Singaporequote:Op donderdag 22 mei 2025 14:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waarom is je salaris netto zo dicht bij bruto?
quote:Op vrijdag 23 mei 2025 07:59 schreef freak1 het volgende:
ook maar weer eensTof dat je er zo openhartig over bent. Wat is er nodig om de overstap naar ondernemerschap definitief te maken? En vind je daar wel de passie die je bij je werkgever mist?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
Dankje:).quote:Op zondag 18 mei 2025 23:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mooi salaris. Gefeliciteerd en heel veel plezier met je nieuwe baan!
quote:Op vrijdag 23 mei 2025 19:25 schreef Seven. het volgende:
[..]
Tof dat je er zo openhartig over bent. Wat is er nodig om de overstap naar ondernemerschap definitief te maken? En vind je daar wel de passie die je bij je werkgever mist?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 08:22 schreef freak1 het volgende:
[..]Let op dat bij (alleen) ondernemen er ineens heel veel mensen wegvallen. Collega’s, misschien vrienden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vakman pur sang
[..]Als je naar loondienst kijkt dan maakt het zelfs in Nederland echt wel uit hoeveel je verdient ondanks het nivelleren: ¤ 3.000 bruto (dan al geen recht meer op zorgtoeslag) is ¤ 2595,58 netto en ¤ 5.000 bruto is ¤ 3643,17 netto in Nederland (bron). Het verschil zal afhankelijk van de individuele situatie door de marginale belastingdruk iets kleiner zijn, maar ik denk dat veel mensen dat verschil wel behoorlijk merken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ja daar heb ik zelf ook over gedacht.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 08:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Let op dat bij (alleen) ondernemen er ineens heel veel mensen wegvallen. Collega’s, misschien vrienden.
excuus ik was niet duidelijk genoeg.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 08:56 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Als je naar loondienst kijkt dan maakt het zelfs in Nederland echt wel uit hoeveel je verdient ondanks het nivelleren: ¤ 3.000 bruto (dan al geen recht meer op zorgtoeslag) is ¤ 2595,58 netto en ¤ 5.000 bruto is ¤ 3643,17 netto in Nederland (bron). Het verschil zal afhankelijk van de individuele situatie door de marginale belastingdruk iets kleiner zijn, maar ik denk dat veel mensen dat verschil wel behoorlijk merken.
Juist, je levensstandaard aanpassen op je inkomen noemen we "levensstijl inflatie". Dus dat is inderdaad niet een Nederlands probleem of probleem door nivellering. Mijn moderne maar "gewone" rijtjeshuis met 121m2 heb ik inderdaad gekocht toen ik ¤ 3.511 bruto verdiende. Inmiddels is dat ¤ 6.092 (klik voor mijn plaatje) maar ik ga niet verhuizen. Dat zijn natuurlijk keuzes, maar daardoor houd ik nu wel veel meer over "voor leuke dingen aan het eind van de maand" dan toen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 09:13 schreef freak1 het volgende:
[..]
excuus ik was niet duidelijk genoeg.
wanneer ik het over nivelleren heb heb ik het niet over de belasting impact. die is wat mij betreft prima in NL. de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten dankzij de schalen waarmee de belasting werkt.
wanneer ik het over nivellering heb dan heb ik het over het bedrag wat je over houd voor "leuke" dingen aan het eind van de maand.
dan is dat voor een persoon die 3000 bruto structureel verdiend niet heel veel anders dan voor iemand die 5000 bruto verdiend.
ja, daar zit netto een verschil tussen van, laten we zeggen, 1100 euro. de nivellering zit hem niet in de belastingdruk.
het zit hem in toeslagen, in de woningmarkt (als je een hoger budget hebt bied je meer en zoek je automatisch in het duurdere segment) je rijd een andere auto...
en ja dat zijn keuzes voor een groot gedeelte. maar slechts een zeer zeer kleine gedeelte van de bevolking kan, wanneer ze van 3000 naar 5000 gaan en ze zoeken een nieuw huis, de verleiding weerstand om dan die 3000 als basis te gebruiken voor het huis en niet die 5000.
de uitzondering die de regel bevestigd ;-)quote:Op zaterdag 24 mei 2025 09:27 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Juist, je levensstandaard aanpassen op je inkomen noemen we "levensstijl inflatie". Dus dat is inderdaad niet een Nederlands probleem of probleem door nivellering. Mijn moderne maar "gewone" rijtjeshuis met 121m2 heb ik inderdaad gekocht toen ik ¤ 3.511 bruto verdiende. Inmiddels is dat ¤ 6.092 (klik voor mijn plaatje) maar ik ga niet verhuizen. Dat zijn natuurlijk keuzes, maar daardoor houd ik nu wel veel meer over "voor leuke dingen aan het eind van de maand" dan toen.
Nou nee, want wat hij schrijft lijkt vrijwel 1-op-1 op mijn situatie; dus geen uitzondering....quote:Op zaterdag 24 mei 2025 09:32 schreef freak1 het volgende:
[..]
de uitzondering die de regel bevestigd ;-)
maar, voor mij valt dit zeker wel onder nivellering aangezien je nu met een modaal inkomen letterlijk moet vechten om een huis. bovenmodaal is dat minder waardoor, als je nu wilt verhuizen, je met een bovenmodaal inkomen bijna "moet" kopen in het hogere segment.
en ja, uiteindelijk is het allemaal keus. maar wel een keus die flink aangemoedigt wordt door ons systeem.
[..]Toen ik hier voor het eerst postte, zat ik volgens mij op 5800 bruto met auto van de zaak. Nu zit ik bijna op 10000 euro en ik vind het verschil in salaris enorm voelbaar. Wij zijn van een tussenwoning opknapper naar een vrijstaande opknapper gegaan (kleiner huis, grotere tuin). Het huis is bijna 3 keer zo duur (in woonlasten van 1100 naar 2500 euro netto) en we kunnen ook rustig kiezen voor de wat luxere afwerkingsopties.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar met al het klussen is de buffer nog steeds minimaal (alhoewel, nu is er tenminste een buffertje, en dat hadden we voorheen helemaal niet). Maar levensstijl inflatie is hier wel van toepassing. Wij wilden gelijkvloers en levensloopbestendig vanwege de medische situatie van m'n man. Dat is gelukt, het plan is wel om het hierbij te laten maar ik weet ook niet of ik nog wel verdere stappen wil zetten.Resistance is futile.
Nee, helemaal niet. Singapore qua land past mij erg goed. Enorm underrated op veel vlakken durf ik zelfs te zeggen.quote:
Dat noem ik geen levensstijl inflatie. Dat noem ik meebewegen met de hardships die het leven je geeftquote:Op zaterdag 24 mei 2025 10:30 schreef Seven. het volgende:
[..]
Maar met al het klussen is de buffer nog steeds minimaal (alhoewel, nu is er tenminste een buffertje, en dat hadden we voorheen helemaal niet). Maar levensstijl inflatie is hier wel van toepassing. Wij wilden gelijkvloers en levensloopbestendig vanwege de medische situatie van m'n man. Dat is gelukt, het plan is wel om het hierbij te laten maar ik weet ook niet of ik nog wel verdere stappen wil zetten.
Ja, mijn man zit in een goede periode en dat maakt wel dat ik soms vergeet dat de verhuizing eigenlijk noodzaak was.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:31 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat noem ik geen levensstijl inflatie. Dat noem ik meebewegen met de hardships die het leven je geeft
[..]Dat is de hele ellende aan het Nederlandse belastingstelsel, die is enorm nadelig voor 1 verdieners. Als je beide goed verdient (2x 6k+) en in de goede tijd een huis hebt gekocht dan kun je echt veel overhouden, maar zoals hierboven iemand die 10k verdient gaat een aanzienlijk deel naar de belastingen, veel meer dan als 2 partners beide 5k verdienen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met een onderneming kun je eea nog wel corrigeren, de vraag is voor hoelang want de belastingdienst is niet zo dol op al die kortingen.
Met kinderen gaat ook nog je kinderopvangtoeslag omlaag, dan gaat het wel hard met het netto verschil hoor.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 08:56 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Als je naar loondienst kijkt dan maakt het zelfs in Nederland echt wel uit hoeveel je verdient ondanks het nivelleren: ¤ 3.000 bruto (dan al geen recht meer op zorgtoeslag) is ¤ 2595,58 netto en ¤ 5.000 bruto is ¤ 3643,17 netto in Nederland (bron). Het verschil zal afhankelijk van de individuele situatie door de marginale belastingdruk iets kleiner zijn, maar ik denk dat veel mensen dat verschil wel behoorlijk merken.
Het is in nederland zo geregeld dat je net niet lekker kunt leven. Ongeacht wat je verdient tot 10k bruto in de maand. Daarboven begin je echt wat over te houden.quote:Op zondag 25 mei 2025 07:58 schreef wpor het volgende:
[..]
Met kinderen gaat ook nog je kinderopvangtoeslag omlaag, dan gaat het wel hard met het netto verschil hoor.
Maar bij salarisverhoging moet je, vind ik, eigenlijk kijken naar je het bedrag dat vrij kan besteden per maand.
Als dat nu 300 euro is, en je gaat per maand 300 netto extra verdienen (900 bruto maar door belasting en toeslagvermindering hou je daar 300 van over bijv.), dan is je vrij besteedbare bedrag wel verdubbeld, van 300 naar 600 euro. Dat is dus best significant.
Maar dat dat kan is dan weer wel dankzij een stevig salaris. Wij zijn door 'de hardships die het leven je geeft' veel minder gaan werken. Dat is ook niet echt een optie als je 2500 bruto krijgt voor 40 uur buffelen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:31 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat noem ik geen levensstijl inflatie. Dat noem ik meebewegen met de hardships die het leven je geeft
Met als toevoeging, als werknemer. Werken moet lonen roept de VVD regelmatig, maar dit is wel het gevolg van exact dat beleid.quote:Op zondag 25 mei 2025 08:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is in nederland zo geregeld dat je net niet lekker kunt leven. Ongeacht wat je verdient tot 10k bruto in de maand. Daarboven begin je echt wat over te houden.
Kop boven het maaiveld wordt niet gewaardeerd.
Daarom zeg ik in mijn eerste reactie hierover ook: "Het verschil zal afhankelijk van de individuele situatie door de marginale belastingdruk iets kleiner zijn".quote:Op zondag 25 mei 2025 07:58 schreef wpor het volgende:
[..]
Met kinderen gaat ook nog je kinderopvangtoeslag omlaag, dan gaat het wel hard met het netto verschil hoor.
Maar bij salarisverhoging moet je, vind ik, eigenlijk kijken naar je het bedrag dat vrij kan besteden per maand.
Als dat nu 300 euro is, en je gaat per maand 300 netto extra verdienen (900 bruto maar door belasting en toeslagvermindering hou je daar 300 van over bijv.), dan is je vrij besteedbare bedrag wel verdubbeld, van 300 naar 600 euro. Dat is dus best significant.
Bullshit, bij ondernemen is het net zo.quote:Op zondag 25 mei 2025 09:43 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Met als toevoeging, als werknemer. Werken moet lonen roept de VVD regelmatig, maar dit is wel het gevolg van exact dat beleid.
Als je echt onder de belastingdruk uitwilt moet je gaan ondernemen. Het zou niet zo moeten zijn, maar zo is het nu eenmaal georganiseerd in NL.
Onhoudbaar op de lange termijn natuurlijk want we kunnen moeilijk een land van 15 miljoen ondernemers zijn...
Klopt ja, als je puur kijkt naar inkomen(winst) uit onderneming. Wellicht heb ik een wat scheven kijk, maar in mijn omgeving zie ik veel van dit soort constructies:quote:Op zondag 25 mei 2025 12:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bullshit, bij ondernemen is het net zo.
Als je meer gaat verdienen neemt de belastingdruk zo toe dat je net weer niet lekker wat overhoud.
Het als je door constructies belasting gaat ontduiken dan ga je lekker verdienen.
Met “gewoon” ondernemen en netjes afdragen in het ook bizar wat je netto netto overhoudt.
Same old.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |