in het verzorgingstehuis zelf worden behandeld voor het ademen van giftige stoffen. Alle slachtoffers zijn bewoners.

Er waren 82 mensen aanwezig in verzorgingstehuis Jardines de Villafranca toen de brand rond 5 uur in de ochtend uitbrak in het verzorgingshuis. De meesten van hen lagen te slapen. Volgens Azcón brak de brand uit in één van de kamers van het tehuis. Er ontstond een grote hoeveelheid rook, die zich vervolgens verspreidde in de vleugel van het gebouw waarin zich de kamer bevond. Al snel was de hele vleugel verzadigd met rook. Zeven brandweerwagens met 25 brandweerlieden rukten uit naar de plek van de brand, samen met een ambulance met medisch personeel – en enkele maatschappelijk werkers en psychologen om de bewoners en omwonenden op te vangen. De brandweerlieden tot het blussen en afzuigen van de rook in het gebied en het evacueren van de ouderen uit het hele tehuis.

Het is nog onduidelijk hoe de brand ontstond, hoewel er aanwijzingen zijn dat die in een matras zou zijn begonnen. Van de 82 mensen die in het verzorgingstehuis aanwezig waren, zijn er 69 bewoners van het tehuis. ´Het zijn allemaal inwoners die zijn overleden. Het is onduidelijk of het allemaal ouderen zijn. In het tehuis zitten ook mensen met psychische problemen´, zei Azcón.Van de gewonden ligt er eén op de IC, de ander op de Eerste Hulp.

De overige bewoners worden vandaag geëvacueerd naar Huesca. Morgen is een dag van rouw afgekondigd in Villafranca de Ebro.

De Spaanse politie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van de brand.

https://www.telegraaf.nl/(...)ns-verzorgingstehuis

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_215592877
Triest. Maar helaas nooit helemaal te voorkomen.

Zodra de rookontwikkeling de gang van een afdeling over gaat, kan het personeel de betreffende afdeling niet meer evacueren.
Bij een instelling met mensen die niet zelfredzaam zijn, heb je dan al snel veel slachtoffers door rookvergiftiging.
Zelfs de brandweer heeft moeite om zo'n afdeling te evacueren. Simpelweg omdat het veel tijd en mankracht voor nodig is. Buiten de grote steden duurt het altijd te lang voordat de brandweer voldoende mankracht ter plaatse heeft, omdat wagens uit verschillende omliggende dorpen en steden moeten komen.
  Trouwste user 2022 vrijdag 15 november 2024 @ 23:26:42 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_215593684
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 22:16 schreef Ivo1985 het volgende:

Zodra de rookontwikkeling de gang van een afdeling over gaat, kan het personeel de betreffende afdeling niet meer evacueren.
Bij een instelling met mensen die niet zelfredzaam zijn, heb je dan al snel veel slachtoffers door rookvergiftiging.
Zelfs de brandweer heeft moeite om zo'n afdeling te evacueren. Simpelweg omdat het veel tijd en mankracht voor nodig is. Buiten de grote steden duurt het altijd te lang voordat de brandweer voldoende mankracht ter plaatse heeft, omdat wagens uit verschillende omliggende dorpen en steden moeten komen.
Ik heb twee keer met rook te maken gehad. Eén keer op voetbaltribune bij m'n club en één keer onder aan m'n flat brand met veel rookontwikkeling op de trappen. Ik voelde wel een soort van paniek, en de rook komt echt opzetten als een storm. Maken dat ik weg kwam. Die bejaarden konden dat niet eens.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_215595295
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 22:16 schreef Ivo1985 het volgende:

Ik heb het ooit meegemaakt in een verpleeghuis en het is in no time zwart en vol rook. Je ziet geen hand voor de ogen.
pi_216610853
Is de oorzaak van deze brand al gevonden?
  Trouwste user 2022 zondag 9 februari 2025 @ 22:17:07 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_216613608
quote:
3s.gif Op zondag 9 februari 2025 18:29 schreef Socios het volgende:
Is de oorzaak van deze brand al gevonden?
Ja, ze hadden een oude voetzoeker van Koos Alberts aangestoken.

:T
pi_216614184
Dit zet de vochtigheid van bepaalde Spaanse lekkernijen wel in een ander daglicht...BOH

RIP voor de nabestaanden uiteraard
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')