abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 november 2024 @ 08:23:38 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215555807
https://nos.nl/artikel/25(...)e-land-het-werk-neer

quote:
Apothekersassistenten leggen in het hele land het werk neer
Voor het eerst leggen duizenden apotheekmedewerkers in het hele land het werk neer. Ze eisen een hoger loon en betere werkomstandigheden. Vakbonden FNV en CNV verwachten vandaag zo'n tienduizend actievoerders op het Malieveld in Den Haag.

De afgelopen negen weken hebben apotheekmedewerkers al een estafettestaking gehouden voor een betere cao, maar omdat daarmee niet het gewenste resultaat is bereikt wordt er vandaag dus landelijk gestaakt.

"Een staking op deze schaal is nog nooit eerder gebeurd", zegt Manon van Essen van CNV. "Veel apothekersassistenten zijn vrouw. Ze hebben dit vak gekozen omdat ze het leuk en belangrijk werk vinden." Geld was dus niet de motivatie, maar steeds meer medewerkers hebben moeite met rondkomen, getuigt Paula Kleijbergen, die al dertig jaar werkt als apothekersassistent in Rotterdam-Zuid.

"Ik draai voornamelijk nachtdiensten, het werk is zwaar en er ligt een grote verantwoordelijkheid bij ons." Kleijbergen, die al bij de eerste stakingen betrokken was, heeft gezien hoe de groep groeide en ook luider werd. "In het begin stonden ze erbij maar wisten ze niet goed wat ze moesten doen. Ondanks dat we daar staan om voor onze rechten op te komen, voelen we ons wel schuldig naar de patiënten toe."

Ook bij de vakbonden horen ze dit terug. Het gevoel dat ze mensen in de steek laten. "De medewerkers zijn lang loyaal gebleven aan de werkgever en de patiënten. Maar het wordt moeilijk om nieuw personeel te vinden. Jongeren kijken ook naar wat het werk hen oplevert en het salaris voor medewerkers van openbare apotheken is niet best", zegt Van Essen.

Goedkoopste medicijnen
Marieke van de Schepop-Smit uit Vaassen (Gelderland) heeft al 15 jaar ervaring als apothekersassistent en verdient maandelijks zo'n 1600 euro netto voor 20 uur . "Het salaris speelt zeker een rol, maar er zijn ook andere zaken waar we tegenaan lopen die het werk niet makkelijk maken." Zo heeft ze sinds 2008 veel zien veranderen toen het preferentiebeleid werd ingevoerd. Dat beleid bepaalt dat de goedkoopste medicatie wordt vergoed. "Dat kan dus betekenen dat patiënten een ander medicijn krijgen dan ze gewend waren. Dat leidt tot verwarring en onvrede aan de balie."

Ook Kleijbergen kan daarover meepraten. "Nadat een patiënt van de dokter komt, zijn wij het laatste loketje, waar we vaak nog worden gezien als doosjesschuivers. Maar ons werk bestaat uit meer dan dat. De dokter rekent erop dat wij de laatste controle doen. Is de dosis geschikt? Gaat dat samen met de andere medicatie die de patiënt al inneemt?" Er moet dus het een en ander worden uitgelegd en soms vinden er ook moeilijke gesprekken plaats als een medicijn niet beschikbaar is. Dat leidt soms tot agressie aan de balie.

Spoedgevallen
Uit een eerder onderzoek is gebleken dat die agressie ook een reden is voor apotheekmedewerkers om te stoppen. Zo wijken ze uit naar een functie als apothekersassistent in een ziekenhuis waar ze vallen onder een andere cao. "Daar kunnen mensen zo'n 600 tot 800 euro meer verdienen en dat wringt", zeggen de vakbonden.

Die eisen nu een loonsverhoging van minimaal 6 procent, met terugwerkende kracht vanaf 1 juli en een minimumuurloon van 16 euro. Ook willen ze dat alle gewerkte uren worden uitbetaald. Dus ook alle voorbereidingsmomenten voordat de apotheek opengaat.

Hoewel de staking is gericht op de werkgevers, zeggen veel apothekers hun personeel te steunen. "Ze hebben hun personeel gestimuleerd om mee te doen met de staking", zegt een woordvoerder van de werkgeversvereniging zelfstandige openbare apothekers (WZOA). De apothekers zeggen namelijk dat ze niet genoeg geld hebben om de salarissen te verhogen. Daarmee is de staking ook een aanklacht tegen de zorgverzekeraars en de politiek.

De WZOA verwacht dat er morgen zo'n duizend apotheken gesloten zullen zijn. "Er zullen wel apothekers aanwezig zijn voor spoedgevallen", aldus een woordvoerder.

Kleijbergen en van de Schepop-Smit staan in ieder geval niet in de apotheek. Zijn zijn allebei op het Malieveld. "We doen ertoe, we mogen ons laten horen. Het gevoel dat we patiënten in de steek laten blijft, maar als we er niet staan laten we onszelf in de steek."
De arbeidersklasse wordt totaal niet gewaardeerd in Nederland.

"Een staking op deze schaal is nog nooit eerder gebeurd"

Heel veel waardering voor deze mensen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215556069
Boh apothekersassistentes
U MAD?
  dinsdag 12 november 2024 @ 09:13:47 #3
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_215556086
Hoewel ik 1600 netto voor 20 uur helemaal niet zo gek vind, wens ik mijn (soort van) collega's wel alle succes. Eat the rich!
Appears.
pi_215556093
Geen idee wat het salaris is van een assistent, maar je mag toch wel verwachten dat je in een beroep waar je enige medicijn kennis moet hebben toch wel een degelijk salaris hebt.

Zeker als je een controle moet uitvoeren of nachtdiensten draait.
pi_215556502
De medicijnfabrikanten maken soms winsten van duizenden procenten op medicijnen maar de mensen die moeten zorgen dat die medicijnen bij de juiste mensen terechtkomen worden afgescheept met een matig loontje en draaien onbetaalde overuren. Terechte staking.
  dinsdag 12 november 2024 @ 10:53:16 #6
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215556783
Het zijn opvallend genoeg, allemaal dames.
pi_215556805
1600 voor 20 uur en dan nog klagen
pi_215556851
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 10:56 schreef Cupfighter het volgende:
1600 voor 20 uur en dan nog klagen
Zo'n vetpot is 1600 niet, als je een beetje normaal wil leven en een keer per jaar op vakantie wil gaan zal je er toch echt een ander baantje bij moeten nemen voor 20 uur.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_215556890
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 09:12 schreef de_boswachter het volgende:
Ik krijg problemen met Kim als ik hier op ga reageren

@Mortaxx
pi_215556893
Of naja inhoudelijk. Je begrijpt wat ik bedoel
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 12 november 2024 @ 11:05:47 #11
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_215556901
Zorgverzekeraars bedankt.
pi_215556938
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2024 10:53 schreef Boca_Raton het volgende:
Vrouwenberoep, 90%+ is vrouw.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
How to perform live - by Phil Collins
How to perform live - by Neil Young
Twilight Zone - acoustic live
pi_215557108
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 11:00 schreef Hathor het volgende:

[..]
Zo'n vetpot is 1600 niet, als je een beetje normaal wil leven en een keer per jaar op vakantie wil gaan zal je er toch echt een ander baantje bij moeten nemen voor 20 uur.
Voor 20 uur werken vind ik het best veel
pi_215557137
Verklaart wel waarom nog steeds mijn medicijnen niet heb.
pi_215557194
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 11:27 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Voor 20 uur werken vind ik het best veel
Is het ook, maar van 1600 kan je niet echt ruim leven, en als ze dat wel willen zullen ze er een tweede baantje bij moeten nemen. Anders heb je gewoon een loon wat niet veel hoger ligt dan een uitkering met bijkomende toeslagen.
pi_215557297
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2024 09:13 schreef SebbeSwensje het volgende:
Hoewel ik 1600 netto voor 20 uur helemaal niet zo gek vind, wens ik mijn (soort van) collega's wel alle succes. Eat the rich!
Ik vraag me ook af of die salarissen wel echt kloppen. Bij artikelen over het onderwijs zie ik ook regelmatig salarissen voorbij komen die ik niet kan stroken. Hier,

https://www.tmi.nl/farmacie/apothekersassistente/

lees ik bijvoorbeeld

quote:
Je salaris als apothekersassistent hangt af van je werkervaring en in welke branche je gaat werken. Je valt onder de cao apotheken (salarisschaal 6) of onder de cao ziekenhuizen (salarisschaal 40). Het cao-salaris van een beginnend apothekersassistent is ¤2.146,- en kan oplopen naar schaal 7.9 tot ¤3.221,- bruto per maand. Dit is op basis van een fulltime dienstverband. Om door te groeien naar de hoogste schaal dien je allround te zijn.
Bij een fulltime baan dus maximaal ¤3.221,- bruto per maand. Waarbij het verschil tussen openbare apotheken en ziekenhuisapotheken trouwens fors is (waar je tussen ¤2541 en ¤3658 kunt verdienen).
pi_215557317
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 11:31 schreef 215 het volgende:
Verklaart wel waarom nog steeds mijn medicijnen niet heb.
Nee, ze mogen je gewoon niet.
pi_215557495
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 11:39 schreef Hathor het volgende:

[..]
Is het ook, maar van 1600 kan je niet echt ruim leven, en als ze dat wel willen zullen ze er een tweede baantje bij moeten nemen. Anders heb je gewoon een loon wat niet veel hoger ligt dan een uitkering met bijkomende toeslagen.
Van 1600 euro is goed te leven zeker als je maar 20 uur werkt, ik ben benieuwd wat ze verdient als ze er 30 uur werkt
  dinsdag 12 november 2024 @ 12:25:26 #19
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_215557589
Ik ben matig enthousiast over apothekers. Misschien meer over het systeem erachter waar we allemaal slachtoffer van zijn dan. Het is meestal zo dat je bij de balie van de apotheek komt, je krijgt voor de eerste keer je medicijnen, men vraagt: "Heeft u nog vragen", je zegt "Nee" en krijgt een maand later toch een rekening: "adviesgesprek nieuwe medicijnen apotheek". Rot op.
Fear is the cockblocker of dreams
pi_215557621
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 12:14 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Van 1600 euro is goed te leven zeker als je maar 20 uur werkt, ik ben benieuwd wat ze verdient als ze er 30 uur werkt
Dan moet je geen auto voor de deur hebben staan, anders is het wel heel karig.
  dinsdag 12 november 2024 @ 12:30:18 #21
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_215557637
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2024 10:53 schreef Boca_Raton het volgende:
Bij mij in de lokale apotheek liep ooit een man rond, in het kader van stage of zo geloof ik. Ineens wilde alle vrouwelijke klanten alleen maar door hem geholpen worden....
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  dinsdag 12 november 2024 @ 12:31:59 #22
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215557651
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 12:30 schreef karr-1 het volgende:

[..]
Bij mij in de lokale apotheek liep ooit een man rond, in het kader van stage of zo geloof ik. Ineens wilde alle vrouwelijke klanten alleen maar door hem geholpen worden....
:D :D :D
pi_215557722
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 november 2024 12:25 schreef SEMTEX het volgende:
Ik ben matig enthousiast over apothekers. Misschien meer over het systeem erachter waar we allemaal slachtoffer van zijn dan. Het is meestal zo dat je bij de balie van de apotheek komt, je krijgt voor de eerste keer je medicijnen, men vraagt: "Heeft u nog vragen", je zegt "Nee" en krijgt een maand later toch een rekening: "adviesgesprek nieuwe medicijnen apotheek". Rot op.
Dat is het bedrag waar de apotheek van kan draaien :D
Tap tap tap
pi_215557871
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 11:04 schreef KingRoland het volgende:

[..]
Ik krijg problemen met Kim als ik hier op ga reageren

@:mortaxx
Ben horse
U MAD?
  dinsdag 12 november 2024 @ 13:28:42 #25
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_215558146
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 11:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik vraag me ook af of die salarissen wel echt kloppen. Bij artikelen over het onderwijs zie ik ook regelmatig salarissen voorbij komen die ik niet kan stroken. Hier,

https://www.tmi.nl/farmacie/apothekersassistente/

lees ik bijvoorbeeld
[..]
Bij een fulltime baan dus maximaal ¤3.221,- bruto per maand. Waarbij het verschil tussen openbare apotheken en ziekenhuisapotheken trouwens fors is (waar je tussen ¤2541 en ¤3658 kunt verdienen).

Dat laatste hoor ik inderdaad ook wel vaker en zou hoe dan ook rechtgetrokken moeten worden.
Appears.
pi_215558178
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2024 09:13 schreef SebbeSwensje het volgende:
They are eating the cats, they are eating the dogs and quite frankly i think they are eating the rich
  Moderator dinsdag 12 november 2024 @ 13:39:39 #27
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215558276
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 12:14 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
In veel steden kun je voor dat geld een 1 slaapkamer appartement huren.
pi_215558277
quote:
Ja, apotheken draaien kosten en berekenen dat door aan hun klanten (gek hé). Alleen werden ze op een gegeven moment verplicht om dit soort kosten apart te benoemen op hun rekeningen, waardoor patiënten nu denken dat het gesprek en de bijbehorende kosten optioneel zijn en je jouw soort reacties krijgen. Die kosten zijn dus niet alleen voor dat gesprekje, maar voor de hele logistieke keten die de apotheek verzorgt: de handelingen die de apotheker doet, het controleren van je geneesmiddelen, het bewaren van de medicatie, etc.

En met dat misverstand krijgen assistentes dan weer te maken aan de balie omdat mensen vaak niet verder kijken dan hun neus lang is O+ Want zorg consumeer je immers, net als onderwijs :7
  dinsdag 12 november 2024 @ 14:33:59 #29
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_215558698
quote:
9s.gif Op dinsdag 12 november 2024 13:39 schreef Momo het volgende:

[..]
In veel steden kun je voor dat geld een 1 slaapkamer appartement huren.
Dat probleem heeft iedereen die daar woont, die lossen dit wrs op door een gewone 40 daagse werkweek aan te houden.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_215558813
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 13:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, apotheken draaien kosten en berekenen dat door aan hun klanten (gek hé). Alleen werden ze op een gegeven moment verplicht om dit soort kosten apart te benoemen op hun rekeningen, waardoor patiënten nu denken dat het gesprek en de bijbehorende kosten optioneel zijn en je jouw soort reacties krijgen. Die kosten zijn dus niet alleen voor dat gesprekje, maar voor de hele logistieke keten die de apotheek verzorgt: de handelingen die de apotheker doet, het controleren van je geneesmiddelen, het bewaren van de medicatie, etc.

En met dat misverstand krijgen assistentes dan weer te maken aan de balie omdat mensen vaak niet verder kijken dan hun neus lang is O+ Want zorg consumeer je immers, net als onderwijs :7
Je verhaal rammelt een beetje want de kosten die jij noemt zouden dan ook moeten gelden voor vervolgrecepten en daar staat dat adviesgesprek weer niet bij.

Het zal best dat de de verdiensten van de apotheek ook iets onder druk zijn gezet waardoor ze soms oneigenlijke kosten opvoeren. Maar het klopt natuurlijk niet.
pi_215558830
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 14:48 schreef 215 het volgende:

[..]
Je verhaal rammelt een beetje want de kosten die jij noemt zouden dan ook moeten gelden voor vervolgrecepten en daar staat dat adviesgesprek weer niet bij.
Euh, nee, dat klopt, want bij vervolgrecepten krijg je inderdaad geen eerste uitgiftegesprek meer; dan heb je immers al ervaring met het medicijn. Het heet niet voor niets eerste uitgiftegesprek. Zie b.v. hier,

https://www.apotheek.nl/z(...)j-een-nieuw-medicijn

quote:
Begeleidingsgesprek bij een nieuw medicijn.
"Nieuw". Als in: "Dat heb je nog niet eerder gebruikt".
pi_215558860
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 12:40 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Dat is het bedrag waar de apotheek van kan draaien :D
SEMTEX is ook matig enthousiast over schilders of loodgieters die niet gratis willen werken.

"Rot op", zegt-ie dan als ze met de rekening komen.

:Y
pi_215558964
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 14:51 schreef Haushofer het volgende:
Euh, nee, dat klopt, want bij vervolgrecepten krijg je inderdaad geen eerste uitgiftegesprek meer
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 13:39 schreef Haushofer het volgende:
Die kosten zijn dus niet alleen voor dat gesprekje, maar voor de hele logistieke keten die de apotheek verzorgt: de handelingen die de apotheker doet, het controleren van je geneesmiddelen, het bewaren van de medicatie, etc.
pi_215559031
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 15:08 schreef 215 het volgende:

[..]
[..]

Volgens mij zijn de kosten voor eerste uitgifte hoger dan voor gewone uitgifte.
Tap tap tap
pi_215559185
quote:

[..]
Maar werken ze 20 uur omdat de apotheker maar 20 uur biedt of omdat ze zelf maar 20 uur willen werken?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  dinsdag 12 november 2024 @ 15:31:31 #36
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215559213
quote:
Ik heb geleerd de bijsluiters te lezen en de dosering te controleren, want het zal niet de eerste, de tweede of de tiende keer zijn dat ik iets krijg wat ik niet verdraag of mag combineren met wat ik al slik
pi_215559226
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 09:12 schreef de_boswachter het volgende:
Allemaal even traag.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_215559254
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 15:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Allemaal even traag.
Zegt iemand die waarschijnlijk een half uur zit te schijten in de baas z'n tijd.
Tap tap tap
pi_215559262
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 15:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik heb geleerd de bijsluiters te lezen en de dosering te controleren, want het zal niet de eerste, de tweede of de tiende keer zijn dat ik iets krijg wat ik niet verdraag of mag combineren met wat ik al slik
Geloof er geen zak van.
Tap tap tap
pi_215559293
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 11:39 schreef Hathor het volgende:

[..]
Een tweede baantje omdat je 20 uur werkt en niet voldoende hebt. Euh, dan ga je toch 40 uren werken.
Verwachten dat je er met 20 uren bent.
Go hard or go home
  dinsdag 12 november 2024 @ 15:43:53 #41
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215559335
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 15:36 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Geloof er geen zak van.
Waarom zou ik jokken? Kans is groter dat jij je aangevallen voelt
pi_215559347
Allemaal even klappen vanavond.
  dinsdag 12 november 2024 @ 16:04:27 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215559523
1600 netto per maand is echt zo slecht niet. Dat zou bij 40 uur rond de 5000 bruto zijn. Dat hebben de meeste MBO-banen niet.
pi_215559528
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 15:27 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Maar werken ze 20 uur omdat de apotheker maar 20 uur biedt of omdat ze zelf maar 20 uur willen werken?
Geen idee.
  dinsdag 12 november 2024 @ 16:05:55 #45
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215559537
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 15:36 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Geloof er geen zak van.
Het is echt al de elfendertigste keer hoor!!!!
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_215559552
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 16:04 schreef Hexagon het volgende:
1600 netto per maand is echt zo slecht niet. Dat zou bij 40 uur rond de 5000 bruto zijn. Dat hebben de meeste MBO-banen niet.
Is dat niet juist de crux dan?

De hele maand leven van 1600 is gewoon niet ruim, kunnen ze dan niet voor 40 uur aangesteld worden?
  dinsdag 12 november 2024 @ 16:12:00 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215559588
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 16:08 schreef Hathor het volgende:

[..]
Is dat niet juist de crux dan?

De hele maand leven van 1600 is gewoon niet ruim, kunnen ze dan niet voor 40 uur aangesteld worden?
Maar dan gaat het dus niet over salaris maar over aantal uren in contracten.

Ik wil ook wel mijn werktijd halveren voor hetzelde salaris als ik nu heb. Maar lijkt me niet dat iemand dat logisch gaat vinden.
pi_215559622
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 15:08 schreef 215 het volgende:

[..]
[..]

Ja, en die kosten worden met dat eerste gesprek verrekend.

't Is niet zo ingewikkeld.
pi_215559671
quote:

[..]
28 of 32 uur/week in een apotheek werken is niet toegestaan?
pi_215559682
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 16:20 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
28 of 32 uur/week in een apotheek werken is niet toegestaan?
Weet ik dus niet, als dat wel zo zou zijn heb je geen verkeerd inkomen me dunkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')