Als je steeds hele korte afstanden rijdt verbruik je meer lading door de auto te starten dan dat je bijlaadt door een stukje te rijden. Dat wordt merkbaarder als het kouder wordt (een lood-accu maakt stroom uit een chemische reactie en die lopen langzamer als het kouder wordt).quote:Op maandag 11 november 2024 10:32 schreef tommy_077 het volgende:
Hallo,
Ik heb de laaste dagen gemerkt wanneer het wat kouder was en de auto ook een dag niet mee gereden heeft de wagen wel start maar als ik maar 2km rij en ik de wagen daarna terug moet starten het moeilijker gaat. Ik rij steeds korte afstanden.
Mijn autobatterij heeft 12.4V aan wanneer de motor niet draait is deze nog goed of is deze aan vervanging toe?
Ik stel deze vraag om zeker te zijn of de oorzaak van moeilijk starten bij dit onderdeel ligt.
Precies wat ik vorige week een keer heb gedaan, toen hij wat moeite had om te starten.quote:Op maandag 11 november 2024 11:02 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Als je steeds hele korte afstanden rijdt verbruik je meer lading door de auto te starten dan dat je bijlaadt door een stukje te rijden. Dat wordt merkbaarder als het kouder wordt (een lood-accu maakt stroom uit een chemische reactie en die lopen langzamer als het kouder wordt).
Ik heb hier in de buurt ook een keer een dame geholpen die voor de tweede keer met een lege accu kwam te staan. Nadat ik haar weer had helpen starten vroeg ik even door, en ze bleek alleen maar een paar boodschappen-ritjes van 5-10 km gemaakt te hebben gemaakt sinds de vorige keer. Ik heb haar geadviseerd om maar eventjes minimaal 30 km op de snelweg te gaan rijden om de accu 100% geladen te krijgen.
Het hangt een beetje af van wat je "korte afstanden" noemt. Het is hoe dan ook goed voor je motor eens in de paar maanden een echte flinke afstand te rijden (100+ km), zodat je motor een keer goed op temperatuur komt.
Omdat de auto nog APK heeft en dus goed onderhouden is en een garage te duur is?quote:Op maandag 11 november 2024 10:53 schreef CoolGuy het volgende:
Dat kan hier iemand van afstand niet met zekerheid stellen. Waarom ga je niet naar de garage?
Een APK is een moment opname, en zegt niks over wat er een uur een dag een maand etc na die controle kan optreden. Als een garage te duur is moet je geen auto rijden. Die dingen blijven niet perfect en gaan kapot, dat kost nou eenmaal geld.quote:Op maandag 11 november 2024 12:17 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Omdat de auto nog APK heeft en dus goed onderhouden is en een garage te duur is?
Veel automobilisten hebben een andere perceptie van onderhoud, namelijk: het minimale om het ding weer een jaar door de APK te krijgen.quote:Op maandag 11 november 2024 14:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een APK is een moment opname, en zegt niks over wat er een uur een dag een maand etc na die controle kan optreden. Als een garage te duur is moet je geen auto rijden. Die dingen blijven niet perfect en gaan kapot, dat kost nou eenmaal geld.
Dat snap ik, want dat kost het minste geld, maar dat ie door de APK komt zegt dus niet per definitie iets over of het onderhoud goed bijgehouden is. Daarom zeg ik, als er paniek is op het moment dat je een nieuwe accu moet hebben die zeg eventjes wat, ehh, 100 euro? kost, dan is het eerste probleem niet die kapotte accu, lijkt mij dan.quote:Op maandag 11 november 2024 14:19 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Veel automobilisten hebben een andere perceptie van onderhoud, namelijk: het minimale om het ding weer een jaar door de APK te krijgen.
ik heb de accu voor ik moest beginnen met werken nog eens gemeten de temperatuur was toen 2 graden warmer en toen had ik 12.53V en met draaide motor had ik 14.33Vquote:Op maandag 11 november 2024 11:02 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Als je steeds hele korte afstanden rijdt verbruik je meer lading door de auto te starten dan dat je bijlaadt door een stukje te rijden. Dat wordt merkbaarder als het kouder wordt (een lood-accu maakt stroom uit een chemische reactie en die lopen langzamer als het kouder wordt).
Ik heb hier in de buurt ook een keer een dame geholpen die voor de tweede keer met een lege accu kwam te staan. Nadat ik haar weer had helpen starten vroeg ik even door, en ze bleek alleen maar een paar boodschappen-ritjes van 5-10 km gemaakt te hebben gemaakt sinds de vorige keer. Ik heb haar geadviseerd om maar eventjes minimaal 30 km op de snelweg te gaan rijden om de accu 100% geladen te krijgen.
Het hangt een beetje af van wat je "korte afstanden" noemt. Het is hoe dan ook goed voor je motor eens in de paar maanden een echte flinke afstand te rijden (100+ km), zodat je motor een keer goed op temperatuur komt.
Ja, dan kun je er wel van uitgaan dat je een nieuwe accu mag gaan bestellen.quote:Op maandag 11 november 2024 19:33 schreef tommy_077 het volgende:
[..]
ik heb de accu voor ik moest beginnen met werken nog eens gemeten de temperatuur was toen 2 graden warmer en toen had ik 12.53V en met draaide motor had ik 14.33V
Ik maak wel eens per maand een rit van 40km heen en terug met een korte stop na 20km.
Ik heb ook eens de batterij opgeladen maar was na een twee tal dagen hetzelfde.
wanneer ik na 2km terug moet starten dan slaat hij slecht aan.
Wanneer ik na de werkdag (dit is 5 km rijden) terug wil starten dan start deze normaal en slaat deze ook goed aan. Batterij is 8 jaar oud.
Mijn vader zaliger zei altijd:quote:Op maandag 11 november 2024 14:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een APK is een moment opname, en zegt niks over wat er een uur een dag een maand etc na die controle kan optreden. Als een garage te duur is moet je geen auto rijden. Die dingen blijven niet perfect en gaan kapot, dat kost nou eenmaal geld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |