abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215563068
Goedendag.

Vandaag heb ik online een scooter gekocht. Alleen wel met twijfel, gelukkig heb ik 14 dagen bedenktijd.

Nu lees ik alleen op de website dat zij zich beroepen op art. 6:230p lid 1 sub d BW oftewel kosten om de scooter gereed te maken. Ik lees in deze wetsartikel dat ik daar expliciet toestemming voor moet geven wat ik niet heb gedaan.

Het laatste wat ik wil is dat ik mij op het herroepingsrecht richt en dat ze onkosten ervanaf halen.

Mogen zij dit juridisch doen?

P.S: Ze adverteren op de website met gratis rijklaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Origami94 op 12-11-2024 22:53:25 ]
  dinsdag 12 november 2024 @ 22:08:49 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_215563117
Eerst kopen en dan de voorwaarden lezen is ook niet handig he?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_215563130
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 22:08 schreef karr-1 het volgende:
Eerst kopen en dan de voorwaarden lezen is ook niet handig he?
Wet > voorwaarden

Alhoewel het voor sommige bedrijven een soort van kosten/baten is. Niet iedereen beroept zich op zijn recht, dus is het een verdienmodel
pi_215563137
Wat wil je dan? Dat ze hem niet rijklaar bij je bezorgen?
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_215563148
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 22:10 schreef gianni61 het volgende:
Wat wil je dan? Dat ze hem niet rijklaar bij je bezorgen?
Bezorgen hoeft niet, de scooter staat in de winkel klaar om opgehaald te worden.
pi_215563153
Overigens graag alleen reageren als je enige juridische kennis hebt.
  dinsdag 12 november 2024 @ 22:16:50 #7
152789 karr-1
pi_215563186
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 22:11 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Bezorgen hoeft niet, de scooter staat in de winkel klaar om opgehaald te worden.
Dan nog kost rijklaar maken geld. En bieden ze überhaupt wel de mogelijkheid om in de winkel af te halen?
  dinsdag 12 november 2024 @ 22:19:58 #8
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215563215
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 22:16 schreef karr-1 het volgende:

[..]
Dan nog kost rijklaar maken geld. En bieden ze überhaupt wel de mogelijkheid om in de winkel af te halen?
Maar hij is toch al rijklaar :P
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
pi_215563319
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 22:16 schreef karr-1 het volgende:

[..]
Op de website staat dat ze gratis rijklaar maken
  dinsdag 12 november 2024 @ 22:35:32 #10
152789 karr-1
pi_215563340
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 22:33 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Op de website staat dat ze gratis rijklaar maken
Geen idee ik ken de website niet, maar als het er op staat waar maak je je dan zorgen om?
pi_215563345
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 22:35 schreef karr-1 het volgende:

[..]
Geen idee ik ken de website niet, maar als het er op staat waar maak je je dan zorgen om?
Omdat hun reputatie niet goed is. Namelijk La Souris en ze achteraf aangeven deze voorwaarden te hebben
  Spellchecker dinsdag 12 november 2024 @ 22:48:56 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215563455
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 22:36 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Omdat hun reputatie niet goed is. Namelijk La Souris en ze achteraf aangeven deze voorwaarden te hebben
Strafrechtelijk onderzoek naar fatbikeverkoper La Souris
pi_215563490
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 22:03 schreef Origami94 het volgende:
Goedendag.

Vandaag heb ik online een scooter gekocht. Alleen wel met twijfel, gelukkig heb ik 14 dagen bedenktijd.

Nu lees ik alleen op de website dat zij zich beroepen op art. 6:230p lid 1 sub d BW oftewel kosten om de scooter gereed te maken. Ik lees in deze wetsartikel dat ik daar expliciet toestemming voor moet geven wat ik niet heb gedaan.

Het laatste wat ik wil is dat ik mij op het herroepingsrecht richt en dat ze onkosten ervanaf halen.
Had je ook nog een vraag?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  dinsdag 12 november 2024 @ 22:53:39 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215563504
Waar gaat het om bij dat klaarmaken? Ook de kentekenregistratie?

Hoeveel heb je aanbetaald?
The love you take is equal to the love you make.
pi_215563506
quote:
Dat is mij bekend.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 22:52 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Had je ook nog een vraag?
Vraag toegevoegd in de OP
pi_215563516
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2024 22:53 schreef Lienekien het volgende:
Waar gaat het om bij dat klaarmaken? Ook de kentekenregistratie?

Hoeveel heb je aanbetaald?
360 euro en ook de kentekenregistratie al is dat inclusief neem ik aan, zo niet zou dit vermeld moeten worden.
  dinsdag 12 november 2024 @ 22:58:44 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215563554
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 22:54 schreef Origami94 het volgende:

[..]
360 euro en ook de kentekenregistratie al is dat inclusief neem ik aan, zo niet zou dit vermeld moeten worden.
Algemene voorwaarden, artikel 8, lid 2, onder b.

https://cdn.lasourisscoot(...)mene-voorwaarden.pdf
pi_215563634
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2024 22:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Algemene voorwaarden, artikel 8, lid 2, onder b.

https://cdn.lasourisscoot(...)mene-voorwaarden.pdf
Op de website wordt geadverteerd met gratis rijklaar, daarnaast spreekt BW 6 artikel 230 s lid 2 van een informatieplicht. Verder spreekt lid 5 van een verbod op rekening op diensten.

Lid 4 heeft het dan weer ook over een informatieplicht op extra kosten.

Kort samengevat, La Souris interpreteert de wet op zijn eigen manier.
  dinsdag 12 november 2024 @ 23:17:31 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215563677
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 23:11 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Op de website wordt geadverteerd met gratis rijklaar, daarnaast spreekt BW 6 artikel 230 s lid 2 van een informatieplicht. Overigens spreekt lid 5 van een verbod op rekening op diensten.

Rijklaar is wat anders dan kenteken op naam zetten. Zij beroepen zich op waardevermindering om bij herroeping kosten in rekening te mogen brengen. Op zich is dat toegestaan.
pi_215563711
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2024 23:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Rijklaar is wat anders dan kenteken op naam zetten. Zij beroepen zich op waardevermindering om bij herroeping kosten in rekening te mogen brengen. Op zich is dat toegestaan.
En waarom is dat toegestaan? Welke jurisprudentie of wetsartikelen?
  woensdag 13 november 2024 @ 06:49:29 #21
152789 karr-1
pi_215564318
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 23:22 schreef Origami94 het volgende:

[..]
En waarom is dat toegestaan? Welke jurisprudentie of wetsartikelen?
Waarom? Omdat ze het ding natuurlijk niet meer als nieuw kunnen verkopen als jij hem toch weer in komt leveren?
pi_215564828
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 23:11 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Op de website wordt geadverteerd met gratis rijklaar, daarnaast spreekt BW 6 artikel 230 s lid 2 van een informatieplicht. Verder spreekt lid 5 van een verbod op rekening op diensten.

wil je nou een antwoord of wil je alleen maar nagepraat worden?

mbt je antwoord;
de rechtszaak van La Souris is best wel interessant want er is, voor zover ik dat kan vinden, nog geen jurisprudentie over o.a. scooters en autos mbt het herroepingsrecht. maar, dat is voor zover ik dat kan vinden..

wel vind ik o.a. dit
https://www.ictrecht.nl/b(...)het-herroepingsrecht
en
https://www.automotive-on(...)-retour/?gdpr=accept
en
https://mijn.bovag.nl/act(...)of-online-dan-moet-u

ik heb verder niet heel veel zin om de hele voorwaarden van la souris uit te pluizen aangezien je tot nu toe nog niet bijster constructief bent geweest maar ik kan je wel de volgende samenvatting geven

-je herroepingsrecht gaat in op het moment van leveren. tot die tijd moet je kosteloos kunnen annuleren. ook heb je, mits de aankoop volledig online is gesloten (o.a. automotive online en bovag hebben het over geitenpaadjes waar men online iets besteld, en vervolgens in de winkel zelf de aankoop definitief maakt cq sluit zodat de 14 dagen bedenktijd niet geld) de 14 dagen bedenktijd met je herroepingsrecht en ligt het risico inderdaad volledig bij de ondernemer.
-aandachtspunt 1; indien er vooraf zeer duidelijk is geweest dat het een maatwerk product is, geld je herroepingsrecht niet meer of wordt het tenminste beperkt. er is echter genoeg discussie geweest dat een scooter geen maatwerk product is. ook niet omdat er een kenteken op gezet wordt. als je vraagt het ding met 10 cm te verlagen omdat je een dwerg bent, en daarbij geven ze aan, dat is maatwerk en daarmee vervalt je herroepingsrecht of gaan we je herroepingsrecht beperken (dat moet expliciet aangegeven worden!!!) dan valt er iets over te zeggen. standaard zaken die je bij een scooter mag verwachten zoals een bepaalde kleur die gewoon in de catalogus staat of een kenteken erop is geen maatwerk
-aandachtspunt 2; je herroepingsrecht is alleen maar van toepassing bij redelijke testen van je. dus een rondje in de woonkamer, het ding goed bekijken in de showroom dat soort dingen. een tripje door amsterdam, 500km maken en dan het ding teruggeven daar kan zeker een boom over opgezet worden dat zoveel testen niet nodig was. en de verkoper kan ook het argument maken dat, als je zo graag zoveel wilde testen, je ook een proefrit had kunnen maken op een demo model

concreet;
ik begrijp dat de scooter nog niet geleverd is. als je hem dus annuleerd voor levering mogen er geen kosten in rekening worden gebracht. 0, nada, noppes. doen ze dat wel dan moeten ze dat vooraf expliciet hebben vermeld en moet jij daarmee akkoord zijn gegaan (en bij aankoop klikken op "ik ga akkoord met alle voorwaarden" met een duidelijke link.. tja.,.. ik zie daar wel een punt) en je herroepingsrecht gaat pas in bij levering, niet bij bestelling en dan krijg je je 14 dagen. daarbij moet de ondernemer ook zeer duidelijk vermelden wat de regels daaromtrent zijn, doen ze dat niet word tje termijn naar een jaar verlengd.

dan de crux.. ik kan hier nergens jurisprudentie over vinden. dus.. zoals ik het vertel zou het moeten zijn. maar de wet kent vele nuances en wordt feitelijk pas bekrachtigd bij uitspraken van de rechter. en die zijn er in de automotive branche (daar schaar ik dit maar even onder) eigenlijk nog niet zoveel. en de rechtszaak tegen la souris loopt momenteel nog...

dan verder over je casus;
1)als je het ding wilt annuleren zonder enige kosten moet je dat voor levering doen. brengen ze toch kosten in rekening voor wat voor reden dan ook, dan is dat voor rekening van la souris. brengen ze toch kosten in rekening dan zul je dat moeten aanvechten via je rechtsbijstand.
2)1 seconde googlen op la souris geeft je al de bakken stront over het bedrijf wat voor een kuttent het is. dan ben je werkelijk waar de grootste bal gehakt op aarde als je daar je geld heen brengt,... maargoed, berouw komt na de zonde.

[ Bericht 0% gewijzigd door freak1 op 13-11-2024 10:11:20 ]
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_215564845
Volgend de voorwaarden van La Souris kun je voor aflevering kosteloos annuleren.
Zodra de scooter op jouw naam is gezet, wordt het zgn. maatwerkproduct en kun je niets meer herroepen.
pi_215565052
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 08:58 schreef paardendokter het volgende:
Volgend de voorwaarden van La Souris kun je voor aflevering kosteloos annuleren.
Zodra de scooter op jouw naam is gezet, wordt het zgn. maatwerkproduct en kun je niets meer herroepen.
dat mag de ANWB best vinden, maar dat is ernstig preken voor eigen parochie. bij o.a. de Bovag (zie mijn linkje hierboven) wordt er gewaarschuwd dat een massa handeling zoals op kenteken zetten niet automatisch maatwerk maakt. dat is gewoon ondernemersrisico.
wel zijn er nog specifieke beperkingen aan het uitproberen gebonden.
zie o.a. https://www.webwinkelkeur(...)ngsrecht-bedenktijd/

aangezien je nu eenmaal een scooter op kenteken moet zetten kan de ondernemer veel roepen, maar acht ik de kans laag dat dit onder maatwerk gaat vallen

echter, en dat is de echter, er is nog geen jurisprudentie. dus tot die tijd draait het allemaal om hoe wij de wet interpreteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door freak1 op 13-11-2024 10:10:35 (zeikerd paardendokter) ]
en dank u meneer Dood,
pi_215565211
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 09:34 schreef freak1 het volgende:

[..]

echter, en dat is de echter, er is nog geen jurispedentie. dus tot die tijd draait het allemaal om hoe wij de wet interpreteren.
jurispedentie, wat is dat?
pi_215565327
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 09:54 schreef paardendokter het volgende:

[..]
jurispedentie, wat is dat?
jurisprudentie . kut autoautocorrect. maar fijn dat je aanvalt op een overduidelijke spelfout ipv inhoudelijk reageren
en dank u meneer Dood,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')