abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215547932
Hallo,
Ik heb de laaste dagen gemerkt wanneer het wat kouder was en de auto ook een dag niet mee gereden heeft de wagen wel start maar als ik maar 2km rij en ik de wagen daarna terug moet starten het moeilijker gaat. Ik rij steeds korte afstanden.
Mijn autobatterij heeft 12.4V aan wanneer de motor niet draait is deze nog goed of is deze aan vervanging toe?
Ik stel deze vraag om zeker te zijn of de oorzaak van moeilijk starten bij dit onderdeel ligt.
  Moderator maandag 11 november 2024 @ 10:53:21 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215548108
Dat kan hier iemand van afstand niet met zekerheid stellen. Waarom ga je niet naar de garage?
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 11 november 2024 @ 11:02:18 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_215548181
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:32 schreef tommy_077 het volgende:
Hallo,
Ik heb de laaste dagen gemerkt wanneer het wat kouder was en de auto ook een dag niet mee gereden heeft de wagen wel start maar als ik maar 2km rij en ik de wagen daarna terug moet starten het moeilijker gaat. Ik rij steeds korte afstanden.
Mijn autobatterij heeft 12.4V aan wanneer de motor niet draait is deze nog goed of is deze aan vervanging toe?
Ik stel deze vraag om zeker te zijn of de oorzaak van moeilijk starten bij dit onderdeel ligt.
Als je steeds hele korte afstanden rijdt verbruik je meer lading door de auto te starten dan dat je bijlaadt door een stukje te rijden. Dat wordt merkbaarder als het kouder wordt (een lood-accu maakt stroom uit een chemische reactie en die lopen langzamer als het kouder wordt).

Ik heb hier in de buurt ook een keer een dame geholpen die voor de tweede keer met een lege accu kwam te staan. Nadat ik haar weer had helpen starten vroeg ik even door, en ze bleek alleen maar een paar boodschappen-ritjes van 5-10 km gemaakt te hebben gemaakt sinds de vorige keer. Ik heb haar geadviseerd om maar eventjes minimaal 30 km op de snelweg te gaan rijden om de accu 100% geladen te krijgen.

Het hangt een beetje af van wat je "korte afstanden" noemt. Het is hoe dan ook goed voor je motor eens in de paar maanden een echte flinke afstand te rijden (100+ km), zodat je motor een keer goed op temperatuur komt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  maandag 11 november 2024 @ 11:02:59 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_215548188
Hoe oud is je accu?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_215548346
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:02 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Als je steeds hele korte afstanden rijdt verbruik je meer lading door de auto te starten dan dat je bijlaadt door een stukje te rijden. Dat wordt merkbaarder als het kouder wordt (een lood-accu maakt stroom uit een chemische reactie en die lopen langzamer als het kouder wordt).

Ik heb hier in de buurt ook een keer een dame geholpen die voor de tweede keer met een lege accu kwam te staan. Nadat ik haar weer had helpen starten vroeg ik even door, en ze bleek alleen maar een paar boodschappen-ritjes van 5-10 km gemaakt te hebben gemaakt sinds de vorige keer. Ik heb haar geadviseerd om maar eventjes minimaal 30 km op de snelweg te gaan rijden om de accu 100% geladen te krijgen.

Het hangt een beetje af van wat je "korte afstanden" noemt. Het is hoe dan ook goed voor je motor eens in de paar maanden een echte flinke afstand te rijden (100+ km), zodat je motor een keer goed op temperatuur komt.
Precies wat ik vorige week een keer heb gedaan, toen hij wat moeite had om te starten.
Dat was 2 jaar geleden voor het laatst.
Wel meteen een starthulp gekocht, dat ik niet midden in de nacht, in the middle of nowhere, hulp moet gaan zoeken om te starten.
Bij 10 graden nog geen last. Tikken, lopen.
Maar die 3 nachten nachtvorst sinds de laatste start, vond ie niet leuk.
pi_215548889
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:53 schreef CoolGuy het volgende:
Dat kan hier iemand van afstand niet met zekerheid stellen. Waarom ga je niet naar de garage?
Omdat de auto nog APK heeft en dus goed onderhouden is en een garage te duur is?
  Moderator maandag 11 november 2024 @ 14:01:31 #7
16180 crew  CoolGuy
pi_215549826
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 12:17 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Omdat de auto nog APK heeft en dus goed onderhouden is en een garage te duur is?
Een APK is een moment opname, en zegt niks over wat er een uur een dag een maand etc na die controle kan optreden. Als een garage te duur is moet je geen auto rijden. Die dingen blijven niet perfect en gaan kapot, dat kost nou eenmaal geld.
pi_215549965
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 14:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een APK is een moment opname, en zegt niks over wat er een uur een dag een maand etc na die controle kan optreden. Als een garage te duur is moet je geen auto rijden. Die dingen blijven niet perfect en gaan kapot, dat kost nou eenmaal geld.
Veel automobilisten hebben een andere perceptie van onderhoud, namelijk: het minimale om het ding weer een jaar door de APK te krijgen.
pi_215549977
Even accu door laten meten, zo klaar kost vaak niks
  Moderator maandag 11 november 2024 @ 14:26:10 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_215550021
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 14:19 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Veel automobilisten hebben een andere perceptie van onderhoud, namelijk: het minimale om het ding weer een jaar door de APK te krijgen.
Dat snap ik, want dat kost het minste geld, maar dat ie door de APK komt zegt dus niet per definitie iets over of het onderhoud goed bijgehouden is. Daarom zeg ik, als er paniek is op het moment dat je een nieuwe accu moet hebben die zeg eventjes wat, ehh, 100 euro? kost, dan is het eerste probleem niet die kapotte accu, lijkt mij dan.
pi_215550165
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:06 schreef de_boswachter het volgende:
autobatterij :')
TS woont waarschijnlijk in Venlo: daar zegt men waarschijnlijk autobatterij.
pi_215551900
12.4 is best wel laag moet ik erkennen.

Een nieuwe accu kan met gemak iets meer dan 13v geven... en goed opgeladen moet deze toch zeker tegen de 13 aanzitten.

Maar wederom glazenbol antwoord, beste is een 'stresstest' voor je accu die de meeste garages wel kunnen uitvoeren (ik zelf kan het ook, heb zo'n mooi apparaatje)...

Maar dat gezegd als je accu spanning onder de 12.5 komt bij geen belasting is er vaak wel iets aan de hand...
Just say hi!
pi_215552153
Kan ook je Dynamo zijn en die zijn iets duurder.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215552478
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:02 schreef mvdejong het volgende:

[..]

ik heb de accu voor ik moest beginnen met werken nog eens gemeten de temperatuur was toen 2 graden warmer en toen had ik 12.53V en met draaide motor had ik 14.33V
Ik maak wel eens per maand een rit van 40km heen en terug met een korte stop na 20km.
Ik heb ook eens de batterij opgeladen maar was na een twee tal dagen hetzelfde.
wanneer ik na 2km terug moet starten dan slaat hij slecht aan.
Wanneer ik na de werkdag (dit is 5 km rijden) terug wil starten dan start deze normaal en slaat deze ook goed aan. Batterij is 8 jaar oud.
  maandag 11 november 2024 @ 19:50:39 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_215552641
-Dynamo levert meer dan 14V.
-Accu is 8 jaar oud.
-Probleem treedt op bij lagere temperaturen.

Ik zeg nieuwe accu. Maar als je het helemaal zeker wilt weten, vraag je garagist. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 11 november 2024 @ 20:12:26 #16
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_215552801
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 19:33 schreef tommy_077 het volgende:

[..]
ik heb de accu voor ik moest beginnen met werken nog eens gemeten de temperatuur was toen 2 graden warmer en toen had ik 12.53V en met draaide motor had ik 14.33V
Ik maak wel eens per maand een rit van 40km heen en terug met een korte stop na 20km.
Ik heb ook eens de batterij opgeladen maar was na een twee tal dagen hetzelfde.
wanneer ik na 2km terug moet starten dan slaat hij slecht aan.
Wanneer ik na de werkdag (dit is 5 km rijden) terug wil starten dan start deze normaal en slaat deze ook goed aan. Batterij is 8 jaar oud.
Ja, dan kun je er wel van uitgaan dat je een nieuwe accu mag gaan bestellen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 12 november 2024 @ 12:30:15 #17
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_215557635
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 14:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mijn vader zaliger zei altijd:

Een auto kopen is niet zo moeilijk. Een auto blijven rijden wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')