Terwijl Nederlandse volwassenen door woningtekort en torenhoge prijzen noodgedwongen tot hun dertigste bij hun ouders moeten blijven wonen, krijgen kinderrijke asielgezinnen zonder moeite meerdere huizen toegewezen.quote:En als het gezin te groot wordt, komt de gemeente over de brug met gratis verbouwingen
Het vinden van huizen voor grote families, zeven personen en meer, bezorgt gemeenten kopzorgen. In de Limburgse gemeente Weert stonden er bijvoorbeeld op 1 oktober achttien grote families op de wachtlijst. De uit Somalië gevluchte Qasim en Dhaahin doen hun verhaal in De Telegraaf. Zij kwamen in 2010 naar Nederland en kregen – met hun twaalf kinderen – na anderhalf jaar twee woningen toegewezen.
Azc
Na hun aankomst in Nederland verbleven ze anderhalf jaar in een asielzoekerscentrum in Winterswijk, waarna ze door het COA werden gekoppeld aan een woning in Weert. In het huis kreeg het gezin nog drie kinderen, waardoor het gezin uiteindelijk 17 personen groot was. Het ging in eerste instantie om twee losse woningen, maar de muur die de twee panden scheidde was verwijderd toen het gezin in de woning trok.
Qasim en Dhaahin zeggen tegen de krant:
Dat was best wel druk. Zeker toen de meeste kinderen nog jong waren. In de ochtenden met opstaan voor school en ’s avonds met het naar bed gaan, moesten de oudste zussen bijspringen. Ze hielpen de kleinere kinderen met aan- en uitkleden.
Wachtlijsten
Het vinden van huizen voor grote statushoudersgezinnen is een groot probleem, dat door hele land zorgt voor ellenlange wachtlijsten. De oplossing? Twee woningen samenvoegen tot één, aldus een woordvoerder van de gemeente Weert. Of een huis wordt bijvoorbeeld groter gemaakt met een uitbouw. De overheid biedt gemeenten geld voor zulke maatregelen.
Woningcorporatie Wonen Limburg heeft aan het gezin laten weten de woning in ere te herstellen. Er wordt dus een muur teruggeplaatst, waardoor er twee losse panden overblijven. Dan zal het gezin zich dus moeten verspreiden over de twee woningen. "Het liefst blijven we hier."
Bron
Zeg dat tegen een hardwerkende leraar, verpleger of politieagent die niet op het juiste moment geboren isquote:Op woensdag 13 november 2024 18:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik ken genoeg kneuzen die niet doorpakken maar wel klagen dat ze niet aan een huis komen omdat de woningmarkt zo lastig is.
Of 18 jaar op een lijst gaan staan voor een huurwoning.
Je moet zorgen dat je je zaken op de rit hebt want de overheid komt je niet meer redden.
Ja ze vliegen hier gewoon op een toeristenvisum heen in welke wereld leef jijquote:Op woensdag 13 november 2024 18:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar hoezo passeren ze 15 landen dan?
Ik gok dat die gewoon met een vliegtuig komen. Of suggereer je hier nu Argentijnse oplossingen?
Jij denkt dat ze allemaal in bootjes komenquote:Op woensdag 13 november 2024 19:10 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ja ze vliegen hier gewoon op een toeristenvisum heen in welke wereld leef jij
Van een fulltimeleraren salaris kun je buiten de hele populaire gebieden prima een starterswoning kopen. Zeker als je een tonnetje bij elkaar gespaard heb toen je thuis woonde.quote:Op woensdag 13 november 2024 19:06 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Zeg dat tegen een hardwerkende leraar, verpleger of politieagent die niet op het juiste moment geboren is
wel veel variabelen noem je. Misschien moet je net als Hugo de Jonge ook een rijk vriendje als variabel opnemen. Dan moet het wel gaan lukken.quote:Op woensdag 13 november 2024 19:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Van een fulltimeleraren salaris kun je buiten de hele populaire gebieden prima een starterswoning kopen. Zeker als je een tonnetje bij elkaar gespaard heb toen je thuis woonde.
Maar mensen uit deze generatie losers willen niet. Sparen niet en fulltime werken niet.
*80kquote:Op woensdag 13 november 2024 19:23 schreef Elan het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs
Met 40k kun je volgens de Rabobanktool 358k lenen. Daar kun je echt wel iets voor kopen in de meeste regio's.
Moet je misschien wel in Almere op huizenjacht als je in Amsterdam werkt maar om te beginnen who cares.
Echt, wat een onvoorstelbaar hoop geld zeg.quote:Op woensdag 13 november 2024 19:23 schreef Elan het volgende:
Met 40k kun je volgens de Rabobanktool 358k lenen. Daar kun je echt wel iets voor kopen in de meeste regio's.
Moet je misschien wel in Almere op huizenjacht als je in Amsterdam werkt maar om te beginnen who cares.
Bruto of netto?quote:Op woensdag 13 november 2024 19:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Echt, wat een onvoorstelbaar hoop geld zeg.
Ik verdien maar 2.1k per maand.
quote:Op woensdag 13 november 2024 19:23 schreef Elan het volgende:
Met 40k kun je volgens de Rabobanktool 358k lenen.
quote:Op woensdag 13 november 2024 19:23 schreef Elan het volgende:
Eeehm, netto. Voor vier dagen. Nee, het is iets minder, denk 2000, want met reiskosten kom ik op 2200 uit.quote:
Oke, inkomen voor een hypotheek tellen ze altijd in bruto totaal per jaar.quote:Op woensdag 13 november 2024 19:58 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Eeehm, netto. Voor vier dagen. Nee, het is iets minder, denk 2000, want met reiskosten kom ik op 2200 uit.
Ja, vooral niet je eigen verantwoordelijkheid nemen...quote:Op woensdag 13 november 2024 21:05 schreef epicbeardman het volgende:
5k netto per maand kan je toch niet met zijn 15en rondkomen?
Ik verdien 1k minder per maand en kan bijna niet rondkomen in mijn eentje dankzij de Bidenflation die over de wereld ging de afgelopen 4 jaar.
Als je met 4k niet kan rond komen dan kan je met 10k of 20k waarschijnlijk ook niet rondkomenquote:Op woensdag 13 november 2024 21:05 schreef epicbeardman het volgende:
5k netto per maand kan je toch niet met zijn 15en rondkomen?
Ik verdien 1k minder per maand en kan bijna niet rondkomen in mijn eentje dankzij de Bidenflation die over de wereld ging de afgelopen 4 jaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |